Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Scarrrr

Onderhoud ecoboost mk 7.5 - Dealer of niet

Recommended Posts

Hi,

Ik bezit sinds kort een Fiesta red edition ecoboost 1.0. uit 2015. De auto is altijd dealer onderhouden geweest en heeft 100.000km gelopen.  Het laatste onderhoud is gedaan bij 98.000, dus ik heb nog even voordat hij weer moet. 

Mijn vorige auto's liet ik altijd door een kennis onderhouden. Hij is werkzaam bij een merk-garage en kan daar in eigen tijd ook onderhoud doen aan andere auto's.
Nu is het zo dat de fiesta de 'nieuwste' auto is die ik ooit heb gehad. Met 4j jong kan ik mij voorstellen dat het loont om toch bij een officiële ford garage het onderhoud voort te zetten, onder het mom van bepaalde garanties/coulance regelingen e.d.

Wat is jullie ervaring en advies?

Hoe betrouwbaar zijn de ecoboost motoren en hoe specifiek is het onderhoud?

@Scarrrr De 1.0 EcoBoost is in mijn ogen (erg) betrouwbaar, zeker voor een 3-cilinder turbo-motor. Wat vooral belangrijk is, is elke 20.000 km de motorolie verversen met olie die door Ford is voorgeschreven. Dit vanwege de distributieriem die door de motorolie draait. Bij verkeerde olie of langer doorrijden dan voorgeschreven slijten de tanden van de distributieriem. Zie ook de video in onderstaande topic.

Als je auto door de Ford-dealer wordt onderhouden, krijg je bijna altijd gratis pechhulp (Ford Assistance) voor 1 jaar of 20.000 km. Algemene fabrieksgarantie is 2 jaar, dus daar zit je al overheen, tenzij dat erbij gekocht is bij aanschaf. Als je niet geinteresseerd bent in de pechhulp, zou je kunnen overwegen naar een universele garage te gaan.

Hi @Franciscus bedankt voor je reactie. 

Ik heb die video inderdaad gezien alvorens ik de Ford kocht. Daarop heb ik direct de boekjes geïnspecteerd omtrent het onderhoud. Dat lijkt allemaal prima in orde en ben van plan om dat natuurlijk zo te houden. Pechhulp heb ik al via ANWB en aangezien mijn motor daar ook evt gebruik van kan maken, ben ik niet van plan dat op te zeggen.

De 1.0 ecoboost is betrouwbaar, maar niet foutloos.

Een bekend euvel is de o-ring die 'achter' de kleppendeksel zit. Deze ring kan redelijk snel slijten, waardoor het halve blok uit elkaar moet om erbij te komen. Bij mij was dit net boven de 100.000km gebeurd. Op diverse fora zijn hier meerdere gevallen van bekend.

De uiteindelijke reparatierekening was bijna 1000 euro. Gelukkig was mijn Fiesta altijd dealer onderhouden, waardoor we de rekening door drie hebben gedeeld (Ford Nederland, de dealer en ik). Als de auto niet altijd dealer onderhouden is, zijn ze meestal niet zo coulant.

Mijn advies: gewoon dealer onderhouden.
Als je langer klant bent bij een dealer, zijn ze altijd welwillender om bepaalde kosten achterwege te laten. 

Hi Harry,

Waar dient die O-ring precies voor? Koelvloeistof? Wel iets om in de gaten te houden dus. Jammer genoeg heb ik dit 'probleem' niet op internet gevonden voor de aankoop.
Sowieso vind ik weinig reviews van ecoboost motoren die meer dan 100.000km hebben gedraaid. 

De dealer bij wie ik de auto zou willen onderhouden behoort tot dezelfde groep als waarbij de auto voorheen in onderhoud is geweest, al is het wel een andere locatie.

Edit:

Is het eenvoudig te constateren dat er iets mis is? Ik heb nog garantie op mijn aankoop, dus misschien verstandig dat er nu alvast iemand naar kijkt ipv dat het (zoals altijd) net buiten de garantie mis gaat.

Sign in to follow this