Jump to content
Fiestaclub.nl

Recommended Posts

Ik heb een Ford Fiesta MK2 uit 1988. Helaas zitten er regelmatig wat mankementen aan wat ik vaak zelf op kan lossen, maar nu weet ik het niet meer...

Dit is het probleem...

Tijdens rijden uit vallen van de auto.
Start vervolgens wel, maar kan alleen stationair draaien. Bij gas geven valt hij uit. Nu start de motor pas bij loslaten van de sleutel. 
Veel onderdelen zijn inmiddels al vervangen omdat dat nodig was of voor andere problemen. O.a. bobine, bougies, bougiekabels, rotor, verdeelkap, benzinepomp, olie en oliefilter.


Bij contact loopt de tankmeter niet op. 
Dit is zoals de status nu is...

Heeft iemand nog ideeën? Anders brengen we hem toch maar naar een garage om te laten bekijken. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Bobby said:

Ik heb een Ford Fiesta MK2 uit 1988. Helaas zitten er regelmatig wat mankementen aan wat ik vaak zelf op kan lossen, maar nu weet ik het niet meer...

Dit is het probleem...

Tijdens rijden uit vallen van de auto.
Start vervolgens wel, maar kan alleen stationair draaien. Bij gas geven valt hij uit. Nu start de motor pas bij loslaten van de sleutel. 
Veel onderdelen zijn inmiddels al vervangen omdat dat nodig was of voor andere problemen. O.a. bobine, bougies, bougiekabels, rotor, verdeelkap, benzinepomp, olie en oliefilter.


Bij contact loopt de tankmeter niet op. 
Dit is zoals de status nu is...

Heeft iemand nog ideeën? Anders brengen we hem toch maar naar een garage om te laten bekijken. 

 

Wat voor motor ? Zit er een VV carburateur op ? Heeft dit model contactpunten of al een electronisch ontsteking 

Wil je goed advies zijn dit toch wel belangrijke punten 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja er zit een VV carburateur op. Met elektronische ontsteking. Het is een 1.1 4 cilinder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt het hierop?: https://ford.7zap.com/nl/car/4/no/5/1527/15158/65765/

Het lijkt erop dat de vacuumvervroeging niet lekker werkt. Hoe is de vonk als je een bougie tegen de massa houdt en iemand even laat starten?

Ik heb van deze wagen geen schema om te kijken wat er met de benzinemeter mis is. Als je de zender van de tank losmaakt dan moet je op de draad die naar de meter loopt met contact aan 12 volt meten. Al geprobeerd misschien.

Tip, mocht je er niet uitkomen dan kan ik je zeker garage Eric's Onderhoud in Wateringen aanbevelen. Hij heeft behoorlijk ervaring met oudere Fordjes is eerlijk en levert goed werk: http://ericsonderhoud.nl/Erics_Onderhoud/Home.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allesklusser bedankt voor je reactie! 

Die verdeler lijkt het precies te zijn. Vacuumvervroeging? Is dat een probleem van de carbarateur? Kan ik daar zelf iets mee?

En die zender van de tank? Hoe kom ik daar bij? Ik zou het graag zelf leren en aanpakken, maar ik heb geen idee waar ik het kan vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 bougie is gecontroleerd en die vonkt gewoon. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt even een PM gekregen.

De vacuumvervroeging is het doosje op de verdeler / ontsteking. Zijn er verder geen vacuumslangen lek of los geraakt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ontstekingsvervroeging klinkt inderdaad aannemelijk. Klepspeling zou ik ook even controleren. Elektrodeafstand bougies in orde ook?

Die vv carb, schijnt ook niet helemaal een lekker type te zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, allesklusser said:

Je hebt even een PM gekregen.

De vacuumvervroeging is het doosje op de verdeler / ontsteking. Zijn er verder geen vacuumslangen lek of los geraakt?

Heel erg bedankt voor de PM!

Voor zover ik zie zijn er geen slangen los en geen lek kunnen vinden.Morgen even bellen met Eric's onderhoud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu het vermoeden dat er iets mis is met de  anti-dieseling solenoid. Dit ook omdat hij weleens na bleef pruttelen en ik nu vermoed dat hij de toevoer helemaal afsluit.

Bij doorstarten op choke geen ontbranding en droge bougies dus ik denk geen benzine. Start nu ook helemaal niet meer.

 

Van de VV carb lees ik inmiddels op meerdere plekken dat dat inderdaad niet top is.

 

Wellicht nog ideeën?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft deze nog een mechanische benzinepomp of al een elektrische?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou beginnen met de brandstof pomp levert deze brandstof ?En dan zou ik toch gaan met de VV carburateur nieuwe vacuüm membraan deze regelt de variabele venturi en dan het acceleratie membraan aan de onderzijde Maar het grootste probleem zal zijn om deze delen nog te vinden De elektrische klep gaat bijna nooit stuk wat ik maar een keer meegemaakt heb gehad 

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minutes ago, pwaltman said:

Heeft deze nog een mechanische benzinepomp of al een elektrische?

Een mechanische benzinepomp. Recent vervangen en er zit brandstof in de vlotterkamer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minutes ago, BlackFocus said:

Zou beginnen met de brandstof pomp levert deze brandstof ?En dan zou ik toch gaan met de VV carburateur nieuwe vacuüm membraan deze regelt de variabele venturi en dan het acceleratie membraan aan de onderzijde Maar het grootste probleem zal zijn om deze delen nog te vinden De elektrische klep gaat bijna nooit stuk wat ik maar een keer meegemaakt heb gehad 

Brandstofpomp levert gewoon brandstof.

Membranen lijken goed te zijn. Ik heb vanavond de carb uit de auto gehaald. Ook de solenoid lijkt goed te zijn.

Ik ga morgen de voedingskabel naar de klep bypassen. Kijken wat dat doet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Carb helemaal uit elkaar gehaald en geen gebreken kunnen vinden, maar ik ben natuurlijk geen expert. Vandaag teruggeplaatst.

De anti dieselklep direct vanaf de accu gevoed en auto gestart. Loopt inmiddels weer stationair. Tijdje laten warmdraaien. Daarna proberen te rijden, maar bij gas geven wil de motor afslaan. Langzaam optoeren lukt tot een bepaald toerental en wil dan alsnog afslaan.

Zowel de temperatuur meter als de brandstof meter geven niks meer aan.

Alle zekeringen gecontroleerd en die zijn goed.

De bobine tikt, al is die pas een maand oud.

Morgen weer verder kijken....

 

Ideeën blijven welkom. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok weer iets verder Puntje heb je de variabele venturi open gehouden toen je de 4 boutjes vast heb gezet van het membraan , dit is wel van belang ivm het gaatje in het huis en de vorm/vervorming van het membraan 

Maar toch lijkt het erop dat het kleine membraan (deze is voor de brandstof verrijking / acceleratie ) de boel in de war gooit Dat de meters niets doen moet je los van dit probleem zien denk ik zeker dat je de klep rechtstreeks spanning geeft 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je meters probleem staan inderdaad los van je motorprobleem.

Kun je me zeggen of je hier iets herkend, ofwel welk instrumentenpaneel je hebt?: https://ford.7zap.com/nl/car/4/no/0/1513/15118/

Wat namelijk gemeenschappelijk is bij de Escort IV en de Fiesta MK3, is dat de brandstof en temperatuurmeter gezamelijk zijn aangesloten op een spanningsregelaar.  Ik denk dat dat bij jouw wagen niet veel verschilt maar heb geen schema van de MK1 of 2. Hoe dan ook, op de printplaat is wellicht iets te zien van losse contacten en het zou me niet verbazen als er wat solderingen losgeraakt zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

×