Jump to content
Fiestaclub.nl
Arlin

Terug naar Ford!

Recommended Posts

Hallo iedereen!! Wat een levendigheid nog in deze forum!

Ik ben dus Arnold afkomstig uit Zwolle en na heel wat jaren Honda freak te zijn geweest weer terug naar mn allereerste auto! Mn autoloopbaan is begonnen met een fiesta XR2 en heb nu een:

Fiesta 1.5 tdci tiranium mk7.5 in frozen white

Op alle opties na zou ik er niets maar aan willen veranderen (heb ik mezelf voorgehouden althans) alleen de originele 14 inchers wil ik veranderen naar 16, maar wat dat moet worden weet ik nog niet.

Weet iemand welke maten ik dan moet hebben om mn wielkasten zoveel mogelijk op te vullen? Want eigenlijk wil ik em niet verlagen... als het goed is heeft de titanium al het verlaagde st onderstel?

Ik hoop hier in elk geval veel te leren !

Ah thanks! Nu zit er standaard 175/65/14 onder. Als ik er dus 195/45/16 onder gooi heb ik dus een kleinere wielomtrek/hoogte. Wat acceleratie gunstig zal be√Įnvloeden.

Wel een bredere band wat het verbruik theoretisch onzuiniger zal maken. Hoeveel zal dat schelen? Denk dat ik nu gemiddeld 1 op 20 rij. Wat zal het dan straks worden?

Welkom.Arnold

Zal niet veel verschil uitmaken,maar wel beter staan.

Rij zelf met 205/40/17inch benzine,verbruik is normaal ligt ook aan rijstijl,maar probeer wel meer km, uit een liter te halen,tussen 1op17/18¬†ūüėÉ

1 hour ago, Arlin said:

Rij je dat op diesel of benzine?

benzine 1.0 liter 3 cilinder

Toch netjes, nu rij ik nog met een aardig zware rechtervoet. Dus denk idd dat het wel moet meevallen met verbruik. Good to know 

@Arlin Met de 1.0 EcoBoost kun je zuinig rijden als je dat wilt. Ik heb een MK8 met 6-versnellingen (100 pk) en haal in de winter op 15-inch banden 1 op 20 met een zuinige rijstijl. In de zomer haal ik dat niet door de zware 18-inch Ford-wielen (hele set zomerwielen is ruim 22 kg zwaarder dan mijn winterwielen) en de Michelin Pilot Sport 4 banden die veel grip hebben; dan haal ik ongeveer 1 op 18,4. De auto kan erg ver uitrollen, als je dat gebruikt in je voordeel kun je lage verbruikscijfers halen.

54 minutes ago, Franciscus said:

@Arlin Met de 1.0 EcoBoost kun je zuinig rijden als je dat wilt. Ik heb een MK8 met 6-versnellingen (100 pk) en haal in de winter op 15-inch banden 1 op 20 met een zuinige rijstijl. In de zomer haal ik dat niet door de zware 18-inch Ford-wielen (hele set zomerwielen is ruim 22 kg zwaarder dan mijn winterwielen) en de Michelin Pilot Sport 4 banden die veel grip hebben; dan haal ik ongeveer 1 op 18,4. De auto kan erg ver uitrollen, als je dat gebruikt in je voordeel kun je lage verbruikscijfers halen.

Dat verbruik, baseer je dat op werkelijke cijfers (dagteller + liters in de tank) of op de boordcomputer? Mijn gemiddeld verbruik blijft hangen op 7,0 liter per 100 km (1:14,3) op de boordcomputer. Nog steeds beter dan mijn Ibiza maar toch ook niet wereldschokkend goed. Nu moet ik daar wel bij zeggen dat ik ook die 18" wielen heb (dat helpt inderdaad niet) en dat mijn dagelijkse traject ook niet heel gunstig is, veel stadsverkeer met een stukje buiten de bebouwde kom (met het nodige oponthoud).

Oh enne, welkom Arnold :grin:

@Leon Fiesta Gemeten aan de pomp, dus echte liters getankt en echte kilometers gereden. Op de snelweg rijd ik meestal 110-115 km/h cruise control en alleen bij inhalen effe 125 km/h. Ook uitrollen draagt bij aan het verbruik. Verder rijd ik zelden korte afstanden (minder dan 5 km). Mijn woon-werkverkeer (45 km enkele reis) is ook een stuk 70, 80 en 100 km/h, wat ook bijdraagt.

@Franciscus Het traject zal inderdaad wel helpen. Ik houd zelf vaak het bereik van de boordcomputer in de gaten (dus gereden kilometers op de dagteller plus resterend rijbereik volgens de computer), na een flink stuk N35 (heen en terug zo'n 120 km) kon ik op basis van de boordcomputer 100 km meer rijden op een volle tank. Op basis van één ritje :bounce:

Weten jullie toevallig ook of de sd cards van Bosch (marktplaats) ook in mn fiesta navi kan? Ik meende ergens gelezen te hebben dat het niet alles pakt?

Welke sd  kaart heb heb je nu,althans jaar ????