Jump to content
Fiestaclub.nl
CWH

Betere verlichting Fiesta MK7

Recommended Posts

Zoals hierboven staat wil ik een betere lichtopbrengst voor mijn Fiesta Titanium uit 2011. Deze heeft reflector H7 lampen. Gisteren weer in het donker gereden en het is eigenlijk gewoon slecht, zeker in vergelijking met mijn Megane die exact dezelfde lampen heeft (Philips X-treme vision 130%). Nu heb ik gezocht op internet en kwam uit bij Autobeam, de rood/witte verpakking (LED H7 dipped beam unit) en Hilox H7 XTR Black LED kit, 5700 K Performance. Nu heb ik een paar vraagjes.

1: Is er een wezenlijk verschil tussen beide lampen, waardoor de een beter dan de ander is voor een Fiesta.

2: Zijn er mensen met ervaring van een van de merken? Is de lichtopbrengst idd beter? Is er overlast te verwachten voor tegenliggers? Volgens de test die ik las ( https://pilotxenonshop.com/blog/als-beste-getest-door-truckstar-hilox-xtr-led-kits/ ) bij de Hilox waarschijnlijk niet.

3: Omdat het een Belgische Ford is, zijn er hier Belgische rijders met ervaring vwb de autokeuring?

4: Zijn er lampen, systemen (geen xenon) die ik gemist heb?

Alvast bedankt!

On 7-12-2018 at 12:23, CWH said:

Zoals hierboven staat wil ik een betere lichtopbrengst voor mijn Fiesta Titanium uit 2011. Deze heeft reflector H7 lampen. Gisteren weer in het donker gereden en het is eigenlijk gewoon slecht, zeker in vergelijking met mijn Megane die exact dezelfde lampen heeft (Philips X-treme vision 130%). Nu heb ik gezocht op internet en kwam uit bij Autobeam, de rood/witte verpakking (LED H7 dipped beam unit) en Hilox H7 XTR Black LED kit, 5700 K Performance. Nu heb ik een paar vraagjes.

1: Is er een wezenlijk verschil tussen beide lampen, waardoor de een beter dan de ander is voor een Fiesta.

2: Zijn er mensen met ervaring van een van de merken? Is de lichtopbrengst idd beter? Is er overlast te verwachten voor tegenliggers? Volgens de test die ik las ( https://pilotxenonshop.com/blog/als-beste-getest-door-truckstar-hilox-xtr-led-kits/ ) bij de Hilox waarschijnlijk niet.

3: Omdat het een Belgische Ford is, zijn er hier Belgische rijders met ervaring vwb de autokeuring?

Alvast bedankt!

Hey, 

Zowel xenon als LED mag van de keuring niet in Belgie (want niet de juiste goedkeuringsnummers op de koplampen). Erg belangrijk bij zowel aftermarket xenon als LED is dat je ze juist laat afstellen. Anders verblind je je tegenliggers en dat is niet de bedoeling. Ik heb zelf LED in mijn mk7.5 projector koplampen (die hebben dus al een af fabriek cut-off). Maar voor de keuring dien ik die eraf te halen, helaas. (is 10 minuutjes werk, dus niet echt een ramp).

Ik ben niet bekend met de regelgeving in België maar Tom geeft al aan dat je daarmee niet door de keuring komt. Buiten dat je er niet mee door de keuring komt zou ik je afraden om LED (of xenon) in reflector lampen te plaatsen, dit is zeer hinderlijk voor je tegenliggers en je lichtbeeld wordt er niet bepaald beter op. Als je dus ervoor kiest om LED koplampen te plaatsen is het slim om ook projectors te plaatsen.

1 hour ago, knoopa said:

Ik ben niet bekend met de regelgeving in België maar Tom geeft al aan dat je daarmee niet door de keuring komt. Buiten dat je er niet mee door de keuring komt zou ik je afraden om LED (of xenon) in reflector lampen te plaatsen, dit is zeer hinderlijk voor je tegenliggers en je lichtbeeld wordt er niet bepaald beter op. Als je dus ervoor kiest om LED koplampen te plaatsen is het slim om ook projectors te plaatsen.

Wat Erwin zegt is een beetje waarop ik je wou aansturen idd :)

On 7-12-2018 at 12:23, CWH said:

Alvast bedankt!

Ik rij ook met Belgische platen ik heb een MK7.5 Titanium en ik heb momenteel de H7 leds van autobeam (LED H7 dipped beam unit) erin zitten, wel met projector.
Ben nog  niet op keuring geweest.

Ik weet dat het niet mag, maar ik vraag me af of ze het überhaupt zien, het lichtbeeld is gemeten en is goed.En anders wissel ik ze om van te voren.

Je kunt in mijn project post zien welke ik erin heb zitten met foto's van het lichtbeeld.
Lichtbeeld is echt super en ik raad het zeker aan.

Ik was er al bang voor dat de keuring (waarschijnlijk) moeilijk gaat doen. 

De auto heeft idd reflectorlampen, dus dat vormt het volgende probleem.

Moet, om naar projector te gaan, de hele koplampunit vervangen worden of kan de reflector "simpel" vervangen worden door een projector? Neem aan van niet omdat het hele lamphuis waarschijnlijk ontwikkeld werd voor reflector, maar ik laat me verrassen.

@Tim.A: ik ga zeker eens kijken naar jouw projectpost.

On 10-12-2018 at 16:15, CWH said:

Ik was er al bang voor dat de keuring (waarschijnlijk) moeilijk gaat doen. 

De auto heeft idd reflectorlampen, dus dat vormt het volgende probleem.

Moet, om naar projector te gaan, de hele koplampunit vervangen worden of kan de reflector "simpel" vervangen worden door een projector? Neem aan van niet omdat het hele lamphuis waarschijnlijk ontwikkeld werd voor reflector, maar ik laat me verrassen.

@Tim.A: ik ga zeker eens kijken naar jouw projectpost.

Ik zou proberen wat slopen af te bellen om te zien of ze geen projectorlampen hebben liggen. Gaat je heel wat besparen. (want nieuwe units zijn duur). Of je moet de ford groepen online in de gaten houden natuurlijk :)

@Tomskii Dat zou idd een mogelijkheid zijn, goed nieuwe (Hella bv) zijn al gauw 250 euro!

@Tim.A Het is een groot verschil en het lichtbeeld ziet er erg goed uit! Is de bundel ook breder en (vooral) langer dan met de originele halogeen lampen?

On 13-12-2018 at 17:15, CWH said:

@Tomskii Dat zou idd een mogelijkheid zijn, goed nieuwe (Hella bv) zijn al gauw 250 euro!

@Tim.A Het is een groot verschil en het lichtbeeld ziet er erg goed uit! Is de bundel ook breder en (vooral) langer dan met de originele halogeen lampen?

Iets langer wellicht,  breder kan ik niet echt zeggen, maar wel vooral meer lichtopbrengst (ik heb de 6500K).

Ik heb sinds vorig jaar niets meer aan het lampprobleem gedaan, maar nu de dagen weer korter worden valt weer op dat de lichtopbrengst wel mager is. Nu zag ik dat er op het projectorglas (dimlichthuis) een aanslag zit, op beide zijden. Auto is van 2011, 8 jaar oud,  dus dit verklaart (mede) dat er minder licht uitkomt. Is er een manier om in de lamphuisunit te komen en de zaak te reinigen? Er komen nu sowieso LED's in maar het glas zal toch eerst schoongemaakt moeten worden.

@Tim.A Neem aan dat je intussen wel een keuring aan de auto hebt laten doen. Ben je met de Autobeam lampen door de keuring gekomen?

PS: nog even checken dat ik het zeker juist heb. Op de foto de meest linker lamp is dimlicht/projector en daar rechts van grootlicht/refelector?

20191012_1622202.jpg

Wat wil je schoonmaken aan de binnenzijde?

Maar op je vraag terug te komen, nee er is niet in te komen zonder de voorzijde te verwijderen ( zit gekit )

On 12-10-2019 at 16:54, CWH said:

@Tim.A Neem aan dat je intussen wel een keuring aan de auto hebt laten doen. Ben je met de Autobeam lampen door de keuring gekomen?

PS: nog even checken dat ik het zeker juist heb. Op de foto de meest linker lamp is dimlicht/projector en daar rechts van grootlicht/refelector?

Ja ik ben op keuring geweest, maar ik durfde het niet aan in België haha dus ik heb voor de keuring de oude lampen er in gezet.
Had geen zin in her-keuring, maar ze keken alleen naar lichtbeeld, dus ik heb geen idee of ze moeilijk hadden gedaan.

En ja dat klopt (projector en reflector)

@Razer Ik dacht te zien (ook op de foto), dat er een soort van aanslag zit op het projectorglas. Wist alleen niet of het zo was en of het dan aan de buitenkant of binnenkant zat. Binnenkant iig niet want dat heb ik gecheckt. Heb intussen AB Leds aangeschaft, nu wachten tot ze binnenkomen.

@Tim.A Jammer dat je het niet geprobeerd hebt😉! Denk dat ik het tegen die tijd toch ga gokken. 

Ik zie heel veel twijfels over Xenon/LED. Ik heb zelf veel setjes getest van diverse merken uit, ben een beetje een freak met techniek haha. Maar het belangrijkste bij LED is het brandpunt van de lampen. Als deze niet op de juiste plaats is dan krijg je strooilicht en verblind je dus je tegenligger en is APK afkeur ivm verkeerd lichtbeeld, dit geld trouwens ook voor xenon. 

Bij LED lampen moet je opletten dat je de lampen pakt die voorzien zijn van CSP LEDchips, dit kan je herkennen aan de ledjes zelf op de lamp, bij CSP heb je hele kleine ledjes. Deze zijn net zo klein als een gloeidraadje en deze zitten op dezelfde positie qwa brandpunt als een normale halogeenlamp waardoor je dus de juiste reflectie op je reflectoren krijgt en dus het juiste lichtbeeld. Je kan ook varianten krijgen me CREE Leds, dit zijn grotere Leds en hebben daardoor het brandpunt op de foute positie en zorgen voor strooilicht. Dit geld overigens alleen voor reflectorkoplampen, projectorkoplampen hebben een lens erin zitten met een cut-off die voor het beeld zorgt. 

Xenon moet je helaas hierbij ook heel goed opletten, vooral de goedkopere lichtsetjes wijkt het brandpunt iets af waardoor je dus dat irritante licht krijgt wat je bij vele mensen ziet. 

Ik zelf ben heel erg tevreden over NightEye LED, jawel van ome Ali. Van alle sets die ik getest heb komen deze het beste uit de bus qwa lichtsterkte onder het goedkopere segment, wil je meer uitgeven hou je dan bij Pilot, deze hebben de beste xenon en LED sets alleen 8 keer zo duur. 

On 16-10-2019 at 12:52, jefke said:

Dit geld overigens alleen voor reflectorkoplampen, projectorkoplampen hebben een lens erin zitten met een cut-off die voor het beeld zorgt. 

True :-)

Even voor de duidelijkheid, want ik lees gemengde verhalen:

Ik kan dus zonder problemen LED lampen installeren in mijn Fiesta met projectorkoplampen zonder dat dit een probleem gaat worden bij de APK?

2 hours ago, Scarrrr said:

Even voor de duidelijkheid, want ik lees gemengde verhalen:

Ik kan dus zonder problemen LED lampen installeren in mijn Fiesta met projectorkoplampen zonder dat dit een probleem gaat worden bij de APK?

Je kan inderdaad gewoon in je projectorkoplampen LED's zetten, hier zorgt de projectorlens voor het bundelen van het licht en de cut-off voor het beeld, hier komt het niet zo nauw wat voor brandpunt de lamp zelf heeft. Alhoewel ik je in deze lampen ook adviseer om te kijken naar CSP lampen, deze zijn relatief klein en kunnen hierdoor meer licht opbrengen, waardoor ze uiteindelijk ook wat feller zijn als de grotere CREE led's. Deze hebben over het algemeen een minder hoog output volume dus iets zwakker. CSP en dan de 5000K en 6500K heb je het beste lichtopbrengst. Hoe meer je naar het blauwe gaat dus hogere K waardes des te minder licht heb je op de weg. Beste is wit of wit/blauw.

Top. En maakt het dan uit of er een ventilator op de LED's zit? Of is dat onzin?

Nou, die ventilator heeft te maken met de koeling. Je hebt verschillende varianten. Je hebt er met ventilator, aluminium koelribben en de bekende flexibele koperen lamellen. Nadeel van de laatste is dat ze veel plaats in beslag nemen en deze buiten de koplamp moeten zitten om beter te werken, koeling is niet echt optimaal waardoor de led te warm wordt en sneller qwa capaciteit achteruit gaat. Beste koeling is de ventilator, ook bij deze moet je zorgen dat er een gat aan de achterkant van de kap zit zodat hij verse lucht kan aanzuigen, voordeel is dat hij continue koelt als de lamp aan is en de warmte beter weg kan. Met de koelribben werkt ook maar ventilator is het beste. Kap kan je aanpassen en er een soort van gaasje of filtertje voor te maken zodat je geen rotzooi in je lamp krijgt.