Jump to content
Fiestaclub.nl
Flanker

Vuile verstuivers 1.0 100PK Ecoboost

Recommended Posts

Zowel bij het uitlezen van onze Fiesta (1.0 100PK Ecoboost uit 2015 met op dit moment 100.000 km op de teller) en de later ingebouwde LPG installatie, geven beide systemen aan dat de motor niet meer de ideale brandstofmix krijgt. Nu is mij verteld dat dit door vervuilde verstuivers zou komen en dat dit mogelijk met 1 tank benzine + injector reiniger opgelost zou kunnen zijn. We hebben een flesje injector reiniger in de benzinetank gedaan, deze vol getankt, bijna leeg gereden en inderdaad bleef het motormanagement lampje daarna uit. Er is toen ook aangegeven dat wanneer het probleem terug zou komen de injectoren uitgebouwd zouden moeten worden om deze grondig te reinigen.Vier maanden later ging het motormanagement lampje helaas weer aan en door wederom een tank benzine + injector reiniger was het probleem weer (even) weg. Nog geen maand later weer een brandend motormanagement lampje, dus de injectoren zullen waarschijnlijk toch echt gereinigd moeten worden.

We hebben inmiddels het "Haynes Ford Fiesta Benzine en Diesel 2013-2017" werkplaatshandboek besteld, maar hebben alvast een paar vragen waarbij we hopen dat iemand ons alvast kan helpen:

1 - Heeft iemand van jullie dit al een keer meegemaakt?

2 - Zijn de injectoren makkelijk uit te bouwen? We zijn mechanisch best handig en hebben een werkplaats met brug tot onze beschikking. 

3 - Wat zou beter zijn: reinigen of vervangen?

4 - Indien reinigen de juiste keuze is, hoe kunnen injectoren het beste gereinigd worden? Met de hand of ultrasoon?

5 - Nog een hele andere vraag: Bij welke kilometerstand zou de distributieriem vervangen moeten worden?

Alvast enorm bedankt voor jullie reactie.

Heb je het over de injectoren van LPG of die van benzine?

Afhankelijk van de kosten kun je besluiten wat je doet. Nieuwe is natuurlijk wel lekkerder.

Reinigen kun je volgens mij niet zelf. Ze moeten ook getest worden lijkt mij.

Riem vervangen volgens mij bij 160.000 en een lekkere grote klus. ?

distributieriem interval van de 1.0 ecoboost motoren is 10 jaar of 240.000 km.
inderdaad wel een erg grote klus waar een monteur ongeveer een dag mee bezig is.

10 hours ago, pwaltman said:

Heb je het over de injectoren van LPG of die van benzine?

Afhankelijk van de kosten kun je besluiten wat je doet. Nieuwe is natuurlijk wel lekkerder.

Reinigen kun je volgens mij niet zelf. Ze moeten ook getest worden lijkt mij.

Riem vervangen volgens mij bij 160.000 en een lekkere grote klus. ?

Het betreft een direct ingespoten Prins LPG systeem die gebruik maakt van de bestaande benzine injectoren. Als ze echt niet zelf te reinigen zijn dan neig ik meer naar vervangen, maar ik kan deze alleen niet zo snel online vinden. Enig idee welke injectoren er voor onze motor nodig zijn?

10 hours ago, ReneKunst said:

distributieriem interval van de 1.0 ecoboost motoren is 10 jaar of 240.000 km.
inderdaad wel een erg grote klus waar een monteur ongeveer een dag mee bezig is.

Dan kunnen we gelukkig nog even voordat dit moet.

Een nare update op de huidige status van ons door LPG vervuilde injectoren probleem:

- Contact opgenomen met de Ford dealer in Nieuwegein. Die wist ons te vertellen dat de injectoren gereinigd moeten worden, maar ze deze "schoonmaakklussen" zelf niet meer uitvoeren. Dit besteden ze tegenwoordig uit bij Oudejans in Amsterdam en hun advies was om zelf contact met hen op te nemen.

- Contact opgenomen met Oudejans in Amsterdam. Die vroegen om wat voor Fiesta het ging, om vervolgens aan te geven dat ze voor dit type motor (GDI) van de Bosch te horen hebben gekregen dat ze deze injectoren absoluut niet meer ultrasoon mogen reinigen. Schijnbaar kunnen de injectoren hier niet tegen, kunnen ze kort na het reinigen defect raken en kan er in sommige gevallen grote motorschade optreden. Daarom beginnen ze er niet meer aan en geven ze aan dat de injectoren toch vervangen moeten worden.

- Opnieuw contact opgenomen met de Ford Dealer voor de prijs, die mij doorgeeft dat de injectoren €152,67 per stuk kosten! Dit betekent dus een totaal van €458,01 voor 3 vuile injectoren! Dat vond ik echt veel te duur voor alleen maar "vuile" injectoren en heb aangegeven eerst verder te kijken bij automaterialenshops.

- Vervolgens contact opgenomen met Primaparts, Brezan en Tielman om uit te zoeken wat nieuwe injectoren kosten. Het antwoord van alle drie was dat ze deze injectoren niet kunnen leveren. Tielman heeft nog wel gebeld met Bosch voor toelichting, maar die kregen te horen dat Bosch deze wel maakt (inkoop €52 en verkoop €104) maar dat ze deze niet aan automaterialenshops mogen verkopen. Volgens Bosch zijn deze alleen via de FORD dealer te verkrijgen.

- Toen maar contact opgenomen met de installateur van de LPG installatie en hem gevraagd wat we aan deze vervelende situatie kunnen doen. Duidelijk aangegeven dat €458,01 voor niet te reinigen vuile injectoren volledig buiten proporties vind en hoop dat ze een alternatief hebben. Ze gaan contact met Prins opnemen (de leverancier van de LPG installatie) om te kijken wat ze aan deze situatie kunnen doen. Daarnaast gaan ze kijken voor hoeveel ze nieuwe injectoren eventueel zelf kunnen leveren.

- Als laatste opnieuw contact opgenomen met Oudejans in Amsterdam en ook aan hen gevraagd of ze injectoren kunnen leveren. Ze gaven aan dit kunnen en gaan voor ons uitzoeken wat dit dan gaat kosten.

Ben zeer benieuwd waar Prins en Oudejans mee komen. Mocht iemand hier op het forum misschien weten waar deze injectoren voor een lagere prijs dan bij de dealer te krijgen zijn, dan houden we ons zeer aanbevolen.

Wordt vervolgd.

Je kan een Duitse dealer proberen of eBay.com

Ford nr:1762242

Bosch nummer :0261500221

7 hours ago, ReneKunst said:

Je kan een Duitse dealer proberen of eBay.com

Ford nr:1762242

Bosch nummer :0261500221

Dank voor de tip en info Rene! Met jouw gegevens hebben we op eBay de volgende injector gevonden:

https://www.ebay.nl/itm/EINSPRITZDUSE-Injector-Ford-C-Max-1-0-Ecoboost-DM5G-9F593-AA/232179524136?hash=item360efa6228:g:tocAAOSwZQxW3rfE

Er staat bij dat dit is een "EINSPRITZDÜSE Injector Ford Focus Fiesta B-Max C-Max 1.0 Ecoboost" is. Er staat alleen bij dat deze voor de 125pk versie zou zijn: "Motorleistung: 92 KW bzw. 125 PS". Ons is verteld dat de 100pk en 125pk hardwarematig identiek zouden zijn, maar kan iemand dat nog een keer extra bevestigen?

De prijs van €.35,90 per stuk is natuurlijk vele malen beter dan die van €.152,67 per stuk bij de dealer hier in Nederland. Dat er iets verdiend moet worden snappen we, maar meer dan 4x over de kop ten opzichte van eBay? Wat een enorm groot verschil...

Ik heb het nummer opgezocht via www.7zap.com

Je kan hier onderdelen opzoeken met het chassisnummer van je auto, dan weet je zeker dat het kan.

Verwarrende update:

- Reinigingsbedrijf Oudejans en Bosch zeggen: Mag je niet reinigen.

- LPG installateur en Ford zeggen: Mag je wel reinigen.

Om problemen te voorkomen ga ik ze nu eerst vervangen voor nieuwe en daarna wel exact uitzoeken of ik ze kan en wil reinigen. Set van 3 met verzendkosten uit Duitsland kost me nu €.107,70. Dat is dus net iets meer dan 2/3 van de prijs van 1 injector bij Ford. Bizar...

Opruiming gehouden. Laten we het gezellig houden. En mekaar niet afzeiken of wat ook. 

58 minutes ago, Gerjan said:

Opruiming gehouden. Laten we het gezellig houden. En mekaar niet afzeiken of wat ook. 

?

Ja inderdaad Gerjan, laten we het gezellig houden. Maar het is een feit zeker in Holland, de waarheid mag niet gezegd worden! Meestal alleen hoe mooi en prachtig het allemaal is! ?. Laten we mekaar niet afzeiken. Piet, en jij deed dat niet. Erwin ook niet, maar de realiteit mag gerust verkondigd worden. Piet daar hoef je in mijn honest opinion geen sorry voor te zeggen ?

Bedankt Peter. Er zijn schijnbaar nog mensen die de ogen en oren nog open hebben in voc Nederland :jaknikker:

Volgens de Bosch onderdelen catalogus is het nummer van de verstuivers: 0 261 500 341.

Er moeten ook nog nieuwe afdichtringen bij.

http://www.bosch-automotive-catalog.com/en_GB/product-detail/-/product/0261500341?returnPage=http%3A%2F%2Fwww.bosch-automotive-catalog.com%2Fen_GB%2Fvehicle-info%2F-%2Fvehicle%2Fequip%2FFOR%2F5939%2F8rojc836n57smlubd5gl4oid9q5bghd4%3FautoLoad%3D1

Bij auto onderdelen 24.nl € 72,06.

https://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/8447327?msclkid=1952d360680410628efe88c7e26a2990&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=Артикул&utm_term=%2B0%20%2B261%20%2B500%20%2B341&utm_content=Inspuitklep%20(3905)

Succes,

Hans.