Jump to content
Fiestaclub.nl
jee

Hoog verbruik

Recommended Posts

Hallo iedereen,

ik rijd nu mijn twee tank op een 1.0. ecoboost 100 pk 2014 , 40.000.
ik kom op dit moment moeizaam onder 9/100 ltr. 

Dit gaat wel over voornamelijk korte stadsritten en climate staat op auto met airco aan. begrijp dat hij dan meer verbruikt, maar dit is toch wat teleurstellend? of is dit niet abnormaal

Veel korte ritjes zijn funest voor het verbruik, zeker in de winter, aangezien de motor koud meer verbruikt.

Beter de fiets pakken ;)

Airco zal in deze tijd van het jaar niet veel impact hebben.

Voor de fiets zijn ze dan net weer te ver. net even stukje snelweg gepakt, je ziet hem dan al snel duiken. moet maar even lange rit gaan maken met volle tank en reset op de boordcomputer

9 liter stadsverkeer is zeker teleurstellend , misschien ook beetje pittig doorrijden ? Mn ST gebruikt dat echt niet alleen in de stad

Nee zeker niet pittig, ik probeer juist te zoeken naar de eco in de motor door tijdig te schakelen en niet te snel en constant te rijden. maar krijg hem in de stad lastig onder 9

Dat is wel een erg hoog verbruik, ik heb de 1.0 125pk gehad en daarmee zat ik altijd rond de 7/100 en ik reed als de motor warm was bijna altijd vol gas en ook bijna alleen maar stadsverkeer en binnendoor. Nu met de st zit ik rond de 8/100 met vooral binnendoor en stadsverkeer en daar gaat het gas er ook regelmatig op dus met de 1.0 9/100 is wel erg hoog, zeker als je zuinig probeert te rijden. Ik rijd zelf wel altijd lange stukken maar ik kan me niet voorstellen dat dat zoveel verschil maakt.

wellicht helpt het jaargetij ook niet erg mee, we hebben nu net twee tanks gereden met voornamelijk stadsverkeer. maar idd, moet wel erg mijn best doen om onder de 9 te komen op dit moment. Mijn oude Yaris 1,3 liter uit 2009 reed zuiniger, maar was ook niet vooruit te branden dus misschien even leren omgaan met het gaspedaal.

Ik zou die aanduiding op je tellerklok niet als uitgangspunt nemen. Het is een leuke indicatie maar wat nog steeds het best je verbruik aangeeft is het aantal gereden kilometers : aantal liters brandstof. Je geeft aan moeizaam onder de 9ltr/100km te komen. Dus je rijdt nu in stadsverkeer met airco aan al ruim 1 op 11. Dat vind ik persoonlijk niet verkeerd. Je rijstijl ken ik uiteraard niet maar ik doe in de stad ongeveer 1 op 13 en gebruik eigenlijk nooit airco. Mijn rijstijl is vlot maar niet overdreven en heb ook een 1.0 Ecoboost (145pk)

Ik vind het verbruik toch erg hoog vergeleken met mijn eigen ervaring. De aanduiding op de tellerklok kun je inderdaad niet vanuit gaan maar die komt bij mij lager uit dan het daadwerkelijke verbruik. Dat zou betekenen dat je zo'n 1 op 10 zou rijden, dat is minder zuinig dan ik met de st150 reed. Ik rijd in de winter nooit met airco aan maar in de zomer merkte ik zowel met de 1.0 als met de st amper verschil in verbruik met de airco aan. 

De auto is gekocht bij een dealer en volgens de boekjes dealer onderhouden en afgeleverd met een beurt. Ik heb melding gemaakt bij de verkoper. deze geeft aan dat het nu nog wat te vroeg is om te concluderen dat er iets mis is. toen ik hem kocht stond de teller ook lager dan dit dus het kan minder (6.9/100 uit mijn hoofd) Op internet zijn er meer mensen die wat klagen over het verbruik van de ecoboost maar bij de autoweek verbruiksmonitor ook cijfer dat ik me afvraag of ze de auto de laatste hordend kilometer gedragen hebben. na twee korte snelweg ritjes staat de teller nu op 8,2/100

Sinds juni 2018 rij ik in een nieuwe Mk8 100 pk automaat. Kom na tanken op een actieradius van hooguit 625 km uit. Van te voren wist ik uiteraard dat een automaat meer benzine verbruikt, maar ondanks dat ik met een "zijden rechtervoet" rij kom ik niet zuiniger uit dan 1:15,5. Gemiddeld 50/50 buitenweg- / stadsritten. Ik vind dat best een (te) hoog verbruik..........

Rij sinds oktober een mk 8 automaat en het verbruik is tussen de 1 op 13 en 1 op 14 bij mij.

Wel is het verbruik op de boordcomputer vrij nauwkeurig want dat cijfer is nagenoeg het zelfde als het uitgerekend cijfer. Ik denk dat als de auto wat ingelopen is en de temperaturen van de zomer omhoog gaan het verbruik wel wat beter wordt.

Met de mk 7.5 automaat reed ik 1 op 15.5 gemiddeld maar die is ook weer 100 kg minder zwaar.

zit momenteel met 3 tanken op 6,8/100 dus het wordt al wat beter, maar de mooie cijfers van sommige AutoWeek gebruikers zal ik denk ik niet gaan halen. Heb nu ook wat snelwegverkeer erbij inzitten

De Fiesta mk7.5 van productiejaar 2012 tot (weet ik niet) hadden een andere versnellingsbak(met een langere eindoverbrenging),het was een toen een A label Fiesta. Deze had ik zelf nieuw gekocht in 2014. Daar kan zit het verschil in Autoweek gebruikers zitten, waaronder ik er 1 van ben. Ik haalde met gemak 1:20 op 80 en 100km wegen. Daarna zijn er versnellingsbakken gemonteerd met een kortere eindoverbrenging, waardoor de motor meer toeren maakte en het verbruik is gestegen, dat is mij verteld door de verkoper. Daar kan dus ook een verschil in verbruik zitten.

19 hours ago, Jps said:

Rij sinds oktober een mk 8 automaat en het verbruik is tussen de 1 op 13 en 1 op 14 bij mij.

Wel is het verbruik op de boordcomputer vrij nauwkeurig want dat cijfer is nagenoeg het zelfde als het uitgerekend cijfer. Ik denk dat als de auto wat ingelopen is en de temperaturen van de zomer omhoog gaan het verbruik wel wat beter wordt.

Met de mk 7.5 automaat reed ik 1 op 15.5 gemiddeld maar die is ook weer 100 kg minder zwaar.

Ik verwacht dat in de zomer het verbruik normaal gesproken niet veel beter wordt. Ik zou juist denken met een turbo dat de koelere lucht nu voor betere cilindervulling zorgt. Ik heb er eigenlijk nooit goed op gelet. Ben benieuwd.

3 minutes ago, pwaltman said:

Ik verwacht dat in de zomer het verbruik normaal gesproken niet veel beter wordt. Ik zou juist denken met een turbo dat de koelere lucht nu voor betere cilindervulling zorgt. Ik heb er eigenlijk nooit goed op gelet. Ben benieuwd.

Inderdaad, vanaf juni heb ik eigenlijk constant hetzelfde verbruik gehad......

In het begin denk je al gauw dat het mogelijk iets te maken heeft met meer inwendige wrijving en dus een hoger verbruik, maar ik heb er inmiddels 8000 km mee gereden......

Ik moet wel zeggen dat het merk en type brandstof wat verschil maakt. Onlangs op BP Ultimate een ritje van 250 kilometer op de snelweg gereden. Veel op cruisecontrol en haalde 1:19.

Dat klopt, zo lang je maar constant rijdt lukt dat bij mij ook onder dezelfde omstandigheden.

Echter, in de stad - al trek je nog zo traag op - gaat ie vlot naar rond de 1:12 en dat vind ik toch wel bizar voor zo'n klein motortje......

Een verbruik van 9 liter per 100 km (1 liter per 11,1 km) is als je het mij vraagt aan de hoge kant op het moment dat je bewust bezig bent met het zo zuinig mogelijk proberen te rijden. Ook al rijd je voornamelijk in stadsverkeer. Een verbruik van 7,5 liter per 100 km (1 liter per 13,3 km) zou denk ik gewoon haalbaar moeten zijn.

Zelf houd ik het verbruik van de Fiesta bij in de app "Road Trip" en daarin lees ik dat het gemiddeld verbruik over de laatste 10.996 km uitkomt op 6,1 liter per 100 km (1 liter per 16,3 km). Deze kilometers zijn afgelegd in de afgelopen 4 maanden in een 1.0 ecoboost uit 2017 met inmiddels 23.500 km op de teller en bestaan voornamelijk uit ritten op de snelweg. Bij dit verbruik is niet bewust geprobeerd om zuinig te rijden, dus het zou nog een stuk zuiniger moeten kunnen.

16 hours ago, FiKa said:

De Fiesta mk7.5 van productiejaar 2012 tot (weet ik niet) hadden een andere versnellingsbak(met een langere eindoverbrenging),het was een toen een A label Fiesta. Deze had ik zelf nieuw gekocht in 2014. Daar kan zit het verschil in Autoweek gebruikers zitten, waaronder ik er 1 van ben. Ik haalde met gemak 1:20 op 80 en 100km wegen. Daarna zijn er versnellingsbakken gemonteerd met een kortere eindoverbrenging, waardoor de motor meer toeren maakte en het verbruik is gestegen, dat is mij verteld door de verkoper. Daar kan dus ook een verschil in verbruik zitten.

Dus ook de nw. mk8 heeft ook een langere eindoverbrengings vernellingsbak! Hij bromt niet voor niets zo , wat dus ook misschien zuiniger is in verbruik, mede afhankelijk ook van je rechtervoet :shock:! Een op zeventien/achtien nu :fluiten:, na zevenduizend en achthonderdenvijftig km met een gewone niet blitse rustige rechtervoet :jaknikker:  maat 43 van de schoenenreus uit PL! 

Ben in het bezit van een fiesta active uit 2018 in zomer haalde ik ook de 1 op 19 en nu zit ik op de 1 op 16.5

Maak veel uit het weer

Volgens de boordcomputer haal ik nu (winter) 5,2 L/100 km (1 op 19,2 km). Gemeten aan de pomp is het 5,3 L/100 km (1 op 18,9 km). Auto is nog niet helemaal ingereden.

Zuinig rijden doe ik als volgt:

- rustig optrekken en motor niet boven 3000 rpm uit laten komen

- niet harder dan 120 km/h (of maar kort om iemand in te halen op snelweg). Lange stukken snelweg rijd ik meestal rond de 115 km/h op cruise control.

- geen korte afstanden (woon-werk is 45 km enkele reis)

- en het aller aller belangrijkste wat ik bijna niemand meer zie doen tegenwoordig: uitrollen. Ik heb al eerder gemerkt dat nieuwe Fords/auto's ontzettend ver kunnen uitrollen. Mijn oude MK6.5 rolde maar 1/3 zo ver uit als de MK8! Als ik bij 80 km/h gedurende 10 seconden gas loslaat, dan rijd ik nog altijd 70 km/h. Daar is veel winst in het rijgedrag te behalen. Scheelt ook in slijtage van remblokken en -schijven.

- start-stop activeer ik trouwens niet, want ik ben van mening dat dit ten kosten van de levensduur van motoronderdelen gaat (o.a. turbo)

Note to self: af en toe natuurlijk ook effe lekker doortrekken voor het plezier en natuurlijk om het benzine-roetfilter schoon te branden

Even terugkomen op mijn eigen (bovenstaande) reactie.

De MK8 verbruikt duidelijk meer benzine met zomerbanden (205/40 R18 Michelin Pilot Sport 4) dan met winterbanden (195/60 R15 Goodyear Ultragrip 9). Ik haal op dit moment met een zuinige rijstijl maar net 1:18. Daarentegen is het weggedrag met zomerbanden fantastisch; een nog directere response bij insturen. En wat zijn die velgen gaaf!

Over de hele winterbandenperiode (4800 km) reed ik gemiddeld 1:19,2 (gemeten aan de pomp). Dit is in mijn ogen heel netjes, aangezien dit incl. het inrijden van de auto en een weekendje weg naar Duitsland met hogere snelheden en harde wind was.