Jump to content
Fiestaclub.nl
Tazzie

Kachelblower weerstand Fiesta MK6 2003-2005

Recommended Posts

Wie weet zo uit het hoofd of heeft er reeds eerder mee te maken gehad om de kachelblower weerstand te vervangen?

Waar zit deze exact zodat ik niet op de verkeerde plek alles los ga halen en dan alsnog verkeerd zit?
Model van de auto is een MK6 1.6 16V van 2003

Je bent er al inmiddels uit?

Triest dat niemand even reageert eigenlijk, was zelf ruim twee weken op vakantie.

Via het handschoenenkastje, de hele bak kun je eruit klikken, kun je erbij.

kachelweerstandvervangen-vi.jpg

Mocht deze frequenter defect raken dan kan het zijn dat de aanjagermotor te zwaar loopt.

1 hour ago, allesklusser said:

Je bent er al inmiddels uit?

Triest dat niemand even reageert eigenlijk, was zelf ruim twee weken op vakantie.

Via het handschoenenkastje, de hele bak kun je eruit klikken, kun je erbij.

kachelweerstandvervangen-vi.jpg

Mocht deze frequenter defect raken dan kan het zijn dat de aanjagermotor te zwaar loopt.

Kijk, hier heb ik wat aan.
Niet frequent gelukkig.
Dit is de eerste keer zins ik de auto heb en hij loopt nog prima op volle snelheid zonder bijgeluiden.
Thanks voor de foto's.

Mvg Roy

1 hour ago, BlackFocus said:

Jij kan dus eigenlijk niet op Vacantie !

Ga maar rustig op vakantie, ik ben ook nog niet geweest! Alleen weet ik niet waar die weerstand om te gaan, zich bevind? Nu wel dankzij mensen die al op vakantie zonder weerstand zijn geweest! Maar ik heb geen mk6,5 ?. Dick, waar ben je geweest, resisterless ? kroatie? 

2 hours ago, BlackFocus said:

Jij kan dus eigenlijk niet op Vacantie !

Nee hahaha,

Was maar twee weken weg en een paar jaar terug waren we in Ohrid voor twee of drie maanden. Toen had ik nog een notebook die ik kon meenemen en volgde daar gewoon het forum.

48 minutes ago, Pieterke said:

Ga maar rustig op vakantie, ik ben ook nog niet geweest! Alleen weet ik niet waar die weerstand om te gaan, zich bevind? Nu wel dankzij mensen die al op vakantie zonder weerstand zijn geweest! Maar ik heb geen mk6,5 ?. Dick, waar ben je geweest, resisterless ? kroatie? 

Nee, niet bij de Kroaten maar nog wat zuiderlijker in Ohrid Macedonië, je weet wel waar de Grieken zo over opspringen als je die naam roept hahaha

1 hour ago, allesklusser said:

Nee, niet bij de Kroaten maar nog wat zuiderlijker in Ohrid Macedonië, je weet wel waar de Grieken zo over opspringen als je die naam roept hahaha

Dick, pas dan maar op daar! Roep niet te hard in Macedonia? Die Grieken hebben ons al heel wat weerstand gekost, en nog! Misschien lijven zij Masedonia nog in, met onze bijna weerstand loze miljarden moneten leningen! Om een lening van €80miljard weerstandloos te verkrijgen, moesten de Grieken eerst met weerstand voor €4,7miljard oorlogstuig aanschaffen bij sluwe frau Angela Merkel en monsigneur Vallis Sarkozy, dat tuig dat de Griekse Hellinas helemaal niet nodig hadden! weet je nog? alleen nodig om vroeg met pensioen te kunnen blijven gaan en belasting ontduiken! Zit nog vrij vers in mijn geheugen! Hehe ik wijk af van het weerstanden onderwerp hier ?

Even een update.
Foto's waren zeker een goede hulp.
Weerstand is vervangen en alles doet het weer naar behoren.
Geen rare geluiden uit de kachel motor en hij werkt weer op alle standen.

Mvg Roy

Hey,

Ik heb dus ook dat niet alle standen werken. 1,2,3 werken niet. 4 wel.

Zo te lezen is vervanging van de kachelweerstand een optie.

Weet iemand welk model/type/serie weerstand ik hier voor moet hebben?

mk6 2004

Thanks

Zal zaterdag ffies het onderdeel nummer door geven.
Imitatie weerstand was toch geen goed idee.
Lag er afgelopen week weer uit.
Door gemeten en idd onderbreking.
Tevens voor de zekerheid ook maar de kachel motor zelf na gekeken ivm dat dit de 2de weerstand was.
gelukkig niets mis mee.
Draait normaal en koolborstels zijn ook nog ok.
Maar eens kijken of ik morgen tijd heb om de nieuwe weerstand in te bouwen.

Grts Roy

Ik heb het 10 dagen geleden ook gehad. Op internet Hella Kachel-/voorschakelweerstand 9ML351332361 gevonden, maar na een week weer kapot.

Nu eerst van de week de ventilator uitbouwen om te controleren.

2 hours ago, Tazzie said:

Item nummer van kachel blower weerstand

Super !! dank voor de moeite. Ik ga zo even mijn huidige eruit halen en even bekijken. (ben een newbie)

7 minutes ago, Jan van den Broek said:

Nu eerst van de week de ventilator uitbouwen om te controleren.

Hmm... heb inderdaad gelezen dat als ie weer stuk gaat, dat je dan de kachelblower zelf moet checken. Hou me op de hoogte! thanks.

Zoals ik al aanhaalde kan het zijn dat de kachelmotor te zwaar loopt, ergo langzamer draait. Langzamer lopende gelijkstroommotor betekent dat er een hogere stroom ontstaat waardoor de weerstand te heet wordt en doorbrandt. .

De Hella kachelweerstand zoals Jan aanhaalt is van Premium Kwaliteit en geeft dan dus ook de geest. Normaal zou een weerstand van Onkel Ferdinand B, die maakt over het algemeen weinig rommel, van €16,= ook goed moeten zijn: https://www.bogijn.nl/onderdelen/36/ford/4802/fiesta-v-jh_-jd_/16338/1-3/verwarming/101/febi-bilstein/38635/weerstand-interieurventilator

Nog wat voordeliger voor hetzelfde ding met €4,95 verzendkosten sinds kort: https://www.autodoc.nl/febi-bilstein/7105139

Edited by allesklusser
aanpassinkje

Nog even een extra tip en daar denk je niet zo gauw aan omdat normalerwijze bij regulier onderhoud van de auto het interieurfilter vervangen wordt.

Stel dat dat niet gebeurd is en het filter is potdicht geraakt. Motor gaat langzamer lopen, wordt zwaarder belast dus hogere stroom, minder luchtdoorvoer en de weerstand wordt heter. De weerstand is in de luchtstroom geplaatst en wordt gekoeld in diezelfde luchtstroom.

Zou zeker het interieurfilter even controleren.

Ik heb nu zo'n weerstand besteld. Waarschijnlijk ontvang ik die morgen.

En dan zal ik me ook alvast even verdiepen in de filters. waar ze zitten etc. Denk sws goed om te doen.

Thanks!

Heeyy,

Beter laat dan nooit.

Nieuwe weerstand gekocht een geïnstalleerd. Nu sinds 1 november heb ik een werkende blower op standen 1,2 en 3!

Dus na 1,5 maand nog steeds werkend. Ook echt heel fijn dat die standen weer werken :)

Dit is de weerstand dat ik er in heb geplaatst:

https://www.auto-onderdelen24.nl/esen-skv/10540254

Jullie bedankt voor de hulp!

links de oude, rechts de nieuwe.

IMG_20181102_141305.jpg.fb4527aa239ed734622f58cc792af4c7.jpg

Ik heb de originele weerstand geplaatst(Ala 40 euro) en voor de zekerheid ook het interieur filter vervangen.
Draait tot nu toe nog steeds naar volle tevredenheid.

Mvg Roy

16 hours ago, Robertmk6 said:

Heeyy,

Beter laat dan nooit.

Nieuwe weerstand gekocht een geïnstalleerd. Nu sinds 1 november heb ik een werkende blower op standen 1,2 en 3!

Dus na 1,5 maand nog steeds werkend. Ook echt heel fijn dat die standen weer werken :)

Dit is de weerstand dat ik er in heb geplaatst:

https://www.auto-onderdelen24.nl/esen-skv/10540254

Jullie bedankt voor de hulp!

links de oude, rechts de nieuwe.

IMG_20181102_141305.jpg.fb4527aa239ed734622f58cc792af4c7.jpg

Leuk mooi. Een draadgewonden weerstand dus! Met midden aftakkingen, plus een diode er over heen zo te zien! Ik was gaan weerstands meten op de module als dat kon, met thuis liggende weerstanddraad een nieuwe geprobeerd te maken (wikkelen) op het dezelfde module lichaam, al solderend of zo! Dat is al vaker gedaan, bv. bij Cirquitsonline/Elektuur etc. :hug:! Een hobby mag tijd kosten, is ook nog motiverend, kijk het werkt! Of niet :inlove: ?

Vraagje, wat koste de module een nieuwe/tweedehands ?

Wat me wel opvalt is dat het keramische koellichaam een stuk forser is dan de de originele, ervan uitgaande dat het een originele Fordversie was, en dus minder snel te heet wordt.

Voor zover ik weet zijn ze allemaal draadgewonden en lijkt het me sterk dat ze dat niet zijn. Hoe dan ook een groter koellichaam is duidelijk beter.

Maar om dit zelf te gaan wikkelen en hoe het koellichaam te maken, gaat niet lukken denk ik.

Het is juist andersom @allesklusser 
Ik heb net als @Robertmk6 een kleine er uit gehaald en een grote er in gezet.

Bij mij was origineel een grote, deze is vervangen door een imitatie kleine en omdat deze wederom kapot ging heb ik een originele gehaald.
Dit was dus bij mij een grote.
Robertmk6 heeft ook een grote terug geplaatst

Mvg Roy