Jump to content
Fiestaclub.nl
NeverDespair

Dashcam-aansluiten Mk8

Recommended Posts

Mijn dashcam krijgt z'n voeding nu uit de sigarettenaansteker. Deze voeding zou ik willen verplaatsen naar een draad van de zekeringkast of een andere bron waarbij er alleen spanning komt bij ingeschakeld contact.

De zekeringkast achter het dashboard is slecht toegankelijk, dus ik zoek naar een kleur van een draad om hem daar bij te zetten. Een bedradingsschema van de zekeringkast zou al uitkomst bieden.

Wie heeft inmiddels ervaring met de juiste aansluiting op een MK8 of is in staat een bedradingsschema Mk8 hier te publiceren ? Bij voorbaat dank........

2 hours ago, NeverDespair said:

Mijn dashcam krijgt z'n voeding nu uit de sigarettenaansteker. Deze voeding zou ik willen verplaatsen naar een draad van de zekeringkast of een andere bron waarbij er alleen spanning komt bij ingeschakeld contact.

De zekeringkast achter het dashboard is slecht toegankelijk, dus ik zoek naar een kleur van een draad om hem daar bij te zetten. Een bedradingsschema van de zekeringkast zou al uitkomst bieden.

Wie heeft inmiddels ervaring met de juiste aansluiting op een MK8 of is in staat een bedradingsschema Mk8 hier te publiceren ? Bij voorbaat dank........

?Ron, als je de cam aansluit op de achterkant van de sigarettenplug erbij steken dus en de draad vast soldeerd aan sig.plug +12v draad! De sig.plug wordt bij de mk8  ook uitgeschakeld na een vijftal minuten als je de motor afzet en uitgestapt bent. Of een mini zekering aftaphouder plaatsen op een zekering in/achter het handschoenklepkast!  

Pieter,

Allereerst reuze bedankt voor je snelle reactie !

Nou, ZO simpel ligt het ff niet......

Als ik de draad zou aansluiten aan de achterkant van de aansteker dan blijft ie - na uitzetten van contact - ( net als nu ) nog 75 minuten aan staan. ( Zie instructieboekje blz.109 ) Daar wil ik nou juist van af samen met die grote plug in dat aansteker-gat. Je moet voor de aardigheid maar eens het dashboardkastje demonteren ( blz.209 / gaat heel simpel ) om te zien hoe die zekeringkast er tegenwoordig uit ziet :-(

Ik zou dus heel graag willen weten welke kleur draad - achter het dashboardkastje - er naar zekering 8, 11, 16, 24 of 25 ( blz. 207/208 ) gaat, want dan steek ik de draad daar aan vast en ben ik eruit........

Persoonlijk zou ik het via zekeringshouder bypass doen zoals die dingen tegenwoordig heten.

Heb het zelf toen ook zo gedaan ..... zekering eruit trekken bypass erin zekering kan daarna ook weer in de bypass en de + draad kun je daar ook op aansluiten.

Even zoeken welke je nodig hebt mini of de gewone bypass ... het is inderdaad lastig bij komen maar het is mij ook gelukt {knipoog}

Over de kleur draad kan ik je zo niets zeggen en weet ook zo ff niet meer welke ik heb gebruikt is alweer 1/2 jaar geleden in het koelere tijdperk :-D

Ron, dank je wel !!

Dit is een goeie, lijkt me een simpele oplossing.

Nu nog ff uitzoeken of het in de MK8 mini of gewone zekeringen zijn, waarschijnlijk kan ik dat wel zien in de lampenset.......

Ze worden door elkaar gebruikt ... dacht dat ik toen de mini had gebruikt maar pin me er niet op vast ..... denk dat je even in je boekje moet kijken waar je het op wilt aansluiten en dan dat type kopen of bestellen.

Heb ze toen bij een autoshop gehaald en die dingen hadden hun ingekocht bij deze firma  (BYPASS) (denk net dat die zaak aan particulieren verkoopt.

suc6   Ron.

Ik heb het voor elkaar gekregen met deze MICRO 2 bypass. Je moet ook even kijken waar je hem instopt. Sommige geven namelijk continu stroom, andere alleen als de auto aan staat. 

On 2-8-2018 at 16:02, NeverDespair said:

Pieter,

Allereerst reuze bedankt voor je snelle reactie !

Nou, ZO simpel ligt het ff niet......

Als ik de draad zou aansluiten aan de achterkant van de aansteker dan blijft ie - na uitzetten van contact - ( net als nu ) nog 75 minuten aan staan. ( Zie instructieboekje blz.109 ) Daar wil ik nou juist van af samen met die grote plug in dat aansteker-gat. Je moet voor de aardigheid maar eens het dashboardkastje demonteren ( blz.209 / gaat heel simpel ) om te zien hoe die zekeringkast er tegenwoordig uit ziet :-(

Ik zou dus heel graag willen weten welke kleur draad - achter het dashboardkastje - er naar zekering 8, 11, 16, 24 of 25 ( blz. 207/208 ) gaat, want dan steek ik de draad daar aan vast en ben ik eruit........

Ron, ik wist niet dat het 75min. duurd eer de spanning afgeschakeld wordt, ik meende veel eerder! Dus niet ?! Zo'n bypas bedoelde ik ook, alleen ik noemde hem een steek aftakzekeringhouder. Wou zelfs een foto van uploaden, maar dat lukte niet. Imgur app werkt bij mij onder Android niet, om een foto/link te uploaden, alleen onder Windows wil het lukken? Geen idee waarom? 

Waarom staat dit forum dat niet toe om files/foto's  te uploaden! Files max. 50kb!! Zelfs een file van 13kb accepteerd ie niet! Moderator, heeft dat te maken met de beperkte server opslag capaciteit van deze site?? 

(There was a problem processing the uploaded file. Please contact us for assistance.

OK)

Een forum sitelink rechtstreeks naar bv. Imgur voor opslag als je een file zou willen uploaden? Maar ik weet het, zo gemakkelijk is/gaat dat niet, vermoed ik ?!?

Pieter, misschien is iemand wel bereid een IMGUR how to ergens te plaatsen voor de analfabeten onder ons  :-) :-)

On 5-8-2018 at 11:24, NeverDespair said:

Pieter, misschien is iemand wel bereid een IMGUR how to ergens te plaatsen voor de analfabeten onder ons  :-):-)

Ron, dat is geen slecht idee voor de onalfabeten! Op vandaag krijgen de kleuters al vanaf drie jaar i-pad rekenen en plaatjes erinplakken! Dat hadden wij 65jr. geleden allemaal niet, wel op vijf jarige leeftijd een telraam en voor de plaatjes in het schrift plakken met aardappellijm! :jaknikker:  Prit bestond toen nog niet eens! 

We zijn nooit te oud om te leren, ervan leren is een 2e. Dat doet de jeugd vaak nog niet eens als je om je heen kijkt? Als ik maar gas kan geven! {angel} 

Het is eigenlijk best eenvoudig.
Je moet in je zekeringkast controleren welke poorten er vrij zijn en met een multimeter controleren welke 12v geschakeld is.
Dan kan je met een fusetap de + van de dashcam aansluiten.
De min kabel kan op elke willekeurig, kale, chassisbout geschroefd worden. 

Je zal wel even moeten controleren of je dashcam 12v of 5v (USB) is. Heb je een 5v dashcam, dan zal je nog een 12v -> 5v converter nodig hebben.

Alle onderdelen kan je op ebay kopen, denk dat je maximaal 20/30 euro kwijt bent.

Om even geen nieuw topic te openen over dit onderwerp.

Heb me ook een dashcam gehaald, heb een MK7.5 uit 2015.

De aansluiting die erbij heb gekocht (adaptertje) heb heeft 3 draden, geel (ACC) / rood ( POWER) en ground (zwart)
Welke kleur moet ik gebruiken i.v.m. de fusetap ? Ik neem aan rood (power) maar waar is geel (ACC) voor ?

Deze heb ik om precies te zijn .. KLIK

CAM

Viofo A129 DUO (waar ik overigens zeer tevreden mee ben goede beeldkwalitiet, goede prijs kwaliteit verhouding, front en back camera.)

Zie test filmpje van mij, waar alleen ff de front cam aan staat (1080P) : 
Er is nog een glare lens beschikbaar (voor de reflectie) maar het stoort me (nog) niet 😛 

On 3-8-2018 at 17:35, Larzer said:

Ik heb het voor elkaar gekregen met deze MICRO 2 bypass. Je moet ook even kijken waar je hem instopt. Sommige geven namelijk continu stroom, andere alleen als de auto aan staat. 

Weet je nog op welk zekeringnummer je het hebt aangesloten? Ik heb (een maand geleden) uitvoerig gezocht naar een aansluiting van 20A of meer en kwam uit op zekering 24 en 25 achter het dashboardkastje. Helaas leveren deze permanent voeding en heb ik er dus niets aan. Derhalve het systeem nu maar via de 12V-sigarettenaansteker aangesloten, maar is niet zo mooi natuurlijk als volledig weggewerkt. Ik had al ontdekt dat de 12V-sigarettenaansteker stroom blijft leveren tot een tijdje na het afzetten van contact (blijkbaar is dit 75 minuten). Echter als je de radio weer aanzet (auto niet op contact), levert de 12V-aansteker wel weer stroom.

Ik heb die nodig voor continu stroom, want hij heeft ook een parking stand + schoksensor, dus als hij iets ziet bewegen of een klap krijgt springt hij aan.
Voor de rest staat hij standby om de accu te besparen. En ik moet even testen hoe gevoellig die motion sensor is , niet dat die bij elke scheet aan gaat.

@Franciscus jij wilt juist de optie dat hij uit gaat als de auto van contact gaat neem ik aan ?

43 minutes ago, Tim.A said:

Ik heb die nodig voor continu stroom, want hij heeft ook een parking stand + schoksensor, dus als hij iets ziet bewegen of een klap krijgt springt hij aan.
Voor de rest staat hij standby om de accu te besparen. En ik moet even testen hoe gevoellig die motion sensor is , niet dat die bij elke scheet aan gaat.

@Franciscus jij wilt juist de optie dat hij uit gaat als de auto van contact gaat neem ik aan ?

Ja klopt, want ik heb een externe batterij die wordt opgeladen tijdens het rijden en de dashcams van voeding voorziet als de auto is geparkeerd