Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
FocusRacer

DAB+ val de hele tijd weg

Recommended Posts

In onze nieuwe Fiesta MK8 zit het Navigatiepakket en DAB+ radio met touch-screen.

Het werkt allemaal naar behoren alleen de DAB radio valt steeds weg. Om de paar seconden is er geen ontvangst en dan weer wel.

De FM ontvangst is verder perfect en ook de bluetooth werkt goed

De dealer heeft geen oplossing......

Wie weet wat het probleem kan zijn? We zitten in de regio Hengelo/Deurningen.

Is dat bij elke zender? En constant? Kan ook met de ontvangst te maken hebben, ik heb begrepen dat het bij DAB alles of niks is. Dus geen ruis zoals FM kan hebben. Heb hier ook wel eens dat de ontvangst heel even wegvalt voor een split second. Omgeving Hengelo/Oldenzaal (wellicht dat we in achtergesteld gebied wonen 😬).

Ik ervaar dat ook af en toe en ligt volgens mij aan slechte ontvangst van die betreffende radiozender. DAB+ is inderdaad óf perfecte ontvangst óf geen ontvangst (ruis bestaat niet meer). Ben benieuwd of je dat bij alle radiozenders ervaart.

@FocusRacer Ik heb er vanochtend iets specifieker op gelet maar ik heb volgens mij geen onderbrekingen gehad. Althans: ik heb ze niet opgemerkt. Bij welke zender(s) heb je dit? Kunnen we even een vergelijkend warenonderzoekje doen ;)

Ik luister zelf bijna altijd naar radio 10 deze klinkt soms iets doffer ..,dan blijkt dat hij zelf over springt naar FM.

Dat dab is zo zalig makend nog niet,er zijn ook zenders die weer van dab af gaan.

Alle zenders op de DAB + kant (Q Music 538 enz) , de - zenders zijn alle Duitse zenders, die perfect werken

Vanavond nogmaals gekeken, radio 10 viel bij mij eenmaal kort weg (in Hengelo). Lijkt er op dat je ontvangst niet goed is, wellicht iets met je antenne?

Antenne zit goed vast, auto is een week oud....  Denk dat we maar eens naar Noordegraaf teruggaan.

Heb het ook op bepaalde plaatsen. Gaat dan om een onderbreking van hoogstens een paar seconden. En zo weinig dat ik er totaal geen klachten over heb.

De meeste tijd rij ik in de provincie Utrecht, soms naar de kop van Noord Holland en vaak naar de kust.

Er is één plek ergens op de parkeerplaats van mijn werk waar het exact op dezelfde plek gebeurt. Na ongeveer 3 meter is er weer ontvangst. Mijn werk is wel "omsingelt" door militair terrein.

Misschien heeft dat er mee te maken.

Ik heb eigenlijk alleen NPO1 en Radio 10 60's & 70's op staan. Geen ervaring met andere zenders.

1 hour ago, FocusRacer said:

Antenne zit goed vast, auto is een week oud....  Denk dat we maar eens naar Noordegraaf teruggaan.

Tja wellicht antenne defect, stekkertje los, weet het ook niet precies hoor. Maar lijkt niet aan de radiozenders te liggen dan. Even nieuwgierig: heb je een hagelnieuwe of een voorraadmodel? Had er ook eentje op het oog namelijk bij Noordegraaf in Hengelo 😀

Ik heb dat ook dat de DAB soms wegvalt, ik heb eens opgelet dit gebeurd zodra ik een vrachtwagen passeer en dat is bij vrijwel alle radio stations.

Ik heb dit probleem in mijn Focus MK4 met zenders als 538 etc. In mijn Fiesta MK8 werkt dit perfect.
Misschien bij de dealer langs gaan ? Zou ergens in een software update mee worden opgelost.

Ik heb een audio upgrade gedaan (zie post), en volgens het inbouwstation lopen ze bij DAB qua dekking erg achter. Ik ervaar ook dat probleem met wegvallen

@FocusRacer

Wat zijn jouw huidige ervaringen mat DAB? Ik merk de laatste tijd dat ik het helemaal niet meer gebruik, simpelweg omdat ik in Hengelo e.o. totaal geen ontvangst heb voor o.a. Radio 10 en 538 (dus dan springt'ie vanzelf weer over naar FM).

Heb om mijn Focus ml 3.2 ook dab ,heb ook veel last van uitval ,had ik in me fiesta mk8 volgens mij minder last van terwijl ze dezelfde antenne hebben..

Tegenwoordig gewoon weer de FM aan ,dat werkt nog steeds het beste ondanks de promotie van dab wat je in de media hoort.

Sign in to follow this