Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Erik1972

Caravan of vouwwagen?

Recommended Posts

Ivm onze nieuwe fiesta ben ik benieuwd of iemand van jullie al eens op vakantie is geweest met een vouwwagen achter de auto? Onze heeft dan 125pk en een koppel van 200nm maar ben benieuwd hoe jullie ervaring is naar zd Frankrijk of verder.

Nou nou Erik, gelukkig heb je een Titanium en geen {st}! Hij (Titanium) mag maar 540kg ongeremd trekken, dan moet je toch wel een kleine caravan hebben. 🤔 Of eentje met oplooprem, dan is jouw Titanium 🚙 drie cil. 1ltr. met 1013kg toch wel wat licht voor bv. een caravan van 800kg totaal gewicht naar Z.Frankrijk te trekken 😏🤨 denk ik! Een keertje naar de stort in jouw buurt is effe wat anders met 750kg erachter 😊. Tien % overbelading kost bij oom 👮 al gauw €140,- (www.boetes.nl 2019) 😲. Dus 600kg ongeremd erachter, poe Poe 😏 al €140,- armer als je pech hebt. En zeg nooit, mij gebeurd dat niet 😄😉. Een vouwwagen van 300kg moet ie kunnen naar Z.France, of Salau Esp !😊 

5 hours ago, Erik1972 said:

Ivm onze nieuwe fiesta ben ik benieuwd of iemand van jullie al eens op vakantie is geweest met een vouwwagen achter de auto? Onze heeft dan 125pk en een koppel van 200nm maar ben benieuwd hoe jullie ervaring is naar zd Frankrijk of verder.

Wat weegt de vouwwagen beladen?

15 hours ago, Franciscus said:

Wat weegt de vouwwagen beladen?

Trouwens Erik 🤔, er mag geloof ik geen grote treklast gebruikt worden zonder een grotere motor koelfan erin gemonteerd te worden heb ik 🤔 gelezen! En dat kan ik best geloven bij die afstanden en treklasten boven 500kg??? 😲 Instructieboekje lezen Erik!

Vouwwagens zijn in de regel geremd uitgevoerd dus daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken. En dat betekent overigens niet direct dat je ze ook tot 2000 kg vol mag pakken, totaalgewicht van die karretjes is vaak helemaal niet zo hoog. Naar Nederlandse maatstaven (en regeltjes) zou je om die reden ook helemaal geen oplooprem nodig hebben, volgens mij doet men dat meer vanuit comfort en een stukje veiligheid in bergachtig gebied. En mogelijk ook om een breder scala aan auto's (en dus publiek/klandizie) te bedienen. Heb geen ervaring met ritjes naar Frankrijk maar in de regel kun je denk ik stellen dat jij met je 125 pk en 200 Nm weinig reden tot klagen gaat hebben. Volgens mij zijn de vouwwagens juist bedacht destijds zodat Jan met de pet Polo ook de wijde wereld in kon trekken. En de gemiddelde wagentjes van weleer halen het motorisch niet bij wat we vandaag de dag een instapmodel noemen. Een caravan zou ik persoonlijk niet doen. Allereerst omdat ik die afstanden sowieso per vliegtuig zou afleggen ;), maar áls het al met auto en caravan zou zijn dan had ik toch een iets grotere auto gekozen denk ik. Als de nood aan de man is dan moet de auto de baas zijn over de caravan en niet andersom. Ik zou dan toch eerder gaan voor een kaliber Focus of groter (om maar even in Ford-termen te blijven). Lijkt me ook niet lekker rijden, zo'n wind vangende zeecontainer achter de auto over zo'n lange afstand. :oneens:

Combi Focus met caravan is prima te doen naar zuid frankrijk, zeg ik uit ervaring. 

Voor de Fiësta zou ik op de papieren kijken wat je max trekgewicht is, en dan kijken wat je kan en mag trekken. 

max trek gewicht,massa 590 kg ongeremd en geremd,900kg,fiesta st line125 pk.,vlgens kenteken

Zelf vind ik de wagen te licht, maar dat is dan ook mijn mening. PK's zeggen niet alles 😏? voor zo'n afstanden als naar bv. Perpignan und weiter! 🌞 

ok. Het gaat om een vouwwagen. Max 550/600 kilo uiterlijk. Onze vorige auto mocht meer trekken maar minder pk's en koppel. 

Dus Erik hij moet al geremd zijn die vouwwagen 😯! Kost hier al 140€€ lees ik! als je pech hebt bij op zijn strepen staande controle, 🤔 en in Belgie/Frankrijk enz. geen idee?? 

Wij hebben een Kip Kompakt (TMM 900kg) welke ik gerust achter de Fiesta (ecoboost 100pk) zou hangen, als deze een trekhaak had.

in het verleden deze met een Peugeot 207 1.4 getrokken. Zonder problemen naar z.Frankrijk.

de Fiesta heeft (iets) meer pk, maar vooral meer koppel bij minder rpm.

kijk anders eens op caravantrekker.nl voor een indicatie.

Een vouwwagen is al helemaal geen probleem. Die ging in 1980 al achter de Fiesta 1.1 van mijn ouders....

Sign in to follow this