Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
marco170

VERKOCHT Fiesta MK8 Gasveren Automatisch openen achterklep

Recommended Posts

Overgenomen van een ander forumlid, maar besloten om ze toch niet te monteren. Ik heb namelijk Keyless-entry en gebruik de afstandbediening dus nooit.

Gasveren te koop voor een Ford Fiesta MK8 (2018 en nieuwer) waarmee je kofferbak AUTOMATISCH opengaat wanneer je op de kofferbak-ontgrendelen knop drukt op je afstandsbediening!
Doordat deze gasveren verzien zijn met verstevigde stempelveren, duwen ze de kofferbak klep AUTOMATISCH helemaal omhoog wanneer deze ontgrendeld wordt.
Een optie die je vaak alleen vindt op luxe auto’s! Ik heb foto’s en een filmpje op aanvraag.

Nieuwprijs 100 euro inclusief verzendkosten bij de Schaefer Metallverarbeitung in Duitsland.

https://schaefer-metallverarbeitung-shop.com/epages/39704e8e-6cb4-4ceb-8548-a5d41479d6a7.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/39704e8e-6cb4-4ceb-8548-a5d41479d6a7/Products/SCH20180007

Mogen weg voor 70 euro. Afhalen in Uithoorn of Assendelft.

On 2-8-2019 at 10:23, marco170 said:

Doordat deze gasveren verzien zijn met verstevigde stempelveren, duwen ze de kofferbak klep AUTOMATISCH helemaal omhoog wanneer deze ontgrendeld wordt.

Interessant dit. Maar even voor mijn beeldvorming: gaat de klep dan ook niet omhoog wanneer je de gehele auto ontgrendeld met de afstandsbediening? Of zie ik nu iets over het hoofd? De automatische achterkleppen die ik ken worden specifiek met een motortje aangestuurd/geopend. Was stiekem al wel op zoek naar zoiets als dit trouwens (vooral omdat er zo'n knopje op de AB zit die nu eigenlijk weinig toevoegt).

@Leon Fiesta Als je de auto van het slot haalt, gebeurt er niets. Als je op de afstandbediening 2x op de knop van de achterklep drukt, springt de achterklep een paar cm open. Voor de automatische gasveren is dat voldoende om de klep helemaal open te zwaaien.

30 minutes ago, Franciscus said:

Als je op de afstandbediening 2x op de knop van de achterklep drukt, springt de achterklep een paar cm open.

Ah ja tuurlijk, niet zo snel bij stil gestaan (gebruik die knop eigenlijk nooit)

1 hour ago, Leon Fiesta said:

Of zie ik nu iets over het hoofd?

Dat dus 😂

2 hours ago, Franciscus said:

@Leon Fiesta Als je de auto van het slot haalt, gebeurt er niets. Als je op de afstandbediening 2x op de knop van de achterklep drukt, springt de achterklep een paar cm open. Voor de automatische gasveren is dat voldoende om de klep helemaal open te zwaaien.

Bob, 🤔 als ik een keer oop de AB achterklepknop druk dan ontgrendeld bij mij de achterklep, en is alleen de achterklep ontgrendeld door verder de achterklep handvat knop (lichtjes)  in te drukken komt de klep los! 🤓 Dat zie ik toch goed he en niet over het 😣?

😊 Dus twee keer drukken op de achterklep AB knop en de achterklep springt helemaal los! Dat wist ik nog niet eens, slecht de handleiding gelezen, en weer wat geleerd 😃

3 hours ago, Pieterke said:

Bob, 🤔 als ik een keer oop de AB achterklepknop druk dan ontgrendeld bij mij de achterklep, en is alleen de achterklep ontgrendeld door verder de achterklep handvat knop (lichtjes)  in te drukken komt de klep los! 🤓 Dat zie ik toch goed he en niet over het 😣?

😊 Dus twee keer drukken op de achterklep AB knop en de achterklep springt helemaal los! Dat wist ik nog niet eens, slecht de handleiding gelezen, en weer wat geleerd 😃

Ik heb die Schaefer achterklepveren een aantal weken geleden gemonteerd en vind het super. Je drukt 2x op het icoon vd achterklep op de afstandsbediening en de klep schiet werkelijk omhoog. Er is wel een maar.............je moet - tegen de veerdruk in - een behoorlijke kracht zetten om de klep weer omlaag te duwen.........maar dat neem ik voor lief.......

Overigens, de rest vd portieren blijven op deze manier gewoon vergrendeld.

1 hour ago, NeverDespair said:

Ik heb die Schaefer achterklepveren een aantal weken geleden gemonteerd en vind het super. Je drukt 2x op het icoon vd achterklep op de afstandsbediening en de klep schiet werkelijk omhoog. Er is wel een maar.............je moet - tegen de veerdruk in - een behoorlijke kracht zetten om de klep weer omlaag te duwen.........maar dat neem ik voor lief.......

Klinkt alsof die veren dus eigenlijk iets te sterk zijn. Is dat niet in te stellen? En wat versta jij onder behoorlijke kracht? Krijg je 'm wel gewoon met één hand weer dicht? Of moet je er echt aan gaan hangen? Dat laatste zit ik ook niet direct op te wachten eigenlijk.

14 minutes ago, Leon Fiesta said:

Klinkt alsof die veren dus eigenlijk iets te sterk zijn. Is dat niet in te stellen? En wat versta jij onder behoorlijke kracht? Krijg je 'm wel gewoon met één hand weer dicht? Of moet je er echt aan gaan hangen? Dat laatste zit ik ook niet direct op te wachten eigenlijk.

Nee, die veren zijn niet in te stellen. Het zijn kleine schroefveren, die extra gemonteerd zijn op de gasveren. Op de site v.d. fabrikant - zie de link in het eerste bericht van Marco - kun je prima zien hoe het zit. Om eerlijk te zijn krijg ik 'm met een hand niet omlaag maar met 2 wel........

1 hour ago, Franciscus said:

@Pieterke Op de sleutel staat ook een "2x" bij de knop voor de achterklep 😉

Bob, had ik niet in de gaten 🤨. Ik dacht wat een gedoe, twee x drukken 🤔 waarvoor? Net effe getest en ja hoor 😀😃

Ron, ga het zelf construeren, de passende gasveren en drukveren (zijn gewoon luchtbux spiraalveren 18/12/300mm) liggen er al. Alleen nog geleide klembusssen draaien. Alles van: ome Alie, cheap & top 😃

6 minutes ago, Pieterke said:

Bob, had ik niet in de gaten 🤨. Ik dacht wat een gedoe, twee x drukken 🤔 waarvoor? Net effe getest en ja hoor 😀😃

ha, ha Piet,  't leven is soms zo simpel hè.............

4 minutes ago, NeverDespair said:

ha, ha Piet,  't leven is soms zo simpel hè.............

🤔🤨😬😊 👍

25 minutes ago, NeverDespair said:

Nee, die veren zijn niet in te stellen. Het zijn kleine schroefveren, die extra gemonteerd zijn op de gasveren. Op de site v.d. fabrikant - zie de link in het eerste bericht van Marco - kun je prima zien hoe het zit. Om eerlijk te zijn krijg ik 'm met een hand niet omlaag maar met 2 wel........

Die link/foto had ik gezien inderdaad. Maar wat ik me afvraag: op welk punt moet je zoveel kracht zetten dan? Gevoelsmatig doen die veren alleen hun werk wanneer de klep (bijna) dicht is. Oftewel: op het moment dat je 'm ontgrendeld geeft'ie even een boost om de klep open te krijgen, bij het sluiten heb je dan extra weerstand net voordat de klep sluit. De laatste zet is dan zwaarder. Zie ik dat goed? Of heb je al twee handen nodig om de klep überhaupt vanuit 100% open naar beneden te krijgen?

18 hours ago, Leon Fiesta said:

Die link/foto had ik gezien inderdaad. Maar wat ik me afvraag: op welk punt moet je zoveel kracht zetten dan? Gevoelsmatig doen die veren alleen hun werk wanneer de klep (bijna) dicht is. Oftewel: op het moment dat je 'm ontgrendeld geeft'ie even een boost om de klep open te krijgen, bij het sluiten heb je dan extra weerstand net voordat de klep sluit. De laatste zet is dan zwaarder. Zie ik dat goed? Of heb je al twee handen nodig om de klep überhaupt vanuit 100% open naar beneden te krijgen?

Als ik het beredeneer dan is dat alleen het onderste (🤔 30cm??) stuk de klep extra (zwaar(der)) handmatig omlaag drukken, ondat dan de extra  hulpveren pas hun werk doen  😁! De gasveren kunnen het dan alleen verder af met open duwen boven die genoemde theoretische 30cm 😣🤓

20 minutes ago, bickel said:

Als ik het beredeneer dan is dat alleen het onderste (🤔 30cm??) stuk de klep extra (zwaar(der)) handmatig omlaag drukken, ondat dan de extra  hulpveren pas hun werk doen  😁! De gasveren kunnen het dan alleen verder af met open duwen boven die genoemde theoretische 30cm 😣🤓

Ja zoiets heb ik ook voor ogen, maar weet dus niet of dat ook klopt. Hoop dat @NeverDespair daar iets over kan zeggen :)

Oh en sorry dat ik je topic kaap @marco170 😋 Maar wellicht leidt het tot iets :)

Het is zo, dat je meteen vanaf het hoogste punt van de klep al door de veerdruk heen moet duwen, c.q. eigenlijk eerst moet trekken in dit geval. Het gaat wel, maar niet ff met 1 handje...:-)

Kom 't maar proberen bij me  :-) :-)

45 minutes ago, NeverDespair said:

Het is zo, dat je meteen vanaf het hoogste punt van de klep al door de veerdruk heen moet duwen, c.q. eigenlijk eerst moet trekken in dit geval. Het gaat wel, maar niet ff met 1 handje...:-)

Kom 't maar proberen bij me  :-):-)

Bedankt voor de info, proberen lijkt me niet nodig want ik ga er van afzien dan. Als sluiten zoveel meer moeite kost dan biedt het voor mij meer nadelen dan voordelen helaas. Immers: automatisch openen is af en toe handig, zwaar sluiten is altijd irritant. Komt ook vaak genoeg voor dat ik nog spullen vast heb als ik de klep sluit, dat gaat dan dus niet meer op.

Leon, je moet liefkozender 😍 zijn voor je Feestje. Maar, en gooi dan eerst die spullen in jouw hand(en) weg 🤔. Oprapen kun je het nog altijd die spullen, na het geautomatiseerde geopende van het mechanische geautomatiseerde klap sluiten 🤣.

Ik ga met veel beleid te werk hoor bij de achterklep. Daarom zie ik ook af van die veren, klep gaat nu met een hand in een soepele beweging dicht 👍🙂

On 2-8-2019 at 10:23, marco170 said:

Overgenomen van een ander forumlid, maar besloten om ze toch niet te monteren. Ik heb namelijk Keyless-entry en gebruik de afstandbediening dus nooit.

Gasveren te koop voor een Ford Fiesta MK8 (2018 en nieuwer) waarmee je kofferbak AUTOMATISCH opengaat wanneer je op de kofferbak-ontgrendelen knop drukt op je afstandsbediening!
Een optie die je vaak alleen vindt op luxe auto’s! Ik heb foto’s en een filmpje op aanvraag.

Nieuwprijs 100 euro inclusief verzendkosten bij de Schaefer Metallverarbeitung in Duitsland.

https://schaefer-metallverarbeitung-shop.com/epages/39704e8e-6cb4-4ceb-8548-a5d41479d6a7.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/39704e8e-6cb4-4ceb-8548-a5d41479d6a7/Products/SCH20180007

Mogen weg voor 70 euro. Afhalen in Uithoorn of Assendelft.

Gaat dit ook werken op een mk7?

On 30-8-2019 at 14:11, NeverDespair said:

Kom 't maar proberen bij me  :-):-)

Ron, klopt dat wat jij daar zegt?🤔? Bij mijn gedachte werken die extra veren alleen maar in de onderste (35cm) klap stand, want de (1)geleidebussen moeten kunnen schuiven (die het verste van de klep kogelbevestigings knop zitten) over de zuigerstang van de druk cil. ! Eerst daags hebben we ze zelf geproduceerd, moet wachten op draaibank werkzaamheden 😀 ikke heb geduld 😀

Edited by Pieterke

6 minutes ago, Pieterke said:

Ron, klopt dat wat jij daar zegt?🤔? Bij mijn gedachte werken die extra veren alleen maar in de onderste (35cm) klap stand, want de (1)geleidebussen moeten kunnen schuiven (die het verste van de kogelbevestigings knop zitten) over de zuigerstang van de druk cil. ! Eerst daags hebben we ze zelf geproduceerd, moet wachten op draaibank werkzaamheden 😀 ikke heb geduld 😀

Ik heb zo het idee dat een combinatie is van sterkere/zwaardere gasveren i.c.m. de springveren voor het eerste zetje. Heb het eens een beetje geprobeerd met de standaard gasveren die er nu dus op zitten, je moet de achterklep nog een heel eind met de hand begeleiden om 'm volledig open te krijgen. Als ik 'm zeg maar half open zet dan blijft'ie daar gewoon hangen. Dus even simpel gezegd: de standaard gasveren zijn dan te slap, de gasveren die bij de kit horen zijn dan te sterk. Althans, dat is het beeld dat ik er nu bij heb. Ben wel benieuwd naar jouw bevindingen overigens :)

Edit: en verder snap ik die functie op de afstandsbediening trouwens ook niet. Als ik de auto gewoon ontgrendel kan ik met één handbeweging de kofferbak openen. Dat is met die kofferbakfunctie niet anders, dus dat voegt dan niets toe. Ok, je hoeft het knopje boven de kentekenplaat niet te 'zoeken' maar als dat al lastig is dan heb je wel meer problemen in je leven volgens mij 😂 Natuurlijk wordt dat anders wanneer je zo'n kit installeert, maar dan zou je toch ook verwachten dat Ford dat zelf ook aanbiedt als optie maar dat is dan weer niet het geval. 't Is een beetje van alles niks nu eigenlijk 😋

1 minute ago, Leon Fiesta said:

Ik heb zo het idee dat een combinatie is van sterkere/zwaardere gasveren i.c.m. de springveren voor het eerste zetje. Heb het eens een beetje geprobeerd met de standaard gasveren die er nu dus op zitten, je moet de achterklep nog een heel eind met de hand begeleiden om 'm volledig open te krijgen. Als ik 'm zeg maar half open zet dan blijft'ie daar gewoon hangen. Dus even simpel gezegd: de standaard gasveren zijn dan te slap, de gasveren die bij de kit horen zijn dan te sterk. Althans, dat is het beeld dat ik er nu bij heb. Ben wel benieuwd naar jouw bevindingen overigens :)

Ja Leon, ik heb zwaardere gasveren besteld dan die orginele. De orginele waren ca. 50kg per stuk (500N) getest via een weegschaal met indrukken van die org. gasveren 😡. De nieuwe bij ome Alie van ca. 65kg (650N) gekocht voor een paar tientjes 🙊. 🤔 Misschien zwaait ie dan open 🙋! Zoekt en probeer en gij zult vinden en (misschien) slagen 🤓 🤑 😉

Of de klap dat dan graag heeft, zien we dan wel met de 👃 van met belijd openen en dichten .

Sign in to follow this