Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
babbeloester

Heb ik een bumperantenne voor DAB+?

Recommended Posts

Ik heb gisteren de radio van mijn Fiesta uit 2014 losgehaald en ik zou denken dat er 2 antennedraden in zitten: https://ibb.co/1XXTMft . Betekent dit dat ik een bumperantenne heb en er een DAB+ radio in kan zetten? Er zit nu een AM5T-18C815-GN in, die wil ik dan vervangen door een AM5T-18C815-Hx.

Enige manier om dat heeeeeeel zeker te weten is: kijken onder achterbumper daar zou rechtsachter een DAB antenne ontvanger geplakt moeten zitten dacht ik. 

Of je moet even de rechter zijkant van de bagageruimte naar voren trekken.
Als je naast de wielkast een groen kastje ziet zitten, dan heb je bumperantenne.

Je zou adhv dit topic eens moeten kijken of je groundplate dat typenummer heeft. Anders heb je nog een klassieke (denk ik). Nu die guide is voor de pre-facelift. Maar het belangrijke gedeelte is om te weten of je groundplate eindigt op -AC. Als dat zo is zou je DAB moeten kunnen retrofitten :)

16 hours ago, babbeloester said:

Vanmorgen even achter in en onder mijn auto gedoken: https://ibb.co/tmRQD95 https://ibb.co/RpnGWbk. Het groene kastje betekent dus goed nieuws. Is dat plaatje met draadje eraan dan de antenne?

Jazeker, dat is de extra antenne. en dat groene kastje is de filter.

On 26-3-2019 at 23:34, Harry said:

Jazeker, dat is de extra antenne. en dat groene kastje is de filter.

Wat heb je nu eigenlijk nog nodig op de mk7.5 om DAB+ werkende te krijgen buiten de antenne? Een andere radio-unit? 

Als ik het goed begrepen heb, een autoradio met DAB, in dit geval een AM5T-18C815-HN ter vervanging van de non-DAB AM5T-18C815-GN die er nu inzit. Daarna met Forscan en ELM327 OBD lezer programmeren dat er een digitale radio in zit.

1 hour ago, babbeloester said:

Als ik het goed begrepen heb, een autoradio met DAB, in dit geval een AM5T-18C815-HN ter vervanging van de non-DAB AM5T-18C815-GN die er nu inzit. Daarna met Forscan en ELM327 OBD lezer programmeren dat er een digitale radio in zit.

Klopt, nadat je via forscan DAB aan hebt gezet kan het even duren voordat je het ook daadwerkelijk kan zien/gebruiken. 

De vervangende radio moet eind volgende week binnenkomen. Met een beetje mazzel kan ik volgend weekend prullen.

Is dit de DAB+ bumper antenne? Deze zit rechts achter in de bumber.

Foto genomen vanaf rechtsonder de bumper.

HOt0esc.jpg

Wat overigens makkelijker te controleren is: Indien je een kleuren navigatie sync 1 hebt van de wat latere versies moet je een bumperantenne hebben omdat die de TMC appart binnenhaalt via die antenne. De witte kabel op de radio is doorgelust via de roze/zwarte kabel op het scherm, de zwate komt van de bumperantenne af.

Sign in to follow this