Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Scarrrr

Spoorverbreders en/of verlaging, hoe zit dat?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Hoe zit het nu precies met spoorverbreders en/of verlagingsveren? Is het mogelijk om het een of de ander te doen? Of wordt dit meestal gecombineerd? Zijn spoorverbreders nu echt zo nadelig als je wel eens leest? Als je de auto verlaagd, heb je dan geen spoorverbreders meer nodig etc?

Ik vind nl. dat vooral de achterwielen van mijn Fiesta nogal naar binnen staan, maar ik wil niet zomaar spacers er tussen knallen enkel omdat het mooier is. 
Een verlagingsset staat ook super, maar ik ben momenteel blij dat ik geen problemen heb met drempels en in/uitritten en daar komt ook nog eens bij dat ik het vervangen van de veren niet zelf kan doen.

log5hcu.jpg

Kijk even naar de projectpagina van @BartM

Hij heeft een fantastisch project neergezet met spacers en verlaging.

Zelf ga ik het ook allebei doen,  de onderdelen liggen er al alleen de auto moet nog binnen komen haha, zal medio oktober november worden.

De onderdelen heb ik bij autodoc uit Duitsland besteld, download de app en je hebt 2% extra korting. Gewoon wachten tot ze 26% hebben, ik had voor ongeveer 276 euro, eibach verlaging, eibach spoorverbreders 15 en 20mm

Die projectpagina was mijn inspiratie, geweldige auto!

Ik was aan het kijken naar de Eibach Type 4 spacers (15mm rondom), omdat ik die zelf nog wel kan monteren. Maar ik vroeg mij af of dat niet heel vreemd staat zonder verlaging of dat je bijv met een verlaging al bijna geen spacers meer nodig hebt.

kleine kanttekening: Deze auto is mijn 'daily' en ik moet er ~25.000km per jaar mee rijden. 

Het mooiste is allebei haha;)

Maar je auto ligt standaard al iets lager dus dan zou ik eerder voor Spacers gaan dan voor verlaging

En dat spacers schade zouden kunnen veroorzaken? En problemen met APK? is dat allemaal opgeblazen en alleen geldig voor extreme gevallen?

Als ik het goed zeg voor de APK mag het een x aantal % afwijken van het origineel, echter met 15mm zit je ruim goed.

Schade, geen idee heel wisselend wat iedereen zegt. Persoonlijk heb ik zoiets van als ik velgen met een lagere ET waarde plaats heb ik het zelfde effect en gewicht op de draagarmen etc.

Maar wellicht zitten hier nog wat Fiesta rijders die daar meer ervaring mee hebben.

6 hours ago, Frozen Martijn said:

Als ik het goed zeg voor de APK mag het een x aantal % afwijken van het origineel, echter met 15mm zit je ruim goed.

Schade, geen idee heel wisselend wat iedereen zegt. Persoonlijk heb ik zoiets van als ik velgen met een lagere ET waarde plaats heb ik het zelfde effect en gewicht op de draagarmen etc.

Maar wellicht zitten hier nog wat Fiesta rijders die daar meer ervaring mee hebben.

Zoals hierboven staat is het effect met andere velgen en bijbehorende ET-waarde hetzelfde als spacers monteren. Wielen komen iets meer naar buiten en dat staat (vind ik persoonlijk) erg dik.

Echter, de fabrikant heeft serieus nagedacht over de wielgeometrie. Zoals wij gemiddeld de Fiesta gebruiken volstaat dat perfect. Een betere wegligging in deze klasse kun je je haast niet wensen. Dus wanneer je niet elke dag op het circuit te vinden bent of geen hernia wilt oplopen zou ik het zo laten. Maaaaaar, ik snap ook dat het er dikker uit kan zien dus dan zou ik eerst de spacers monteren. Zoals Martijn heeft genoemd is het voor APK geen probleem.

De velgen op jouw auto zijn gaaf en ik denk met 15mm aan elke kant op de achteras zal het er heel dik uitzien!

👌

Toevallig hebben ze bij autodoc vandaag weer 26% korting

Voor spacers zou ik wel voor een gerenommeerd merk als eibach gaan! 

Maar niet iedereen gaan doen anders rij ik dalijk niet meer alleen zo rond😎

20190807_100821.jpg

haha, thanks.

Bij https://www.atp-autoteile.de/de/product/435812-eibach-spurverbreiterung-pro-spacer/v-106349?itm_campaign=linked_by_search

Zijn ze inderdaad een paar euro duurder.

Hoe ervaar jij de verandering in stuurgedrag/comfort? Is dat daadwerkelijk negatief?

Zoals @pwaltman aangeeft zou ik natuurlijk eerst de achterkant kunnen proberen met 15mm. 

Ik zou voor deze gaan ,wel de wielmoeren/bouten bij bestellen dan heb je geen gekloot met je bestaande bouten vervangen voor langere .

In het filmpje is goed te zien hoe je een beetje de dikte kan bepalen.

7 minutes ago, henk68 said:

Ik zou voor deze gaan ,wel de wielmoeren/bouten bij bestellen dan heb je geen gekloot met je bestaande bouten vervangen voor langere 

Waarom deze? Beter dan Eibach? Van Eibach vind ik het juist mooi dat je geen aparte centreer-ring nodig hebt.

2 minutes ago, Scarrrr said:

Waarom deze? Beter dan Eibach? Van Eibach vind ik het juist mooi dat je geen aparte centreer-ring nodig hebt.

Dat maakt toch niet uit ,die ringen klik je er zo in,bij Eibach moet je de spacer eerst op je naaf schroeven en dan je wiel weer op je spacer..., dus een extra verbinding met bouten.

Die ook weer extra nagetrokken moeten worden ,dus wielen er weer af en dan je spacer controleren/natrekken wiel er weer op en deze later ook weer controleren/natrekken want ze zijn er tenslotte afgeweest.

En bij het Eibach systeem is het minimum 15mm per kant...,ga je lager dan krijg je alleen maar schijfjes en bij geleverde wielbouten die je moet plaatsen en de orginelen moet verwijderen uit je naf(kut werk).

15 mm is voor je voorwielen te breed kan ik je melden.

Oke! 

Ik heb ondertussen even naar dat ST DZX systeem gekeken en het is inderdaad wel wat eenvoudiger met langere bouten. Ik ga van het weekend maar eens meten om te zien wat een mooi passende breedte zou zijn. 

3 hours ago, Scarrrr said:

haha, thanks.

Bij https://www.atp-autoteile.de/de/product/435812-eibach-spurverbreiterung-pro-spacer/v-106349?itm_campaign=linked_by_search

Zijn ze inderdaad een paar euro duurder.

Hoe ervaar jij de verandering in stuurgedrag/comfort? Is dat daadwerkelijk negatief?

Zoals @pwaltman aangeeft zou ik natuurlijk eerst de achterkant kunnen proberen met 15mm. 

Daar moet ik nog achter komen, onderdelen heb ik al binnen alleen de auto duurt nog paar maanden haha

kijk anders even wat ze in Nederland kosten;) zelfde geldt voor de veren

On 6-8-2019 at 14:51, Frozen Martijn said:

Kijk even naar de projectpagina van @BartM

Hij heeft een fantastisch project neergezet met spacers en verlaging.

Zelf ga ik het ook allebei doen,  de onderdelen liggen er al alleen de auto moet nog binnen komen haha, zal medio oktober november worden.

De onderdelen heb ik bij autodoc uit Duitsland besteld, download de app en je hebt 2% extra korting. Gewoon wachten tot ze 26% hebben, ik had voor ongeveer 276 euro, eibach verlaging, eibach spoorverbreders 15 en 20mm

Ik heb uiteindelijk 1,6cm voor en 1,8cm achter. Dan staan de originele velgen het mooist (mijn smaak) onder de auto en het belangrijkste is dat ze nergens tegen aan lopen/schaven). En dan de auto verlaagt met een Einbach pro setje.

2 hours ago, BartM said:

Ik heb uiteindelijk 1,6mm voor en 1,8mm achter. Dan staan de originele velgen het mooist (mijn smaak) onder de auto en het belangrijkste is dat ze nergens tegen aan lopen/schaven). En dan de auto verlaagt met een Einbach pro setje.

Centimeter bedoel je hoop ik??;)

8 hours ago, Frozen Martijn said:

Centimeter bedoel je hoop ik??;)

Die ja 

🤦🏼‍♂️

13 hours ago, BartM said:

Ik heb uiteindelijk 1,6cm voor en 1,8cm achter. Dan staan de originele velgen het mooist (mijn smaak) onder de auto en het belangrijkste is dat ze nergens tegen aan lopen/schaven). En dan de auto verlaagt met een Einbach pro setje.

Dat valt mij best mee dan. 1.6cm voor, terwijl @henk68 vindt dat 15mm al te veel zal zijn. 

Ik heb gister even wat foto's gemaakt. De voorkant vind ik nog niet eens zo veel naar binnen vallen. De achterkant wel (minimaal) 15mm gebruiken ja.
Ik ga mij nog even oriënteren op de verschillende systemen en dan eerdaags maar een bestelling plaatsen.

FQgT9Ql.jpg

OnsfHsa.jpg

en eentje na een snelle glaze + wax 😇

Ug5ByZw.jpg

On 8-8-2019 at 10:54, Scarrrr said:

Dat valt mij best mee dan. 1.6cm voor, terwijl @henk68 vindt dat 15mm al te veel zal zijn. 

Dat klopt...,maar dat is ook een persoonlijke smaak.

Ik heb voor me Focus achter 12.5mm besteld en voor maar 5mm per kant.

Auto’s verschillen en smaken verschillen. En de spoorbreedte voor en achter verschilt doorgaans ook nog 😉

Sign in to follow this