Jump to content
Fiestaclub.nl
Nick75

Apple CarPlay ervaringen (met name snelheid indicatie)

Recommended Posts

Sinds ik mijn Fiesta MK8 heb maak ik graag gebruik van CarPlay. Vooral voor Spotify en vanaf dag één de standaard Ford navigatie eigenlijk niet meer gebruikt maar Apple Kaarten. Sinds een paar maanden is het aanbod van CarPlay navigatie apps flink toegenomen zoals Google Maps, Waze en officieel sinds gisteren Flitsmeister. Ook ben ik TomTom beta tester. Echter bij alle apps blijkt dat zodra de iPhone is gekoppeld met CarPlay de snelheid indicatie door de verschillende apps voor geen meter klopt. Geeft aan dat ik 114 rij terwijl cruise control braaf op 100 staat bijvoorbeeld. Trek ik USB los dan klopt het ineens wel. Al met een paar app developers contact gehad en die herkennen het probleem helaas niet en heb ook een nieuwe iPhone ondertussen en daar is het ook nog steeds zo dus volgens mij is het een Fiesta/Ford specifiek probleem. Of misschien wel alleen mijn auto. Herkennen jullie dit probleem ook?

Verder ben ik wel benieuwd naar jullie eigen CarPlay gebruik. Welke navigatie app gebruik je en waarom? Zelf vind ik Waze het fijnst omdat je dan ook je telefoon nog kan gebruiken om waze te bedienen. Maar de TomTom beta is ook veel belovend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik herken je probleem en heb het ook gemeld bij Flitsmeister tijdens de beta periode. De snelheid die ik in Flitsmeister zie is gemiddeld 7 tot 10 km/u hoger dan dat op mijn teller, als de USB eruit is dan klopt het wel. Zelf denk ik dat de snelheid altijd vanuit de GPS van de telefoon gaat, dus ik snap eigenlijk niet waarom het fout zou moeten gaan. Ik ken helaas verder niemand met CarPlay, dus weet niet of anderen het bij Flitsmeister of en andere auto’s het ook hebben. Volgende week ben ik bij Flitsmeister en zal het dan ook even vragen of ze het probleem herkennen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat bij carplay de auto gps het overneemt. Kan ik ook begrijpen aangezien die in theorie een veel betere antenne heeft. Maar bij de Ford Fiesta werkt dat blijkbaar niet zo nauwkeurig als je mag verwachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag ook via CarPlay Flitsmeister gebruikt, ik constateer ook een redelijke (hogere)  afwijking binnen de stad met de digitale teller van de Ford.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Nick75 @No_Bike_No_Glory Ik heb het vandaag even bij Flitmeister gevraagd. De GPS wordt inderdaad door de auto overgenomen, zij wisten dat de Fiesta inderdaad problemen daarmee heeft. Kunnen ze zelf helaas niets aan veranderen, maar de Fiesta was daar dus bekend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb FM ook ooit een bericht gestuurd hierover maar nooit een inhoudelijke reactie op gehad. Dit zou dus bij Ford aangekaart moeten worden. Iemand een idee waar je de meeste kans van slagen hebt? Via dealer wellicht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Nick75 ik weet eerlijk gezegd niet of dit zin heeft. Het zou best kunnen dat het aan hardware ligt en Ford hier gewoon niet voldoende tijd en geld in stopt. Daarnaast is het onwijs lastig om iets bij een automerk neer te leggen. Als er vanuit 1 persoon een melding komt, wordt er nooit gehoor aan gegeven. Dan moet dit echt een probleem in de media zijn, voordat er iets wordt gedaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, toevallig dat ik dit lees. Ik dacht dus dat het aan Flitsmeister lag. Bij mij is het voornamelijk bij snelheden hoger dan 100km/u. Gelukkig weet ik dat 106km/u op de teller nog binnen de marges van flitsers valt. Op 6km/u hoger stel ik meestal de cruise control in. Dus niet onoverkomelijk, wel vreemd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@N82 Ja, bij CarPlay en Flitsmeister heeft dat nu niet echt zin meer om op je ‘werkelijke’ GPS snelheid te rijden. Ik merk het ook voornamelijk boven de 100 km/u. Als ik 130 rijd, geeft Flitsmeister 147 aan. Wel goed om boetes te voorkomen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had vorige week als leenauto (MK7.5 ST terugroepactie) een MK8 ST line mee en snapte er al geen drol van. Ging zoals ik gewend was netjes op de FM snelheid rijden op een 100 km/h traject controle, en had al snel door dat er iets niet klopte toen vrachtwagens voorbij kwamen...😂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben weliswaar in bezit van een Kuga Vignale, maar de CarPlay heeft hetzelfde probleem als hiervoor genoemd. Waze heeft het voor mij onderzocht, maar verwezen naar Ford om het probleem op te lossen. Ik had voordat ik Waze vroeg om hulp ook Ford gevraagd, maar werd toen met een kluitje het riet ingestuurd. Ik heb gisteren weer ford gemaild met een afschrift van de mail van Waze en gevraagd het probleem op te lossen en mij te informeren. Ik ben nu in afwachting van een reactie en ik houd jullie op de hoogte. Voor mij duidelijk dat Ford met een oplossing moet komen en meer mails naar Ford Nederland (klanten@ford.com) moet altijd helpen

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Bertvri said:

Ik ben weliswaar in bezit van een Kuga Vignale, maar de CarPlay heeft hetzelfde probleem als hiervoor genoemd. Waze heeft het voor mij onderzocht, maar verwezen naar Ford om het probleem op te lossen. Ik had voordat ik Waze vroeg om hulp ook Ford gevraagd, maar werd toen met een kluitje het riet ingestuurd. Ik heb gisteren weer ford gemaild met een afschrift van de mail van Waze en gevraagd het probleem op te lossen en mij te informeren. Ik ben nu in afwachting van een reactie en ik houd jullie op de hoogte. Voor mij duidelijk dat Ford met een oplossing moet komen en meer mails naar Ford Nederland (klanten@ford.com) moet altijd helpen

Ik ga ook maar eens een mail sturen dan!

Had het al aan mijn dealer gevraagd en die hebben het aan Ford NL doorgegeven die het weer doorsturen naar Europa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het blijft voor Ford een kosten baten afweging. 🤔 net als bij zijn eigen oude (2014/2015 (werkt ver. F8 al met update bij Sync3)) kaarten leveren bij nw. wagens, met krt. van wel 4-5jr. oud! En het euvel maar afschuiven op de klant/app ontwikkelaar 🤗

NEE het wordt bij mij Sygic car connect voor Sync3 met een gewone smart telefoon (en absoluut geen dure Apple of welke dan ook!) met voldoende 4/64gb geheugen erin. Mocht Here we Go ook zo iets gaan ontwikkelen heb je nog een leuk alternatief 😁. Er zijn zat leuke betaalbare alternatieven, en is ieder zijn keus, offcourse! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11-6-2019 at 15:21, Nick75 said:

Ik ga ook maar eens een mail sturen dan!

Had het al aan mijn dealer gevraagd en die hebben het aan Ford NL doorgegeven die het weer doorsturen naar Europa.

Ik heb de discussie ook nog een keer gevoerd met mijn eigen dealer. Het standpunt van Ford is dat alles goed werkt in de Ford. Eigen processen worden goed weergegeven en verwerkt. Nu maakt een derde partij een applicatie die op de Ford gebruikt kan worden. Dan is het aan die partij om het zo te maken dat het ook op Ford werkt. Als bij wijze van spreken een derde partij komt met een spoiler op de achterklep die niet past, vragen ze dan ook aan Ford om de achterklep aan te passen. Ik heb nog steeds geen reactie op mijn mail naar Ford Nederland, maar bij de dealer kwam ik er wel achter dat het probleem ruime bekendheid heeft en dat er wel over gesproken wordt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Bertvri said:

Ik heb de discussie ook nog een keer gevoerd met mijn eigen dealer. Het standpunt van Ford is dat alles goed werkt in de Ford. Eigen processen worden goed weergegeven en verwerkt. Nu maakt een derde partij een applicatie die op de Ford gebruikt kan worden. Dan is het aan die partij om het zo te maken dat het ook op Ford werkt. Als bij wijze van spreken een derde partij komt met een spoiler op de achterklep die niet past, vragen ze dan ook aan Ford om de achterklep aan te passen. Ik heb nog steeds geen reactie op mijn mail naar Ford Nederland, maar bij de dealer kwam ik er wel achter dat het probleem ruime bekendheid heeft en dat er wel over gesproken wordt. 

Ford maakt in dit geval gebruik van de CarPlay feature die je alleen mag voeren voor marketing (en dat doen ze) indien dit correct ondersteund word. Ga er maar van uit dat Ford een contract heeft moeten tekenen met Apple om dit te mogen doen en de hardware er voor te mogen gebruiken. Dit houden ze vast doordat er een MFI chip van Apple in zit. Die je alleen kan krijgen als officiele leverancier van Apple producten en die producten moeten dan werken zoals geadverteerd. Ik heb ervaring met het maken van bluetooth assesoires die we helaas ook voor iphone producten moesten laten keuren... Dat is geen simpel process, en ook Ford zal daar aan hebben moeten voldoen. Daarmee heeft Apple een stok achter de deur als een fabrikant prutswerk leverd.

Ik zou dus bij Apple gaan klagen dat een gecertificeerd product (CarPlay) van een fabrikant die zegt het officieel te ondersteunen (Ford), faalt. Wellicht haalt dat iets uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

×