Jump to content
Fiestaclub.nl
Leon Fiesta

Fiësta MK8 zoektocht lichtmetalen velgen (welke modellen van Ford hebben dezelfde specs?)

Recommended Posts

Even een vraagje voor de kenners. Ik ben voor mijn Fiësta MK8 alvast met een schuin oog aan het kijken naar een winterset. Ik wil voor de winter ook graag lichtmetaal (minimaal 17" maar liever 18") met sterke voorkeur voor originele Ford-wielen. Nu weet ik dat ik op bijvoorbeeld steekmaat 4x108 moet zoeken maar lang niet alle websites zijn daar duidelijk in. Ford zelf bijvoorbeeld ook niet (daar zoek je op het model auto, vervolgens krijg je alle nieuwe wielen te zien). Aanbieders op Marktplaats zijn er ook niet altijd duidelijk in, dan kom je er na vier vragenrondes eindelijk achter dat het alsnog de verkeerde maat is. Dus mijn vraag concreet: welke modellen van Ford komen qua velgcpec's overeen met een Fiësta MK8? Het gaat me dan zuiver om de velgafmeting, dat de maat van de band anders kan zijn bij bijvoorbeeld een Focus snap ik. Dat zoekt wat sneller/makkelijker namelijk ;)

Alleen de EcoSport, B-Max en Fiesta Active (voor zover je die laatste nog niet zelf mee had geteld).
De Focus en alles wat nog groter is hebben 5 gats velgen en vallen af, want Fiesta heeft 4 gats velgen. De KA+ en Transit/Tourneo Courier zijn niet leverbaar met 17 en 18 inch, dus die vallen ook af.

Als je Ford OEM velgen neemt, let dan ook op ET-waarde, die waarde zegt iets over hoe diep het wiel in de wielkast ligt (ET staat voor het Duitse "Einpress-tiefe").
17 inch EcoSport velgen hebben bijv. ET 37,5 en staan daarmee verder naar buiten dan de Fiesta ST-Line velgen (17 en 18 inch hebben ET 47,5). Fiesta Active velgen hebben ET 42,5 en staan daarmee dus ook verder naar buiten.

10 minutes ago, Franciscus said:

Alleen de EcoSport, B-Max en Fiesta Active (voor zover je die laatste nog niet zelf mee had geteld).
De Focus en alles wat nog groter is hebben 5 gats velgen en vallen af, want Fiesta heeft 4 gats velgen. De KA+ en Transit/Tourneo Courier zijn niet leverbaar met 17 en 18 inch, dus die vallen ook af.

Als je Ford OEM velgen neemt, let dan ook op ET-waarde, die waarde zegt iets over hoe diep het wiel in de wielkast ligt (ET staat voor het Duitse "Einpresstiefe").
17 inch EcoSport velgen hebben bijv. ET 37.5 en staan daarmee verder naar buiten dan de Fiesta ST-Line velgen (17 en 18 inch hebben ET 47.5). Fiesta Active velgen hebben ET 42.5 en staan daarmee dus ook verder naar buiten, wat door Ford niet geadviseerd wordt op een ST-Line.

Kijk zo'n soort reactie hoopte ik al op :duim: Even doordenkend: dat de huidige Focus 5-gats velgen heeft is bekend, maar geldt dat ook voor bijvoorbeeld het vorige model Focus? Ter vergelijking: bij mijn vorige auto (SEAT Ibiza, dus shop je feitelijk in de hele VW-groep) wist ik dat ik ook bij bepaalde bouwjaren van de Leon kon kijken. Niet allemaal, want daar is bij een bepaalde modelserie de steekmaat vergroot. Nu weet ik niet of Ford dat ook heeft gedaan, vandaar even deze vraag. En dan mik ik dus niet specifiek op de Focus, maar even Ford-breed. Wellicht had je je antwoord al zo bedoeld maar even een dubbel-check. ;)

@Leon Fiesta De Focus had 4-gats velgen t/m bouwjaar 2004. 17-inch voor die modellen kan wel lastig zijn. Volgens mij had alleen de ST170 17-inch (correct me if I'm wrong). 
17-inch van de Fiesta MK7 zou ook moeten passen. 18-inch was op de MK7 niet leverbaar. Volgens mij was het dat wel zo'n beetje.

@Franciscus Thanks, dat maakt mijn zoektocht weer wat makkelijk (of juist moeilijker, net hoe je het bekijkt...) Die ST170 velgen heb ik even gegoogeld, niet mijn smaak dus valt sowieso af. De MK8 ST velgen zijn wel gaaf inderdaad maar dat wordt een prijzig grapje ben ik bang (even los van wat wel of niet kan). Zeker voor een wintersetje...

2018-ford-fiesta-st.jpg

1 hour ago, Franciscus said:

Erg sportief en fraai! Maar wat een geld voor een velg.

is al wel met band hé ;). Een mooie velg kost al snel veel geld. Zeker oem.

Wauw, = < dan vier maal €460,- eh €1840,- -  4*€2,- = €1836,- met zomerbanden, die moeten nog oem omgeruild worden voor winterbanden, dat wil hij toch OEM. Leuke alternatieven zat, voor mij dan, is gewoon mijn mening 🤭

4 hours ago, JRS004 said:

Als je oem wilt maar toch iets wat je niet veel ziet vindt ik deze altijd gaaf: https://www.ford-accessoires.nl/ford-performance-parts/wielperformance/performance-wiel-18"/2308131 :) 

Ieder z’n smaak maar ik vind dit soort velgen geen gezicht op een moderne auto. Al die iele spaakjes, nee. En dan die prijs, dat had ik nog niet voor een set van vier betaald in dit geval 🙃Wat mij aanspreekt zijn velgen met wat minder maar grotere/dikkere ‘spaken’, bij voorkeur spaken die driedimensionaal gevormd zijn. Dus niet gewoon een platte plaat metaal, de spaak zelf moet er al aansprekend uitzien. En OEM is niet heilig, maar vaak wel een goeie richting. Op mijn Ibiza had ik overigens imitatie OEM, ook een mooie set die overigens nog in de garage ligt hier. Het is dat ze niet passen, anders was ik snel klaar geweest 😉 En zag al wel een set te koop staan hier op het forum, in mijn optiek de mooiste velgen die je onder een Fiësta kan krijgen. Maar dan heb ik ‘s zomers en ‘s winters dezelfde velg, wil eigenlijk wel verschil. Je loopt immers ook niet het hele jaar op dezelfde schoenen toch? 😜

Ik herken je dilemma, maar originele Ford-velgen waren me uiteindelijk toch te gortig qua prijs. Ik ben uiteindelijk voor Borbet BL4's gegaan. Ford-sticker op de naaf en klaar.

Och om het goed(koper) te houden, Alie heeft stickers en Ford naafdoppen zat. Als je maar goed uit je doppen kijkt 🙄  en tevreden er mee bent. 

On 9-4-2019 at 12:17, Franciscus said:

Als je Ford OEM velgen neemt, let dan ook op ET-waarde, die waarde zegt iets over hoe diep het wiel in de wielkast ligt (ET staat voor het Duitse "Einpress-tiefe").
17 inch EcoSport velgen hebben bijv. ET 37,5 en staan daarmee verder naar buiten dan de Fiesta ST-Line velgen (17 en 18 inch hebben ET 47,5). Fiesta Active velgen hebben ET 42,5 en staan daarmee dus ook verder naar buiten.

Even ter controle (just to be sure). Ik heb nu een setje velgen van een B-max op het oog (7.0J17 4x108x63.3 ET40). Linkje: https://link.marktplaats.nl/a1241793270 ET wijkt dus af, 7,5 mm om precies te zijn. En aangezien de ET te klein is kunnen we dat niet compenseren met centreerringen o.i.d. (even los van het feit of je dat moet willen, maar dat terzijde). Is dat iets om je zorgen over te maken? Ik zie op diverse sites de mening dat je enerzijds niet te veel wil afwijken maar anderzijds dat het ook geen kwaad kan. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

En die TPMS-sensoren, het is allemaal leuke techniek hoor maar dat is nou één van de functies die wat mij betreft achterwege gelaten had kunnen worden. Zit er op, je betaalt het er bij, prima. Maar als je velgen koopt dan krijg je die dingen nog even bij op de prijs. Is dit iets wat je achterwege kan laten? Of gaat de boordcomputer dan in protest? Edit: laat maar, die dingen zijn blijkbaar gewoon verplicht tegenwoordig. Altijd even wennen, zo'n nieuwe auto 😂

@ Leon Fiesta: Ik heb een paar OXXO LM 17" velgen in januari gekocht bij Giva wheels voor €370,= 4 stuks, 7J x ET40.00 4x108 CB 63.40. Bijbehorende winterbanden 215x 45x17" Standaard heb ik 205x40x18". Op een Fiesta MK8 kunnen 16"velgen gemonteerd zijn, dat zijn de vanaf modellen. Je kunt met een velgen vergelijker via Google te zoeken opzoeken welke maten het minste afwijken tov jouw eigen maat. Er staat bij waarbinnen de afwijking moet zitten. Ze werden door GivaWheels op mijn verzoek bij de 2e hands banden leverancier geleverd waar alles met sensoren gemonteerd werd. Alles is perfect verlopen. TPMS sensoren herkent de MK8 en worden direct in de boordcomputer opgenomen. TPMS sensoren (originele bij OriginalCarparts.nl gekocht). Scherpe prijs beter als van de Ford dealer.

Doe er je voordeel mee.

@Leon Fiesta Die B-Max velgen zullen passen op je MK8. Met spacers komen je wielen verder naar buiten te staan, dus dat gaat niet het gewenste resultaat opleveren. Of ET40 goed past t.o.v. de standaard ET 47,5 durf ik niet te zeggen, maar kan me voorstellen dat het geen probleem is.

@Leon Fiesta Mijn winterwielen hebben geen bandendruksensoren, want ik vond die prijs belachelijk. De bandenboer vroeg €160 tot €250 voor alleen 4 sensoren! Het oranje bandenspanningslampje brandt dan permanent bij je tellers en je krijgt na elke motorstart een melding over je banden, net als dat je dat over je gordels krijgt na elke motorstart. Persoonlijk stoor ik me daar niet aan voor die paar koude maanden. De zomerwielen hebben uiteraard wel sensoren.

@Jan S Op de MK8 is de kleinste wielmaat 15 inch. In de winter heb ik op mijn ST-Line 15 inch lichtmetalen velgen met 195/60 banden en dat gaat prima. De auto heeft op die winterwielen echt nog ruim voldoende bodemvrijheid.

Probleem rondom die ET is dat de wiellagers anders belast worden. Hoe verder je de wielen naar buiten zet, hoe groter het moment. Ik lees her en der adviezen om niet meer dan 5 mm af te wijken. Dus in dat licht bezien zou het niet kunnen. Ik krijg die velgen overigens ook niet in beeld bij de velgenconfigurator van Ford, terwijl die wielen nog wel in de handel zijn. Die sensoren skippen is volgens mij helemaal geen optie, auto’s van na 2014 moeten verplicht een bandenspanningscontrolesysteem hebben. Zolang je de winterwielen thuis laat bij de APK zal het dus wel los lopen, maar volgens mij zou die bandenboer dat toch ook moeten weten. En bodemvrijheid bij 15” zal ook geen probleem zijn, dat compenseer je met de hoogte van de band. Rolomtrek en dus diameter van het geheel moet immers (nagenoeg) gelijk zijn. Enige punt van aandacht is doorgaans de remschijf en klauw, als je wiel te klein is dan past die daar niet omheen. Maar ik vind 16” al te klein, laat staan dat ik 15” overweeg 😁

Fransoscus, hoe wil een 14" reservewiel dan passen rond de remklauw op een mk8? als de kleinste maat 15" is dat noem jij 🤔?

11 hours ago, bickel said:

Fransoscus, hoe wil een 14" reservewiel dan passen rond de remklauw op een mk8? als de kleinste maat 15" is dat noem jij 🤔?

Ja Peter, dat is een goeie vraag 😲? 14" paste bij mij, ik moet zeggen met niet al te veel vrijloop ruimte rond de remklauw, voor thuiskomen is dat voldoende, en daar gaat het zich om 😇

Dat 15” de kleinst geleverde maat is wil niet zeggen dat het de kleinst mogelijke maat is he 🤓

19 hours ago, Jan S said:

@ Leon Fiesta: Ik heb een paar OXXO LM 17" velgen in januari gekocht bij Giva wheels voor €370,= 4 stuks, 7J x ET40.00 4x108 CB 63.40. Bijbehorende winterbanden 215x 45x17" Standaard heb ik 205x40x18". Op een Fiesta MK8 kunnen 16"velgen gemonteerd zijn, dat zijn de vanaf modellen. Je kunt met een velgen vergelijker via Google te zoeken opzoeken welke maten het minste afwijken tov jouw eigen maat. Er staat bij waarbinnen de afwijking moet zitten. Ze werden door GivaWheels op mijn verzoek bij de 2e hands banden leverancier geleverd waar alles met sensoren gemonteerd werd. Alles is perfect verlopen. TPMS sensoren herkent de MK8 en worden direct in de boordcomputer opgenomen. TPMS sensoren (originele bij OriginalCarparts.nl gekocht). Scherpe prijs beter als van de Ford dealer.

Doe er je voordeel mee.

Jan, schaam jij je niet, €82,5/stuk voor 17" ! Dat kan nooit iets zijn die alu wielen 🙄. Echt Jan, meen ik als je mee wilt tellen in deze maatschappij 😀. Echte org. Ford wielen die zijn pas goed en die zijn niet te duur, gewoon het gevraagde betalen dan is er niks aan de hand. Je kunt er dan echt mee voor de dag komen, omdat de buurman die ook heeft als orgineel. Wedden dat hij dan opkijkt en naar een volgende nog beter uitziende set gaat kijken bij de dealer. Altijd goed 🤭.

On 13-4-2019 at 12:35, Leon Fiesta said:

Dat 15” de kleinst geleverde maat is wil niet zeggen dat het de kleinst mogelijke maat is he 🤓

Thanks, exact dit @bickel

On 9-4-2019 at 13:24, Franciscus said:

@Leon Fiesta Fiesta MK8 ST velgen zijn trouwens breder (7,5 ipv 7 inch), dus dat is oppassen, want die zouden kunnen aanlopen

Goeie tip, ben daar even in gedoken en volgens mij hoeft dat geen probleem te zijn. ET is hetzelfde, dus het hart van de velg zit op dezelfde plek. Mijn Fiesta staat op banden van 205 breed, dat past ook op 7,5 J dus strikt genomen heb je dan dezelfde breedte op dezelfde positie. Staat toevallig sinds vandaag een set op Marktplaats, maar daar vragen ze er 1000 euro voor. Zonder sensoren en zonder banden 🤪 Ik ga nog even verder zoeken, gelukkig is het voorlopig nog geen winter 😂

11 hours ago, Leon Fiesta said:

Goeie tip, ben daar even in gedoken en volgens mij hoeft dat geen probleem te zijn. ET is hetzelfde, dus het hart van de velg zit op dezelfde plek. Mijn Fiesta staat op banden van 205 breed, dat past ook op 7,5 J dus strikt genomen heb je dan dezelfde breedte op dezelfde positie. Staat toevallig sinds vandaag een set op Marktplaats, maar daar vragen ze er 1000 euro voor. Zonder sensoren en zonder banden 🤪 Ik ga nog even verder zoeken, gelukkig is het voorlopig nog geen winter 😂

Klopt, 205 mm brede banden passen zowel op 7,0 inch als 7,5 inch brede velgen. Echter een ST heeft grotere stuuruitslagbegrenzers (steering rack limiters, van die schijfjes op het stuurhuis) en kan daardoor minder ver insturen juist vanwege die brede velgen. De ST heeft daardoor een grotere draaicirkel dan een Titanium/ST-Line/Vignale met 17 en 18-inch. Mijn advies zou dan ook zijn: de ST velgen passen op een ST-Line, maar let op bij het insturen. Mochten ze aanlopen dan kun je nog overwegen om stuuruitslagbegrenzers te monteren.