Jump to content
Fiestaclub.nl
Franciscus

MK8: krakend, zoemend geluid bij licht gasgeven

Recommended Posts

Als ik licht gas geef, hoor ik een krakend, zoemend geluid dat van de linker voorzijde komt bij snelheden tussen 30 en 100 km/h. Het laat zich alleen horen bij (licht) gasgeven. Duwen op dashboardpanelen, raamstijlen en bestuurdersdeur verhelpen het geluid niet, waardoor ik vermoed dat het de brandstofpomp is. Bij mijn vorige Fiesta (MK6.5) kon je die heel goed horen als een soort constante fluittoon bij half gas en 110 km/h. Dit doet me daar aan denken.

Ervaren meer mensen dit met hun MK8?

Als het een "producteigenschap" (stom woord voor iets wat de fabrikant/dealer niet gaat verhelpen) blijkt, wil ik zelf eens onderzoeken of het eenvoudig verminderd kan worden d.m.v. extra isolatie.

Nee Bob word bij de mijne niets gewaar, nog niet maar wat overmorgen is weet ik ook nu niet? 🤔 ik moet wel eerlijj bekennen, heb wel aangeboren dove oren! Maar meede passagiers maken mij nog nergens op attend! 

On 25-2-2019 at 13:18, Franciscus said:

Als ik licht gas geef, hoor ik een krakend, zoemend geluid dat van de linker voorzijde komt bij snelheden tussen 30 en 100 km/h. Het laat zich alleen horen bij (licht) gasgeven. Duwen op dashboardpanelen, raamstijlen en bestuurdersdeur verhelpen het geluid niet, waardoor ik vermoed dat het de brandstofpomp is. Bij mijn vorige Fiesta (MK6.5) kon je die heel goed horen als een soort constante fluittoon bij half gas en 110 km/h. Dit doet me daar aan denken.

Ervaren meer mensen dit met hun MK8?

Als het een "producteigenschap" (stom woord voor iets wat de fabrikant/dealer niet gaat verhelpen) blijkt, wil ik zelf eens onderzoeken of het eenvoudig verminderd kan worden d.m.v. extra isolatie.

ik heb ook last van gekraak/tril net zoals iemand anders op het forum. hou voor de gein eens het display vast is het er dan nog ? in mijn geval stopt het dan, bij de eerstvolgende beurt mogen ze dit probleem opnieuw proberen op te lossen.

Bij het vasthouden van het navigatiedisplay is het geluid er helaas nog. Had dat probleem inderdaad in een ander topic gezien.

Hey Franciscus, 

Ik heb sinds kort een Fiesta mk8 met hetzelfde "probleem" zodra het interieur/ dashboard iets is opgewarmd hoor ik dat ook af en toe. Is dit bij jou inmiddels opgelost? 

De mijne heeft die trilling ook (volgens mij hebben we het daar op de AW-website ook al eens kort over gehad), precies hetzelfde als wat jij beschrijft. Het lijkt mij in ieder geval geen rammeltje van een 'vast' plastic deel maar eerder iets van een elektrisch component dat zoemt.

Aw website ? Als het iets electrisch is, zou dan niet iedere fiesta dat moeten hebben ?

18 minutes ago, Fryske said:

Aw website ? Als het iets electrisch is, zou dan niet iedere fiesta dat moeten hebben ?

Excuus, AW staat in dit geval voor AutoWeek. Onder de review van Bob (z'n MK8) kwam het even ter sprake.

7 hours ago, Fryske said:

Hey Franciscus, 

Ik heb sinds kort een Fiesta mk8 met hetzelfde "probleem" zodra het interieur/ dashboard iets is opgewarmd hoor ik dat ook af en toe. Is dit bij jou inmiddels opgelost? 

Nou, ik hoor dat alleen met erg stille banden, in mijn geval de winterbanden. De zomerbanden overstemmen het geluid dus dan hoor ik het niet. Heb er dus niets meer mee gedaan. Als de winterbanden er weer opliggen (over 2 maanden) zal ik er nog eens op letten.

Link naar mijn review waar Leon naar refereert: 

https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/ford-fiesta-1-0-ecoboost-100pk-st-line-2019/

On 27-9-2019 at 11:31, Franciscus said:

Nou, ik hoor dat alleen met erg stille banden, in mijn geval de winterbanden. De zomerbanden overstemmen het geluid dus dan hoor ik het niet. Heb er dus niets meer mee gedaan. Als de winterbanden er weer opliggen (over 2 maanden) zal ik er nog eens op letten.

Link naar mijn review waar Leon naar refereert: 

https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/ford-fiesta-1-0-ecoboost-100pk-st-line-2019/

Ga binnenkort toch eens even op onderzoek onder/ achter het dashboard. Baat het niet, schaadt het niet. Bij beetje gas geven aanwezig en bij wat forser gas geven niet merkbaar aanwezig. Gelijk even de blauwe lampjes plaatsen voor de voetjes

1 minute ago, NeverDespair said:

Als je stil staat met draaiende motor en een beetje gas geeft is het dan niet hoorbaar?

Nog niet opgevallen, zal er straks eens naar kijken. Wel hoor ik t ook als de motor weer aanslaat bij start stop, daarom denk ik niet dat het iets electrisch is. Ook omdat ie pas er mee begint als auto/ dashboard opgewarmd is. Is nie dat het storend is, maar t is wel aanwezig. Radio standje harder is ook een optie 🤣

1 minute ago, NeverDespair said:

Ik stelde die vraag omdat je dan veel gerichter kunt zoeken omdat de auto immers stil staat.......

Ga straks even gericht checken. Blijft allemaal kunststof wat tegen elkaar aan zit. Wordt vervolgd

Ik zal er ook eens wat bewuster op letten, kijken of er een patroon in zit. Qua toeren, snelheid, of wat dan ook.

Ik ben er inmiddels zo goed als zeker van dat dit geluid (bij mij) alleen voorkomt wanneer de motor op temperatuur is (afgaande op het metertje op het dashboard althans). Kan natuurlijk zijn dat dat een toevalligheid is, maar bij het begin van een rit hoor je er niks van (terwijl ik er een aantal keren heel bewust op heb gelet). Qua toerental heb ik niet echt het idee dat er een bepaald gebied is dat het speelt.

On 18-10-2019 at 15:11, Leon Fiesta said:

Ik ben er inmiddels zo goed als zeker van dat dit geluid (bij mij) alleen voorkomt wanneer de motor op temperatuur is (afgaande op het metertje op het dashboard althans). Kan natuurlijk zijn dat dat een toevalligheid is, maar bij het begin van een rit hoor je er niks van (terwijl ik er een aantal keren heel bewust op heb gelet). Qua toerental heb ik niet echt het idee dat er een bepaald gebied is dat het speelt.

Ben eens onder t dashboard gedoken, maar het is lastig zoeken. Het klinkt als een relais of iets wat aan t zoemen is, maar er lopen een hoop kabels.. Het klinkt bij mij alsof het van de linkerkant komt, gezien vanaf het stuur. Als je onder het dashboard kijkt zit er aan die kant ook iets aan het stuur (slot).. Tijdens t rijden is t lastig zoeken. Verlichtingschakelaar misschien een optie.. Iemand al eens een deel van t dashboard/ klokken los gehad om wat voor reden dan ook, is dit klik klik krak of redelijk te doen 

On 29-9-2019 at 12:23, NeverDespair said:

Als je stil staat met draaiende motor en een beetje gas geeft is het dan niet hoorbaar?

Bij stilstaan en beetje gas geven hoor ik niks. Koppeling indrukken maakt ook geen verschil. Komt bij mij ergens achter het stuur vandaan. Denk ik....