Jump to content
Fiestaclub.nl
Nick75

Apple CarPlay ervaringen (met name snelheid indicatie)

Recommended Posts

Sinds ik mijn Fiesta MK8 heb maak ik graag gebruik van CarPlay. Vooral voor Spotify en vanaf dag één de standaard Ford navigatie eigenlijk niet meer gebruikt maar Apple Kaarten. Sinds een paar maanden is het aanbod van CarPlay navigatie apps flink toegenomen zoals Google Maps, Waze en officieel sinds gisteren Flitsmeister. Ook ben ik TomTom beta tester. Echter bij alle apps blijkt dat zodra de iPhone is gekoppeld met CarPlay de snelheid indicatie door de verschillende apps voor geen meter klopt. Geeft aan dat ik 114 rij terwijl cruise control braaf op 100 staat bijvoorbeeld. Trek ik USB los dan klopt het ineens wel. Al met een paar app developers contact gehad en die herkennen het probleem helaas niet en heb ook een nieuwe iPhone ondertussen en daar is het ook nog steeds zo dus volgens mij is het een Fiesta/Ford specifiek probleem. Of misschien wel alleen mijn auto. Herkennen jullie dit probleem ook?

Verder ben ik wel benieuwd naar jullie eigen CarPlay gebruik. Welke navigatie app gebruik je en waarom? Zelf vind ik Waze het fijnst omdat je dan ook je telefoon nog kan gebruiken om waze te bedienen. Maar de TomTom beta is ook veel belovend.

Ik herken je probleem en heb het ook gemeld bij Flitsmeister tijdens de beta periode. De snelheid die ik in Flitsmeister zie is gemiddeld 7 tot 10 km/u hoger dan dat op mijn teller, als de USB eruit is dan klopt het wel. Zelf denk ik dat de snelheid altijd vanuit de GPS van de telefoon gaat, dus ik snap eigenlijk niet waarom het fout zou moeten gaan. Ik ken helaas verder niemand met CarPlay, dus weet niet of anderen het bij Flitsmeister of en andere auto’s het ook hebben. Volgende week ben ik bij Flitsmeister en zal het dan ook even vragen of ze het probleem herkennen. 

Ik denk dat bij carplay de auto gps het overneemt. Kan ik ook begrijpen aangezien die in theorie een veel betere antenne heeft. Maar bij de Ford Fiesta werkt dat blijkbaar niet zo nauwkeurig als je mag verwachten.

Vandaag ook via CarPlay Flitsmeister gebruikt, ik constateer ook een redelijke (hogere)  afwijking binnen de stad met de digitale teller van de Ford.

@Nick75 @No_Bike_No_Glory Ik heb het vandaag even bij Flitmeister gevraagd. De GPS wordt inderdaad door de auto overgenomen, zij wisten dat de Fiesta inderdaad problemen daarmee heeft. Kunnen ze zelf helaas niets aan veranderen, maar de Fiesta was daar dus bekend.

Ik heb FM ook ooit een bericht gestuurd hierover maar nooit een inhoudelijke reactie op gehad. Dit zou dus bij Ford aangekaart moeten worden. Iemand een idee waar je de meeste kans van slagen hebt? Via dealer wellicht?

@Nick75 ik weet eerlijk gezegd niet of dit zin heeft. Het zou best kunnen dat het aan hardware ligt en Ford hier gewoon niet voldoende tijd en geld in stopt. Daarnaast is het onwijs lastig om iets bij een automerk neer te leggen. Als er vanuit 1 persoon een melding komt, wordt er nooit gehoor aan gegeven. Dan moet dit echt een probleem in de media zijn, voordat er iets wordt gedaan.

Ah, toevallig dat ik dit lees. Ik dacht dus dat het aan Flitsmeister lag. Bij mij is het voornamelijk bij snelheden hoger dan 100km/u. Gelukkig weet ik dat 106km/u op de teller nog binnen de marges van flitsers valt. Op 6km/u hoger stel ik meestal de cruise control in. Dus niet onoverkomelijk, wel vreemd.

@N82 Ja, bij CarPlay en Flitsmeister heeft dat nu niet echt zin meer om op je ‘werkelijke’ GPS snelheid te rijden. Ik merk het ook voornamelijk boven de 100 km/u. Als ik 130 rijd, geeft Flitsmeister 147 aan. Wel goed om boetes te voorkomen!

Ik had vorige week als leenauto (MK7.5 ST terugroepactie) een MK8 ST line mee en snapte er al geen drol van. Ging zoals ik gewend was netjes op de FM snelheid rijden op een 100 km/h traject controle, en had al snel door dat er iets niet klopte toen vrachtwagens voorbij kwamen...😂

Ik ben weliswaar in bezit van een Kuga Vignale, maar de CarPlay heeft hetzelfde probleem als hiervoor genoemd. Waze heeft het voor mij onderzocht, maar verwezen naar Ford om het probleem op te lossen. Ik had voordat ik Waze vroeg om hulp ook Ford gevraagd, maar werd toen met een kluitje het riet ingestuurd. Ik heb gisteren weer ford gemaild met een afschrift van de mail van Waze en gevraagd het probleem op te lossen en mij te informeren. Ik ben nu in afwachting van een reactie en ik houd jullie op de hoogte. Voor mij duidelijk dat Ford met een oplossing moet komen en meer mails naar Ford Nederland (klanten@ford.com) moet altijd helpen

1 hour ago, Bertvri said:

Ik ben weliswaar in bezit van een Kuga Vignale, maar de CarPlay heeft hetzelfde probleem als hiervoor genoemd. Waze heeft het voor mij onderzocht, maar verwezen naar Ford om het probleem op te lossen. Ik had voordat ik Waze vroeg om hulp ook Ford gevraagd, maar werd toen met een kluitje het riet ingestuurd. Ik heb gisteren weer ford gemaild met een afschrift van de mail van Waze en gevraagd het probleem op te lossen en mij te informeren. Ik ben nu in afwachting van een reactie en ik houd jullie op de hoogte. Voor mij duidelijk dat Ford met een oplossing moet komen en meer mails naar Ford Nederland (klanten@ford.com) moet altijd helpen

Ik ga ook maar eens een mail sturen dan!

Had het al aan mijn dealer gevraagd en die hebben het aan Ford NL doorgegeven die het weer doorsturen naar Europa.

Het blijft voor Ford een kosten baten afweging. 🤔 net als bij zijn eigen oude (2014/2015 (werkt ver. F8 al met update bij Sync3)) kaarten leveren bij nw. wagens, met krt. van wel 4-5jr. oud! En het euvel maar afschuiven op de klant/app ontwikkelaar 🤗

NEE het wordt bij mij Sygic car connect voor Sync3 met een gewone smart telefoon (en absoluut geen dure Apple of welke dan ook!) met voldoende 4/64gb geheugen erin. Mocht Here we Go ook zo iets gaan ontwikkelen heb je nog een leuk alternatief 😁. Er zijn zat leuke betaalbare alternatieven, en is ieder zijn keus, offcourse! 

On 11-6-2019 at 15:21, Nick75 said:

Ik ga ook maar eens een mail sturen dan!

Had het al aan mijn dealer gevraagd en die hebben het aan Ford NL doorgegeven die het weer doorsturen naar Europa.

Ik heb de discussie ook nog een keer gevoerd met mijn eigen dealer. Het standpunt van Ford is dat alles goed werkt in de Ford. Eigen processen worden goed weergegeven en verwerkt. Nu maakt een derde partij een applicatie die op de Ford gebruikt kan worden. Dan is het aan die partij om het zo te maken dat het ook op Ford werkt. Als bij wijze van spreken een derde partij komt met een spoiler op de achterklep die niet past, vragen ze dan ook aan Ford om de achterklep aan te passen. Ik heb nog steeds geen reactie op mijn mail naar Ford Nederland, maar bij de dealer kwam ik er wel achter dat het probleem ruime bekendheid heeft en dat er wel over gesproken wordt. 

2 hours ago, Bertvri said:

Ik heb de discussie ook nog een keer gevoerd met mijn eigen dealer. Het standpunt van Ford is dat alles goed werkt in de Ford. Eigen processen worden goed weergegeven en verwerkt. Nu maakt een derde partij een applicatie die op de Ford gebruikt kan worden. Dan is het aan die partij om het zo te maken dat het ook op Ford werkt. Als bij wijze van spreken een derde partij komt met een spoiler op de achterklep die niet past, vragen ze dan ook aan Ford om de achterklep aan te passen. Ik heb nog steeds geen reactie op mijn mail naar Ford Nederland, maar bij de dealer kwam ik er wel achter dat het probleem ruime bekendheid heeft en dat er wel over gesproken wordt. 

Ford maakt in dit geval gebruik van de CarPlay feature die je alleen mag voeren voor marketing (en dat doen ze) indien dit correct ondersteund word. Ga er maar van uit dat Ford een contract heeft moeten tekenen met Apple om dit te mogen doen en de hardware er voor te mogen gebruiken. Dit houden ze vast doordat er een MFI chip van Apple in zit. Die je alleen kan krijgen als officiele leverancier van Apple producten en die producten moeten dan werken zoals geadverteerd. Ik heb ervaring met het maken van bluetooth assesoires die we helaas ook voor iphone producten moesten laten keuren... Dat is geen simpel process, en ook Ford zal daar aan hebben moeten voldoen. Daarmee heeft Apple een stok achter de deur als een fabrikant prutswerk leverd.

Ik zou dus bij Apple gaan klagen dat een gecertificeerd product (CarPlay) van een fabrikant die zegt het officieel te ondersteunen (Ford), faalt. Wellicht haalt dat iets uit.

Klagen bij Apple is natuurlijk direct al gedoemd te mislukken. Die gaan echt niet even naar jouw klacht kijken en er wat mee doen. Voor zover ik weet is de GPS die door CarPlay wordt gebruikt in voornamelijk Fiesta’s een ramp. De snelheidsindicatie werkt met de zelfde apps, in andere auto’s, wel naar behoren. Gewoon laten gaan, hier gaan we niets aan veranderen.

Ik heb zojuist bericht gehad van Waze. Er is een oplossing: zie mail die ik kreeg. 

Hi Wazer,

I hope this email finds you well.

We are happy to say that a fix to the Carplay's speedometer has been officially released by Ford only on the owner.ford.com site. For any questions on how to update the system, please contact your local Ford company.

Best,

Sean
Waze Support Team

Een reden om opnieuw een afspraak te maken bij de garage. 

28 minutes ago, Bertvri said:

Ik heb zojuist bericht gehad van Waze. Er is een oplossing: zie mail die ik kreeg. 

Hi Wazer,

I hope this email finds you well.

We are happy to say that a fix to the Carplay's speedometer has been officially released by Ford only on the owner.ford.com site. For any questions on how to update the system, please contact your local Ford company.

Best,

Sean
Waze Support Team

Een reden om opnieuw een afspraak te maken bij de garage. 

Goed nieuws! Ik ga het gelijk aan mijn dealer doorgeven!

Er schijnt inderdaad een Sync 3.0 update te zijn met build nummer 19149 die het probleem oplost lees ik op Waze forum, echter via https://www.ford.nl/onderhoud-en-service/support/sync-en-bluetooth-ondersteuning/update#/status/ krijg ik de melding dat er geen update beschikbaar is. Loopt NL wellicht achter?

Ondertussen de update kunnen doen en inderdaad, probleem opgelost! Eindelijk de juiste snelheid op m’n scherm!

Het is inderdaad verholpen na de update. Nu vraag ik mij af, is een iemand die daarna updates kan zien of downloaden van Maps? Ik moet mijn logbestand uploaden, maar daar doet de website helemaal niets mee.

On 14-8-2019 at 16:25, martn said:

Het is inderdaad verholpen na de update. Nu vraag ik mij af, is een iemand die daarna updates kan zien of downloaden van Maps? Ik moet mijn logbestand uploaden, maar daar doet de website helemaal niets mee.

Ik kreeg daarna ook nog een grote kaarten update van 27GB. Heb ik nog niet gedaan en ga ik denk ik ook niet doen want standaard navigatie heb ik nog nooit gebruikt sinds ik de Fiesta heb (ruim een jaar nu)

On 19-8-2019 at 16:33, Nick75 said:

Ik kreeg daarna ook nog een grote kaarten update van 27GB. Heb ik nog niet gedaan en ga ik denk ik ook niet doen want standaard navigatie heb ik nog nooit gebruikt sinds ik de Fiesta heb (ruim een jaar nu)

Ik gebruik het ook nooit, maar de kaart update komt bij mij niet tevoorschijn. Hij blijft enkel en alleen de update van Sync tonen helaas. Ik denk dat die 27gb update ook pas klaar is na een ritje Frankrijk qua tijd.

Sinds kort eigenaar van een nieuwe mk8 vignale. Vraag mij af of het mogelijk is om als je bv Apple CarPlay gebruikt Flitsmeister of Waze navigatie. Om dat als nog boven in je scherm de temp en tijd kunt laten tonen.. als je de Navi van sync gebruikt is dit wel zichtbaar..