Jump to content
Fiestaclub.nl
Seraph75

Stuurissues Ford Fiesta Futura 1.4 (2004)

Recommended Posts

Beste mensen,

Sinds 4 maanden ben ik in het bezit van een Fiesta Futura 1.4 uit 2004. Fijne auto, maar i probleem verontrust me. 

Onlangs is de auto uitgelijnd en de banden gebalanceerd. Dit heeft ervoor gezorgd dat de trillingen in het stuur zijn afgenomen, maar zeker niet weg zijn. Als ik na een autorit uitstap, voel ik de trilling van het stuur nog een flinke tijd na in mijn armen. Verder valt me op dat als de weg naar de zijkant afloopt, de auto wel heel makkelijk naar die kant wegstuurt.

Zijn er onder jullie meer die dit probleem hebben gehad? Wat hebben jullie ermee gedaan?

@Seraph75 Kun je wat specifieker zijn wanneer de trillingen optreden? Tussen welke snelheden? Wordt het erger als je sneller/langzamer rijdt? Merk je het tijdens optrekken/afremmen?

"Banden zijn gebalanceerd" schrijf je, dat is inderdaad het eerste wat je moet controleren. Hoe oud zijn de banden? Deze kunnen ook scheef afgesleten of gecupt zijn. Of een of meerdere velgen kunnen krom zijn.

Wat bedoel je precies met "naar die kant wegstuurt"? Stuurt de auto volledig zelf die kant op of zijn de stuurkrachten lager zodat je zelf makkelijker die kant op stuurt?
Alle auto's hebben de neiging om in de richting te lopen waar de weg afloopt (typisch de bermkant), maar moet er niet te snel naartoe gaan natuurlijk.
Ik zou verwachten dat dit probleem zou zijn opgelost uitlijnen. Hoewel met uitlijnen maar één hoek kan worden aangepast en alleen op de voorwielen, achter kan niets worden aangepast (kan daar nog wel wat uitleg geven indien gewenst).

Heeft de auto dit rijgedrag vanaf het moment van aankoop getoond?