Jump to content
Fiestaclub.nl
JoeSTMk6

Koelvin of coolfan slat niet aan fiesta st150

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb sinds een tijd last dat mijn ford fiesta st150 oververhit raakt.

Ik heb de termostaat vervangen, koelvloeistof op niveau alles gedaan. Toen stom genoeg het mij opviel dat de coolfan niet aanslaat. Ik heb er 12v op gezet en de coolfan doet bet gewoon naar behoren, Ik heb de relais geprobeerd en die deed nog steeds klikken dus hier zat het probleem niet, ook is het een beetje onduidelijk voor mij geweest welke überhaupt de relais is voor de coolfan ik heb begrepen dat de relais naast de accu zit in een behuizing waar 4 relais zitten en dat de relais rechtsboven over de coolfan gaat, corrigeer me als dat niet zo is. Zou het ook mischien kunnen zijn dat de fan niet aanslaat vanwege een defecte temperatuursensor van de koelvloeistof ? Ook als ik de airco aandruk gebeurt er niks. Tijdens snelweg rijden is er niks aan de hand. Ik weet dat er aan de paasagierszijde ook nog relais zitten en zekeringen maar die zijn volgens mij ook allemaal goed ook weet ik niet of er in de passagiers kant nog een relais is die over de coolfan gaat  of een bepaalde zekering. Stekker wat naar de coolfan diorgemeten en gaf geen massa dus heb ik een massa draad aan verbonden en nog geen verandering.

Je bent in het rijke bezit van een schema?

Hoe dan ook, er zijn drie relais in beeld om de ventilator aan te kunnen zetten. Twee in het handschoenenkastje en een in de motorruimte.  R11 is het motormanegementrelais die sowieso in moet komen. Dit relais moet inkomen om zowel de standaard fan als de airco fan snelheid te kunnen inschakelen. Het lijkt erop dat R11 niet inkomt. De zekering F16 (3A) is toevallig niet kapot?

Dit ga ik even moeten checken want tot nu toe alleen de relais bij de motor naast de accu gecheckt. Dit werd me door de ford dealer aangegeven te checken en niet bij de dashboard. Dus ga ik van het weekend gelijk even door meten en laat ik het wel weten hoe of wat. Voor nu directe schakelaar naar de fan gemaakt als tijdelijke oplossing. Relais bij de motorcompartiment is goed dus die is het niet

Ik heb de raleais onder  dashboard en de dashboard gecheckt en de zekeringen maar dat zat nog allemaal goed 

de magneet in het relais kan wel klikken maar zijn de contacten nog goed?

Het kan zijn dat de contacten verkoold of verbrand zijn dit kun je ook makkelijk doormeten.

Helaas is het Haynes manual niet zo duidelijk wat betreft het bewuste relais R11 ook wel R163 genaamd. Gelukkig heb ik nog veel meer schema's en wat blijkt (deze vergeten we niet meer) dus dat dit relais aangeschakeld wordt voor het brandstof injectie systeem. Hier hoef je dus niet meer verder naar te zoeken en excuses voor de verwarring.

Verder neem ik aan dat de ST wat betreft bedrading niet verschilt van de standaard motoren versies.

Wat blijft er dan over om het probleem te elimineren? Ik begrijp dat zowel bij airco aan als bij opgelopen motortemperatuur de fan niet aanslaat? Ja toch? Het gemeenschappelijke voor het relais R8 (handschoenenkastje) en R2 (motorruimte) is dat op de contacten 3 van die relais sowieso spanning moet staan via de de dikke 40A zekering FD in de motorruimte, onafhankelijk dus van contact op "aan ". Als deze spanning er niet is dan kunnen de relais inkomen maar wordt de ventilator echt niet aangeschakeld.

Hier moet je eerst gaan zoeken. Zekering doorgebrand door sluiting? Corrosie van contacten?