Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Leon Fiesta

FordPass app: bruikbaar of niet?

Recommended Posts

Hoi, ik heb een tijdje terug die FordPass app gedownload. Zou bijzonder handig zijn aldus Ford, dus dan kunnen we natuurlijk niet achterblijven. Heb het nu een tijdje maar kan nog geen functie ontdekken die echt iets toevoegt. Je hebt de gegevens van je auto bij de hand; lekker belangrijk. Je kan er mee navigeren; dat kan Google ook, en anders heeft mijn auto zelf wel navi. Je kan er een werkplaatsbezoek mee regelen; grandioos, maar ik heb nog zo'n ouderwetse telefoon met een werkende bel app, werkt ook prima. Nu zie ik op internet nog zoiets staan dat je eventueel je auto op afstand kan starten, maar dat werkt alleen als je een automaat hebt :oneens:. Zie ik dan nog iets over het hoofd of kunnen we concluderen dat je er geen pepernoot aan hebt? Iemand die die app wel gebruikt?

FordPass app geeft ook een storing in je systeem weer, alleen de verkeerde storing 😂.

Zo geeft mijn FordPass een storing op de ontsteking, terwijl het de uitlaatklep is die uitgeschakeld staat.

voor dit soort dingen gewoon Forscan op je telefoon.

Vind dit ook een nutteloze App.

Ik vind de app wél iets toevoegen, maar vooral voor liefhebbers die hun auto in de gaten of in optimale conditie willen houden. Ik kijk er - uit interesse - zelf één of meerdere keren per dag in.

Je kunt:
- de auto op afstand ontgrendelen en vergrendelen --> handig als je jezelf hebt buitengesloten, maar toevallig wel je mobiel bij de hand hebt 
- de auto starten kan inderdaad alleen als je een automaat hebt, zoals je al schreef
- een bestemming naar je navi "zenden", zodat je het adres niet meer hoeft in te typen als je bij de auto bent
- zien waar de auto geparkeerd staat en dan middels een aantal keer klikken bijv. een looproute in Google Maps laden --> heb ik al eens gebruikt in een onbekende stad
- zien hoever je nog kunt rijden voordat je moet tanken
- zien wat de bandenspanning, oliekwaliteit en kilometerstand is
- zien of er storingen zijn gedetecteerd
- als je pech onderweg hebt, kun je er ook Ford Assistance mee contacteren

@Franciscus Klinkt aardig, die functies ben ik nog niet tegengekomen. Toch eens wat dieper in duiken dan. Maar komt er dus eigenlijk op neer dat je de info van je boordcomputer ook in je mobiel hebt?

Klopt, je kunt een aantal functies van de boordcomputer ook in de app zien

Ah ben er al achter, had mn auto wel toegevoegd op basis van kenteken en zo maar nog geen connectie gemaakt met het systeem 🙃 Dan komt er inderdaad meer in beeld. 

1 hour ago, Tim.A said:

Werkt dat ook met Sync 1.1 ?

Ik verwacht van niet. Werkt - zover ik weet - alleen met Sync 3 in combinatie met een embedded modem in de auto. Zo werkt het helaas ook niet bij MK8 modeljaar 2018 exemplaren, want die hebben dat embedded modem niet. Ik ken iemand persoonlijk met een ST van zomer 2018 (voormalige dealer demo) en die heeft dat dus helaas niet.

Edited by Franciscus
bouwjaar en modeljaar zijn verwarrend - aangepast

Ah oké, dan gooi ik de ap eraf heeft verder geen meerwaarde.

21 minutes ago, Franciscus said:

Zo werkt het helaas ook niet bij MK8 bouwjaar 2018 exemplaren, want die hebben dat embedded modem niet.

Wedden van wel? :grin:

Zonder gekheid, ik denk dat men dat ergens in 2018 heeft gewijzigd, mijn Fiesta is ook van (eind) 2018.

Just now, Leon Fiesta said:

Wedden van wel? :grin:

Zonder gekheid, ik denk dat men dat ergens in 2018 heeft gewijzigd, mijn Fiesta is ook van (eind) 2018.

Gebouwd na de zomerstop in augustus/september is intern vaak al model year 2019 (MY2019), die overgangsdatum is dus niet 1 januari.
Intern wordt zelfs gewerkt met MY2018.75 (dus per kwartaal). En ergens tussen MY2018.5 en MY2019 is het embedded modem geïntroduceerd in de Fiesta, maar ik weet niet precies per welk kwartaal, maar dus in ieder geval vanaf/na de zomer van 2018.

1 hour ago, Franciscus said:

Ik verwacht van niet. Werkt - zover ik weet - alleen met Sync 3 in combinatie met een embedded modem in de auto. Zo werkt het helaas ook niet bij MK8 modeljaar 2018 exemplaren, want die hebben dat embedded modem niet. Ik ken iemand persoonlijk met een ST van zomer 2018 (voormalige dealer demo) en die heeft dat dus helaas niet.

Het werkt een beetje met de reguliere Symc3's maar alleen beperkter. De meeste opties werken niet. Mijn ongebouwde Mk7.5 ziet hij gewoon, maar alleen emergency assist werkt dan en de rest van de rapporteringsfuncties niet. Beetje zinloos dus aangezien de assis ook werkt over bluetooth zonder de app.

Mijn Fiesta is van juni, daar zit het modem blijkbaar niet in. Zonder modem is de app waardeloos, het had me alleen geinig geleken om hem op slot te kunnen zetten, de rest interesseert mij helemaal niets, dat zie ik wel als ik in de auto stap.

Daarnaast heb ik ook altijd nog mijn twijfels qua beveiliging als iets over een netwerk gaat. Keyless is makkelijk te onderscheppen, modemverbindingen nog makkelijker.

Tja dat is een klassiek probleem vandaag de dag. Met name bij VAG schijnt dit vrij makkelijk te gaan, maar ook bij andere merken is het te doen. Niet voor niets dat er tegenwoordig al een reclamespotje vanuit de overheid op tv is dat je je autosleutel niet vlak bij de voordeur moet opbergen. Maar goed, ik beschik gelukkig over een eigen garage dus de auto staat normaliter gewoon binnen. Wordt wel een dingetje als ze de garagedeur ook hacken, die gaat namelijk ook met een afstandsbediening open ;)

2 hours ago, Leon Fiesta said:

Tja dat is een klassiek probleem vandaag de dag. Met name bij VAG schijnt dit vrij makkelijk te gaan, maar ook bij andere merken is het te doen. Niet voor niets dat er tegenwoordig al een reclamespotje vanuit de overheid op tv is dat je je autosleutel niet vlak bij de voordeur moet opbergen. Maar goed, ik beschik gelukkig over een eigen garage dus de auto staat normaliter gewoon binnen. Wordt wel een dingetje als ze de garagedeur ook hacken, die gaat namelijk ook met een afstandsbediening open ;)

Zorg dat je key in een metalen afgeschermd bakje of rif afgeschermd tasje/hoesje zit tijdens niet ingebruikzijnde wagen. Onkel Alie heeft er genoeg en billig, werken afschermend prima voor de afstandbedienig 😊. De wagen wil niet starten als ik hem niet uit het rif tasje haal, hij mist de sleutel 😀

11 minutes ago, bickel said:

Zorg dat je key in een metalen afgeschermd bakje of rif afgeschermd tasje/hoesje zit tijdens niet ingebruikzijnde wagen. Onkel Alie heeft er genoeg en billig, werken afschermend prima voor de afstandbedienig 😊. De wagen wil niet starten als ik hem niet uit het rif tasje haal, hij mist de sleutel 😀

Sleutel ligt standaard een meter of 7 bij de voordeur vandaan, volgens mij is dat voor het eventueel kopiëren/scannen wel voldoende. Althans, dat is wat ik er van begrepen heb (problematiek speelt vooral wanneer je de sleutels bij de voordeur legt/hangt).

Sign in to follow this