Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
m4l700

ST2 mp215- katalysator dilemma

Recommended Posts

Hoi Allen! 

Sinds een week of twee is het motor management lampje aan, dus in eerste instantie was het even schrikken. Gelukkig valt het wel mee en gaat het lampje branden in combinatie met de foutcode "P042009", wat na onderzoek erop duid dat er iets mis is met de katalysator. Echter komt deze foutcode veelal voor met een decat wat onder de auto hangt dus dat is voor nu de verklaring. Het lampje komt na een reset wel weer terug, en lijkt eigenlijk alleen maar terug te komen als ik 98 tank..

Echter ben ik aan het denken om er wel een cat tussen te zetten, dit omdat de auto nu eigenlijk net iets te luid is.. Je kan me buiten het dorp al horen aankomen.. En daarnaast komt ie volgend jaar dan wel door de APK en de emissietest (buiten het trucje om).

Nu heb ik zelf geen idee of dit uberhaupt kan, maar ik heb de stock cat bij de auto gekregen en kan deze eronder zetten. Echter heb ik geen idee of de stock cat(2.17") in combinatie met een cobra(3") systeem gaat werken, iets zegt mij van niet :P Deze zit er op het moment onder: http://cobrasport.com/index.php/fiesta-st-180-turbo-back-system-2401.html

Dus eigenlijk de vraag, is het handig om dit te proberen? Of om toch voor een sportcat te gaan(http://cobrasport.com/index.php/cobra-sport-exhaust/ford/fiesta/mk7-st180/twin/fiesta-st-180-front-pipe-sports-catalyst.html), of om een ander uitlaatsysteem(cat-back) te kopen en deze te verkopen? Dilemma! 😕

Het lampje gaat bij een decat idd branden. Nu voor zover ik weet komt een auto niet door de emissietest zonder cat aangezien de uitstoot veel hoger wordt (dat is namelijk de job van die catalysator. 

Best sportcat steken. Andere uitlaatlijn lijkt mij een beetje overreageren. 

voor de APK:

''Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 40, van toepassing.''

Het gaat dus niet alleen om het geluid of de uitstoot. Hij moet gewoon aanwezig zijn.

Ik zou er lekker een sportcat tussen zetten ;) 

On 26-3-2019 at 08:56, Tomskii said:

Het lampje gaat bij een decat idd branden. Nu voor zover ik weet komt een auto niet door de emissietest zonder cat aangezien de uitstoot veel hoger wordt (dat is namelijk de job van die catalysator. 

Best sportcat steken. Andere uitlaatlijn lijkt mij een beetje overreageren. 

Na 2006 wordt er gecontroleerd met een obd testkast. Er wordt geen co test uitgevoerd, mits de readyness test niet compleet is of het lampje brand.

Er moet officieel fysiek een katalysator aanwezig zijn, een mil eliminator zou het probleem met lampje oplossen.

Een racekat kan een oplossing zijn, deze hebben weinig inhoud en doet eigenlijk weinig voor je uitstoot. Al in dan wel zichtbaar een kat aanwezig.

Dmv een kat wordt er eigenlijk weinig gedempt, mijn fiesta mk3 werd zelfs luider/scherper met kat.

Een resonated demper zou de oplossing zijn

Regelgeving is anders in België maar daar heb je als NL'er weinig aan natuurlijk. ;-) 

Sign in to follow this