Jump to content
Fiestaclub.nl
STline2017

Aanpassingen via FORScan

Recommended Posts

Vanwege het wisselen van een set zomer- naar winterbanden (zonder TPMS) komt nu telkens een melding m.b.t. bandenspanning. Het is eenmaal een akoestische melding incl. melding in het radiodisplay, maar vervolgens blijft er een waarschuwingslampje branden in het instrumentenpaneel. Het is mij geen 200 euro waard om ook de set winterbanden te voorzien van TPMS, maar toch wil ik gedurende de winterperiode graag van de meldingen af, dus wil ik proberen om dat via de software in de auto uit te schakelen. Bij het wisselen naar de zomerset kan ik het dan weer inschakelen.

Zoals ik op dit forum heb kunnen lezen, heb je daar zowel hard- als software voor nodig. Voor wat betreft hardware heb ik vandaag alvast dit apparaat besteld. Qua software is het volgens mij een kwestie van FORScan gratis downloaden en installeren op een laptop met Windows.

Daarna komt waarschijnlijk het lastigste gedeelte en dat is de manier waarop wijzigingen daadwerkelijk uitgevoerd en doorgevoerd kunnen worden. Wat ik graag zou willen wijzigen:

• TPMS uitschakelen
  • Aanpassen bandenmaat (wordt daardoor snelheidsverschil a.g.v. afwijkende bandomtrek gecorrigeerd?)
  • Automatisch vergrendelen portieren bij wegrijden
  • Achterlichten inschakelen i.c.m. dagrijverlichting
  • Uitschakelen automatisch inschakelen achterruitenwisser

Wellicht hebben jullie tips of handleidingen die mij verder op weg kunnen helpen of zijn er nog andere "leuke" functies die ingeschakeld kunnen worden. Ik hoor het graag.

Heb je deze al binnen? Werkt het goed? Ik moet er ook aan geloven, ben er helemaal niet in thuis. 

Om dingen te wijzigen heb je ook nog een Extended License nodig via het Forscan forum(2 maanden geldig, dan weer een nieuwe genereren)

2nbbxmt.jpg

Je Hardware ID vind je zo: 

TPMS uitschakelen, bandenmaat veranderen en autolock is makkelijk aan te passen.

Achterlichten inschakelen i.c.m. dagrijverlichting, zou ook moeten kunnen bij een ST-Line, maar heb zelf de mogelijkheid bij mij niet gevonden, evenals uitschakelen automatisch inschakelen achterruitenwisser, daar ik geen regensensor heb.

Als je nu de ramen nog niet kunt openen en sluiten dmv de afstandsbediening, zou je Global open/close kunnen activeren.

Maar als je nog nooit met Forscan gespeeld hebt, zou ik eerst alleen even beginnen met de autolock, daarvan kun je namelijk gelijk het effect zien (nadat je een stukje gereden hebt natuurlijk, bij 30km/h gaat hij op slot in tegenstelling tot de Focus, die doet het al bij 7 km/h) 

Is dat goed gegaan,(en je het dus onder de knie hebt) zou ik pas andere opties gaan aanpassen.

On 3-1-2019 at 16:59, Patman said:

Heb je deze al binnen? Werkt het goed? Ik moet er ook aan geloven, ben er helemaal niet in thuis. 

Nee, heb het nog niet ontvangen. Volgens mij wordt het vanuit Engeland verstuurd, dus dat duurt altijd langer dan een zending binnen NL. Zodra ik het binnen heb gekregen en e.e.a. heb geprobeerd, zal ik mijn ervaringen hier delen.

22 hours ago, keesevo said:

Om dingen te wijzigen heb je ook nog een Extended License nodig via het Forscan forum(2 maanden geldig, dan weer een nieuwe genereren). 

TPMS uitschakelen, bandenmaat veranderen en autolock is makkelijk aan te passen.

Achterlichten inschakelen i.c.m. dagrijverlichting, zou ook moeten kunnen bij een ST-Line, maar heb zelf de mogelijkheid bij mij niet gevonden, evenals uitschakelen automatisch inschakelen achterruitenwisser, daar ik geen regensensor heb.

Als je nu de ramen nog niet kunt openen en sluiten dmv de afstandsbediening, zou je Global open/close kunnen activeren.

Maar als je nog nooit met Forscan gespeeld hebt, zou ik eerst alleen even beginnen met de autolock, daarvan kun je namelijk gelijk het effect zien (nadat je een stukje gereden hebt natuurlijk, bij 30km/h gaat hij op slot in tegenstelling tot de Focus, die doet het al bij 7 km/h) 

Is dat goed gegaan,(en je het dus onder de knie hebt) zou ik pas andere opties gaan aanpassen.

Bedankt voor de info en jouw advies. Verstandig om inderdaad eerst alleen te proberen om de autolock te activeren.

Bij mijn Focus zijn al dingen aangepast, door een ander. Nu mijn vrouw ook een Ford heeft is het wel handig om sowieso foutcodes kunnen uitlezen. Elm is inmiddels binnen via Wolf, met schakelaar. Forscan ook gedownload alleen nog geen license, die zal ik activeren zodra de Fiesta binnen is. Het weekend maar meenemen naar de Meern, kan iemand het me uitleggen 😂

IK zou gewoon voor een setje sensoren gaan worden vaak voor 2 of 3 tientjes aangeboden via verkoop groepen , en Ali heeft ze ook wel te koop die op het ford systeem werken.

Is toch weer een stukje veiligheid en gemak wat je wegneemt.

IK zou gewoon voor een setje sensoren gaan worden vaak voor 2 of 3 tientjes aangeboden via verkoop groepen , en Ali heeft ze ook wel te koop die op het ford systeem werken.

Maar werken ze ook?

Deze ga ik even volgen :-) 

Als dat kastje werkt, dan ook maar eens aanschaffen kan ik wat dingen wijzigen aan de software.
Of welke hardware wordt er over het algemeen gebruikt voor Forscan ?

Elm het meest, Els hoor ik ook langskomen.

Dat kastje van autowolf werkt prima, heb hem toentertijd zelf ook daar besteld, enige nadeel is dat je niet kunt zien of de schakelaar nu op HS of MS staat.

Een ELS is makkelijker (ook een stukje duurder), dan hoef je niet steeds een schakelaartje om te zetten, gaat automatisch.

Maar aan de andere kant: Als je eenmaal de dingen geprogrammeerd hebt die je wilt, hoe vaak gebruik je hem dan nog?

13 hours ago, Patman said:

Elm het meest, Els hoor ik ook langskomen.

12 hours ago, keesevo said:

Dat kastje van autowolf werkt prima, heb hem toentertijd zelf ook daar besteld, enige nadeel is dat je niet kunt zien of de schakelaar nu op HS of MS staat.

Een ELS is makkelijker (ook een stukje duurder), dan hoef je niet steeds een schakelaartje om te zetten, gaat automatisch.

Maar aan de andere kant: Als je eenmaal de dingen geprogrammeerd hebt die je wilt, hoe vaak gebruik je hem dan nog?

Bedankt heren, ik lees iets over HS canbus en MS canbus , welke heeft een MK7.5 1.5 TDCI, is dat ergens te achterhalen ?

Als ik het zo lees HS ?

1 hour ago, Tim.A said:

Bedankt heren, ik lees iets over HS canbus en MS canbus , welke heeft een MK7.5 1.5 TDCI, is dat ergens te achterhalen ?

Als ik het zo lees HS ?

Heeft ze allebei HS word veelal gebruikt voor PCM -ABS -Airbag ( RCM ) -Instrumentenpaneel (IPC)  MS  ook voor minder snelle zaken ook weer IPC -Body module (BCMI) -Raammodules radio/navigatie. Om maar wat te noemen 

Wil je zaken gaan aanpassen de meest uitgebreid nemen met het hs/ms schakelaar 

Ik heb die van Wolf ook, binnen 2 dagen in huis.

12 hours ago, Tim.A said:

Als ik het zo lees HS ?

Zoals BlackFocus al zei, ze worden beiden gebruikt.

Zodra je Forscan opstart, vraagt hij bijv. of hij op HS staat,  begint dan de computer uit te lezen en vraagt nadat de High Speed canbus is uitgelezen,  om de schakelaar op MS te zetten, om de Mid Speed uit te lezen.

Doe je dat niet leest hij dus maar de helft uit (net welke stand hij staat) en krijg je heel veel gele waarschuwings driehoekjes.

Forscan geeft dus zelf aan, op welke stand hij moet staan.

Dit soort dingen moet je gewoon zelf ervaren, als je het allemaal leest zonder dat je het programma kent, klinkt het gauw heel erg ingewikkeld.

Maar als je zelf het programma voor je ziet, valt dat reuze mee.

Afgelopen week heb ik de modified ELM327 ontvangen, FORScan gedownload en een extended license aangevraagd en ingevoerd. Vanmiddag heb ik de auto met de laptop verbonden, makkelijk kunnen switchen tussen MS en HS, alles wordt herkend. Tot zo ver gaat het goed.

Nu kom ik op het punt dat ik geen idee heb wat ik moet doen. Autolock zou in de IPC-module verstopt zitten, maar ik snap gewoon niet waar ik instellingen moet wijzigen. Heeft iemand wellicht een link naar een handige how-to?

Als je wat wilt wijzigen, doe je dat bij het processor/chip icoon Configuration and Programming.

Deze moet bij Mode wel in Engineering 1 staan, anders kun je niks naar de computer van de auto schrijven:

Dan doe je Edit Selected, je wijzigt in geval automatic locking by speed,  de waarde naar Automatic Locking

Dan klik je op Write om de gewijzigde waarde naar de computer te schrijven, je krijgt dan vanzelf wat opdrachten van Forscan (contact aan/uit) en het is klaar.

33wxoo3.png

Het is gelukt. Bedankt voor de hulp! 

Heb zojuist nog even snel de autolock geactiveerd en TPMS uitgeschakeld. Als ik binnenkort meer tijd heb zal ik eens kijken wat er allemaal nog meer kan worden ingesteld. In ieder geval ga ik eerst zoeken naar de manier waarop ik de achterlichten kan laten branden indien enkel de dagrijverlichting vóór is ingeschakeld. Verder zou ik het erg fijn vinden als de achterruitenwisser niet standaard door de regensensor wordt ingeschakeld indien in de versnelling in de achteruit gezet wordt, want dat scheelt weer poetswerk 😉

Mooi dat het gelukt is!

In het begin is het eventjes lastig, maar het is net als alles gewoon een kwestie van proberen en het jezelf eigen maken.

Nu kun je toch mooi met een apparaat van slechts 3 tientjes zelf aanpassingen doen en foutcodes uitlezen, zonder dat je daarvoor van iemand anders afhankelijk bent.

Bandenmaat aanpassen is ook makkelijk, (rood omrand) in het screenshot staat nog de TPMS optie, maar die had je al gevonden:

152l1j5.jpg

On 10-1-2019 at 20:15, keesevo said:

Kastje is binnen van autowlf.

Hoe weet ik wanneer die op HS of MS staat ? Geeft de software dat aan ?
Ik plak er gewoon stickertjes naast zodra ik het weet welke stand wat is.

45 minutes ago, Tim.A said:

Als ik de auto met de laptop wil verbinden krijg ik een melding met 3 punten van aandacht. In één van die punten is opgenomen dat de schakelaar op HS moet staan.

On 18-1-2019 at 13:18, Tim.A said:

Software geeft het aan.

Heb hem vandaag weer even aan de auto gehad, schakelaar richting de rode ELM327 sticker is HS-CAN en schakelaar richting de zwarte kant met OBDII is MS-CAN

HS-CAN:

1410gb8.jpg

MS-CAN:

2lb2qnb.jpg

Heb het ook gelijk maar even opgeschreven.

Dus beginnen met de schakelaar naar boven (rode label).

17 hours ago, keesevo said:

Software geeft het aan.

Heb hem vandaag weer even aan de auto gehad, schakelaar richting de rode ELM327 sticker is HS-CAN en schakelaar richting de zwarte kant met OBDII is MS-CAN

Heb het ook gelijk maar even opgeschreven.

13 hours ago, Patman said:

Dus beginnen met de schakelaar naar boven (rode label).

Bedankt heren, plak ik er even 2 labeltjes op :-)

Ik ga het straks op mijn Focus proberen 🤞