Jump to content
Fiestaclub.nl
Jordy96

Ervaringen met tunen van 1.6 TDCI 2013?

Recommended Posts

Ik rij momenteel in een Fiesta uit 2013. Diesel, Titanium Lease 1.6 Econetic editie. 95 pk's! 

Op zoek naar wat extra pk's kwam ik tuning tegen, zelf weinig ervaring mee! 

Zijn er mensen die me er meer over kunnen vertellen, (bedrijven) af- of aanraden? Mensen die er ervaring hebben? 

Het gaat dus om de diesel met 140.000km op de teller. 

Je zou hier kunnen kijken: https://www.unlimitedtuning.nl/chiptuning-ford-fiesta.html is in Amersfoort.

Ik ga daar binnenkort zelf heen, maar er zijn uiteraard ook andere zoals ATM en Rica

Ik zie bij UT dat er 2 soorten 95PK TDCi zijn: de 87 gram CO2 en de Econetic uitvoering.

Met de normale tuning zou je naar 120PK gaan, bij beide modellen is dat hetzelfde, maar de 87 gram CO2 uitvoering is wel 100€ duurder om te chippen.

Hoi mede detailer,

Ik heb deze week een afspraak staan bij Unlimited in Tilburg om te laten chippen en de EGR uit te laten schrijven.

Ik zal mijn ervaring binnenkort delen.

Deze ga ik even volgen, ben zelf ook wel benieuwd. 

Heb zelf een tijd geleden navraag gedaan bij Unlimited Tuning voor mijn mk7.5  .. 1.6 TDCI (95pk)

Zij gaven me dit aan:

Chiptuning zal het vermogen verhogen met 20pk en 80 Nm.

Ik zou tevens adviseren om de EGR klep softwarematig aan te passen.

Dit neemt een totaalprijs met zich mee van € 474,- Incl. btw.

Via de volgende link kunt u alles nog eens rustig nalezen:

https://www.unlimitedtuning.nl/chiptuning-ford-fiesta-1-5-tdci-95-pk.html

Ja, precies het zelfde advies heb ik ook gehad.

Heb al een filmpje van de huidige acceleratie gemaakt, ga dit ook doen na chippen ter vergelijk.

1e filmpje is wel een beetje karig maar 0-100-160 is te zien.

Ik heb zelf idd ook aanvraag gedaan bij Unlimited Tuning. Ik twijfel alleen of ik de EGR klep uit zou willen laten zetten.. al wordt het sterk aanbevolen. 

17 hours ago, Jordy96 said:

Ik heb zelf idd ook aanvraag gedaan bij Unlimited Tuning. Ik twijfel alleen of ik de EGR klep uit zou willen laten zetten.. al wordt het sterk aanbevolen. 

EGR klep uitschakelen kan op zich geen kwaad en geeft mogelijk de motor nog een langer leven, onlangs nog met een vriend van me over gehad die automonteur is.

Probleem met EGR bij diesels is : Het inlaatsysteem kan op den duur zwaar vervuild raken met roetaanslag. Dus uitschakelen is zelfs een voordeel en geen APK afkeur want de metingen gaan er niet op achteruit.

Het principe van EGR is dat er een hoeveelheid van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt naar de verbrandingskamer(s). Daar dit uitlaatgas gemengd wordt met de inkomende lucht, zal het zuurstofgehalte (en dus ook de lambdawaarde) van het verbrandingsmengsel dalen. Er wordt dus meer inert gas in de verbrandingskamer gebracht. Bij verbranding van de brandstof moet de ontstane warmte nu over meer massa worden verdeeld. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx-uitstoot, doordat NOx vooral ontstaat bij hoge verbrandingstemperaturen. Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd. De resterende NOx in de uitlaatgassen kan gedeeltelijk gereduceerd worden in een driewegkatalysator of met een NOx-reductiekatalysator: NOx-trap of ureum-SCR.

Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR-systeem dat er meer roet uitgestoten wordt. Minder NOx leidt tot meer roet en omgekeerd. Voor elke motor moet een optimum gevonden worden door deze af te stellen. Bij gebruik van een roetfilter zijn de grotere emissies van roet door het gebruik van EGR niet meer zo belangrijk, aangezien het roet toch wordt opgevangen. Zo krijgt men lage NOx-emissies en hoeft er geen geld in NOx-behandeling geïnvesteerd te worden.

On 12-2-2019 at 11:47, Nielzemans said:

Ja, precies het zelfde advies heb ik ook gehad.

Heb al een filmpje van de huidige acceleratie gemaakt, ga dit ook doen na chippen ter vergelijk.

1e filmpje is wel een beetje karig maar 0-100-160 is te zien.

Erg benieuwd :-D 

Afgelopen woensdag was het zo ver.

eerste bevindingen:

Fiesta is een stuk beter bij de les, een Eco dieseltje is het zeker niet meer.
4e en 5e versnelling pakt hij ook bij lagere snelheden echt een stuk lekkerder op.
1e en 2e versnelling zat ik echt in de auto: wat gebeurt hier nou weer. dat dit ook mogelijk is uit dit blokje.😀😀

Uiteraard is het nog steeds geen racemonster maar al met al wel een stuk vlotter.

Verbruik lijkt minder te zijn op de verbruiksmeter maar dat zal ik aan de pomp eens bekijken.

Filmpje heb ik nog niet kunnen maken.

17 minutes ago, Nielzemans said:

Afgelopen woensdag was het zo ver.

eerste bevindingen:

Fiesta is een stuk beter bij de les, een Eco dieseltje is het zeker niet meer.
4e en 5e versnelling pakt hij ook bij lagere snelheden echt een stuk lekkerder op.
1e en 2e versnelling zat ik echt in de auto: wat gebeurt hier nou weer. dat dit ook mogelijk is uit dit blokje.😀😀

Uiteraard is het nog steeds geen racemonster maar al met al wel een stuk vlotter.

Verbruik lijkt minder te zijn op de verbruiksmeter maar dat zal ik aan de pomp eens bekijken.

Filmpje heb ik nog niet kunnen maken.

Klinkt goed!! Mooi dat het bevalt. Nu wil ik het stiekem toch ook wel heel graag! 

Heb je evt. je kenteken voor me? Ik ben niet zo thuis in de technische autowereld haha, maar dan kan ik kijken of onze auto's exact overeen komen. 

Dat is nogal een significante verbetering!
Wat heb je er voor betaald als ik mag vragen?

Soow dat is bijna 3 seconden verschil van 0 - 100 dat is niet mis.

Lekker zo dat koppel onderin en dat hij vervolgens ook gewoon blijft door trekken.

Heb je ook een dyno laten doen ?
Begin nu toch wel zwaar te twijfelen haha ! Zie dat je al 185K hebt gereden, raden ze het niet af bij een bepaalde KM stand ?

Ik zit op 102K dus die kan nog wel ff.

Ik ben benieuwd naar je verbruikscijfers :-)

Geen dyno laten doen, vond het wel prima zo.

Het extra koppel is echt verslavend. zeker met inhalen is het lekker om in iedere versnelling te hebben.

KM stand heb ik besproken met Unlimited, zij gaven aan dat dit geen probleem is. Onderhoud is veel belangrijker.

Ik heb ook niet het idee dat ik slijtage aan het een of ander begin te merken. Van de zomer gaat hij over de 2 ton maar de Fiesta mag nog wel even mee, op naar de 3 ton.