Jump to content
Fiestaclub.nl

Recommended Posts

Mijn oude Fiat punto evo was heel stabiel bij hoge snelheden. Mijn nieuwe ford fiesta voelt niet veilig bij hoge snelheden. Is dit normaal? Lijkt wel of de auto elke moment van de baan kan vliegen. 

Er zijn heel veel Fiesta eigenaren die met gemak langere stukken 160-170 km/hr. rijden zonder problemen.......

"van de baan" vliegen is er echt niet bij hoor.......

Als je hulp wilt is het handig dat je dus begint om meer specifieke informatie te geven.......

Welk bouwjaar, welke km stand, ben je de eerste eigenaar, is er schade geweest aan de auto, hoe zit het met bandenprofiel/-slijtage en de uitlijning, etc. etc. ??

Bouwjaar 2015

Km stand 61000

2de eigenaar

Banden zijn nog goed, alleen de voorbanden zijn nog goed maar zullen over een paar maanden vervangen worden. 

Een fiesta onstabiel ? Ik rijd best hard en hij stuurt als een mes Je zal wel moeten wennen aan de electrische  stuurbekrachtiging dit maak dat hij minder voorspelbaar/gevoeliger is maar dat  went heel snel Nu ben ik wel van mening dat merken banden wel verschil maken En natuurlijk de uitlijning 

Ik ben zelf een Michelin voorstander (grotere maten ) echter de nieuwste vredestein doen het ook erg goed

Er moet iets met je auto zijn.Of jij bent de enige die een Fiesta MK7,5 minder stabiel vindt sturen dan een Punto.

Banden is uiteraard belangrijk maar ook je uitlijning. Ik kon met mijn mk7 en kan met mijn huidige MK7,5 belachelijk hard rijden en eigenlijk mijn handen lichtjes op het stuur laten. Uitwijken en van rijstrook wisselen kost geen enkele moeite en voelt aan alsof de auto op een rails loopt. Eigenlijk dus wat elke autojournalist ook zo ervaart.

Check goed je Fiësta want er moet iets loos zijn.

15 minutes ago, sennalonso1981 said:

Tips om te checken wat en waar?

Om te beginnen de banden spanning Welke merk maat en type heb je nu ! en in welkregio woon je ?

Ok die maat heb ik ook maar je heb twee merken dat is vaak al een probleem zeker met lage profiel banden ikzelf heb mijn bandenspanning op 2.4 voor en 2.2 achter staan is 

Vergat ik te vragen Heb je orginele velgen ?

En je moet hem is bij een goed bandenbedrijf laten uitlijnen 

2 hours ago, sennalonso1981 said:

205/40/R17 heb ik er op voor Vredestein en achter Continental. Ik woon in Venlo Limburg.

Hoi Erdal, dat verklaart al een deel van jouw instabiliteit ?. De wegen rond Venlo zijn so wie so een stuk slechter! Pak de A67 (Venlo - Eindhoven of > Duisburg de A40) en vergelijk die eens met de A15, nou Christian kan er over mee praten. 175km met smak, en de officier op zijn dak ?. Dat kun je op de A67 rustig vergeten max. 130km/uur in de zuidelijke uithoek van Nederland! Maar je zult er zeker aan moeten wennen met de mk7,5 t.o.v. de Fiat. Rustig aan jongen! 

Vredestein is een prima band maar zou ik zelf niet op een Fiësta met deze maat monteren. Liever een Continental persoonlijk.

De velgen; belangrijk dat deze origineel zijn of in iedere geval dezelfde ET-waarde en afmetingen hebben.

Auto nog verlaagd misschien?

Zou het ook mogelijk kunnen zijn dat de uitslag van uitlijnen zal aantonen dat de auto bij de eerste eigenaar schade gehad heeft ?

Ik zal het eens uitzoeken. Denk niet dat er schade is geweest maar je weet maar nooit he.

6 hours ago, pwaltman said:

Vredestein is een prima band maar zou ik zelf niet op een Fiësta met deze maat monteren. Liever een Continental persoonlijk.

De velgen; belangrijk dat deze origineel zijn of in iedere geval dezelfde ET-waarde en afmetingen hebben.

Auto nog verlaagd misschien?

Auto is niet verlaagd nee,zijn gewoon originele Ford velgen. Over een paar maanden doe ik voor weer continentale vier seizoen banden.

14 hours ago, bickel said:

Hoi Erdal, dat verklaart al een deel van jouw instabiliteit ?. De wegen rond Venlo zijn so wie so een stuk slechter! Pak de A67 (Venlo - Eindhoven of > Duisburg de A40) en vergelijk die eens met de A15, nou Christian kan er over mee praten. 175km met smak, en de officier op zijn dak ?. Dat kun je op de A67 rustig vergeten max. 130km/uur in de zuidelijke uithoek van Nederland! Maar je zult er zeker aan moeten wennen met de mk7,5 t.o.v. de Fiat. Rustig aan jongen! 

Haha ik heb dan de 180km/h natuurlijk op de autobanen gereden hier over de grens ?

180, nog erger! Daar zijn ze in de bundesrepublik deutzland ook niet misselijk mee als er iets gebeurd, ook al heb je zelf geen schuld :-(:byebye: 

Weet wel dat 4 seizoenen banden minder strak zijn dan zomer banden is een compromis tussen zomer en winter reden daarom heb ik voor de zomer Michelin 17 inch en winter vredestein op 16 inch velgen stuurt iets minder strak ondanks dat het een H XL band is  

Inderdaad. Geen 4-seizoenband monteren als je lekker strak wilt sturen.

Rij zelf een MK7.5 ook met 205/40 R17 84W/ Landsail LS588UHP(dit model heeft de Michelin verslagen) moet zeggen nergens last van en toch al de 180 aangetikt.
Daarvoor reed ik met 14 inch 4 seizoenen banden en die vond ik wel wat instabieler (no shit), maar kan niet zeggen dat ik me onveilig voelde, daar heb ik ook de 180 mee aangetikt. Weet wel dat je omgeving Venlo vaker last hebt van spoorvorming, wellicht ligt het daar aan.

Even over die Punto, heb zelf een Punto Evo uit 2010 gehad lag altijd 185/65/15 op van Goodyear GT3 of Continental ECO contact , ding lag echt lekker op de weg heb er 7 jaar mee gereden, niks over te zeggen.

Het onderstel van de Ford is iets fijner, dat wel, drempeltjes etc. neem je net ff wat lekkerder.

Heb je een link naar de test dat een landsail beter dan een michelin band is.

Ben wel benieuwd

18 hours ago, Razer said:

Link naar de test dan een landsail beter dan een michelin band was.

Ben wel benieuwd

https://www.autoprofijt.nl/news/item/landsail-verslaat-michelin-in-finse-bandentest/

Dat van die aquaplanning valt trouwens reuze mee en weggedrag is prima. Doet niet veel onder voor de A-merken zoals ik gewend bent.
Zijn trouwens ook vrij stille banden.

Was trouwens een keuze om de kosten een klein beetje te drukken dit keer, volgend set wordt gewoon weer Conti of Kumho.
Maar ben lang niet ontevreden.

On 4-9-2018 at 13:14, sennalonso1981 said:

Ik zal het eens uitzoeken. Denk niet dat er schade is geweest maar je weet maar nooit he.

Auto is niet verlaagd nee,zijn gewoon originele Ford velgen. Over een paar maanden doe ik voor weer continentale vier seizoen banden.

Haha ik heb dan de 180km/h natuurlijk op de autobanen gereden hier over de grens ?

Ik lees toch hopelijk niet dat je allseasons alleen vóór wilt doen?

In de eerste gladde bocht vlieg je er uit door de achterbanden zonder grip.