Jump to content
Fiestaclub.nl
TristanT

Guide: Sync 1.1 upgrade naar Sync 3 in Mk7.5

Recommended Posts

Hij is af en nu de volledige "handleiding".

Als eerste: Dit is geen "perfect fit" en er moet wel het een en ander gedaan worden. Er zijn meerdere mogelijkheden, zoals het installeren van amerikaanse onderdelen en die wat aanpassen of zoals deze kerel gedaan heeft zelf iets ontwerpen en creatief gaan. Totale kosten: enkele honderden euro's en je geduld als het mis gaat.

Uitgevoerd op een 2017 Mk7.5 ST-Line, maar iedere Mk7.5 zou volgens mij moeten kunnen en aardig wat Mk7's zelf ook (met meer uitzoekwerk/kabels)

 

Benodigheden (onderdelen):

  • APIM (module)
    • xxxx-14G371-nnn
      • xxxx = bouwlocatie/tijd/model (bijv HM5T)
      • nnn = model, in eu meestal met nav maar kan zonder zijn. Ik heb geen lijst van wat wat is, google helpt.
      • Zoek naar de 64G versie voor navigatie of +NAV indien je dat wilt
      • Amerikaanse zijn NIET compatible
      • Versies beginnend met xU5T (x=1,3,5,K) zijn de nieuwste versies met o.a. DAB plaatjes voor radios maar ik kan niet bevestigen dat die ook goed werken met de Mk7.5.
        De Fiesta Mk8 heeft pas laat in 2019 die upgrade gekregen dus als je er een uit een sloopfiesta haalt dan zou ik daar op letten.
      • Als je een sloopwagen uit Nl hebt en je hebt de ViN kan je de updates makkelijk binnenhalen door kleine dingen te varanderen in de output bestanden van de vorige update (zie onderaan)
  • APIM (scherm)
    • xxxx-14G370-nn
      • 6.5" Scherm. In de EU zit die alleen in de Ford Transit (connect) waar je hem dus uit kan halen. Het is makkelijk te zien of het een 6.5/8" is door te kijken op de foto's of het scherm achter de losse module uitsteekt.
      • Soms worden de module en het scherm samen aangeboden met de 14g370 tag voor een stuk goedkopere prijs (omdat men niet door heeft dat ze los verkocht kunnen worden)
  • Metalen houder voor scherm en APIM
    • Moeilijk te krijgen los. Vrijwel alleen icm modules uit de VS (waar je niets aan hebt). Mijn advies zou zijn om die uit plaatstaal te buigen en zelf te maken.
    • Alternatief: 3D printen https://www.thingiverse.com/thing:3973791
    • Mocht je de CAD willen stuur even een berichtje.
  • Radio Control Module, een van de twee. Eerste is de amerikaanse versie non-sony. De Sony module is alleen anders aan de voorkant en is hetzelfde electronisch voor zover ik weet.
    • C1BT-18K811-HB
      • Amerikaanse Fiesta module, makkelijkste in te bouwen. De Sony variant kan ook maar daar heb ik geen printjes voor om die vast te maken en goed te maken.
    • F1ET-18K811-HD
      • Focus module, compatible qua electronica en plug. Past niet standaard en vergt creativiteit.
  • Top cover
    • D2BZ-58042A82-DA
      • Komt van Amerikaanse Fiesta met sync 2 of sync 3
  • Spacer
    • D2BZ-18888-A 
      • Houd scherm, radio, front en top cover op zijn plek
  • Front cover
    • ?
      • Gaat eigenlijk altijd samen met de radio control module (knoppen)
      • De amerikaanse versie is iets te lang voor ons dashboard omdat daar de waarschuwingslampjes voor de airbag anders zitten. dit vergt moduficatie. Als je creatief gaat kan je eigenlijk ieder europees dashboard gebruiken die je wilt.
  • USB module voor carplay
    • HS7T-14F014-AC
      • Als je deze pakt kan je hem doorlussen naar de bestaande aansluiting, welke daarna dan ook carplay heeft. Je kan deze dan zoals ik in het dashboardkastje stoppen (vergt gaten voren) of je stopt hem op de plek van de oude Sync 1 module en kijkt er niet meer naar en gebruikt enkel de bestaande aansluiting.
  • Kabels
    • USB
      • Kabel met 2x USCAR30 pluggen zoals bijvoorbeeld bij ome ali . Kan zijn dat je wat randjes moet weghalen met een stanleymes maar deze blijven wel echt goed zitten. Dit is voor het verbinden van de APIM module naar de USB Carplay unit
        sD521Je.png
      • Miniusb man/vrouwtje verlengkabel. De oude plug past niet in de nieuwe carplay module. Zou wel kunnen met veel snijwerk maar het is makkelijker om een korte verlengkabel ergens te vinden die dit probleem ook oplost.
    • 54 pin APIM kabel.
      • Word vaak verkocht als "reverse camera cable" of "apim extension cable"
      • Langer = beter. Bij mij heb ik een iets te korte en is het druk bij de achterkant van de radio. Dit wil je liever niet en kan opgelost worden met een langere kabel.
      • Bijvoorbeeld op amazon. Hoe je die in nederland krijgt? Geen idee. De mijne komt van alibaba af en kostte ~25 euro. Losse pluggen en krimpcontacten zijn minstende 2x zo duur, als je ze al kan vinden.
        s0yfwwo.png
    • Male-Male Fakra kabel als je een Sync 1.1 met 5" scherm had. De roze plug en de zwarte plug van de radio kabels van het scherm moeten aan elkaar gekoppeld worden omdat je anders geen DAB hebt. Ik heb twee kabels gebruik fakra(m)->iso (m) en iso (v)->fakra (m). Er worden in duitsland onder de naam "cab-fak-mm" ook omvormkabels verkocht in duitsland. Worden ook verkocht als "High speed transmission Fakra Z" (Z is universeel)
      TMEDuOf.png
    • GPS Kabel indie je geen Sync 1.1 had of een Mk7.5 waarin alles er al in zat (titanium/st-line bijvoorbeeld). Als je DAB hebt zit het er sowieso in, voor zover ik heb kunnen waarnemen dus dan kan je die negeren.

Om het iets makkelijker te maken zou ik de volgende connector kopen:

  • TE 1355505-1 voor het omzetten van de kabels die je nodig hebt uit de oude scherm connector. Kan je ook desolderen uit de oude sync1 module
    Er is ook een passthough versie maar die is alleen per 10000 te koop. Zou wel netter zijn...
  • Molex 4 pin mini plug, zoals die voor oude floppy drives (zoek floppy power kabel). Dit word de power kabel voor de usb module. Past prima en met wat tape (of lijm) blijft het prima zitten en kost een factie van de originele kabel welke 30+ euro is als je hem al kan vinden.

Optioneel ook de volgende connectoren:

  • 1456987-5  om een verleng/omvorm snoer te maken voor de oude kabel. Als je een verlengkabel maakt heb je ook 1456987-7 nodig maar die past sowieso niet helemaal en moet een ribbeltje (key) uitgehaald worden om te passen. 
  • De USB module power connector, ding is ranzig duur los, en in pigtail niet in de EU te krijgen. Ome ali heeft hem maar is nog steeds duur

Mijn advies zou zijn om de plastic onderdelen in een geheel te kopen met een sync 2 module er bij. Als je ze los kan krijgen is dat wellicht ook wel te doen en mogelijk veel goedkoper. Het moeilijkste onderdeel is de metalen plaatjes die het scherm op zijn plek houden. Niet echt complex dus iemand met goede metaalsvaardigheden zou dit wel kunnen reproduceren.

Benodigdheden (tools):

  • ELM327 module of ander apparaat compatible met Forscan zoals een VCM.
  • Forscan met licentie
  • Iets om de connectoren van de 54 pin kabel er uit te duwen (kan aan een kant makkelijker dan de andere, iets scherps en dun)
  • Splicing tools (zelf invullen)
  • Krimptang (indien je gaat voor alle connectoren maken)
  • Scherp stanleymes of dremel
  • Geduld

 

Bestaande kabels die je nodig hebt en we aan gaan passen:

  • Scherm connector (oude scherm, FCDIM). 10/12 pins afhakelijk van type scherm. Ik ga uit van de 12 pins (5" scherm) versie.
  • Radio Console Module plug (8 pin) (FCIM)
  • 54 pin APIM plug (oude sync module)
  • Blauwe, roze en zwarte radio Fakra pluggen van de oude navigatie module/scherm.

 

Aanpassen van kabels:

De kabels moeten doorgelust worden of aangepast, het makkelijkste is om de FCDIM/FCIM (oude scherm en knoppen) in de auto te doen door te splicen, solderen of iets anders waardoor je ze kan aftappen en doorlussen. De 54 pins kabel kan je omzetten buiten de auto omdat je een verlengkabel hebt. Ik zou de pinnen van de FCDIM (knoppen stuur) via een connector doen zodat je ze los kan koppelen.

Oranje -> aanpassen of nieuw aansluiten
Groen -> laten zitten
Blauwig -> Pin moet verplaatst worden op die connector en andere moet er uit/af
Wit -> Optioneel, of doet niets voor zover ik weet.

APIM kabel (sync module):

HPqg9xB.png

USB Media hub (zonder usb kabels):

jdNXA4g.png

FCIM (knoppen):

j3d2UvX.png

FCDIM (Oude scherm, niet meer nodig bij nieuwe):

InH2BkX.png

 

Aanpassen plastic onderdelen:

Foto's volgen zodra ik het gedaan heb met @Alex16S

Stappenplan:

  1. Modificeer de kabels (zie hierboven). Dit is het meeste voorbereidende werk
  2. Verwijder alle oude onderdelen
    1. De sync module met het beschermdingetje onder het dashboardkastje
    2. Het dashboardkastje los halen (voor gemakt dat je er later bij kan), hoeft alleen "open" zoals om bij de zekeringen te komen.
    3. De cover er af
    4. Het scherm er uit
    5. De ledjes voor de airbag. LET OP, KABEL NIET LOSHALEN. Ik heb gelezen dat dit een leuke DTC opleverd die je airbags niet leuk vinden. 
    6. De console er af
    7. De Radio er uit (gaat later weer terug)
  3. Als het goed is heb je nu een gapend gat met een berg kabels en stukken plastic die in de weg zitten
  4. Verwijder de balk die in het midden waaraan de console en scherm vast zaten. Met verwijderen bedoel ik hardhandig in zijn geheel. Dit ding komt niet terug.
  5. Verwijder de twee "vinnen" onderin die de radio op zijn plek hielden. De amerikaanse Sync module ligt dieper dan de europeese dus die moeten er af. De amerikaanse is letterlijk dezelfde alleen dan zonder die units.
  6. Prop de 54 pin APIM verlengkabel door het rechtsachterste gat, of makkelijker verwijder de shell en prop hem vanaf het dashboardkastje er door geen. Sluit hem meteen aan om de bestaande kabel
  7. Prop de USB verlengkabel door datzelfde gat. Kan ook via de voorkant langs de luchtschacht aan de rechterkant.
  8. Verbind de FCDIM (oude scherm) 12 pins kabel met de connector of anders splice alle kabels zodat ze op de juiste plek zitten (zie aanpassen van kabels)
  9. Verbind de zwarte en de roze Fakra connector met een M/M Fakra connector or apparaat om ze aan elkaar te verbinden
    1. Dit is een goed moment om alles aan te sluiten en kijken of het werkt. Sluit de boel dus volledig aan en zet het contact aan.
  10. Stop de radio in de bracket en kijk of die er in past. Indien nodig "verwijder" wat plastic om het er in te laten passen. De boel hoort iets te klemmen.
  11. Stop de radio kabel er terug in de radio en prop het apparaat er in. Laat de usb kabel, de radio kabels (zwart, roze en blauw) van het oude scherm, en de 54 pin kabel uitsteken naar boven voor de APIM module.
  12. Installeer de FCIM kabel (controls) en stop het console er in. De console zou met de bracket moeten uitlijnen (ongeveer). Vergt klein beetje frommelwerk maar past gewoon.
  13. Schroef de boel alvast op zijn plek (bracket/console). Past in de oude gaten die er al in zaten en met de oude schroeven.
  14. Verbind de module (APIM) met het scherm en de metalen vasthoudunit
  15. Stop de USB plug in de zwarte connector (indien er twee op zitten)
  16. Stop de 54 pin plug in de apim
  17. Hang de boel in de plastic vasthoudunit boven de radio
  18. Schroef de boel vast
  19. Knip de achterste twee vasthoudlinnen van de top cover aangezien die niet op de juiste plek zitten
  20. Maak de gaten van de middelste twee in de console iets langer zodat de top cover past (dit vergt mogelijk wat snij werk)
  21. Plaats de top cover
  22. Check of alles goed uitlijnt
  23. Plaats de airbag ledjes terug
  24. Verbind de ELM/VCM module met de OBD2 stekker. 
  25. Start forscan
  26. Pas de IPC zodanig aan dat de instellingen indien nodig.
    1. Test het eerst zonder, werkt alles -> niets doen, werkt het niet pas dan de Touchscreen, Bluetooth en ICM instellingen aan. Vergt mogelijk wat proberen
  27. Laad de juste ASBUILT code in voor jouw auto. Die van mij is mogelijk niet 100% geschikt aangezien ik geen Sony radio heb.

 

Als het goed is zit nu alles op zijn plek en werkt het

 

Handige links

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi project!

Ik ben heel benieuwd hoe je het dashboard gaat aanpassen. Er zit namelijk een verschil in vorm van het dashboard van de US versie en de EU versie.
{nopics}

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook ik ben erg benieuwd en inderdaad de vorm van het dashboard is in de VS iets anders.

Wel respect dat je dit gaat realiseren.👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update: Dat van het dashboard weet ik. Ik heb goedkoop er eentje extra besteld en die ga ik omvormen aan de onderkant :) voor de rest past het voorlopig. De mal die ze gebruikt hebben is 95% hetzelfde behalve de flap aan de onderkant die er af moet. Maar dat ik voor later als ik alles binnen heb. Ik zit nog te twijfelen of ik ga testen of het een thermoplast is (en dan ombuigen) maar ik vermoed van niet. Andere opties zijn: een mal maken voor een covertje en dan een covertje er overheen maken met epoxy. Ander, als ik echt los wil gaan, een 3dprint stukje op de plek van het verwijderde onderste deel om ze aan elkaar te maken. Mijn plan is niet om te doen wat enkele Russen hebben gedaan en de kap van het dash te modificeren en de oude frontjes te gebruiken. Ook de kap moet nog wat aanpaswerk hebben omdat de pinnen wel op dezelfde plek zitten maar onder een hoek in de VS modellen. Mogelijk is dat gewoon loshalen en opnieuw vastzetten maar dat weet ik later pas.

Je moet ook 2 omhooghoud "vinnen" onder de radio verwijderen omdat de radio dieper ligt in de VS modellen. In de Mk7.5 kan dit prima omdat ze dun zijn en ik vermoed dat de onderplaten hetzelde zijn, in de Mk7 zijn dat grote blokken plastic en gaat dat niet echt. 

De pic (eerste):

IMG_20190323_111614.thumb.jpg.68623c98c8b0b6aa799f1cce5a8033ca.jpg

en tweede echt aan:
IMG_20190323_111618.jpg.6c981a393e88becd482b51c4b64699e4.jpg

Het balkje in het midden van de console zal ook moeten verdwijnen. Voor zover ik heb kunnen zien is de VS insert die de radio op zijn plek vast zet en dit dashboard net zo breed dus hoeft er verder niets aangepast te worden maar dat weet ik pas als die binnen zijn. De radio zit in ieder geval op de juiste plek zodat er mogelijk ook nog CD's in kunnen mocht ik dat ooit nog willen. Je kan het hoogteverschil zien aan de oude gaten net onder het scherm.

Later vandaag ga ik proberen de AsBuilt data aan te passen zodat echt alles werkt. Veel opties werken nog niet en de ABS module communicatie doet ook nog moeilijk (mogelijk te maken met een verkeerde setting). Maar dat kon ik pas echt oplossen met de nieuwe console aangezien je anders niet in het diagnostics menu kan komen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ander dingetje: De USB module van een andere auto past an zich wel op de plek van de oude, waar het niet dat hij net iets kleiner is. Daar zal ik ook een insertje voor moeten maken. Het grote probleem met de usb is dat de telefoons eigenlijk niet direct op de aansluiting (zoals bij de Sync1/1.1 modules) kunnen omdat die niet genoeg stroom kan leveren op de Sync2/3 apparaten en dan continue crasht met het gevolg dat android auto niet werkt. Als je de USB media hub er tussen zet kan dat wel want die is zelf gevoed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag heb ik de asbuilt data aangepast zodat de meeste opties werken, zoals de knoppen op het stuur, automatische dimming en de instellingen voor hill start/tsp.

Wellicht dat ik ooit de instellingen nog eens uitwerk maar kort door de bocht is de volgende sheet vrij goed:

Asbuilt data van een Ford focus en nog meer data die wellicht kan helpen van een Ford focus en nog meer data die wellicht kan helpen

Zelf hier nog aan toegevoegt (nn is checksum):

  • 7D0-01-01, 0x00 0000 00 nn, (01): Moest aan staan om auto-dimming te laten werken
  • 7D0-02-01, 0000 0000 0x nn, (02): Hill assist settings enable
  • 7D0-02-01, 0000 0000 0x nn, (01): Traction control settings enable

De volgende file werkt voor mij: geen garanties, op eigen risico.

Mijn abt forscan data.

 

 

Helaas geeft hij (de APIM) nog wel een ABS module communicatie error maar de ABS werkt gewoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg knap! Ik weet inmiddels wel het een en ander van auto's. Programmeren is echter mijn zwakste punt.
Leuk om dit topic bij te houden, misschien steek ik het een en ander op :D

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, JuanFiesta said:

Erg knap! Ik weet inmiddels wel het een en ander van auto's. Programmeren is echter mijn zwakste punt.
 

 

  

Het is mijn vak (ik werk aan embedded systemen dus dit zit in mijn straatje), dat zal wel goed zitten :) Auto's zelf is niet mijn sterkste punt maar ik kom gelukkig een aardig eind. Dit topic is ook bedoeld voor als iemand anders het nog wil doen in de toekomst dat hij/zij niet alles hoeft uit te vinden en het wellicht met iets minder kennis kan doen. De enige beschikbare data over EU Fiesta's is Russisch en die hebben het niet echt gedocumenteerd, de Amerikanen wel maar dat is allemaal niet niet 100% compatible helaas.

Voor de grap heb ik ook zitten kijken of er in de updates van de Sync 3 2.0 -> 3.0 versie data zat over de configuratie maar kort door de bocht gezegt hebben ze het goed weggestopt in de applicaties (het is een blackberry qnx systeem met apps er op). Ik heb wel dingen gevonden maar die waren al bekend via de andere sheets die ik al gevonden had. 

Ik moet overigens zeggen dat ze het met ForScan vrij makkelijk hebben gemaakt om het aan te passen. Het zou voor iedere leek (no offence) te doen moeten zijn, mits de juiste data voor handen is maar ik snap de huivering om het te doen. De APIM/nav is gelukkig een makkelijk ding om aan te passen omdat je daarin weinig of niets kan slopen met de configuratie. 

 

Voor de geinteresseerde die er aan wil zitten met de benodigde kennis, pas op dit heeft niets meer met auto's te maken: De data in de updates is een getarballde package met daarin een getarballde qnx6 disk image welke gewoon te mounten is zonder gedoe. Cpu is een armv7 dus de apps op die image zijn te decompilen (non thumb arm) en in de HMI_AL file zit nogal wat data over de configuratie, bijvoorbeeld het debug menu (eject vasthouden met seek right voor 5 seconden om er in te komen). Hopelijk kan ik de logging nog eens aanzetten en de boel alsnog gedetailleerder uitlezen want er ontbreken nogal wat opties in het voertuigscherm en het debug menu is niet 100% accuraat maar dat is voor een andere keer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi project Tristan, hou ons op de hoogte!

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, Harry said:

mooi project Tristan, hou ons op de hoogte!

U vraagt, wij draaien.

De onderdelen uit de vs zijn allemaal binnen en wat er moest gebeuren viel mee. Het bracket (maak later nog een keer foto's ben vergeten het ding te fotograferen) was al door het demontagebedrijf gesloopt maar daarom paste het beter dan verwacht, geluk bij ongeluk. De radio zit nu niet 100% op de juiste manier vast maar meer dan goed genoeg om vast te zitten en alles verder ook op zijn plaats te houden. Ik moet nog een oude CD vinden die hij mag opeten  om het een keer te testen.

PPYorN1.jpg

Nodige aanpassingen die niet echt te zien zijn op de foto hierboven maar wel nodig:

  • Onderkant van het bracket waar de radio in zou moeten zitten moet er eigenlijk af. Ik vermoed dat de VS dash net iets ruimer is maar dat maakt weinig uit als je het er af haalt. Gelukkig was dat al voor mij gedaan.
  • Balkje in het midden moet weg want anders past het uiteraard niet (zaag/tang werk, vrij slap plastic, makkelijk te doen)
  • De zijkanten van de bracket moeten iets opgeruimd worden van uitstekende dingen, als je die er afhaalt moet er verder niets aangepast worden en zit het "klemvast" in de originele dashboard setting.
  • De gaten voor de middelste beugels van de bovenkant van het dash moeten iets groter naar het midden van de auto toe (~0.5cm extra gleuf). Je ziet ze net nog op de bovenstaande foto.
  • De achterste beugels van de bovenkant (top) moeten er af want die zitten op de verkeerde plek voor de EU versie van het dashboard. Dit doet weinig af aan de stevigheid van het geheel.

Ik moet nog wel een hoop doen mbt het goed vastzetten (er ontbreken o.a. een aantal klipjes) maar dat ga ik doen als ik ook de rest van het dashboard ga inkorten. Het zit vrij stevig vast zonder die dingen zelfs. Let bij de foto's niet op de viezigheid, het is nog niet schoongemaakt want ik beschadig liever het vuil dan het plastic zelf.

 

bZv5E6l.jpg

En bootscherm met fake ST performance logo want het is maar een ST-line 🤐

pQ0swbn.jpg

Omdat ik niet alles in kan stellen zit ik er over na te denken om het oude scherm en het oude panneel via wat draden aan te sluiten op de al bestaande kabels die ik gemaakt heb. De MOST bus en media can zijn hier voor nodig en volgens mij niets meer. Zodoende kan ik alsnog de instellingen aanpassen die niet via de APIM/Sycn3 mogelijk zijn omdat die normaal in het IPC (instrumentatienpaneel) zitten in de nieuwere versies maar nog niet in de Mk7.5. Dat is echter voor een latere zorg. Deze kan dan 'indien nodig' aangesloten worden. Active city stop schijnt wel uit te moeten in een wasstraat, hoewel je uiteraard hem ook gewoon uit kan zetten. Mogelijk kan iemand hier mij meer info over geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overigens zit de bestaande usb bus op de 2e bus welke je aan kan zetten. Geen android auto daarop maar wel gewoon communicatie en stroom. Ik ben er nog niet over uit wat ik met de echte USB media hub ga doen. Deze ligt nu nog los onder het dashboard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er tot zover netjes uit!
Ik heb de active city stop nog nooit uitgezet in de wasstraat en dat is ook niet noodzakelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update:

Voor dab+ moet je waarschijnlijk een trucje uithalen met een FAKRA-FAKRA antennekebel.
De "SDARS" plug (digitale radio VS, ook voor DAB+ gebruikt, de witte connector) in de radio loopt bij de kleurenschermen in de Mk7.5 naar de Roze plug in het scherm welke weer intern weer naar de zwarte plug in het scherm gaat. Een simpele FAKRA male-male kabel kan dit oplossen (Roze <-> zwart) om zo alsnog de kabel door te lussen of de radio FM kabel (zwarte plug) te splitten. Het schema klopt dus niet helemaal wat Ford aanleverd.
c6IgUO5.png

Zodra de kabels binnen zijn ga ik het testen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update met voorlopig resultaat van het 3d printen (heb er maar eentje goedkoop gekocht), de 'schade' komt door een ongelukje met wat aceton waardoor dit spul wit uitslaat en wat schuurwerk om het te verhullen, als je niet te dicht er op zit te kijken valt het vrij weinig op, maar het kan allemaal nog iets strakker:

bJnEMkB.jpg

Het bevestigingsbalkje moet nog ongeveer 4mm naar beneden en iets (2 a 4mm) naar achteren voordat het echt goed zit maar dat is voor versie 2.0 welke ook van 100% abs gemaakt gaat worden zodat het er bijna gelakt uit ziet na nabehandeling. Ik heb alleen het spul nog niet binnen. Alles zit overigens wel "klinkerstraat" vast en ik heb nog geen problemen gehad tot nu toe.

Tekening van het bracket, welke aan de schroeven van de lock/paniekverlichting vast zit (goed vast), mocht iemand het willen gebruiken in de toekomst kan ik de mesh files wel online zetten:

SyeXiS0.png?1mYWKc66.png?1

Kostte 5 printjes totdat het resultaat goed genoeg was. De eerste paar braken de supports van af bij bevestiging. Aldoende leert men, het is voor mij ook de eerste keer met een 3d printer.

De USB poort heb ik kunnen behouden. De Mk8 usb module heeft een doorluspoort waar je via een klein verlengstukje de oude poort in kan pluggen. Ik wil nog een bracket maken zodat de module in het dashboardkastje kan blijven zitten (ligt op de grond op de foto 8). Android auto werkt gewoon op die doorluspoort. 

 

Iets wat ik nog wil proberen als ik meer tijd heb is om het dashboard mooier uit te snijden zodat het stukje 3dprint er niet overheen hoeft maar gewoon er in verwerkt kan worden. Dat zou mooier zijn maar het plastic werkt niet echt mee helaas. Gelukkig heb ik nog een dashboard extra dus kan ik het nog een keer proberen. Deze zal echter gebruikt worden om alles representabel te maken, en ik denk dat dat wel moet lukken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 woord;

 

wauw! 

En nog 1;

respect!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update over audio:

Bluetooth (bellen)/voice en alerts werkte niet goed. Het probleem is de centrale configuratie van de IPC/BCM, ofwel de auto configuratie. Deze reset de ACM (radio unit) zodanig dat deze het geluid als volgt verwacht:

Bluetooth audio: L/R kanalen.
Navigation: L/R kanalen. Of voice kanaal, werkt allebij blijkbaar.
Voice: Mono kanaal
Bluetooth phone: Mono kanaal
Android Auto Notifications: Mono kanaal
Op de audio module, ofwel ACM 26 pins connector C240B: pin 8/21 is het mono kanaal, pin 13/26 rechts, 12/25 links. Leuk detail, de rechts/links kanalen van de sync 3 zijn omgedraaid ten opzichte van de Sync1 module. Navigation voice zit op de andere connector C240A, pin 3/4 als ik het goed heb.

De APIM (scherm/navi) stuurt echter alles via de L/R kanalen ook de bluetooth phone, welke geblokkeerd zijn als het mono kanaal actief is. Ik kon mijzelf dus wel horen bij bellen maar niet de andere beller horen. Door de L+ met Mono+ en de L- met Mono- te verbinden heb ik nu in ieder geval geluid tot ik uitgevolgeld heb hoe ik de ACM kan misleiden om alles gewoon via de L/R kanalen te laten gaan. De kwaliteit van het mono kanaal is niet echt geweldig.

Het is makkelijk te controleren of dit werkt doordat je de voice command alerts (bij het indrukken van het voice commando) niet hoort.

De ACM/Sync1 FCDIM (navigatie scherm) heeft ook nog een "Navigation Voice+/-" audio kanaal. Wellicht staan die altijd open en zijn die kwalitatief beter en kan ik die gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eindelijk gevonden wat het probleem was: slechte connectie van de kabel... De APIM (nav module) pinnen zijn net iets dunner dan die van mijn meet tools wat er voor zorgde dat alles goed meette op de werkbank maar in de auto faalde met geen of slechte verbinding. Beetje soldeertin er overheen en alles is net dik genoeg om weer goed te verbinden. Kijken hoe lang het blijft werken want het omzetten van die sockets is niet makkelijk.

De Centrale configuratie instellingen zijn als volgt wat alles werkend maakt zoals bedoeld:

112 - In car entertainment High level CD AM/FM (niet die met DAB nemen, dat geeft problemen, die moet je elders instellen)
154 – Accessory USB without
157 – bluetooth Handsfree without or G2 bluetooth (maakt geen verschil in de Mk7.5)
172 – Front Display DM8 with nav
214 – Mini ICP (08)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tristan, top man, jij weet er wat van 😃. Met gericht knutselen kom je al heel ver, netjes. De een doet dit en de ander doet dat 😙, hoeft niet altijd OEM te zijn 😊!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar wel oem,alleen amerikaans ,top !!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Steelmaster said:

Gaaf hoor heb je nu de audio voor elkaar? 

Ja, alles werkt nu. Ik merkte alleen dat hij besloten heeft de oude configuratie uit de centrale configuatie over te nemen dus die moet ik nog even goed zetten zodat de Main/Backup het met elkaar eens zijn, dat had ik nog niet gedaan. Anders verlies ik DAB als de auto besluit dat de backup configuratie vandaag de goede is, beetje raar gedrag maar het zal wel een nut hebben {confused}. Gewoon een beetje vergeten. Enige rare wat ik nog wel eens zie is een ABS communicatie fout vanuit de navigatiemodule (omdat je er de hill assist mee aan/uit kan zetten) maar die gaat vrijwel altijd gewoon weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Pieterke said:

De een doet dit en de ander doet dat 😙, hoeft niet altijd OEM te zijn 😊!

Niet OEM heb ik al eens gedaan in een andere auto maar ik vond het deze keer beter om OEM te gaan. Vooral om niet de 'sfeer' van het geheel op te breken. ik heb ook matige ervaring met de inbouwapparaten. Ik kan me wel voorstellen dat sommigen er een sub en andere versterker in willen bouwen maar bij een fiesta is dat niet al te makkelijk. 

 

Overigens zitten er nu ook een paar gaten in het dashboardkastje om de kabels van de USB module door te laten lopen die nog weg gewerkt moeten worden. Maar een van die kabels doet vreemd omdat het goedkope chinese zooi is dus die moet ik nog eens vervagen door een betere kabel of direct op die van de al aanwezige usb stekker aansluiten met wat trucjes (ofwel een stanleymes om de ribbeltjes er van af te halen zodat hij past). Maar dat zie je niet aan de buitenkant totdat je het dashboardkastje open doet.
Dat gedeelte is wel niet OEM aangezien in de mk7.5 geen losse usb module zit. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overigens, ik kom veel goed spul tegen. En net waar men tevreden mee is als de 💰beurs niet breed is 🤐.

Share this post


Link to post
Share on other sites

×