Jump to content
Fiestaclub.nl
TristanT

Sync 1.1 upgrade naar 3 op Mk7.5

Recommended Posts

Om te beginnen is de upgrade nog niet klaar maar ik documenteer alvast het een en ander in dit topic. In de VS is deze upgrade al vaker gedaan en daar heb ik ook meerendeel van de data vandaan. Gelukkig is de Mk7.5 in de EU al voorzien van het correcte dashboard dus hoeft er niet gezaagt/knipt te worden om de boel aan de praat te krijgen en te laten passen. Daarnaast moet er wel het een en ander gebeuren om alles te laten werken.

Benodigheden:

  • Nieuwe radio control module (FCIM) C1BT-18K811-HB (tussen de 50-100 euro inclusief verzendkosten) 
  • Nieuwe APIM (Sync 3), de 6.5" versies zijn in Europa alleen in de Transit (Connect) ingebouwt voor zover ik weet. Mijn module komt daaruit. Ik heb er 150 euro voor betaald maar men vraagt soms wel 300 voor het scherm en 150 voor de module. Als de verkoper niet weet dat het los verkocht kan worden vragen de onderdelenhandelaren meestal 150-200 euro.
  • Top cover (uit de VS, van een Fiesta Titanium 2014-2018), D2BZ-58042A82-DA. Nieuw oneindig duur, maar als je hem in combinatie met de rest koopt (bijv van een MFT/Sync 2 model) dan is het te betalen. Ik had geluk met een combi voor dit en de plastic spacers voor 40 dollar ex verzenden.
    Mijn model was HV1T-14G370-FFD
  • Spacer: D2BZ-18888-A 
  • USB module voor Carplay (indien je dat wilt): Bijvoorbeeld de HS7T-14F014-AC uit een Mk8
  • Anders: Mini-USB verlengkabel aangezien de oude module een andere connector heeft (pas net niet)
  • Kabel om de Pinout van de Sync1 module om te zetten naar Sync 3. Bijvoorbeeld: Deze unit van Alibaba. Dit is goedkoper dan de pinnen en connectoren kopen. Bovendien zijn die moeilijk te krijgen voor zover ik heb kunnen vinden.
  • Een degelijke OBD2 bus programmeerder. Ik heb zelf een OBDLinkMX en voor algemeen gebruik en een echte ELM327 usb versie voor het programmeren.
  • Metalen bracket van een oude Sync2/MFT module

Connectoren die ik gekocht heb om het netjes te doen, deze zijn bedoeld om niet te hoeven splicen maar netjes de kabels on te kunnen pluggen:

  • TE 1355505-1 voor het omzetten van enkele pinnen uit de FCDIM module (oude Sync 1 scherm)
  • 1456987-5 of de -3 versie, ik moet nog even kijken welke correct is. Voor de FCIM (nieuwe en oude) om te zetten icm 1456987-7 maar die past sowieso niet helemaal en moet een ribbeltje (key) uitgehaald worden om te passen.
  • 1318917-1 voor de groene BCM connector om de MS-CAN bus van af te tappen. Kan ook van de EATC (airco controle apparaat) maar ik heb voor deze gekozen. Gaat icm 1376103-1
  • De mannetje/vrouwtje pinnen voor de connectoren.

 

Bestaande kabels die je nodig hebt:

  1. FCDIM connector voor pin 4,5 (Multimedia CAN bus),7 en 10 (Stuur controls)
  2. BCM plug E (groene) voor pin 6,7 voor de MS-CAN
  3. FCIM plug
  4. APIM plug van de BT/Navi module (zit onderin het dashboardkastje)
  5. Blauwe FAKRA plug van de FCDIM (scherm), welke als GPS antenne gaat dienen.

Rerouten van pinnen/kabels:

pinnenomzetten.png.ce50c15919520a7717aae74ce2dfcf52.png


Upgraden van de Sync versie (op de legale manier):
Dit vergt wat gedoe aangezien het Ford systeem de VIN van de Fiesta niet zal zien als voorzien van Sync 3. Upgraden kan echter met het VIN van de donorauto. De logbestanden die na het upgraden gemaakt worden zal je echter wel moeten aanpassen met het VIN van de donorauto omdat de module zichzelf automatisch opvoed naar de VIN van de Fiesta na installatie. Simpelweg het XML bestand openen en de VIN aanpassen, en daarna ook de bestandsnaam aanpassen van de VIN van de Fiesta naar die van de donor auto is voldoende om het systeem om de tuin te leiden. Mijn module is zo van F4 kaarten met Sync 3 v2.2 naar 3.0 met F8 (2018 kaarten) gegaan. Android Auto werk dan ook vlekkeloos.

Aanpassingen AsBuilt data voor Fiesta:

WIP, kan ik pas bevestigen als ik alle kabels (MS-CAN bijvoorbeeld) heb aangesloten. Voorlopig werkt bijvoorbeeld het doorgeven van de Klimaatmodule maar half.

Foto's volgen zodra ik de controls uit de VS binnen heb. Het ligt allemaal wel vast nu maar netjes is anders.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi project!

Ik ben heel benieuwd hoe je het dashboard gaat aanpassen. Er zit namelijk een verschil in vorm van het dashboard van de US versie en de EU versie.
{nopics}

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook ik ben erg benieuwd en inderdaad de vorm van het dashboard is in de VS iets anders.

Wel respect dat je dit gaat realiseren.👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update: Dat van het dashboard weet ik. Ik heb goedkoop er eentje extra besteld en die ga ik omvormen aan de onderkant :) voor de rest past het voorlopig. De mal die ze gebruikt hebben is 95% hetzelfde behalve de flap aan de onderkant die er af moet. Maar dat ik voor later als ik alles binnen heb. Ik zit nog te twijfelen of ik ga testen of het een thermoplast is (en dan ombuigen) maar ik vermoed van niet. Andere opties zijn: een mal maken voor een covertje en dan een covertje er overheen maken met epoxy. Ander, als ik echt los wil gaan, een 3dprint stukje op de plek van het verwijderde onderste deel om ze aan elkaar te maken. Mijn plan is niet om te doen wat enkele Russen hebben gedaan en de kap van het dash te modificeren en de oude frontjes te gebruiken. Ook de kap moet nog wat aanpaswerk hebben omdat de pinnen wel op dezelfde plek zitten maar onder een hoek in de VS modellen. Mogelijk is dat gewoon loshalen en opnieuw vastzetten maar dat weet ik later pas.

Je moet ook 2 omhooghoud "vinnen" onder de radio verwijderen omdat de radio dieper ligt in de VS modellen. In de Mk7.5 kan dit prima omdat ze dun zijn en ik vermoed dat de onderplaten hetzelde zijn, in de Mk7 zijn dat grote blokken plastic en gaat dat niet echt. 

De pic (eerste):

IMG_20190323_111614.thumb.jpg.68623c98c8b0b6aa799f1cce5a8033ca.jpg

en tweede echt aan:
IMG_20190323_111618.jpg.6c981a393e88becd482b51c4b64699e4.jpg

Het balkje in het midden van de console zal ook moeten verdwijnen. Voor zover ik heb kunnen zien is de VS insert die de radio op zijn plek vast zet en dit dashboard net zo breed dus hoeft er verder niets aangepast te worden maar dat weet ik pas als die binnen zijn. De radio zit in ieder geval op de juiste plek zodat er mogelijk ook nog CD's in kunnen mocht ik dat ooit nog willen. Je kan het hoogteverschil zien aan de oude gaten net onder het scherm.

Later vandaag ga ik proberen de AsBuilt data aan te passen zodat echt alles werkt. Veel opties werken nog niet en de ABS module communicatie doet ook nog moeilijk (mogelijk te maken met een verkeerde setting). Maar dat kon ik pas echt oplossen met de nieuwe console aangezien je anders niet in het diagnostics menu kan komen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ander dingetje: De USB module van een andere auto past an zich wel op de plek van de oude, waar het niet dat hij net iets kleiner is. Daar zal ik ook een insertje voor moeten maken. Het grote probleem met de usb is dat de telefoons eigenlijk niet direct op de aansluiting (zoals bij de Sync1/1.1 modules) kunnen omdat die niet genoeg stroom kan leveren op de Sync2/3 apparaten en dan continue crasht met het gevolg dat android auto niet werkt. Als je de USB media hub er tussen zet kan dat wel want die is zelf gevoed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag heb ik de asbuilt data aangepast zodat de meeste opties werken, zoals de knoppen op het stuur, automatische dimming en de instellingen voor hill start/tsp.

Wellicht dat ik ooit de instellingen nog eens uitwerk maar kort door de bocht is de volgende sheet vrij goed:

Asbuilt data van een Ford focus en nog meer data die wellicht kan helpen van een Ford focus en nog meer data die wellicht kan helpen

Zelf hier nog aan toegevoegt (nn is checksum):

  • 7D0-01-01, 0x00 0000 00 nn, (01): Moest aan staan om auto-dimming te laten werken
  • 7D0-02-01, 0000 0000 0x nn, (02): Hill assist settings enable
  • 7D0-02-01, 0000 0000 0x nn, (01): Traction control settings enable

De volgende file werkt voor mij: geen garanties, op eigen risico.

Mijn abt forscan data.

 

 

Helaas geeft hij (de APIM) nog wel een ABS module communicatie error maar de ABS werkt gewoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg knap! Ik weet inmiddels wel het een en ander van auto's. Programmeren is echter mijn zwakste punt.
Leuk om dit topic bij te houden, misschien steek ik het een en ander op :D

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, JuanFiesta said:

Erg knap! Ik weet inmiddels wel het een en ander van auto's. Programmeren is echter mijn zwakste punt.
 

 

  

Het is mijn vak (ik werk aan embedded systemen dus dit zit in mijn straatje), dat zal wel goed zitten :) Auto's zelf is niet mijn sterkste punt maar ik kom gelukkig een aardig eind. Dit topic is ook bedoeld voor als iemand anders het nog wil doen in de toekomst dat hij/zij niet alles hoeft uit te vinden en het wellicht met iets minder kennis kan doen. De enige beschikbare data over EU Fiesta's is Russisch en die hebben het niet echt gedocumenteerd, de Amerikanen wel maar dat is allemaal niet niet 100% compatible helaas.

Voor de grap heb ik ook zitten kijken of er in de updates van de Sync 3 2.0 -> 3.0 versie data zat over de configuratie maar kort door de bocht gezegt hebben ze het goed weggestopt in de applicaties (het is een blackberry qnx systeem met apps er op). Ik heb wel dingen gevonden maar die waren al bekend via de andere sheets die ik al gevonden had. 

Ik moet overigens zeggen dat ze het met ForScan vrij makkelijk hebben gemaakt om het aan te passen. Het zou voor iedere leek (no offence) te doen moeten zijn, mits de juiste data voor handen is maar ik snap de huivering om het te doen. De APIM/nav is gelukkig een makkelijk ding om aan te passen omdat je daarin weinig of niets kan slopen met de configuratie. 

 

Voor de geinteresseerde die er aan wil zitten met de benodigde kennis, pas op dit heeft niets meer met auto's te maken: De data in de updates is een getarballde package met daarin een getarballde qnx6 disk image welke gewoon te mounten is zonder gedoe. Cpu is een armv7 dus de apps op die image zijn te decompilen (non thumb arm) en in de HMI_AL file zit nogal wat data over de configuratie, bijvoorbeeld het debug menu (eject vasthouden met seek right voor 5 seconden om er in te komen). Hopelijk kan ik de logging nog eens aanzetten en de boel alsnog gedetailleerder uitlezen want er ontbreken nogal wat opties in het voertuigscherm en het debug menu is niet 100% accuraat maar dat is voor een andere keer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi project Tristan, hou ons op de hoogte!

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, Harry said:

mooi project Tristan, hou ons op de hoogte!

U vraagt, wij draaien.

De onderdelen uit de vs zijn allemaal binnen en wat er moest gebeuren viel mee. Het bracket (maak later nog een keer foto's ben vergeten het ding te fotograferen) was al door het demontagebedrijf gesloopt maar daarom paste het beter dan verwacht, geluk bij ongeluk. De radio zit nu niet 100% op de juiste manier vast maar meer dan goed genoeg om vast te zitten en alles verder ook op zijn plaats te houden. Ik moet nog een oude CD vinden die hij mag opeten  om het een keer te testen.

PPYorN1.jpg

Nodige aanpassingen die niet echt te zien zijn op de foto hierboven maar wel nodig:

  • Onderkant van het bracket waar de radio in zou moeten zitten moet er eigenlijk af. Ik vermoed dat de VS dash net iets ruimer is maar dat maakt weinig uit als je het er af haalt. Gelukkig was dat al voor mij gedaan.
  • Balkje in het midden moet weg want anders past het uiteraard niet (zaag/tang werk, vrij slap plastic, makkelijk te doen)
  • De zijkanten van de bracket moeten iets opgeruimd worden van uitstekende dingen, als je die er afhaalt moet er verder niets aangepast worden en zit het "klemvast" in de originele dashboard setting.
  • De gaten voor de middelste beugels van de bovenkant van het dash moeten iets groter naar het midden van de auto toe (~0.5cm extra gleuf). Je ziet ze net nog op de bovenstaande foto.
  • De achterste beugels van de bovenkant (top) moeten er af want die zitten op de verkeerde plek voor de EU versie van het dashboard. Dit doet weinig af aan de stevigheid van het geheel.

Ik moet nog wel een hoop doen mbt het goed vastzetten (er ontbreken o.a. een aantal klipjes) maar dat ga ik doen als ik ook de rest van het dashboard ga inkorten. Het zit vrij stevig vast zonder die dingen zelfs. Let bij de foto's niet op de viezigheid, het is nog niet schoongemaakt want ik beschadig liever het vuil dan het plastic zelf.

 

bZv5E6l.jpg

En bootscherm met fake ST performance logo want het is maar een ST-line 🤐

pQ0swbn.jpg

Omdat ik niet alles in kan stellen zit ik er over na te denken om het oude scherm en het oude panneel via wat draden aan te sluiten op de al bestaande kabels die ik gemaakt heb. De MOST bus en media can zijn hier voor nodig en volgens mij niets meer. Zodoende kan ik alsnog de instellingen aanpassen die niet via de APIM/Sycn3 mogelijk zijn omdat die normaal in het IPC (instrumentatienpaneel) zitten in de nieuwere versies maar nog niet in de Mk7.5. Dat is echter voor een latere zorg. Deze kan dan 'indien nodig' aangesloten worden. Active city stop schijnt wel uit te moeten in een wasstraat, hoewel je uiteraard hem ook gewoon uit kan zetten. Mogelijk kan iemand hier mij meer info over geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overigens zit de bestaande usb bus op de 2e bus welke je aan kan zetten. Geen android auto daarop maar wel gewoon communicatie en stroom. Ik ben er nog niet over uit wat ik met de echte USB media hub ga doen. Deze ligt nu nog los onder het dashboard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er tot zover netjes uit!
Ik heb de active city stop nog nooit uitgezet in de wasstraat en dat is ook niet noodzakelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update:

Voor dab+ moet je waarschijnlijk een trucje uithalen met een FAKRA-FAKRA antennekebel.
De "SDARS" plug (digitale radio VS, ook voor DAB+ gebruikt, de witte connector) in de radio loopt bij de kleurenschermen in de Mk7.5 naar de Roze plug in het scherm welke weer intern weer naar de zwarte plug in het scherm gaat. Een simpele FAKRA male-male kabel kan dit oplossen (Roze <-> zwart) om zo alsnog de kabel door te lussen of de radio FM kabel (zwarte plug) te splitten. Het schema klopt dus niet helemaal wat Ford aanleverd.
c6IgUO5.png

Zodra de kabels binnen zijn ga ik het testen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update met voorlopig resultaat van het 3d printen (heb er maar eentje goedkoop gekocht), de 'schade' komt door een ongelukje met wat aceton waardoor dit spul wit uitslaat en wat schuurwerk om het te verhullen, als je niet te dicht er op zit te kijken valt het vrij weinig op, maar het kan allemaal nog iets strakker:

bJnEMkB.jpg

Het bevestigingsbalkje moet nog ongeveer 4mm naar beneden en iets (2 a 4mm) naar achteren voordat het echt goed zit maar dat is voor versie 2.0 welke ook van 100% abs gemaakt gaat worden zodat het er bijna gelakt uit ziet na nabehandeling. Ik heb alleen het spul nog niet binnen. Alles zit overigens wel "klinkerstraat" vast en ik heb nog geen problemen gehad tot nu toe.

Tekening van het bracket, welke aan de schroeven van de lock/paniekverlichting vast zit (goed vast), mocht iemand het willen gebruiken in de toekomst kan ik de mesh files wel online zetten:

SyeXiS0.png?1mYWKc66.png?1

Kostte 5 printjes totdat het resultaat goed genoeg was. De eerste paar braken de supports van af bij bevestiging. Aldoende leert men, het is voor mij ook de eerste keer met een 3d printer.

De USB poort heb ik kunnen behouden. De Mk8 usb module heeft een doorluspoort waar je via een klein verlengstukje de oude poort in kan pluggen. Ik wil nog een bracket maken zodat de module in het dashboardkastje kan blijven zitten (ligt op de grond op de foto 8). Android auto werkt gewoon op die doorluspoort. 

 

Iets wat ik nog wil proberen als ik meer tijd heb is om het dashboard mooier uit te snijden zodat het stukje 3dprint er niet overheen hoeft maar gewoon er in verwerkt kan worden. Dat zou mooier zijn maar het plastic werkt niet echt mee helaas. Gelukkig heb ik nog een dashboard extra dus kan ik het nog een keer proberen. Deze zal echter gebruikt worden om alles representabel te maken, en ik denk dat dat wel moet lukken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 woord;

 

wauw! 

En nog 1;

respect!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update over audio:

Bluetooth (bellen)/voice en alerts werkte niet goed. Het probleem is de centrale configuratie van de IPC/BCM, ofwel de auto configuratie. Deze reset de ACM (radio unit) zodanig dat deze het geluid als volgt verwacht:

Bluetooth audio: L/R kanalen.
Navigation: L/R kanalen. Of voice kanaal, werkt allebij blijkbaar.
Voice: Mono kanaal
Bluetooth phone: Mono kanaal
Android Auto Notifications: Mono kanaal
Op de audio module, ofwel ACM 26 pins connector C240B: pin 8/21 is het mono kanaal, pin 13/26 rechts, 12/25 links. Leuk detail, de rechts/links kanalen van de sync 3 zijn omgedraaid ten opzichte van de Sync1 module. Navigation voice zit op de andere connector C240A, pin 3/4 als ik het goed heb.

De APIM (scherm/navi) stuurt echter alles via de L/R kanalen ook de bluetooth phone, welke geblokkeerd zijn als het mono kanaal actief is. Ik kon mijzelf dus wel horen bij bellen maar niet de andere beller horen. Door de L+ met Mono+ en de L- met Mono- te verbinden heb ik nu in ieder geval geluid tot ik uitgevolgeld heb hoe ik de ACM kan misleiden om alles gewoon via de L/R kanalen te laten gaan. De kwaliteit van het mono kanaal is niet echt geweldig.

Het is makkelijk te controleren of dit werkt doordat je de voice command alerts (bij het indrukken van het voice commando) niet hoort.

De ACM/Sync1 FCDIM (navigatie scherm) heeft ook nog een "Navigation Voice+/-" audio kanaal. Wellicht staan die altijd open en zijn die kwalitatief beter en kan ik die gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eindelijk gevonden wat het probleem was: slechte connectie van de kabel... De APIM (nav module) pinnen zijn net iets dunner dan die van mijn meet tools wat er voor zorgde dat alles goed meette op de werkbank maar in de auto faalde met geen of slechte verbinding. Beetje soldeertin er overheen en alles is net dik genoeg om weer goed te verbinden. Kijken hoe lang het blijft werken want het omzetten van die sockets is niet makkelijk.

De Centrale configuratie instellingen zijn als volgt wat alles werkend maakt zoals bedoeld:

112 - In car entertainment High level CD AM/FM (niet die met DAB nemen, dat geeft problemen, die moet je elders instellen)
154 – Accessory USB without
157 – bluetooth Handsfree without or G2 bluetooth (maakt geen verschil in de Mk7.5)
172 – Front Display DM8 with nav
214 – Mini ICP (08)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tristan, top man, jij weet er wat van 😃. Met gericht knutselen kom je al heel ver, netjes. De een doet dit en de ander doet dat 😙, hoeft niet altijd OEM te zijn 😊!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar wel oem,alleen amerikaans ,top !!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Steelmaster said:

Gaaf hoor heb je nu de audio voor elkaar? 

Ja, alles werkt nu. Ik merkte alleen dat hij besloten heeft de oude configuratie uit de centrale configuatie over te nemen dus die moet ik nog even goed zetten zodat de Main/Backup het met elkaar eens zijn, dat had ik nog niet gedaan. Anders verlies ik DAB als de auto besluit dat de backup configuratie vandaag de goede is, beetje raar gedrag maar het zal wel een nut hebben {confused}. Gewoon een beetje vergeten. Enige rare wat ik nog wel eens zie is een ABS communicatie fout vanuit de navigatiemodule (omdat je er de hill assist mee aan/uit kan zetten) maar die gaat vrijwel altijd gewoon weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Pieterke said:

De een doet dit en de ander doet dat 😙, hoeft niet altijd OEM te zijn 😊!

Niet OEM heb ik al eens gedaan in een andere auto maar ik vond het deze keer beter om OEM te gaan. Vooral om niet de 'sfeer' van het geheel op te breken. ik heb ook matige ervaring met de inbouwapparaten. Ik kan me wel voorstellen dat sommigen er een sub en andere versterker in willen bouwen maar bij een fiesta is dat niet al te makkelijk. 

 

Overigens zitten er nu ook een paar gaten in het dashboardkastje om de kabels van de USB module door te laten lopen die nog weg gewerkt moeten worden. Maar een van die kabels doet vreemd omdat het goedkope chinese zooi is dus die moet ik nog eens vervagen door een betere kabel of direct op die van de al aanwezige usb stekker aansluiten met wat trucjes (ofwel een stanleymes om de ribbeltjes er van af te halen zodat hij past). Maar dat zie je niet aan de buitenkant totdat je het dashboardkastje open doet.
Dat gedeelte is wel niet OEM aangezien in de mk7.5 geen losse usb module zit. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overigens, ik kom veel goed spul tegen. En net waar men tevreden mee is als de 💰beurs niet breed is 🤐.

Share this post


Link to post
Share on other sites

×