Jump to content
Fiestaclub.nl
Flanker

Problemen turbo 1.0 Ecoboost

Recommended Posts

Vorige week maandag ben ik voor een dag naar Bitburg in de Eifel  in Duitsland geweest. Ik was in mijn eentje en op de terugweg in België (Nabij Francorchamps) stopte bij een van de steilere heuvels de turbo met werken. Direct was ik al mijn vermogen kwijt en moest terugschakelen om met de 1.0 de heuvel op te komen. Ben op de eerstvolgende parkeerplaats gestopt om even te kijken, maar er was niets visueel te zien. Wat mij nogal verbaasde is dat er geen enkel waarschuwingslampje op mijn dashboard ging branden op het moment dat de turbo ermee stopte. Vervolgens weer gaan rijden, waarbij de turbo het gewoon weer deed. Een heuvel of 3 verder was er weer eentje die nogal steil was en wederom stopte de turbo op weg naar boven met werken. Wederom gestopt bij de eerstvolgende parkeerplaats, motor uit, motor aan en weer verder gereden. Omdat er na deze heuvels geen steilere heuvels meer zijn geweest is het probleem die dag niet teruggekomen.

Afgelopen zaterdag zijn we opnieuw naar de Eifel geweest, deze keer met 2 personen en bagage voor 3 dagen. Deze keer stopte de turbo op de heenweg al 3x bij de steilere heuvels, waarbij deze het na stoppen en opnieuw starten het vervolgens weer deed. Het viel ons op dat de turbo iedere keer uitviel op het moment dat we 3/4 de heuvel op waren en je kon horen dat de motor echt een beetje moest gaan werken. Dit gebeurde overigens zowel met als zonder cruise control. Wederom moest ik terugschakelen naar de vierde en het laatste geval zelfs de derde versnelling om de heuvel veilig over te komen. Heb ook nog geprobeerd om tijdens het naar beneden rollen de motor uit en aan te zetten, maar de turbo bleef in dat geval helaas niet functioneren. Pas na stoppen, uitzetten van de motor en weer starten van de motor werkte de turbo weer.

Op de terugweg hebben we er vervolgens voor gekozen om bij de steilere heuvels in België terug te schakelen naar de vierde versnelling en met cruise control, waarna we het probleem niet meer hebben gehad. Mooi dat hij op die manier bleef werken, maar kan volgens mij niet de bedoeling zijn. In Duitsland hebben we het probleem totaal niet gehad, maar daar zijn de heuvels die we beklommen hebben iets minder steil dan die in België.

Voordat we hier nu mee naar de dealer gaan: Is er misschien iemand die dit probleem kent of wellicht weet waardoor dit veroorzaakt zou kunnen worden?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Even los van de oorzaak kan ik me toch ook voorstellen dat je op een gegeven moment terugschakelt om de berg op te komen. Nu weet ik niet hoe steil het daar is en wat je snelheid was, maar dan nog. Twee jaar geleden ben ik de Oostenrijkse bergen in geweest met mijn vorige auto (Ibiza 1.6 16V zonder turbo) maar ook dan merk je wel dat je niet constant in de hoogste versnelling kunt rijden hoor. Is niet zo prettig voor je motor. Overigens zou je wel verwachten dat als die turbo zichzelf bewust uitschakelt, je vooraf even een waarschuwing krijgt inderdaad.

Dank voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt, maar dit probleem heb ik niet eerder gehad bij de vele andere trips naar de Eifel. En als de turbo eenmaal uit is, dan moet ik echt stoppen en de motor uitzetten voordat hij weer gaat werken. Net als het ontbrekende waarschuwingslampje is dat volgens mij niet hoe het zou moeten zijn.

De huidige kilometerstand is 126.500 km.

Daarnaast ook niet onbelangrijk: met welke snelheden/toeren reed je ten tijde van het 'stilvallen'.
En is de auto al uitgelezen om te checken of er foutcodes in staan? Niet elke foutcode zorgt namelijk voor een waarschuwingslampje.

Direct was ik al mijn vermogen kwijt en moest terugschakelen om met de 1.0 de heuvel op te komen.

Je verliest voornamelijk koppel als dit het is doordat het een nogal kleine turbo is (die al vroeg begint te werken). De motor is dan simpelweg een 65/80pk versie (de ecoboost zonder boost) met iets meer restricties maar ik vermoed dat er een bypass in zit om dit op te lossen. Terugschakelen en je zou zeker door moeten kunnen rijden maar dan wel met minder koppel en maximaal vermogen.

Dit klinkt eerder als een sensor die er mee stopt of vage waardes geeft aangezien het zich oplost na ecu reset en hij geen engine warning geeft. Dit zou te zien moeten zijn met DTC codes als het non-kritieke sensoren zijn maar dan alsnog vind ik het raar dat hij geen lampje laat branden.

Als er geen codes zijn zou ik de slangen controleren of ze ergens lucht lekken. Wellicht dat de ecu zichzelf anders afsteld als hij onvoldoende druk krijgt bij hogere drukverzoeken van de ecu en dat dit voelt alsof de turbo faalt (dit zijn geen simpele turbo's meer). Zeker omdat het gebeurt bij hoge vermogens/koppel op hoogte en dus hogere druk van de turbo af.

Wederom moest ik terugschakelen naar de vierde en het laatste geval zelfs de derde versnelling om de heuvel veilig over te komen.

Klinkt normaal voor een non-turbo motor met een kleine inhoud en een volle auto.

8 hours ago, Harry said:

Daarnaast ook niet onbelangrijk: met welke snelheden/toeren reed je ten tijde van het 'stilvallen'.
En is de auto al uitgelezen om te checken of er foutcodes in staan? Niet elke foutcode zorgt namelijk voor een waarschuwingslampje.

De gereden snelheden waren rond de 120-130 km/uur. De auto is nog niet uitgelezen, dat moet ik deze week laten doen.

6 hours ago, TristanT said:

Je verliest voornamelijk koppel als dit het is doordat het een nogal kleine turbo is (die al vroeg begint te werken). De motor is dan simpelweg een 65/80pk versie (de ecoboost zonder boost) met iets meer restricties maar ik vermoed dat er een bypass in zit om dit op te lossen. Terugschakelen en je zou zeker door moeten kunnen rijden maar dan wel met minder koppel en maximaal vermogen.

Dit klinkt eerder als een sensor die er mee stopt of vage waardes geeft aangezien het zich oplost na ecu reset en hij geen engine warning geeft. Dit zou te zien moeten zijn met DTC codes als het non-kritieke sensoren zijn maar dan alsnog vind ik het raar dat hij geen lampje laat branden.

Als er geen codes zijn zou ik de slangen controleren of ze ergens lucht lekken. Wellicht dat de ecu zichzelf anders afsteld als hij onvoldoende druk krijgt bij hogere drukverzoeken van de ecu en dat dit voelt alsof de turbo faalt (dit zijn geen simpele turbo's meer). Zeker omdat het gebeurt bij hoge vermogens/koppel op hoogte en dus hogere druk van de turbo af.

Met andere woorden: Naar de dealer toe voor uitlezen en analyse.

Dank voor jullie reacties.

Je kan ook de EGR klep laten controleren, misschien is die wat vervuilt.

On 15-7-2019 at 15:31, Leon Fiesta said:

Even los van de oorzaak kan ik me toch ook voorstellen dat je op een gegeven moment terugschakelt om de berg op te komen. Nu weet ik niet hoe steil het daar is en wat je snelheid was, maar dan nog. Twee jaar geleden ben ik de Oostenrijkse bergen in geweest met mijn vorige auto (Ibiza 1.6 16V zonder turbo) maar ook dan merk je wel dat je niet constant in de hoogste versnelling kunt rijden hoor. Is niet zo prettig voor je motor. Overigens zou je wel verwachten dat als die turbo zichzelf bewust uitschakelt, je vooraf even een waarschuwing krijgt inderdaad.

Behoorlijk steil, menig auto heeft daar moeite om met 120km/u boven te komen 😛 . Wel apart dat je Turbo er inderdaad mid-way telkens mee op houd.
Ik tuf met die van mij gelukkig zo naar boven zonder moeite (1.6TDCI diesel)

De EGR zoals FiKa aangeeft zou kunnen, al moeten benzine daar minder last van hebben dan diesels (die verstoppen nog sneller). Even naar de garage om hem te laten uitlezen en eens turbo te bekijken.

Ben benieuwd wat er uit komt.

Update: De Fiesta is door de dealer uitgelezen, maar hier is niets afwijkend in aangetroffen. Ook de dealer begrijpt eigenlijk niet hoe de turbo kan stoppen wet werken zonder dat er een foutmelding te zien is. Ze vermoeden dat het probleem wordt veroorzaakt door de LPG computer en hebben me geadviseerd om te proberen het probleem te reproduceren rijdend op benzine. Dit heb ik geprobeerd, maar ben ik niet in geslaagd.

Het probleem heb ik overigens nu ook een keer gehad, toen ik vanuit stilstand (met enige moeite met weinig toeren) wegreed en de turbo het vervolgens weer niet deed. Stoppen, uitzetten en opnieuw starten loste het probleem weer op. Zelfde geprobeerd op benzine, maar probleem kwam niet terug. Lijkt een LPG probleem te zijn.

Na de vakantie ga ik een bezoekje brengen aan de LPG installateur om ze ook te laten kijken.

Wordt vervolgd.

Het is inderdaad verstandig om proberen uit te sluiten of het probleem zich voordoet op LPG, benzine óf allebei de brandstoffen.

LPG is (uit mijn ervaring) over het algemeen gevoeliger voor storingen en/of afwijkingen die ervoor kunnen zorgen dat je vermogen wordt beperkt.