Jump to content
Fiestaclub.nl
STline2017

Aanpassingen via FORScan

Recommended Posts

Ik heb het nogmaals geprobeerd als in de bovenstaande video maar ik hoor geen geluid dat de inleerprocedure actief is. Ik heb het weggeschreven zover ik weet ik moest contact aan/uit doen en centrale display ging ook even uit dus hij heeft iets gedaan. Ik zal van de week nog eens kijken.

Wat ik gek vind is dat ik weet dat sommige opties er toch in zou moeten zitten zie foto hieronder functie is niet geconfigureerd, volgens de wagenkaart uit Ford ETIS online zou dit er wel in moeten zitten (Tekst uit wagenkaart: Veiligheidssysteem lage snelheid ) Ik heb ook zo'n camera in de voorruit zitten.

settings1a.jpg

1 hour ago, Happy85 said:

Ik heb het nogmaals geprobeerd als in de bovenstaande video maar ik hoor geen geluid dat de inleerprocedure actief is. Ik heb het weggeschreven zover ik weet ik moest contact aan/uit doen en centrale display ging ook even uit dus hij heeft iets gedaan. Ik zal van de week nog eens kijken.

Wat ik gek vind is dat ik weet dat sommige opties er toch in zou moeten zitten zie foto hieronder functie is niet geconfigureerd, volgens de wagenkaart uit Ford ETIS online zou dit er wel in moeten zitten (Tekst uit wagenkaart: Veiligheidssysteem lage snelheid ) Ik heb ook zo'n camera in de voorruit zitten.

Dat is bij mij ook, ik vermoed dat dit het piep signaal is en dat zit er dan weer niet op.

Wat sensor wat  jij hebt is waarschijnlijk active city stop, als je tegen een auto of voetganger dreigt aan te rijden op lage snelheid stopt die vanzelf en krijg je een melding op je radio dat Active City Stop is aangesprongen. Althans dat werkt bij mij wel.

Volgens mij is Fordward Collision Warning echt het piepen en knipperen van een signaal "let op je gaat ergens tegen aan rijden" en dat heb je wss niet. 

Filmpje : Active City Stop

Filmpje : Forward collision

Is het ook mogelijk om via Forscan, het moment te bepalen wanneer de melding komt laag benzinepeil.

Bij mijn MK8 ST komt hij al met de melding bij 90 km, dat mijn benzinepeil laag is.

Vind ik zelf erg vroeg, en om de 10 km elke keer een melding, die je steeds weg moet drukken. 

1 hour ago, martin ST said:

Is het ook mogelijk om via Forscan, het moment te bepalen wanneer de melding komt laag benzinepeil.

Bij mijn MK8 ST komt hij al met de melding bij 90 km, dat mijn benzinepeil laag is.

Vind ik zelf erg vroeg, en om de 10 km elke keer een melding, die je steeds weg moet drukken. 

Bij 80km komt de melding, 🤔 effe blindelings voor mij op ok button drukken zonder mijn vooruitziende blik van de weg te halen is voor mij niet zo'n probleem! Daar blijf je wakker van 🙄. Althans bij mij ! 😙 

@Tim.A Nu je het zegt denk ik ook dat ze dat bedoelen. Duidelijke video's ook top.

Wat betreft auto lock, zou je misschien nog wat dingen hiervoor moeten activeren zoals: Global close/open en ik zag iets van een retrigger functie na reset by alarm ik weet niet of dit ook hier mee te maken heeft.

Ik zag ook dat de bandenmaat erin staat is dit verstandig om aan te passen naar de maat van mijn zomerwielen (195/45R16) of gewoon laten staan, winterwielen (175/15R14) zijn wel dit formaat?

En bij bandenspanning controle weet jij welke optie wat betekent? Ik heb het nog eens nagevraagd bij de dealer, ik zou de uitvoering moeten hebben dat alleen waarschuwt bij een zachte band geeft verder geen drukken of zo aan, dit doet hij via de rolomtrek te meten via de abs-sensoren dit staat ook zo in het boekje maar ik heb hier eigenlijk nooit wat van gezien. Nou staat er bij mij Not Configured. Mijn winterwielen hebben toevallig wel echt sensoren erin zitten zou dat wel werken dan of zit er geen ontvanger in de auto hiervoor als je dit niet hebt?

1 hour ago, Happy85 said:

@Tim.A Nu je het zegt denk ik ook dat ze dat bedoelen. Duidelijke video's ook top.

Wat betreft auto lock, zou je misschien nog wat dingen hiervoor moeten activeren zoals: Global close/open en ik zag iets van een retrigger functie na reset by alarm ik weet niet of dit ook hier mee te maken heeft.

Ik zag ook dat de bandenmaat erin staat is dit verstandig om aan te passen naar de maat van mijn zomerwielen (195/45R16) of gewoon laten staan, winterwielen (175/15R14) zijn wel dit formaat?

En bij bandenspanning controle weet jij welke optie wat betekent? Ik heb het nog eens nagevraagd bij de dealer, ik zou de uitvoering moeten hebben dat alleen waarschuwt bij een zachte band geeft verder geen drukken of zo aan, dit doet hij via de rolomtrek te meten via de abs-sensoren dit staat ook zo in het boekje maar ik heb hier eigenlijk nooit wat van gezien. Nou staat er bij mij Not Configured. Mijn winterwielen hebben toevallig wel echt sensoren erin zitten zou dat wel werken dan of zit er geen ontvanger in de auto hiervoor als je dit niet hebt?

De Global close / open functie is om je ramen te openen via je afstandsbediening, als je het open knopje dan 5 sec inhoud dan gaan je ramen volledig open. (en vice versa) dit zou los van elkaar moeten werken. Ik heb dit pas later ingeschakeld.

Bandenmaat kun je aanpassen, ik weet alleen niet precies wat het doet, zelf doe ik het ook als ik naar mijn zomervelgen switch, denk wellicht iets met berekenen van het een of ander ofzo, maar dat antwoord blijf ik je schuldig.

Laatste vraag kan ik je niet beantwoorden, bij mij staat er wel iets ingesteld, maar heb er niks aan gewijzigd, ik heb ook sensoren en het TPMS logo heb ik in mijn display.

@Happy85 @Tim.A De bandenmaat wordt gebruikt om de voertuigsnelheid te bepalen. De wielsensoren meten namelijk het aantal omwentelingen van de wielen. Door middel van de bandenmaat weet je hoeveel afstand je aflegt bij 1 wielomwenteling en daarmee kun je dan de voertuigsnelheid berekenen.
Overigens is het snelheidsverschil tussen zomer- en winterbanden vaak gering. Zo is het snelheidsverschil tussen mijn zomer- (205/40 R18) en winterset (195/60 R15) slechts 1 km/h bij een snelheid van 100 km/h.

@Happy85Ik verwacht dat je winterwielen met individuele sensoren niet uitgelezen kunnen worden door de computer. Dit systeem is natuurlijk duurder dan de rolomtrek te meten en daar heeft Ford een kostenafweging gemaakt voor de MK7.5.

40 minutes ago, Franciscus said:

@Happy85 @Tim.A De bandenmaat wordt gebruikt om de voertuigsnelheid te bepalen. De wielsensoren meten namelijk het aantal omwentelingen van de wielen. Door middel van de bandenmaat weet je hoeveel afstand je aflegt bij 1 wielomwenteling en daarmee kun je dan de voertuigsnelheid berekenen.
Overigens is het snelheidsverschil tussen zomer- en winterbanden vaak gering. Zo is het snelheidsverschil tussen mijn zomer- (205/40 R18) en winterset (195/60 R15) slechts 1 km/h bij een snelheid van 100 km/h.

@Happy85Ik verwacht dat je winterwielen met individuele sensoren niet uitgelezen kunnen worden door de computer. Dit systeem is natuurlijk duurder dan de rolomtrek te meten en daar heeft Ford een kostenafweging gemaakt voor de MK7.5.

Zoiets vermoedde ik al inderdaad, snelheid wijkt minimaal af klopt, zie bijna geen verschil tussen mijn zomer en winterset.

Op mijn MK7.5 staat deze functie aan : TPMS FedReg EU 

Ik ga van het weekend nog maar eens in de materie duiken en kijken wat er uitkomt bedankt voor de info in zovere. Je hoort het nog van me

Beste Forscan gebruikers: Woont er een Forscan bezitter en bewerker in Zuid Limburg? Ik zou graag de functie Autolock willen activeren en eventueel enkele andere functies die sowieso al in de boordcomputer zitten maar niet geactiveerd zijn. Bijv. Verkeersbord herkenning. Ik heb een ST-Line MK8. Wie??

Na wat speurwerk is het mij eindelijk gelukt om autolock aan de praat te krijgen, ik vermoed dat ik in de verkeerde unit de wijziging heb aangepast, de backup-unit ipv de as-built unit. Ook heb ik global close/open aan kunnen zetten.

Het aanzetten van bandenspanning controle lukte niet, de meeste instellingen reageerde de auto niet op kreeg alleen een foutcode in de bcmii dat de voertuig configuratie niet klopt. Er stond ook een optie in die werd DDS genoemd, deflation detection system. Dit is dus de optie die dus je bandenspanning aan de hand van je rolomtrek controleert dus niet via de losse sensoren. Als ik deze aanzet dan begon de auto helemaal te flippen, ABS storing, BCMII fouten en waarschuwing dat Active City Stop niet meer werkte, ik had al zoiets gelezen op het forescan forum dat iemand dit ook had na aanzetten van deze instelling, maar wist niet zeker hoe mijn auto hier op zou reageren. Zou je hier nog andere dingen voor moeten aanpassen om dit werkend te krijgen? Volgens het boekje en de dealer zou dit er wel op moeten zitten ipv de normale sensoren. Kan iemand mij dit vertellen?

En nog een dingetje over de bandenmaat aanpassen, ik zag dat er ook een optie instaat die over de rolomtrek van de banden gaat. zou je die ook moeten aanpassen als je de bandenmaat aanpast zo ja weet iemand waar je dit kan berekenen?

DDS wordt gemeten met de abs sensoren dacht ik. Net als bij mijn Focus. Het werkt, ik heb een keer een lekke band gehad en kreeg een melding.

On 19-3-2019 at 14:29, Jan S said:

Beste Forscan gebruikers: Woont er een Forscan bezitter en bewerker in Zuid Limburg? Ik zou graag de functie Autolock willen activeren en eventueel enkele andere functies die sowieso al in de boordcomputer zitten maar niet geactiveerd zijn. Bijv. Verkeersbord herkenning. Ik heb een ST-Line MK8. Wie??

ik kan je hier wel mee helpen....als jij de codes hebt voor verkeersbordherkenning....stuur maar een pb

3 hours ago, ThommyV said:

ik kan je hier wel mee helpen....als jij de codes hebt voor verkeersbordherkenning....stuur maar een pb

@ThommyV: Bedankt voor je aanbod, maar omdat ik die codes niet heb vraag ik of een ander Forum lid mij daaraan kan helpen of waar ik die kan vinden.

1 hour ago, Jan S said:

@ThommyV: Bedankt voor je aanbod, maar omdat ik die codes niet heb vraag ik of een ander Forum lid mij daaraan kan helpen of waar ik die kan vinden.

Misschien kan iemand van het FORScan forum je helpen:

https://forscan.org/forum/