Jump to content
Fiestaclub.nl
Hansie66

Ford Fiesta Titanium 1.6 tdci raakt snel de grond bij drempels.

Recommended Posts

Hallo, 

Ik heb nogal vaak dat ik met mijn mk7 1.6 tdci dat als ik een drempel neem met de voorste lip onder de bumper de grond raak, ik weet niet of meer mensen dit herkennen. Is er misschien iemand die hier een oplossing voor weet. 

Kan ik mijn auto iets ophogen door een andere wiel en bandenmaat te monteren, er zit nu standaard 175x65x14 onder. 

🤔Dan klopt de snelheidsmeter niet meer bij grotere wiel/band diameters! Snelheid verminderen zou ook een oplossing zijn, misschien?? 🤭 Is niet moeilijk om te doen!  

Je kan ook eventueel,drempel schuin op draaien,ipv recht streeks.

Misschien rustiger over de drempels?

Bandenmaat gaat weinig helpen, grotere velgen betekend ook een kleinere band. Dit om je snelheid correct te houden

Het kan natuurlijk zijn dat er nu 'te kleine' banden op zitten. Grotere banden op dezelfde velgen kan tot in zekere mate wel maar weet niet of dat de oplossing gaat zijn. Je snelheidsmeter gaat dan inderdaad afwijken, daarnaast heb je ook kans dat je banden gaan aanlopen bij insturen bijvoorbeeld. Is je auto verlaagd dan? Kan me niet voorstellen dat je bij een normale uitvoering en normaal weggedrag alle drempels aantikt. Extreem steile/hoge drempels even uitgezonderd dan ;) 

Heb er ook jaren lang last van gehad met mijn Mk7 1.6 TDCI. De enige oplossing is niet remmen vlak voor de drempel, dan schuin over de drempel / schuin ervan af en dan is er niets aan de hand......

Had ik last van alleen bij het veerpont op of afrijden, ja de pontklep en de kade konden wel eens aardig schuin staan bij afgelopen zomerse lage waterstanden, vanwege de huidige klimaat global opwarming 😲! Daar hoorde en zag je aardig wat voorbumpertjes schuren, van peopels die dat niet snappen, om global schuin de pontklep op/af te rijden ☹️! met twee km/uur! Wat intreseert mij dat nu 🤔☹️ ?

Nou dat interesseert mij heel veel. 🤔Ik wil geen afgeschuurde bumper. Mensen, die techniek van schuin en langzaam aan rijden pas ik al jaren toe 😆

9 hours ago, bickel said:

Nou dat interesseert mij heel veel. 🤔Ik wil geen afgeschuurde bumper. Mensen, die techniek van schuin en langzaam aan rijden pas ik al jaren toe 😆

Liep jouw keienvanger/bumper dan ook aan ??

On 11-3-2019 at 22:55, Hansie66 said:

Hallo, 

Ik heb nogal vaak dat ik met mijn mk7 1.6 tdci dat als ik een drempel neem met de voorste lip onder de bumper de grond raak, ik weet niet of meer mensen dit herkennen. Is er misschien iemand die hier een oplossing voor weet. 

Kan ik mijn auto iets ophogen door een andere wiel en bandenmaat te monteren, er zit nu standaard 175x65x14 onder. 

Ik merk hetzelfde als ik mijn winterset erop heb liggen (ook 175x65x14) dan raak ik ook vaak de drempels.

Als ik met mijn zomerset rij (205x40x17) heb ik er merkbaar minder last van, hij ligt dan iets hoger (+/-2 cm).
Afwijking snelheidsmeter is minimaal trouwens. Hier is een website voor om dit te berekenen.

http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

Klopt wel ongeveer als ik vergelijk met mijn GPS.

6 hours ago, Bnz said:

Liep jouw keienvanger/bumper dan ook aan ??

Ja, Willem de eerste ke(e)ren snapje, en dan leer je ervan ☹️. jij toch ook, neem ik aan 😆 rustig en schuin de schuintes of recht toe aan op de heuvel(tjes) nemen als het kan natuurlijk? Die heuveltjes liggen er niet voor niets, dat weet jij ook 😲🤔 ! 

Ik zou graag een andere velg en bandenmaat monteren waardoor hij iets hoger komt te staan. Op de meeste velgenshops kun je er dan banden bij kiezen, hier kom je echter uit op de geadviseerde banden. Ik wil eigenlijk weten welke bandhoogte bij welke ET waarde past in mijn wielkast. Past bijvoorbeeld 185x65x15 met een ET waarde van 45?

10 hours ago, Hansie66 said:

Ik zou graag een andere velg en bandenmaat monteren waardoor hij iets hoger komt te staan. Op de meeste velgenshops kun je er dan banden bij kiezen, hier kom je echter uit op de geadviseerde banden. Ik wil eigenlijk weten welke bandhoogte bij welke ET waarde past in mijn wielkast. Past bijvoorbeeld 185x65x15 met een ET waarde van 45?

De standaard MK7 en MK7.5 maten zijn als volgt:

Velg 6 J x 15 inch, ET 47.5                Band 195/50 R15 en 195/55 R15 --> de 55 raad ik aan voor net wat meer bodemvrijheid
Velg 6.5 J x 16 inch, ET 47.5             Band 195/50 R16 en 195/45 R16 --> de 50 raad ik aan voor net wat meer bodemvrijheid
Velg 7 J x 17 inch, ET 47.5                Band 205/40 R17

Van de ET-waarde kan iets afgeweken worden, bijv. bij aftermarket velgen. Kies dan bij voorkeur een iets lagere waarde dan de OEM velgen, zodat het wiel verder naar buiten komt en dus niet in contact komt met de wielkuip o.i.d.

Heb je al eens gekeken naar je actuele bandenspanning? 

Bij een te lage bandenspanning <1.8bar zakt je auto ook al gauw 1 of 2cm.

Zeker als je een drempel pakt dan veert de band ook nog eens extra in en zal je dus eerder de bodem bereiken.

Hoop dat je hier iets mee kan.

Groetjes,

Juan

Klopt Juan, 🤔 daarom is er in de EU verplicht vanaf 2014? TPMS ingevoerd. Maar ik kijk zelf veel rond de wagen met mijn optisch oog, dat toch wel. Ondanks tpms. Ik moet zeggen mijn diy TPMS universele types (433mhz) werken goed op mijn TPMS digi inbouw monitor(tje), mooi 2,3bar in mijn 15" alu winterset! Geijkt en kloppend met een garage ventielbandenspanningsmeter 🤭

Ik kan je in ieder geval wel vertellen met Velg 17 en  Band 205/40 R17 heb je er geen last meer van.