Jump to content
Fiestaclub.nl
Charly

Marter verjager aansluiten

Recommended Posts

Hoi,

Al ff zitten zoeken maar kan niet vinden op het forum wat ik wil.

In de omgeving waar ik woon worden nog wel eens de nodige kabels etc. kapot gebeten.

Marterverjager aangeschaft. Elektronisch ding. Nu wil ik deze niet rechtstreeks op + - aansluiten, want dan werkt ie altijd....

Bedoeling is dat bij uitschakelen contact, er stroom (+) komt te staan op de verjager en deze dus zijn werk gaat doen. Dus ipv zoals bij de autoradio een geschakelde + als het contact aangaat, een geschakelde + als het contact uit gaat.

"'De voeding die via het contact geschakeld wordt het ‘+15’-signaal genoemd door autoleveranciers". Deze zoek ik dus. Het liefst onder de motorkap ...

Btw het gaat om een Fiesta sport uit 2010.

Hoop dat iemand hier iets over weet???

Greetzzz Charly.

Van de +15 een kabel trekken naar een relais die in "contact aan (= acc)" toestand een "verbreek" contact heeft. Zo gauw het contact (acc) afgezet wordt dan komt het relais in rust toestand, en het relais contact staat in "aan" toestand, voert dus stroom voor de marter verjager, die afgetapt word van de bv. rechtstreeks van de accu of continue stroomvoerende deel vanuit de zekeringskast 😳.

Dus zoek een 12v relais met maak contacten in rusttoestand 😊 

Succes. 

Zover ik weet is er bij contact uit geen spanning die je juist dan kan gebruiken. 

Misschien kun je wel iets met de parkeerlicht-instelling bereiken. Die kunnen wel aan als je auto op slot is.

Het lijkt mij echter het makkelijkste dat je deze kast aansluit op de constante spanning en dan een schakelaar ertussen. Dan kan je hem aanzetten wanneer je wilt.

Hahahaha, zie net bovenstaand bericht van Bickel, dat komt een soort op hetzelfde neer.😁

Patrick, 👍😝 Charly komt niet erg terug met een reactie??

Haha, er moet ook nog wel eens gewerkt worden @bickel.....😎😉

Maar @pwaltman    dank je voor de reactie. De schakelaar is de meest eenvoudige oplossing. Begrijp je bedoeling ermee echter wel, maar wilde dat juist niet.....😁

@bickelBtw er moet ook een - (min) zijn welke weer min wordt als het contact wordt afgezet. Daarmee zou je dan dus de stroomkring weer compleet maken en de marter verjager staat dan onder 12volt..... Maar ik denk dat jouw oplossing met het relais ook zeker kan. Ga hier volgende week wel ff naar de Brezan. Zullen dit relais best wel hebben. Volgens mij bedoel jij een type "NC" relais. Normally Closed?

Dus zoiets:

image.png.e5d888380126c78d49dbf91832db15c2.png

Dank vast voor de reactie.!!

.

Als ik het ook zo zie van Peter, is het een NC type normaal gesloten contact. punt C aan +12v continue stroom voerend accu/zekering contact, NC aan +aansluiting marter device en -aansluiting aan massa. Desnoods een zweefzekering (1amp) n de continue + 12v leiding. Relais spoel S1 aan de +15 contact en S2 naar massa! Zie ik het ook zo goed, als niet electricien? 🤔 Relais spoel trekt maar een enkele twintigntal miliamp, een 12v minirelais met schakelcontacten van tien amp, zwaar genoeg 😊

Hoi @Pieterke,dank voor je reactie. Een minirelais van 10amp. zou inderdaad ruim voldoende moeten zijn. Marterverjager gebruikt praktisch niets. Zoals jij het beschrijft wil ik hem gaan aansluiten.... Althans pogen 😅 ben ook geen elektricien....😁

Laat nog wel weten of het gelukt is.

25 minutes ago, Charly said:

Hoi @Pieterke,dank voor je reactie. Een minirelais van 10amp. zou inderdaad ruim voldoende moeten zijn. Marterverjager gebruikt praktisch niets. Zoals jij het beschrijft wil ik hem gaan aansluiten.... Althans pogen 😅 ben ook geen elektricien....😁

Laat nog wel weten of het gelukt is.

👍 Succes, wij horen het wel!