Jump to content
Fiestaclub.nl

Recommended Posts

Wie o wie kn  mij helpen. Ben een beetje ten einde raad. 

Het volgende is er aan de hand, ik heb een fiesta mk7 1.25 82pk/60kw. Handgeschakeld. 

Nu maakt hij in elke versnelling bij de 2000-2800 toeren een piepend/huilend geluid. Als je in dat toeren gebied constant rijdt. Hoor je het niet, echter bij een tuit gas hoor je het weer wel. (vergelijk baar als je een karretje hebt, met van die metalen wielentjes en die zijn wat verroest, en je duwt dan het karretje). Ik erger me er kapot aan  

Ik weet echt niet wat het is. Het lijkt van de multiriem zijn kant af te komen en soms vanaf de uitlaat.

wat heb ik gedaan/laten checken: 

- multiriem is vervangen 

- waterpomp is vrij nieuw(20k) 

- Distributieriem is geheel vervangen incl de spanrollen. 

- na mijn weten geen spelling op de poulies    

En nog is het geluid aanwezig, ik zat te denken om de multiriem keer eraf te halen klein rondje te rijden(klein) om te kijken of het geluid weg. Dan weet ik dat wel/niet in de buurt zit. Dealer weet niet wat het is. Een monteur hoorde het maar wist het niet, de andere hoorde het niet. Stelde voor om de auto te diagnose maar raadde het Fiancieel af omdat het met pech dagen kan duren. 

Dus iemand hier een briljante ingeving ? 

Hoi Tommie,

Ik zit met een soortgelijk probleem in mijn MK7. Precies in het toerengebied dat jij beschrijft hoor ik een fluitend/rinkelend geluid.

Ben jij er inmiddels achter wat de oorzaak hiervan is?

Motor ophangrubbers, de aandrijfassen homokineet en wat meer ? 🤔

Druklager? Versnellingsbak? Multiriem kan eraf maar lastig om er weer op te krijgen dus effe goed opletten als je dat wilt doen.

Laat hem eens op een 2-koloms brug zetten en dan iemand onder de auto luisteren als je de auto laat "rijden" op de brug.

De distributieriem en multiriem zijn voor de aanschaf vervangen. Zou dit ermee te maken kunnen hebben? Ik weet niet hoe het voor het vervangen was. 

Bedankt voor het meedenken!

Moeilijk om te beoordelen. Wat vroeger was doet er niet toe, je moet weten wat het nu veroorzaakt. Dus op onderzoek 😁

Het lek lijkt boven. Twee monteurs hebben geconstateerd dat er een tussenschotje in de einddemper niet meer zit zoals het horen moet. Onder bepaalde druk geeft dit dus een afwijkende luchtstroom -> fluittoon.

Het is gelukkig niets ernstigs en kan geen kwaad. Los van dat het irritant is. Binnenkort een nieuwe einddemper laten monteren en hopen dat dit het geluid oplost. 

Vaak is het slaan met een hamer op die demper al genoeg om de stand van dat schotje iets te wijzigen waardoor het geluid ook zou kunnen verdwijnen. Als het mislukt kan er altijd nog een andere demper onder...... "wie niet waagt wie niet wint"   hè  :-)

On 20-8-2019 at 21:11, NeverDespair said:

Vaak is het slaan met een hamer op die demper al genoeg om de stand van dat schotje iets te wijzigen waardoor het geluid ook zou kunnen verdwijnen. Als het mislukt kan er altijd nog een andere demper onder...... "wie niet waagt wie niet wint"   hè  :-)

Juist, ook proberen waard