Jump to content
Fiestaclub.nl
fiestaboy

Hulp gevraagd!!Trekgewicht mk8

Recommended Posts

De Titanium is volgens mij inderdaad wat luxer aangekleed standaard, het is maar net wat je wilt. Volgens mij heb je bij een 'standaard' ST-line ook al weinig reden tot klagen overigens. Voordeel van de ST-line (vind ik) is dat die er wat mooier/vlotter uitziet. Andere grill, andere bumpers, ander stuurtje, etc. Maar goed, dat is een kwestie van smaak. We lopen ook niet allemaal in dezelfde kleren gelukkig, dat houdt het leuk :)

Beste mee-levers over dit item, alvast bedankt daarvoor. Het wordt een gebed zonder einde. Ik denk dat ik voor de 4 dagen in het jaar goedkoper uit ben door ter plekke fietsen te huren, toch? Leon Fiesta, inderdaad wel een mooie en spoiler sparende Thule fietsdrager. Is het overwegen waard, maar toch?

Hieronder ook nog het laatste antwoord van Ford Nederland over fietsdragers aan de achterklep. Eindelijk een duidelijke uitspraak, alleen begrijp ik de laatste tegenstrijdige alinea tekst niet m.b.t. wenden tot de officiële Ford dealer?? Ik denk dat hiermee aan dit item helaas een einde is gekomen. Bedankt allemaal!

Geachte heer Stevens,

Hierbij danken wij u voor uw e-mail aan de afdeling Klantenrelaties van Ford Nederland B.V.

Wij kunnen hier geen uitspraken over te doen, een extra gewicht aan/op de Ford Fiësta kan schade aan panoramadak
veroorzaken. Mocht u deze keus zelf maken dan draagt u hiervoor zelf het risico.

U kunt in dit geval misschien beter uw officiële Ford dealer raadplegen, aangezien Ford dit soort
fietsendragers niet verkoopt.

Met vriendelijke groet,

Alice
Customer Relationship Centre, Nederland 

Tel.: +31 (0) 70 77  03 777

Edited by Jan S
tekst toegevoegd

Daarmee is alles gezegd door Ford, zij schuiven de verantwoordelijkheid gewoon af bij de plaatselijke officiele Ford dealer en jij zelf Jan 😯. Handen schoon en tja?? Jan knikker een fietsdrager (trekhaak) met kogelkopbegrenzer (lassen kan je, of niet) onder je pano {st}, een achterklepdrager is ook geen optie, en je rijd vrijwel zorgeloos fiets minnend door heel de EU 😃😜

3 hours ago, Jan S said:

Ik denk dat ik voor de 4 dagen in het jaar goedkoper uit ben door ter plekke fietsen te huren, toch?

Tja ik ben er sowieso geen voorstander van om het hele land door te karren met een paar fietsen achterop je auto. Als je het soms over de snelwegen ziet stuiteren dan houd je je hart vast. Nu weet ik niet of je er grote afstanden mee rijdt en/of dat je heel specifieke wensen hebt qua fiets maar vaak is het net zo makkelijk om op locatie een fiets te huren. Kost ook de hele wereld niet.

Uiteraard kan je er ook zelf wat onder lassen of toch zo'n klepdrager gebruiken maar dat is in zekere zin ook op eigen risico. Ik ben bang dat we aan een dood paard lopen te trekken hier (in ieder geval voor wat Ford betreft). 

On 30-4-2019 at 11:24, Leon Fiesta said:

Het laat me nog niet echt los dit. Even gezocht, andere variant van Thule: https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rack/trunk-bike-racks/thule-freeway-3-_-968001

Het lijkt dat de fietsen hier heel iets hoger zitten, maar volgens mij valt het mee. En wat denk ik wel prettig is voor je spoiler: het frame draagt af op de bumper, de bevestigingspunten bovenaan de klep hoeven de drager dus niet op te tillen (verticaal/diagonaal) maar trekken 'm tegen de achterklep aan (horizontaal).

@Jan S Ik zat vanmiddag nog even naar mijn achterspoiler te kijken en ondanks dat deze oploopt zit de punt van de spoiler niet (veel) hoger dan het scharnierpunt. Wat dat betreft loopt de daklijn een beetje vreemd, maar dat kon in dit geval wel eens de sleutel tot succes zijn. Heb meteen even gemeten, de spoiler zit op het hoogste punt zo’n 70 à 75 boven de bumper. Bovengenoemde drager is echter 78 cm hoog (of 82 cm maar dat zou nog beter zijn, website is daar niet helemaal duidelijk in), volgens mij gaan de spanbanden de spoiler helemaal niet raken, die gaan er mooi overheen. Ik blijf er bij: dit is het proberen waard.

🤔 Het laat je niet los 😀 he Leon, je slaapt toch nog wel 🤓?. Meten is weten, zeker 🙄. Maar iets onder gemonteerd in/aan de chassisbalken weet je het zeker 😏! Afstand hart kogelknop naar achterbumper moet wettelijk 65mm zijn 😯. Maar heb al wagens gezien waar dat minder is, de trekhaak zat er even goed op gemonteerd 😃. Dus! 

@Leon Fiesta: Bedankt voor het meedenken (ook Pieterke). De door jouw aangegeven fietsdrager zou wat spoiler betreft zeker kunnen voldoen. Maar ik heb nog eens gekeken naar de plaatsing van de scharnieren van de achterklep. Als deze scharnieren nou aan beide zijden zaten in het verlengde van het metalen langs-gedeelte van het panodak dan betekende het dat de trekbelasting van de fietsdrager via de scharnieren in die richting opgevangen zou kunnen worden. Maar de scharnieren zitten daar ca. 5 cm naar binnen toe dus precies aan het trekken aan het restant metalen dak constructie. En dat vind ik toch niet zo fijn. In de praktijk zou het best wel kunnen, maar als er een flinke onverwachte bult in de weg zit kan de trekbelasting dit deel ontzetten.

Ik heb het op gegeven dat ik er (E-)fietsen mee zal vervoeren. Heb al gezocht naar Elektrische vouwfietsen, maar daar wil mijn partner niet aan. Dussss, jammer, toch even wat langer moeten nadenken bij de aanschaf van deze mooie Fiesta ST-Line met Panodak. Een andere auto kost ook weer geld dat voor senioren niet meer aangroeit sinds we deze regering en dit Europarlement hebben.

On 8-5-2019 at 15:28, Jan S said:

Ik heb het op gegeven dat ik er (E-)fietsen mee zal vervoeren. Heb al gezocht naar Elektrische vouwfietsen, maar daar wil mijn partner niet aan. Dussss, jammer, toch even wat langer moeten nadenken bij de aanschaf van deze mooie Fiesta ST-Line met Panodak. Een andere auto kost ook weer geld dat voor senioren niet meer aangroeit sinds we deze regering en dit Europarlement hebben.

Ach Jan, je hebt je best gedaan hier. Maar wat dat laatste betreft: een andere auto kost ook weer $$$ + de pensioenen die niet meer aangroeien. Maar we kunnen nog altijd met de {st}en Titanium senioren naar Denhaag Malieveld / Amsterdam Museumplein gaan, de treinen/bussen plat. Hebben we in 2004 2okt. ook gedaan :tong: .Maar we blijven allemaal ikke geindividualiseerd en ik allemaal op ons gat op die stoel zitten met wat geklaag, wat niet helpt {mondjedicht}! Als Piet/Jan/Leon/Truus/Nel niet hun BEK open gaan doen 😀, doen ze in Denhaag/Brussel zo wie so wat het kapitaal hen (de politici) voorschrijft 😃. Dus kom kop op en van die stoel af, er zijn oproepen zat vanuit de werknemers organisaties en te tekenen petities! Maar ja ikke heb gemakkelijk gelul, die gemakkelijke stoel en bank, kom daar maar eens vanaf?? Ik ga straks weer, en ik denk ook NU weer met een handje vol anderen die de stoel los laten, namens JULLIE, voor de vast bewust geindividualiseerden op de stoel en bank zittenden! Succes 😁.

Tja balen Jan. Dat had je vast allemaal anders in gedachten toen je de showroom binnenstapte.

En ten aanzien van dat staken (wil er geen politiek topic van maken): voel je vrij om je mening te verkondigen (waar dan ook) maar ga niet doen alsof dat het enige juiste standpunt is. Nederland vergrijst, dat is een gegeven. Als iedereen van die leeftijd extra geld wil dan zal dat toch ergens vandaan moeten komen, dat groeit niet aan de bomen. En als 50+ z'n centjes er bij heeft dan is er wel weer een andere groep die zich benadeeld voelt. Ik blijf er bij dat je een zekere eigen verantwoordelijkheid hebt rondom je inkomen, ook als je niet meer werkzaam bent. En dan wil ik jullie hier niet tekort doen, begrijp me niet verkeerd. Maar ik zie toch ook heel veel mensen in mijn directe omgeving die dat probleem niet ervaren, het is gewoon een kwestie van financieel beheer je hele leven lang. En als ik dan even een klein beetje kinderachtig mag zijn: als jullie het zo slecht hadden dan had er geen nieuwe MK8 voor de deur gestaan toch? Ga voor de grap eens kijken in een welvarend land als de VS. Daar geeft de overheid sowieso niet thuis als je in de problemen zit. Dan moet je maar hopen dat er één of ander goed doel is opgericht of dat de kerk een inzameling houdt. We hebben het hier zo slecht nog niet...

Leon, je vergeet iets 😲! Pensioenpremie is uit gesteld loon van de oudjes en de jongere, de oudjes hebben tot nu toe het meeste ingebracht in de huidige pot van > 1500 miljard 😯. Dus de oudjes hebben ook mee gespaard voor de jongere en omgekeerd. 🤔 Alleen men houd de rente aangroei kunstmatig zeer laag t.b.v van de vila hypo hype aftrek! Die gelukkig gaat afgebouwd worden. Ik HEB ook geen hypo hype's, alleen een gewoon beneden modaal loon.

Dat is in de NL de GROOTSTE schuld van de wereld meer dan €670 miljard in 2017 gelijk aan het NL nationaal inkomen 😲 en is nu nog hoger die schuld, Leon nog hoger dan de credietcards (hebben soms wel 5creditscard) hypes in de VS met zijn 327,.....miljoen citizen 😯! Dus laat jij en die velen je pensioen maar afnemen door kophangerigheid zoals hierboven al omschreven is! Ik sta ook op en ga vrijwel altijd mee bij manifestaties/petities te tekenen!

Inderdaad het politieke aspect mag ook wel eens genoemd worden hier, anders komt het gedroom van blinkerigheid alleen maar hier bovendrijven, nl. het kuddegedrag! Tegengas geven op zijn tijd is nooit verkeerd ook in het forum's Fiesta verkeer 🤓.

Rode draad in een sluitende begroting is over het algemeen tweeledig: of je hebt een eigen woning waar je uiteindelijk hypotheekvrij woont, of je hebt een huurwoning waar je dermate lang zit dat de huur niet reëel (lees: laag) is. Dat laatste willen we in Nederland liever niet horen maar zo werkt het helaas wel. Mensen lopen massaal te miepen dat er meer goedkope huurwoningen gebouwd moeten worden maar als die dan gebouwd worden dan vinden we ze óf te klein óf alsnog te duur. Tja, een huis kost geld. Koop je 'm zelf dan dan is dat op een gegeven moment afgelost. Huur blijft doorlopen. Ik heb ook en tijdje in een sociale huurwoning gewoond, dan woon je in een buurt met een aantal mensen op leeftijd die er sinds jaar en dag wonen. En als je dan ziet wat zij betalen en wat ik moest ophoesten, dat scheelt nogal. Hypotheekrenteaftrek, daar kun je wat van vinden. Ik profiteer er ook van maar ben er niet van afhankelijk gelukkig. Dus hoe langer men dat aanhoudt, hoe meer ik er aan overhoud. En nee, het heeft zeker niet mijn nieuwe Fiesta gefinancierd (ik zal 'm maar even voor zijn). Dat ze het af gaan schaffen, ze doen maar. Ondanks dat ik er van meeprofiteer kan ik geen keihard argument verzinnen waarom het moet blijven bestaan. Volgens mij is het ooit bedoeld om het bezit van een eigen huis mogelijk te maken maar volgens mij is dat concept al achterhaald, de belastingdienst is daar al tijden niet meer het grootste struikelblok. Dat er in Nederland een hoge hypotheekschuld is, dat zal allemaal best. Maar je kan een willekeurig krediet niet vergelijken met een hypotheek, een hypotheek heeft gewoon een onderpand. Ik sta in dat opzicht ook ruim een ton in het rood maar mijn huis is aanzienlijk meer waard. Wat je in bijvoorbeeld de VS ziet is dat alles maar op basis van krediet wordt gedaan en dan met name zaken die veel sneller afschrijven. Dat is ook een groot aandeel geweest van de hele bankencrisis van een aantal jaren geleden, en daar hebben de pensioenfondsen nu nog steeds last van. Dus dat je gaat protesteren of wat ook, dat respecteer ik en dat moet je vooral doen. We leven gelukkig in een land waar dat kan en mag. Maar af en toe word je in Nederland voor gek verklaard als je niet tegen 'de politiek en de instanties bent' want die maken zogenaamd alles kapot. Daar zit m.i. ook nog wel een nuance in die nogal eens vergeten wordt.

Leon 👍, jij hebt het onderhoud (ik hoef niet te renoveren/isoleren schilderen/het dak/de douche lekten + woz), ikke niet als tevreden huurder daar betaal ik /mnd €469,- met gratis zonnenpanelen, zo goed zitten ze hier (woningstichtingen) bij kas. Klopt het is niet de stad! Maar we dwalen af in allerlei opzichten! Dat heeft soms veel met hebzucht (kijk eens wat mijn bank allemaal mogelijk kan maken, tot ruim (was) boven het plafond) ! Maar van de bank af komen ho maar, in allerlei opzichten, ook bij het "het aangehaalde "uitgestelde loon onderwerp" "😊.

We dwalen af van onderwerp 😉?

Jan je hebt hier goed je best gedaan, ford een beetje het vuur onder de nagels geduwd! Maar zij zijn oppermachtig, net als bij nav kaart materiaal updaten waar zij 4-5jr. overdoen, is het al gebeurd trouwens?? 🤔 de doorsnee klant weet het toch niiet, en tweederde van de auto's is bank zittend gefinanci...! De mijne niet 🤓! .

@bickel Laat je niks wijsmaken. Ik werk in de bouwsector, ook voor woningstichtingen. Ben regelmatig bij renovatieplannen (groot onderhoud heet dat dan...) betrokken geweest in de planvorming, inclusief het verhaal dat richting de huurders wordt gehouden en de financiële onderbouwing van het hele verhaal. Je betaalt het gewoon zelf. Beter geïsoleerd? Huur omhoog. 'Maar dat verdient u terug op de stookkosten!'. Klopt, vestzak/broekzak. Onderhoud? Welk onderhoud? De schilder die er af en toe met een kwast langs strijkt of de loodgieter die een keer door de CV-ketel blaast? Geloof me, ik ken de kwaliteit van het onderhoud dat men bij corporaties levert. Dat is over het algemeen rauswerk, meters maken en wegwezen. WOZ ben jij ook niet vrij, de woningstichting moet dat tegenwoordig ook betalen en dat komt echt niet uit de spaarpot van de directeur. Ik ken overigens ook het onderhoud dat ik zelf moet plegen. Nu scheelt het dat ik zelf twee rechter handjes heb, maar dan nog. Ik ben in ieder geval blij dat ik van mijn huurwoning verlost ben, simpelweg omdat je elke maand een stapel bankbiljetten in de brand steekt.

En of we afdwalen, wellicht. Laten we de zaken bij elkaar brengen door te stellen dat het wel fijn is dat we ook financieel de kar kunnen blijven trekken :duim:

Leon Jan en Peter, en al die actieveren 👍. Succes met, panisch Ford belagen en bij DenHaag's *uitgesteld loon* ontsparing, laat je 😁 zien en niet 🙄! 😉

Beste mede levers van dit topic. In mijn speurtocht naar een trekhaak oplossing ben ik iets anders tegengekomen. Bij het opvragen van offertes  met inruil voor een andere auto ben ik op een verwerpelijke zet van Ford gestuit. Het blijkt dat mijn auto die in januari 2018 nieuw €24.230 kostte nu geprijsd staat voor rond de € 21.000. Dat is dus €3.000 lager. Het gevolg is dat alle Fiesta's nieuw of 2e hands afgewaardeerd zijn geworden met €3.000 door Ford. Kreeg ik voor mijn auto feitelijk €  18.450,= nu bied men mij €14.500 of zelfs lager. Dus is mij €4.000 door de neus geboord. Dit kwam aan het licht doordat een autoverkopen mij een offerte had uitgebracht met  dat hogere bedrag en een dag later de offerte herriep, nog voordat ik een proefrit kon maken. Praten als brugman hielp niet. Hij was door de verkoopleider terug gefloten. Dus dat gebeurd als je een vaste Ford klant bent. De aankoop betrof overigens geen Ford. Mijn wees mij op de vele internet verkoop sites waarop gelijksoortige auto's te koop stonden voor ca. €16.000 van ongeveer dezelfde leeftijd als mijn auto en specs. Heel erg jammer voor deze mooie auto, ik voelde dat hij pijn had en medelijden had met mij.

Ik heb het nu helemaal gehad met Ford. Deze Fiesta ST-Line met panodak met 18"Rock velgen is een schitterende auto met goede specificaties en rij beleving. Alleen heb ik een fout gemaakt bij de aankoop vanwege het feit een trekhaak niet gemonteerd mag worden. Daar moet ik nu voor boeten. Of ik wil of niet ik zal deze 2 pijn punten moeten slikken. Ik hoop dat ik jullie nu niet heb laten schrikken en dat jullie toch zullen genieten van deze fijne auto. Ik denk dat ik mijn langste tijd op dit forum heb gehad en dat ligt absoluut niet aan jullie. Groetjes Forummers

Ze zijn inderdaad aardig in prijs gezakt zo lijkt het. In die zin, ze hebben rond de jaarwisseling aardig gestunt met de prijzen. Het heeft voor mij positief uitgepakt, in die zin dat mijn zoektocht naar ‘kop-er-af’ is geëindigd in ‘nieuw’. Catalogusprijs is overigens gelijk volgens de factuur, er zit alleen flinke korting op. Moet ik wel zeggen dat de mijne in 2018 al op kenteken stond, heb m dit jaar gekocht. Ik zag op het AutoWeek-forum ook iemand die de volle mep had betaald. En dan zit je ook nog met dat trekgewicht. Minder auto voor meer geld, auw... 😖

Wauw dat is slikken. Wauw besteld 9-1-2018 de Titanium 2018 met 100pieterkesPaardenmannen (afgeleverd 16-3-2018) voor de prijs van €16900,- , omdat de Ford site 😴 zat te slapen en de dealer verkoper/directeur met mij meegingen voor die oude 2017 prijs! Verkoopprijs 2018 was €17900. Terwijl de Catprijs €19400 was.  Alles drop en draan, met veel geactiveerd, incl. trekhaak te monteren. Niet slecht gedaan hé pieterke? Peter heb jij dat ook geflikt??? Jan Leon je 😀 tanden laten zien, net als bij het "uitgesteld loon" perikelen. He ik wijk ook weer af van het onderwerp? 

Jan jammer dat je ons verlaat, maar veel succes ermee. Bedankt voor je inzet en leerzaamheid voor ons allemaal. 😋

Voor wat het waard is: Tesla heeft onlangs de nieuwprijs van één van hun modellen met 30.000,- verlaagd. Gelukkig gaat Ford nog niet zo ver, dan zou je geld bij moeten leggen als je de Fiësta verkoopt ;)

1 hour ago, Leon Fiesta said:

Voor wat het waard is: Tesla heeft onlangs de nieuwprijs van één van hun modellen met 30.000,- verlaagd. Gelukkig gaat Ford nog niet zo ver, dan zou je geld bij moeten leggen als je de Fiësta verkoopt ;)

Leon wat een vergelijking, zoeveel is een doorsnee ford nog niet eens waard voor het gewone kuddedieren volk 🙄. Advies Leo en scheidende Jan (Jan je hebt je vrouw toch ook niet ingeleverd 🤔😁?) Je moet hem wel niet bij Ford inruilen maar bij een ander merk, tenzij ze bij Ford zitten te slapen zoals het geval was bij Piet 😄😅

Nee Piet is bij mij niet gelukt 🤗. Jan succes verder met je autokeuze en fiets vervoers zoekbaan, ook bedankt voor aanbrengen van de Ford onlogica weetjes 😣 hier!

Forummer's 😂 🤐 + onversch* lligheid 🙄!    😁 niet laten zien, jammer Peter.

On 13-5-2019 at 11:27, bickel said:

Leon wat een vergelijking, zoeveel is een doorsnee ford nog niet eens waard voor het gewone kuddedieren volk 🙄. Advies Leo en scheidende Jan (Jan je hebt je vrouw toch ook niet ingeleverd 🤔😁?) Je moet hem wel niet bij Ford inruilen maar bij een ander merk, tenzij ze bij Ford zitten te slapen zoals het geval was bij Piet 😄😅

Weet ik toch. Maar als je zelf in de ellende zit werkt het wel eens verlichtend als je ziet dat een ander er 10x zo diep in zit ;) :P

Beste medelevers: Ik ben op iets anders gestuit. N.l. de nieuwe Focus ST-Line met panodak mag 1200 kg trekken!!! Hoe is het mogelijk?? Helaas is deze Focus mij iets te duur, zeker voor de tijd die ik nog met een auto zal rijden. Mijn andere auto wordt a.s. woensdag een DS4 bj 05-2017. Jammer genoeg geen CC of panodak maar wel 1450kg geremd aanhang gewicht. 

1 hour ago, Jan S said:

Beste medelevers: Ik ben op iets anders gestuit. N.l. de nieuwe Focus ST-Line met panodak mag 1200 kg trekken!!! Hoe is het mogelijk?? Helaas is deze Focus mij iets te duur, zeker voor de tijd die ik nog met een auto zal rijden. Mijn andere auto wordt a.s. woensdag een DS4 bj 05-2017. Jammer genoeg geen CC of panodak maar wel 1450kg geremd aanhang gewicht. 

Ik vermoed dat de body van een Focus stijver is (vooral voor torsie) dan een Fiesta. Een Focus is ook zwaarder (hogere stijfheid = meer gewicht).
Waarschijnlijk is de stijfheid van de Focus na toevoeging van een panodak nog (net) voldoende om er een aanhanger mee te trekken en voor de Fiesta helaas niet.

Jan een Citroen 😲😲! Dat zijn toch geen auto's ? Dan is dat trekgewicht wel wat overdreven wat je hier meld 🤨? Nu zie je maar weer wat je gaat missen tenopzichte van een gewone standaard mk8 Fiesta . Geen CC, geen panoramisch dak, en wat nog meer? Jan, heb je dan toch een goede inruil prijs bemachtigd voor je ST met trekhaak beperking 😏

@Jan SDe Fransen staan er over het algemeen wel om bekend dat ze goede trekgewichten op papier krijgen, Renault is daar doorgaans ook sterk in. Volgens mij is een Citroën over het algemeen ook geen straf om te rijden. Of het in de praktijk ook handig is, dat valt te bezien. Toevallig heb ik vorige week mijn eigen MK8 voor het eerst met trekhaak mogen testen. En tegen de verwachtingen in was het niet mijn eigen rammelbakje dat er achter hing maar gewoon een degelijke tandemasser. Totaalgewicht van aanhanger en lading zal zo'n 800 à 900 kg geweest zijn, heb 'm niet op de weegbrug gehad maar was zeker niet meer dan 1000 kg. Persoonlijke insteek: de Fiësta kon het prima aan, maar gevoelsmatig wil je er ook zeker niet meer dan 1000 kg achter hangen. Je merkt gewoon dat zo'n auto er aan alle kanten harder voor moet werken om op snelheid te komen of juist af te remmen. Voor incidenteel gebruik prima, voor regelmatig gebruik zou ik even doorsparen voor een groter modelletje. Maar hoe je met zo'n DS4 dan 40% meer mee mag nemen is mij een beetje een raadsel.

Wat ik me dan stiekem even afvraag: waarom heb je dan niet gekozen voor een (eventueel net niet meer) nieuwe Fiësta ST-line? Dan lever alleen dat panoramadak in en heb je verder dezelfde auto. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik na zo'n actie van Ford waarschijnlijk ook eerst bij de concurrent zou gaan kijken, puur uit principe. (Als VAG niet zo liep te klooien met de kwaliteit van de motoren dan was ik ook nooit op dit forum beland).