Jump to content
Fiestaclub.nl
Mr.reality

Storing in de verlichting

Recommended Posts

Sinds een paar dagen heb ik een storing in mijn verlichting. Wanneer ik de lichtschakelaar op stadslicht zet werkt alles gewoon tot dat ik mistlampen en/of grootlicht aan zet. Dat wordt de verlichting zwak. En wanneer ik m op dimlicht zet er op dr dashboard ook nog handrem lichtje branden. Dan gaat de linkerkoplamp wel aan rechts weer niet en bij grootlicht gaat rechts wel aan en links weer niet.wanneer ik linkerknipperlicht aanzet knippert ook de linkerkoplamp zwak mee. En wanneer de mistlampen aanstaan zijn alles verlichting aan maar alles zwak en knipperlicht links blijft constant aan. Ik weet me geen raad  heb de schakelaar vervangen en de knipperlicht schakelaar ook. Maar geen verandering. Weet iemand wat het kan zijn??

Grt 

Rico

Geen Mk6 expert maar dit is mijn mening:

Ik zou de volgende onderdelen controleren op corrosie (waarschijnlijk door water, zorgt voor weglekken stroom van een naar andere contacten of door een lus naar het chassis met bijbehorende vage effecten) en schade (lekken naar chassis of contact maken van draden met elkaar of chassis):

- Zekeringkast
- Relais
- BCM of equivalent in de Mk6 (de body control module regelt de lampen en de non-motor sensoren)
- De hoofdkabel van de lichten indien die gebundeld zijn.

Maar ik heb geen Mk6 dus wellicht heeft iemand met zo'n fiesta er ervaring mee.

Toevallig een trekhaak met daaraan een verlichtingskabel? Mogelijk zit die vol met corrosie of water.

Je kan de accu en de dynamo laten load testen voor de zekerheid.

Anders zou het inderdaad een overgangsweerstand zijn in een zekering of bekabeling ergens. Met een multimeter kan je al ver komen (google V4 meting).

4 hours ago, TristanT said:

Geen Mk6 expert maar dit is mijn mening:

Ik zou de volgende onderdelen controleren op corrosie (waarschijnlijk door water, zorgt voor weglekken stroom van een naar andere contacten of door een lus naar het chassis met bijbehorende vage effecten) en schade (lekken naar chassis of contact maken van draden met elkaar of chassis):

- Zekeringkast
- Relais
- BCM of equivalent in de Mk6 (de body control module regelt de lampen en de non-motor sensoren)
- De hoofdkabel van de lichten indien die gebundeld zijn.

Maar ik heb geen Mk6 dus wellicht heeft iemand met zo'n fiesta er ervaring mee.

Toevallig een trekhaak met daaraan een verlichtingskabel? Mogelijk zit die vol met corrosie of water.

Dank voor je reactie,  ik heb geen trekhaak..  weet je toevallig waar die BMC zit en die relais?

3 hours ago, Draco said:

Je kan de accu en de dynamo laten load testen voor de zekerheid.

Anders zou het inderdaad een overgangsweerstand zijn in een zekering of bekabeling ergens. Met een multimeter kan je al ver komen (google V4 meting).

Dankje voor de reactie enig idee waar die overgangsweerstand zit? 

13 minutes ago, Mr.reality said:

Dankje voor de reactie enig idee waar die overgangsweerstand zit? 

Een overgangsweerstand is een weerstand die optreed door slijtage/corrosie/goedkope materialen bij contactpunten (bijvoorbeeld de relaispunten of zekeringen). Als die te hoog is dan gaat er vanalles mis bij hogere stromen (bijvoorbeeld het dimmen van de lampen). De weerstand zou vrijwel 0 moeten zijn wat je kan meten met een multimeter. Er kan overigens nog meer aan de hand zijn. Je kan bijvoorbeeld ook de zekeringen van bepaalde lampen er uit halen en kijken wat er gebeurt en zodoende uitsluiten waar het zit.

weet je toevallig waar die BMC zit en die relais?

In de Mk6? Geen idee. Bij de 7.5 zit de bcm achter het dashboardkastje met een zekeringskastje er in de buurt. De andere zit in de motorruimte. Die laatste heeft de zekeringen van de lampen (behalve achteruitrijlamp) voor zover ik weet.

Niet zo simpel te bepalen dit probleem.

Vreemde hierbij is dat de knipperfunctie direct vanuit de GEM aangestuurd wordt. De overige verlichting wordt eigenlijk direct door de draaischakelaar aangezet en na contact op "aan" zijn de relais R4 voor het dimlicht en relais R5 voor het grootlicht direct te bedienen. Raar is dat de standverlichting wel normaal brandt. Interessant is te weten of deze verlichting inderdaad op 12 volt brandt op beide koplampen. Een kwestie van meten is weten.  Op het moment dat de spanning inzakt over het lampje als dim of grootlicht aangezet wordt dan is meest waarschijnlijk de massaverbinding onvoldoende. Deze lampen trekken flink wat stroom 60 watt gedeeld door 12 volt is dus theoretisch al 5 ampere en is overgangsweerstand al gauw fataal in auto's.

Al met al dus een kwestie van meten, liefst belast meten dus en een portie ervaring met elektra in auto's. Vertrouw nooit mooie hoogohmige voltmeters in auto want die tonen al gauw 12 volt omdat ze maar heel weinig stroom nodig hebben om iets te kunnen meten. Ik gebruik altijd een combinatie van proeflamp en meter als ik het niet vertrouw.

Geen idee hoe los je bent op elektro gebied maar kan je wel helpen aan schema's als je wilt.

12 hours ago, allesklusser said:

...

Vreemde hierbij is dat de knipperfunctie direct vanuit de GEM aangestuurd wordt.

...

Komt de sensor of indicatie aansturing van de handrem ook uit de GEM toevallig bij de Mk6.5? Mogelijk een van dezelfde stekkers?

16 hours ago, allesklusser said:

Niet zo simpel te bepalen dit probleem.

Vreemde hierbij is dat de knipperfunctie direct vanuit de GEM aangestuurd wordt. De overige verlichting wordt eigenlijk direct door de draaischakelaar aangezet en na contact op "aan" zijn de relais R4 voor het dimlicht en relais R5 voor het grootlicht direct te bedienen. Raar is dat de standverlichting wel normaal brandt. Interessant is te weten of deze verlichting inderdaad op 12 volt brandt op beide koplampen. Een kwestie van meten is weten.  Op het moment dat de spanning inzakt over het lampje als dim of grootlicht aangezet wordt dan is meest waarschijnlijk de massaverbinding onvoldoende. Deze lampen trekken flink wat stroom 60 watt gedeeld door 12 volt is dus theoretisch al 5 ampere en is overgangsweerstand al gauw fataal in auto's.

Al met al dus een kwestie van meten, liefst belast meten dus en een portie ervaring met elektra in auto's. Vertrouw nooit mooie hoogohmige voltmeters in auto want die tonen al gauw 12 volt omdat ze maar heel weinig stroom nodig hebben om iets te kunnen meten. Ik gebruik altijd een combinatie van proeflamp en meter als ik het niet vertrouw.

Geen idee hoe los je bent op elektro gebied maar kan je wel helpen aan schema's als je wilt.

Ik ben een leek wat elektra betreft, dat zou heel mooi zijn als ik een schema heb. Het gekke is het begon met handremlampje die constant bleef branden dagen daarna begon de verlichting gek te doen.

20 hours ago, TristanT said:

Komt de sensor of indicatie aansturing van de handrem ook uit de GEM toevallig bij de Mk6.5? Mogelijk een van dezelfde stekkers?

Dat is nu het hele rare. De handremschakelaar, remvloeistof niveau sensor, brandstofmeter en oliedruksensor zijn direct op het instrumentenpaneel aangesloten. De rest van de signalen voor het paneel komen allemaal via de GEM, airbag controller en CAN-BUS. 

De massapunten voor de lampen zijn G4 en 5 terwijl het paneel op G14 aangesloten is.