Jump to content
Fiestaclub.nl
jee

Hoog verbruik

Recommended Posts

Bump:

Mijn 140pk ecoboost (2015 fiesta) verbruikt ook aanzienlijk meer dan verwacht. Ook als ik probeer te rijden zonder de 'boost'. 
Mijn woon-werk is 40km enkele reis, 5x per week. Daarbuiten heb ik wel regelmatig ritjes (boodschappen, sportschool etc) van <5km. 

Eerste tankbeurt haalde ik 1:15 (aan de pomp gemeten). Omdat ik de auto net had, wel een beetje lopen scheuren om e.e.a. aan de tand te voelen.

Tweede tankbeurt haalde ik 1:15,5 (aan de pomp gemeten). Veel cruise-control gereden, bijna geen 130 (max 120 en heel vaak zelfs 110 op de cc). Niet al te vaak veel vermogen gevraagd, dus redelijk behouden gereden naar mijn gevoel.

Met wat meer moeite kan ik misschien wel naar de 1:16 of 1:16,5... en dat is positief ingeschat.

Ford rekent zelf met een verbruik aan van 1:22 gemiddeld. Ik ben daar in mijn eigen berekeningen ruim onder gaan zitten met 1:18, waardoor deze auto economisch ook nog aantrekkelijk was. Maar bij 1:15 valt dat economische voordeel helemaal weg. Nu gaat het om een paar tientjes per maand, maar ik vind het behoorlijk tegenvallen. 

Ik begrijp dat een 140pk versie niet de zuinigste is, maar ik dacht dat ik daar dus al wat ruimte had gehouden door met 1:18 (gemiddeld) en ook zelf met 1:16 (als ondergrens) te rekenen.

@Scarrrr Misschien dat je nog een voordeel kunt halen uit het laten uitrollen van de auto.

Regelmatig let ik erop wat mijn snelheid nog is als ik begin met remmen bij het naderen van een kruispunt, verkeerslicht, rotonde etc. De MK8 kan erg ver uitrollen, maar in de praktijk is het moeilijk om dat maximaal te gebruiken. Zo heb ik een aantal stoplichten als ik naar mijn werk rijd, waar ik eerst 100 km/h mag, daarna 70 km/h en dan het stoplicht komt. Bijna altijd rijd ik nog >60 km/h als ik moet remmen. Al die kinetische energie gaat dan simpelweg verloren.

Voor mij is ook zo dat het in de spits vaak te druk is om hard te rijden. Tijdens een lange vakantierit rijd ik ook aanzienlijk meer door, omdat de tijd me dan meer waard is. Al met al ben ik tevreden met het verbruik dat ik haal (1 liter benzine op 18,7 km over 16.000 km, gemeten aan de pomp).

Hi @Franciscus

Met een gemiddeld verbruikt van 1:18.7 zou ik meer dan tevreden zijn! 

Dat uitrollen is wel een goede tip, want ik betrap mijzelf er vaak op dat ik toch nog ineens hard moet remmen terwijl ik al tijden van het gas af ben. Zou dat zoveel schelen? 

@Scarrrr In mijn ogen scheelt dat best wel. Je kunt het een of enkele dagen eens proberen. Ik ben benieuwd hoeveel verbruikswinst het je oplevert.

Die 1:18.7 is overigens ook met gebruik van winterwielen (1:19.5), waarmee de auto ongeveer 0,4 liter per 100 km zuiniger is dan met zomerwielen (1:18).

Ik red het ook niet. Ik moet wel zeggen dat de auto zuiniger én beter rijdt op Vpower of Ultimate.

On 6-8-2019 at 15:26, Franciscus said:

@Scarrrr In mijn ogen scheelt dat best wel. Je kunt het een of enkele dagen eens proberen. Ik ben benieuwd hoeveel verbruikswinst het je oplevert.

Die 1:18.7 is overigens ook met gebruik van winterwielen (1:19.5), waarmee de auto ongeveer 0,4 liter per 100 km zuiniger is dan met zomerwielen (1:18).

Ik heb het afgelopen tank-inhoud proberen toe te passen. Veel eerder van het gas bij naderen stoplichten e.d.
Snelweg; voornamelijk 100-110 op de cruise. Schakelen wanneer de boordcomputer dat aangeeft etc.
Ford Ecomode geeft mij nu 100% score op schakelen, snelheid en anticiperen. Het verbruik was daarmee 1:17.2 over 670km gemeten. 

Al een stuk beter, maar nog lange na niet bij de opgegeven waarden. Maar goed, we zullen het er mee moeten doen. 

De praktijk is altijd anders dan de theorie, every where 😗. Hij zou zelfs 1 op 27 lopen 😀 volgens Ford 😃. Mijn 100pk Titan loopt nu op gewone benzine zo'n 1 op 18,5/19, (13500km) alles door elkaar in afstand, met een rustige rijstijl! 140pk en dus opgevoerde drie cil. dan zul je toch wel begrijpen dat je geen 1op19 haalt, of ben ik zo dom?? Die Ford opgave (ook de vag) is gemeten in de ideaalste rij omstandigheden. Getest op een continue testbaan rondjes rijden bij nen 90km/uur, met geen heuveltjes en holandaise tegenwind 😅, niet remmen en schakelen. Zo kan ik het ook met de mooie voorspellingen dus goedgelovige glimmende verkooptechniek 😊

Dat schakelen op Ford display unit  opgave is ook flauwe cul. 🤔Toeren veel te laag (brommen), omdat het ideale niet bestaat in de praktijk. Ik schakel altijd zo'n +- 250 toeren hoger als ie niet hoeft trekken dat 3cil. Titanium motortje. Maar hij loopt goed 👍, met, in de folder glimt het altijd harder dan de harde case droom werkelijkheid 😊🤨.

Vorige week lange rit gedaan van 580 km heen en hetzelfde terug door Nederland en Duitsland (gemeten kmstand vs tankhoeveelheid):

Heen: 15.5km/l met regelmatig stukken 160-170 en enkele files maar ook veel 130/100km stukken, veel drukte
Terug: 16.8km/l veelal max 130-140 en minder files en iets rustiger maar niet echt rustig.
Geen korte stukken er in (kortste stuk was 140km), niet heel erg veel op cruise door het relatief drukke verkeer. Ik vermoed dat met meer cruise control ik 17 a 18 had kunnen halen.

Banden 17"-205 in de Mk7.5, mijn ervaring is dat ik met de winterbanden ~1km/l meer haal. Het is de 125pk variant maar dat zou niet uit moeten maken.

Voor mij is het allemaal prima omdat ik gewend was de 10km/l niet te halen met mijn vorige auto.

Met veel kortere stukjes er in (< 30km) haal ik 13-14km/l er uit gemiddeld. Maar goed, de motor is dan ook nog niet voldoende warm en het is veel start/stop verkeer en het word afgewisselt met langere stukken.

Ik rijd totaal niet rustig dus iemand met een subtielere rechter voet moet hier minimaal een kilometer/l bij kunnen tellen.

3 hours ago, Pieterke said:

De praktijk is altijd anders dan de theorie, every where 😗. Hij zou zelfs 1 op 27 lopen 😀 volgens Ford 😃. Mijn 100pk Titan loopt nu op gewone benzine zo'n 1 op 18,5/19, (13500km) alles door elkaar in afstand, met een rustige rijstijl! 140pk en dus opgevoerde drie cil. dan zul je toch wel begrijpen dat je geen 1op19 haalt, of ben ik zo dom?? Die Ford opgave (ook de vag) is gemeten in de ideaalste rij omstandigheden. Getest op een continue testbaan rondjes rijden bij nen 90km/uur, met geen heuveltjes en holandaise tegenwind 😅, niet remmen en schakelen. Zo kan ik het ook met de mooie voorspellingen dus goedgelovige glimmende verkooptechniek 😊

Dat schakelen op Ford display unit  opgave is ook flauwe cul. 🤔Toeren veel te laag (brommen), omdat het ideale niet bestaat in de praktijk. Ik schakel altijd zo'n +- 250 toeren hoger als ie niet hoeft trekken dat 3cil. Titanium motortje. Maar hij loopt goed 👍, met, in de folder glimt het altijd harder dan de harde case droom werkelijkheid 😊🤨.

Snap ik. En ik heb ook aangegeven dat ik bij lange na niet de verwachte fabrieksopgave te halen. Maar voor dit opgevoerde 3 cilindertje geven ze toch echt zelf een gemiddeld verbruik op van 1:24... gemiddeld!  Als ik dan met moeite 1:17 haal, dan stelt mij dat wel teleur. Helemaal omdat ik om 1:17 te behalen, nauwelijks vermogen mag gebruiken en dus die 140pk lekker op stal blijven. Mijn verwachting was toch wel 1:18 geweest bij normale rijstijl.

De huidige tank benzine rijd ik gewoon op een voor mij 'normale' manier op. En dan zien we wel waar het op uitkomt.... ik denk 1:15'ish. 

Achja.

1 hour ago, TristanT said:

Vorige week lange rit gedaan van 580 km heen en hetzelfde terug door Nederland en Duitsland (gemeten kmstand vs tankhoeveelheid):

Heen: 15.5km/l met regelmatig stukken 160-170 en enkele files maar ook veel 130/100km stukken, veel drukte
Terug: 16.8km/l veelal max 130-140 en minder files en iets rustiger maar niet echt rustig.
Geen korte stukken er in (kortste stuk was 140km), niet heel erg veel op cruise door het relatief drukke verkeer. Ik vermoed dat met meer cruise control ik 17 a 18 had kunnen halen.

Banden 17"-205 in de Mk7.5, mijn ervaring is dat ik met de winterbanden ~1km/l meer haal. Het is de 125pk variant maar dat zou niet uit moeten maken.

Voor mij is het allemaal prima omdat ik gewend was de 10km/l niet te halen met mijn vorige auto.

Met veel kortere stukjes er in (< 30km) haal ik 13-14km/l er uit gemiddeld. Maar goed, de motor is dan ook nog niet voldoende warm en het is veel start/stop verkeer en het word afgewisselt met langere stukken.

Ik rijd totaal niet rustig dus iemand met een subtielere rechter voet moet hier minimaal een kilometer/l bij kunnen tellen.

Bedankt voor het perspectief! 

Ik kom van een Grande Punto diesel en die deed zo'n beetje 1:20 ongeacht hoe hard je er mee trapte. Als je echt rustig aan deed zoals ik nu met de fiesta 'moet' doen, dan haalde je 1:24.
Ik zal er aan moeten wennen.

On 14-8-2019 at 15:01, Scarrrr said:

Ik kom van een Grande Punto diesel en die deed zo'n beetje 1:20 ongeacht hoe hard je er mee trapte. Als je echt rustig aan deed zoals ik nu met de fiesta 'moet' doen, dan haalde je 1:24.

Een diesel is 12.5-15% "zuiniger" doordat de diesel ongeveer 36Mj/l (diesel) ten opzichte van de 32 Mj/l (benzine) aan energie in zich heeft, ofwel er zit gewoonweg meer energie per liter vocht in waardoor je verder gaat. Houd daar rekening mee. Als je nu 1:17.5 haalt zit je op ongeveer dezelfde 'normale' zuinigheid als de 1:20, heel kort door de bocht aangezien je ook nog meer wint door minder warmteverlies met diesels en door de hogere compressieverhouding dus de werkelijke verschillen zijn groter. Werkelijke verschillen zullen dus rond de 20% liggen of hoger. De ernergie waardes worden overigens her en der wel eens anders opgesteld (40/34 bijvoorbeeld) maar de verhouding klopt in ieder geval grofweg.

Edit: Dit is ook het geval met E10 vs E5. Ethanol bevat iets minder energie wat de totale hoeveelheid energie per liter omlaag haalt. Ethanol heeft wel een flink hoger RON getal dus op zich kan je weer een betere compressie halen maar daar heb je pas echt wat aan bij E85. Bij E10 worden verschillen van 5% gemeld ten opzichte van Euro95 (nu E5). Ik zal dus ook nooit E10 tanken als daar maa 2 ct verschil in zit.

2 hours ago, Franciscus said:

@Pieterke Welke banden zitten onder jouw Titanium?

De standaard, 195*16*65 dacht ik 😀. Ik weet alleen niet de hoogte zeker, ik dacht 65 🤔.

1 hour ago, Scarrrr said:

Snap ik. En ik heb ook aangegeven dat ik bij lange na niet de verwachte fabrieksopgave te halen. Maar voor dit opgevoerde 3 cilindertje geven ze toch echt zelf een gemiddeld verbruik op van 1:24... gemiddeld! 

Scarrr, Die glimmende Ford opgaves toch 🤥! Mooier dan de praktijk 😬. Geldt ook voor de VAG /Fiat hoor 😊. The dreams folder is softer then the die hard case cover 😁🤷

28 minutes ago, Pieterke said:

De standaard, 195*16*65 dacht ik 😀. Ik weet alleen niet de hoogte zeker, ik dacht 65 🤔.

Ik doelde meer op welk merk en model band. De standaard 16-inch bandenmaat is 195/55 R16.

Heb je Michelins of Conti's en welke model?

5 hours ago, Franciscus said:

Ik doelde meer op welk merk en model band. De standaard 16-inch bandenmaat is 195/55 R16.

Heb je Michelins of Conti's en welke model?

Michelin's primacy 3.

195*55*16" 

Bob en Piet, Ik heb mijn verbruik nog niet echt gemeten 🤔, en de banden zijn ook dezelfde 😙

Mijn auto staat op 205/40/17 vredestein ultra satin

22 hours ago, Scarrrr said:

Het is misschien een schrale troost, maar "beter" dan nu wordt het echt niet en je zult er dus aan moeten wennen. Helaas heb ik dezelfde ervaring want ik kom uit een Mk7 / 1.6 TDCI en reed ook 1:20 en rij nu onder dezelfde omstandigheden - met een "zijden" voetje - 1:15,5. Het enige verschil is, dat de diesel een handbak was en m'n huidige Mk8 een automaat is.

21 hours ago, NeverDespair said:

Het is misschien een schrale troost, maar "beter" dan nu wordt het echt niet en je zult er dus aan moeten wennen. Helaas heb ik dezelfde ervaring want ik kom uit een Mk7 / 1.6 TDCI en reed ook 1:20 en rij nu onder dezelfde omstandigheden - met een "zijden" voetje - 1:15,5. Het enige verschil is, dat de diesel een handbak was en m'n huidige Mk8 een automaat is.

Het is wat het is. 

Ondanks dat is het echt een hele fijne auto. Begin hem steeds meer te waarderen. En hij is echt snel als je wél gas geeft. 😎