Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Ritchie72

Keyless entry of niet ?

Recommended Posts

Ik vraag me af of mijn FORD FIESTA 1.0 ECOBOOST TITANIUM 101 PK  MK8 uit 2017 een keyless entry heeft, ja of nee.

Het enige wat ik nl. op de de deur zie, zie foto.

20190826_133640.jpg

🤔 Dat slotje heb ik er ook opstaan, met openen en sluiten heb ik gewoon een/de afstandbediening 🤓!

Same here. Volgens mij heeft dat icoontje niks te maken met keyless entry, maar is dit de aanduiding dat je bij deze handgreep ook de deuren mechanisch kan ontgrendelen (in geval van nood/lege batterij). Wellicht ten overvloede, maar ook je hoofdsleutel heeft namelijk een sleutelbaard. Die zit in de afstandsbediening verstopt (even de twee 'knopjes' aan de zijkant indrukken, dan komt er een dekseltje omhoog). En als je onder de betreffende handgreep op de deur kijk dan zie je daar het slot zitten.

Ik had zelf dat nog niet door 😃😃. 🤔 De baard komt toch haaks te staan in de sleutelhouder van de afstandbediening 🤨, ja toch 👍

Klopt @bickel Even uit mijn hoofd zit de baard er dan zelfs niet vast in. Het ziet er allemaal wat knullig uit, maar als het goed is ga je die functie nooit gebruiken natuurlijk. En in dat licht bezien is het juist weer een leuke oplossing eigenlijk. Het is in ieder geval een stuk comfortabeler als je de sleutels in je broekzak hebt zitten. En dan zijn er wel merken die zo’n klapsleutel hebben maar die hebben volgens mij ook niet het eeuwige leven.

@Ritchie72 Nee, je hebt geen Keyless Entry. In dat geval met je vier horizontale streepjes op de voorste deurgrepen als knop om de auto te vergrendelen.
Het omcirkelde slotje is inderdaad waarvoor Leon Fiesta het beschreven heeft en zit alleen aan de bestuurderskant.

Een Keyless Ford handgreep (helaas geen Fiesta) ter illustratie:

ford-mustang-16.jpg

On 28-8-2019 at 09:33, Franciscus said:

@Ritchie72 Nee, je hebt geen Keyless Entry. In dat geval met je vier horizontale streepjes op de voorste deurgrepen als knop om de auto te vergrendelen.
Het omcirkelde slotje is inderdaad waarvoor Leon Fiesta het beschreven heeft en zit alleen aan de bestuurderskant.

Een Keyless Ford handgreep (helaas geen Fiesta) ter illustratie:

ford-mustang-16.jpg

Is dit in het systeem uit te schakelen. 

11 hours ago, Franciscus said:

@Turboyuppie Voor zover ik weet niet helaas. Een dealer zou het wel moeten kunnen uitzetten.

Dan zal ik daar eens navragen. 

Ik zie daar namelijk geen meerwaarde in en natuurlijk erg inbraak gevoelig. 

15 hours ago, Turboyuppie said:

Dan zal ik daar eens navragen. 

Ik zie daar namelijk geen meerwaarde in en natuurlijk erg inbraak gevoelig. 

Om die inbraakgevoeligheid tegen te gaan heeft Ford sinds kort een bewegingssensor in de sleutel geïntegreerd. De sleutel zendt geen signaal meer uit als deze 40 seconden niet is bewogen. Pas als de sleutel weer beweegt, wordt weer een signaal uitgezonden. Als je al Keyless hebt, kun je het systeem voor €80 laten upgraden.

Bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/ford-heeft-de-oplossing-tegen-keyless-entry-diefstal-123369

1 hour ago, Franciscus said:

Om die inbraakgevoeligheid tegen te gaan heeft Ford nu een bewegingssensor in de sleutel geïntegreerd. De sleutel zendt geen signaal meer uit als deze 40 seconden niet is bewogen. Pas als de sleutel weer beweegt, wordt weer een signaal uitgezonden. Als je al Keyless hebt, kun je het systeem voor €80 laten upgraden.

Bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/ford-heeft-de-oplossing-tegen-keyless-entry-diefstal-123369

Interessante materie, maar ik vraag me af of dat de problematiek volledig gaat verhelpen. Ik ken ook verhalen dat het dievengilde gewoon een soort van ontvanger naast je auto in de bosjes verstopt, dat ding slaat dan de frequentie op wanneer je de auto opent. De volgende dag (nacht) halen ze dat ding weer op, met de auto er bij... Weet even niet of dat alleen voor keyless entry geldt of dat het voor 'gewone' afstandsbedieningen werkt. Ik zou zeggen: troost je met de gedachte dat elke auto te jatten is en dat men vooral zoekt naar 'premium' auto's of auto's die het makkelijkst te jatten zijn. Bij de afdeling 'premium' zie je dan toch vaak dikke BMW's en overprices Golfjes voorbij komen, in de categorie 'makkelijk te jatten' doet VAG het doorgaans ook 'goed'. Voor die laatste kun je zelfs legaal (!) speciale lopers kopen waarmee je de deuren zo opent.

Leuk he? Zo'n nieuwe auto :biglaugh::duim:

1 hour ago, Leon Fiesta said:

Interessante materie, maar ik vraag me af of dat de problematiek volledig gaat verhelpen. Ik ken ook verhalen dat het dievengilde gewoon een soort van ontvanger naast je auto in de bosjes verstopt, dat ding slaat dan de frequentie op wanneer je de auto opent. De volgende dag (nacht) halen ze dat ding weer op, met de auto er bij... Weet even niet of dat alleen voor keyless entry geldt of dat het voor 'gewone' afstandsbedieningen werkt. Ik zou zeggen: troost je met de gedachte dat elke auto te jatten is en dat men vooral zoekt naar 'premium' auto's of auto's die het makkelijkst te jatten zijn. Bij de afdeling 'premium' zie je dan toch vaak dikke BMW's en overprices Golfjes voorbij komen, in de categorie 'makkelijk te jatten' doet VAG het doorgaans ook 'goed'. Voor die laatste kun je zelfs legaal (!) speciale lopers kopen waarmee je de deuren zo opent.

Och ja, ik doe de A.B. in een handig Rif tasje, helpt natuurlijk dan niet als hem eruit haalt om de deur te openen en bij weg rijden 🤓 anders mist de auto de key! Maar toch wie weet, zolang hij in het Rif tasje zit dan kunnen zij niks uitlezen! De auto ziet ook niks 😃

Pas als de sleutel beweegt zend hij signaal uit ?? En in de broekzak je wandeld naar 🤔 😡🌝 of je eigen dames key tikt er tegen aan op een gegeven moment 😳😒

Edited by Pieterke

Voor  de A.B. is dat een onnodige handeling want als je de A.B. niet gebruikt zend hij ook geen signaal uit en uitlezen kan alleen als er een "zend"-signaal te onderscheppen is.

Dus ongebruikt in zo'n Rif tasje is wel leuk, maar niet zinnig..... :-( Overigens, dit in tegenstelling tot een keyless-entry-card want die geeft ongebruikt wel een signaal af en dat signaal wordt dus opgevangen door zo'n extern kastje welke door kwaadwillenden tegen de voordeur aangehouden wordt. Daarom wordt er dus geadviseerd om de card 's nachts in een stalen kistje te leggen.

13 minutes ago, NeverDespair said:

Voor  de A.B. is dat een onnodige handeling want als je de A.B. niet gebruikt zend hij ook geen signaal uit en uitlezen kan alleen als er een "zend"-signaal te onderscheppen is.

Dus ongebruikt in zo'n Rif tasje is wel leuk, maar niet zinnig..... :-( Overigens, dit in tegenstelling tot een keyless-entry-card want die geeft ongebruikt wel een signaal af en dat signaal wordt dus opgevangen door zo'n extern kastje welke door kwaadwillenden tegen de voordeur aangehouden wordt. Daarom wordt er dus geadviseerd om de card 's nachts in een stalen kistje te leggen.

Ron dat zou kunnen, maar als ik de A.B. in de Rif tasje doe druk de start button in dan zegt mijn display voor/na starten Ik mis de sleutel 🤔 dus wat houd dat dan in, geen singnaal to the system or key 😳?

Maar Piet, als je de "button" - waar dan ook - in drukt dan zend je toch een signaal uit? Als de auto in staat is om dat signaal op te vangen kun je zo'n tekst verwachten.......

1 hour ago, Leon Fiesta said:

De nieuwere sleutels van ford gebruiken een of twee transponders waarvan minimaal een een NXP chip (HITAG2) is welke ter illustratie qua encryptie niet beter is dan die van de oude OV chipkaart (de nieuwe is een stuk beter). Het volledig kraken daarvan kost enkele minuten bij volledige toegang tot de chip. Bij dit soort transponders heb je die gelukkig niet heel snel open omdat dit via een oude ISO standaard de communicatie gaat, dus het duurt veel langer door de trage dataoverdracht. Ze zijn echter extreem gevoelig voor replay attacks en timing attacks dus zo lang je een keyless systeem hebt zou ik een goed stalen koekblik kopen om ze in te stoppen of vertrouwen op de bewegingsensor in de sleutels.

De meeste oude transponders en keyless fobs zijn keyrotation schemes, soms met wat frequentietrucjes er bij maar dat is met de huidige technologie simpel te omzeilen. De truc bij de oude fobs is er achter te komen waar in de rotatie ze zitten en wat de "seed" (initiele waarde) is en dan kan je uitrekenen wat de volgende is. Heel simpel en makkelijk te doen met 20-30 euro aan apperatuur en wat geduld. Je moet alleen wel de gebruiker zijn auto laten ontsleutelen waardoor dit niet echt makkelijk 's nachts kan. Nog oudere fobs gebruiken fixed keys die ~100000-200000 keys hebben die je binnen 5 minuten allemaal af kan proberen.

Het voorkomen van dit soort replay attacks is overigens simpel. Zoals ford al door heeft is het uitzetten van de radiocommunicatie er een van, maar dat kan soms voorkomen worden door een wake-up commando vanuit de auto te sturen wat natuurlijk ook na te maken is vanuit een ander apparaat of laptop. Je kan ook timing tests uitvoeren waarbij het simpel is om te detecteren dat het een replay is via een ander apparaat of versterker, maar voor zover ik weet doet alleen Tesla dat en dan nog matig ook. Stop hem gewoon in een stalen koekblik. "Alluminium blikken" zijn soms niet echt van alluminium dus pas daar mee op (gecoat plastic laat nogal wat door).

Overigens gebruiken de meeste auto's encryptie sinds eind jaren 90 achterhaald was maar goed, de meeste autodieven zijn gelukkig niet diegene die dat toen konden kraken of misbruiken. Nu je die spullen bij ome ali kan kopen is dat echter wel een probleem geworden, zeker voor voertuigen van voor ~2010.

VAG heeft het idee van de VS overgenomen door een master key te implementeren. Zij noemen dat handig, wij (de gewone mensen) noemen dat een achterdeur en iedere vorm van encryptie met een achterdeur is slecht, lek en makkelijk te kraken en nog makkelijker te misbruiken door derden. Iedere master key (loper) lekt een keer, en meestal eerder dan later met digitale sleutels. Zeker bij duurdere auto's is er veel wil om die master te vinden dus nog grotere kans dat iemand die ergens uit haald.

Leuk detail: dit is meegenomen in de verzekeringskosten dus als je ineens meer gaat betalen als je je verzekering oversluit kan dat doordat men daar weet dat de sleutels lek zijn en er veel gejat worden.

13 hours ago, Franciscus said:

Om die inbraakgevoeligheid tegen te gaan heeft Ford sinds kort een bewegingssensor in de sleutel geïntegreerd. De sleutel zendt geen signaal meer uit als deze 40 seconden niet is bewogen. Pas als de sleutel weer beweegt, wordt weer een signaal uitgezonden. Als je al Keyless hebt, kun je het systeem voor €80 laten upgraden.

Dat is inderdaad wel een mooie oplossing 😊

14 hours ago, Turboyuppie said:

Dat is inderdaad wel een mooie oplossing 😊

En je Sleutel in je broekzak die beweegt toch ook 🤓?? Of heb ik dat mis, zou ik bijna de hele dag stil moeten staan/zitten in de buurt van de auto binnen 100mtr. ?? Voor mij, een Rif sleuteltasje ? 😒

Tristan, knappe kennis van zaken 🤓. Ben je programmeur, toch wel meer dan Tiny Basic 🤔.

On 4-10-2019 at 11:29, NeverDespair said:

Maar Piet, als je de "button" - waar dan ook - in drukt dan zend je toch een signaal uit? Als de auto in staat is om dat signaal op te vangen kun je zo'n tekst verwachten.......

Nee Ron, ik heb de sleutel in mijn afschermend Rif tasje (na deur geopend te hebben met natuurlijk de sleutel UIT het Rif sleuteltasje 😳), druk op de start button, en daar verschijnt de melding SLEUTEL niet HERKEND!! dus het sleutel signaal bereikt niet de/het auto sytem! Ik mis hem zegt ie 🤔 😡.

3 hours ago, Pieterke said:

En je Sleutel in je broekzak die beweegt toch ook 🤓?? Of heb ik dat mis, zou ik bijna de hele dag stil moeten staan/zitten in de buurt van de auto binnen 100mtr. ?? Voor mij, een Rif sleuteltasje ? 😒

Tristan, knappe kennis van zaken 🤓. Ben je programmeur, toch wel meer dan Tiny Basic 🤔.

Mijn werk is op dit moment voornamelijk het ontwerpen en produceren van cryptografische software voor o.a. overheid, banken en telecomproviders. Voornamelijk b2b in uitgifte en beheer van digitale certificaten (mocht het je iets zeggen), maar ik weet er dus wel wat van deze dingen af. We leveren ook smartcards (soort van bankpas achtige apparaten) en die technologie daarin is ongeveer hetzelfde als de transponders in auto's/autosleutels, hoewel ze voor heel andere toepassingen gebruikt worden.

Die dingen werken meestal tot 10 a 20m maar kan veel verschillen door bijvoorbeeld regen, muren etc. Bij droog weer kan het een stuk verder zijn. Dit anti-stralings tasjes schijnen inderdaad goed te werken.

Dat hij zegt "nee" als je hem al geopend hebt en dan terug stopt klopt. De ontgrendeling en de startonderbreker zijn twee verschillende systemen (met twee verschillende transponders/sleutels) welke allebij apart moeten ontgrendelen. Als je dus de sleutel terug stopt (of onder het tasje legt) dan zal hij niet starten als je op de knop drukt.

Knap werk Tristan, 🤔 hier zitten toch een paar die het juist kunnen beredeneren , programmatich en met een antiestralings tasje! Zo'n rif sleutel buil gebruik ik ook al een tijdje! Het klopt exact wat beide heren vertellen 🌝

Sign in to follow this