Jump to content
Fiestaclub.nl

Recommended Posts

Ik krijg de laatste tijd ca. 2x per week de volgende melding: 'Motor onderhoud nu!' met een oranje steeksleutel in op het dashboard.
Deze melding reset na het uit en aan zetten van de auto, waardoor hij niet meer uit te lezen is.

Wanneer deze melding in beeld is gaat het verbruik niet omhoog. 
Wel heb ik bijna geen vermogen meer. van 80 naar 100 in 5 duurt 20 seconden.
Ik denk dat de turbo niet meer werkt op dat moment?

Iemand enig idee wat deze storing inhoud?

Specs: 1.6 tdci 95pk 166k km gelopen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan gaat je motor in de noodloop ...,heb je nog voldoende koelvloeistof.

Mijn zus kreeg het zelfde als jij met haar Focus 1.6 ecoboost..........,die motor is nu wel overleden omdat de auto de koelvloeistof modificatie van Ford niet had gekregen.(niet bij dealer in ondehoud).

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, ReneKunst said:

Kan van alles zijn, welke motor heb je in de auto liggen?

1.6 tdci

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even laten uitlezen.

Ik vermoed 1 van deze oorzaken:

Turbo druk te hoog of te laag: actuator turbodruk defect, egr defect, inspuitventiel die voor het roetfilter zit defect of roetfilter zelf te ver verstopt.

Kan dus meerdere oorzaken hebben, een goede diagnose specialist naar laten kijken/ testen. Omdat deze onderdelen elkaar graag de schuld geven.

Bijvoorbeeld een egr klep die niet goed sluit kan een foutcode op de turbodruk geven. (Een variant op "de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet")

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 14-8-2018 at 19:39, ReneKunst said:

Even laten uitlezen.

Ik vermoed 1 van deze oorzaken:

Turbo druk te hoog of te laag: actuator turbodruk defect, egr defect, inspuitventiel die voor het roetfilter zit defect of roetfilter zelf te ver verstopt.

Kan dus meerdere oorzaken hebben, een goede diagnose specialist naar laten kijken/ testen. Omdat deze onderdelen elkaar graag de schuld geven.

Bijvoorbeeld een egr klep die niet goed sluit kan een foutcode op de turbodruk geven. (Een variant op "de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet")

Ik heb hem uit laten lezen echter word de melding niet onthouden in het systeem wanneer de motor afgezet word.

Ik denk dat je gelijk hebt dat het probleem onder de motorkap zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Indien de storing weer eens brandt, naar de garage en motor laten draaien totdat iemand het heeft kunnen uitlezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat was het plan alleen nu is het weer een week (750km) niet voorgekomen.

Ford dealer geeft aan dat het de turbo solonoid valve zou moeten zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt op zich aannemelijk. Die zijn volgens mij niet zo duur. Altijd het proberen waard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het leek mij ook aannemelijk. heb hem al gehaald, €55.-

Als de melding terug komt ga ik hem uitwisselen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook eens storing gehad in die klep, had bij mij een foutcode: p132p boost control signaal groter dan maximaal.

Klep vervangen heeft toen de storing opgelost.

Trouwens uitgelezen met forscan.

Heb al vaker gezien dat ids geen codes vindt en forscan wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het uitgelezen met forscan maar die zag niks.
Wanneer het terug komt ga ik proberen om het meteen uit te lezen zonder de motor af te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update:

169.500 Turbo solonoid valve vervangen
169.700 Motor storing
Nu 174.000 en sinds laatste storing niks meer gehad.

Ik wacht het wel weer af. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

×