Jump to content
Fiestaclub.nl
fiestaboy

Hulp gevraagd!!Trekgewicht mk8

Recommended Posts

Wat ik weer niet snap is het volgende; dat Ford geen trekgewicht vrijgeeft kan ik in komen, maar een trekhaak trekt vooral aan de onderzijde van de auto, die volgens mij niet anders als een gewone MK8, maar een panoramadak zit in het dak en als je een fietsdrager aan de achterklep hangt, trekt het gewicht vooral aan het dak, en dat mag wel????? Ik lees trouwens ook nergens over kogeldrukken(behalve als je wel een trekhaak mag monteren), alleen trekgewichten. Ik vind dat Ford toch wel vreemd doet met trekgewichten, logica is soms wel erg ver te zoeken, en toch vind ik ze nog erg lekker rijden.Ben benieuwd hoe het straks met de Hybride's en de elektrische gaan. 

Is er een verschil met trekgewichten in andere landen? Ik kwam een duitse B-max tegen en die caravan was groter dan 750kg, een B-max mag maximaal 750 geremd trekken

1 hour ago, FiKa said:

Ik vind dat Ford toch wel vreemd doet met trekgewichten, logica is soms wel erg ver te zoeken

Dat is inderdaad de rode draad van het verhaal. Of beter: de kern van het probleem (helaas...)

En volgens mij kan het inderdaad best zijn dat trekgewichten per land verschillen, ik meende dat een soortgelijke kwestie ook speelde bij de Up!/Citygo/Mii-drieling.

Hybrides en elektrische auto's hoef je je geen zorgen over te maken. In het kader van 'eco' mogen die sowieso niets trekken, verhuizen doe je maar met een bakfiets of zo :biglaugh:

Tja Leon, verhuis en backfiets bedrijven moeten ook wat te doen he.... 😁

Dat klopt een heckträger trekt aan de carrosserie, voornl. verticaal, voornl. uitgaande van max. ook 65kg, maar dat interesseert Ford niet. Onder sportieve auto's hoort geen trekhaak 🤗, en die eigenaren schakelen wel een bakfiets/verhuisbedrijf in redeneerd Ford 😀! Of die vriend/buurman doet dat trekken wel? Mij niet gezien hoor 😉! Want de meesten kijken alleen wat maar leuk is, en dan komt pas het 🤔 thinking. 

@Pieterke: Nee een verhuis firma heb ik niet en ik breng ook niets weg met een aanhanger. Misschien heb jij daarvoor je trekhaak? Ik gebruik hem alleen om de toerist uit te hangen, niet meer en niet minder. Een verhuisbedrijf heb ik ook niet nodig. Heb tot nu toe iedere keer zelf verhuist door een juiste bestelauto te huren + wat vrienden. Jaa, die heb ik ook nog😁🤣 Over Thinking! Dat heb ik al mijn hele leven gedaan, op een Ingenieursburo. Vandaar dat ik niet alles voor zoete koek slik. Geen kwaje bedoelingen hoor deze tekst alleen maar even de juiste reply 😴 geven.

Jan, we snappen hem helemaal je hoeft om ons geen zorgen te maken, wij zeggen het gewoon rechtuit, en dat snapt (wil) Ford alleen niet? En die doet dat meestal uit commerciële redenen 😕 ook de VAG enz. . 

Het lijkt erop, dat Ford de homologatie goedkeuring voor bepaalde typen Fiesta niet wil beïnvloeden door extra gewicht aan te laten brengen. Op overtreding van die keuringseisen staan hele hoge boetes voor een autofabrikant. Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met het diesel-gate schandaal van VW. Die zijn ook buiten "het boekje" gegaan en moeten ook nog maar zien hoe ze nu die enorme boetes te boven komen. Die situatie is voor alle autofabrikanten leergeld...........

12 hours ago, Jan S said:

@Pieterke: Nee een verhuis firma heb ik niet en ik breng ook niets weg met een aanhanger. Misschien heb jij daarvoor je trekhaak? Ik gebruik hem alleen om de toerist uit te hangen, niet meer en niet minder. 

Vandaar ook mijn suggestie om een achterklepdrager (is dat eigenlijk een woord?) te gebruiken. Bijkomend voordeel: het voorkomt eventuele misverstanden/foutief gebruik. Zowel voor jezelf (al zal dat nog wel goed gaan) als ook voor de eventuele volgende eigenaar. En je blijft aan de goede kant van de juridische streep, mocht er toch gezeik ontstaan.

@Leon Fiesta: Die vraag heb ik nu ook gesteld aan Ford Nederland. Want nergens staat dat dit niet kan/mag. Terwijl ik persoonlijk dat nog kwalijker vindt voor de panodak constructie. De drager rust dan grotendeels op de bumper (die weer gemonteerd wordt aan dezelfde balken waar een trekhaak aan bevestigd wordt) en trekt aan de 5e deurklep horizontaal aan de dakconstructie. Maar, ik ben benieuwd naar hun antwoord. Zal wel enkele dagen duren. Houd jullie op de hoogte.

22 hours ago, Jan S said:

@Leon Fiesta: Die vraag heb ik nu ook gesteld aan Ford Nederland. Want nergens staat dat dit niet kan/mag. Terwijl ik persoonlijk dat nog kwalijker vindt voor de panodak constructie. De drager rust dan grotendeels op de bumper (die weer gemonteerd wordt aan dezelfde balken waar een trekhaak aan bevestigd wordt) en trekt aan de 5e deurklep horizontaal aan de dakconstructie. Maar, ik ben benieuwd naar hun antwoord. Zal wel enkele dagen duren. Houd jullie op de hoogte.

Jan een klepdrager is geen trekhaak en daar worden geen eisen aangesteld in heel de EU, waar wij het zo vaak over hebben gehad 😊? Alleen hij moet deugdelijk geconstrueerd zijn volgens de hele EU. Een TUV keurmerk kunnen ze wel hebben, maar het gaat zich hier om de auto ZELF. Hij steund ook nog af op plastic beneden, of is dat metaal 🤔, boven hangt ie aan de heckklepscharnieren met een scharnierpennetjes erdoor va 6mm! En dat moet ca. 65kg allemaal kunnen dragen, uitgaande van wat de trekhaak kogelstang vertikaal ook max. (65kg) mag dragen bij de fiesta 😯! Ik zal vanmiddag eens een magneetje op de beneden afsteunpunten van de achterklepdrager houden! of dat metaal of plastic is! Niet geloven 😲 als dat plastic zou zijn? EU toegestaan ! 

Jan, we wachten gezellig al keuvelend af of ford geen moeite heeft met een heckklappetrager bij een Fiesta met panodak enof reservewiel in de bak😊

Waarom zou een stalen pin geen 65 kg kunnen dragen? Waarom zou een stuk kunststof drukbelast geen 65 kg kunnen dragen? Vergeet niet dat zo’n klepdrager de krachten veel beter verdeelt waardoor je zuivere trek- en drukkrachten creëert. Dat is doorgaans veel beter te verwerken dan het moment dat je krijgt wanneer je alles aan een trekhaak knoopt.

Beste trekhaak volgers: Hierna het antwoord dat ik van Ford Nederland ontving om iets specifieker te zijn m.b.t. de zgn 0 kg ofwel geen opgegeven gewicht.

Geachte heer Stevens,

Hierbij danken wij u voor uw e-mail aan de afdeling Klantenrelaties van Ford Nederland B.V.

Onderstaand stukje staat in de brochure van de Ford Fiësta.
Kogeldruk (indien van toepassing) is maximaal 65kg voor alle uitvoeringen behalve de automaat en de diesels.  Afhankelijk van uitvoering verschilt het maximaal voertuiggewicht, ***Aanhangergewicht is niet op alle uitvoeringen van toepassing
en is bij af-fabriek reservewiel en panoramadak 0 kg.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Alice
Customer Relationship Centre, Nederland 

Ik heb nu nog herinnert aan mijn vraag over de zgn fietsdrager op de bumper en bevestigt aan de achterklep. Want daarop werd geen antwoord gegeven. Dus nu nog dat antwoord afwachten.

On 20-4-2019 at 14:55, Leon Fiesta said:

Waarom zou een stalen pin geen 65 kg kunnen dragen? Waarom zou een stuk kunststof drukbelast geen 65 kg kunnen dragen? Vergeet niet dat zo’n klepdrager de krachten veel beter verdeelt waardoor je zuivere trek- en drukkrachten creëert. Dat is doorgaans veel beter te verwerken dan het moment dat je krijgt wanneer je alles aan een trekhaak knoopt.

@Leon Fiesta: Hierin kan ik mij helemaal vinden. Maar probeer maar eens 2 E-bikes (zonder accu) zo hoog te tillen en goed vast te maken zodat ze niet beschadigen. Dan moet je dat al met zijn tweeën doen. Mijn vrouw zegt al "laat maar, we huren dan wel fietsen voor die 2 a 3 keer".

11 minutes ago, Jan S said:

@Leon Fiesta: Hierin kan ik mij helemaal vinden. Maar probeer maar eens 2 E-bikes (zonder accu) zo hoog te tillen en goed vast te maken zodat ze niet beschadigen. Dan moet je dat al met zijn tweeën doen. Mijn vrouw zegt al "laat maar, we huren dan wel fietsen voor die 2 a 3 keer".

Snap ik Jan, deze reactie was dan vooral gericht op de techniek, niet zozeer op het gebruiksgemak ;)

Dat gezegd hebbende: zijn er geen achterklepdragers met een wat lagere 'instap' dan? Een rondje over internet leert mij in ieder geval dat er legio aanbieders zijn. En wat ik bijvoorbeeld merk bij de fietsendrager van mijn ouders (vergelijkbaar met de bekende Twinny-load, maar dan van een ander merk) is dat je de fiets toch nog een aardig einde omhoog moet tillen om de wielen in de daarvoor bedoelde goten/beugels te zetten. Die achterklepdragers hebben doorgaans twee van die haken waar je de fiets op 'schuift'. Kan me voorstellen dat dat toch ook effect heeft op het gebruiksgemak. Maar goed, dat is natuurlijk heel persoonlijk en ik weet niet wat je gewend bent. Ik zou eigenlijk zeggen: laat je adviseren in een fysieke winkel (internet kan helaas nog niet alles) en probeer er eentje uit. Dus op je eigen auto, met je eigen fietsen. Misschien werkt het voor geen meter, wie zal het zeggen. Maar het lijkt me in dit geval zeker het overwegen waard. Als ik bijvoorbeeld bij deze kijk, dan lijkt de tilhoogte niet veel anders te zijn dan bij een trekhaakdrager: https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rack/trunk-bike-racks/thule-raceway-2-_-991001 Zit een filmpje bij dat e.e.a. aardig weergeeft, Thule heeft overigens ook wel goedkopere modellen zie ik. En zo zijn er wel meerdere fabrikanten natuurlijk, kwam deze als eerste tegen :) 

Wel mooi trouwens dat Ford in ieder geval die kogeldruk vrijgeeft en dat ook los ziet van het trekgewicht. Dat biedt alweer wat meer perspectieven richting de aangepaste trekhaak.

@Leon Fiesta: Bedankt voor je bericht. Had ik me ook al allemaal bedacht. Mooie Thule fietsdrager trouwens. Ik zag die laatst op een auto zitten vandaar dat ik hem had opgezocht op internet. Blijf ik daarnaast toch nog met een bedenking zitten: De 2 bovenste bevestig/trekkabels bovenkant klep. Ik heb daar zo'n sportieve spoiler zitten die bij de ST ook nog eens omhoog wipt. Daar komt dan wel een kracht op. Ik vraag me af of dat wel zo handig is dan. Zo zie je maar, steeds weer andere bedenkingen.

Ah ja, die spoiler. Dat is inderdaad nog een behoorlijk ding (lekker sportief :P). Geen idee of die dat gewicht kan lijden, gevoelsmatig is het niet ideaal inderdaad. Ik zit nog even verder te speuren maar veel webshops sluiten montage op een auto met kunststof spoiler boven de achterruit ook uit. {wall}Nu weet ik niet of er ook dragers zijn waarbij je die spanbanden naar de zijkant leidt, maar dat is voor de krachtenverdeling natuurlijk niet ideaal.

Enige oplossing is volgens mij een paar vouwfietsen kopen :biglaugh:

Jan, Leon, een demontable trekhaak monteren met begrensde kogelstang die mag alleen de max. 65kg vertikale kogeldruk dragen en dus 0kg trekken, zou de oploosing zijn! Want Ford geeft de 65kg vertikale kogeldruk toch vrij 🤓! Alleen bij diesels en automaat daar is dat max. 45kg vertikaal! Waarom, (zijn ze niet voor gekeurd!) mag Joost van Ford weten? 😲 

Oh zeker, maar als je het prijsverschil ziet tussen een afneembare trekhaak en zo’n drager dan loont het wel om even rond te kijken. 

On 29-4-2019 at 09:27, Jan S said:

***Aanhangergewicht is niet op alle uitvoeringen van toepassing
en is bij af-fabriek reservewiel en panoramadak 0 kg.

Dit is trouwens ook nog wel een leuke voor de twijfelaars. Ik heb immers geen af-fabriek reservewiel maar een af-dealer reservewiel. Als we dan toch gaan regeltjesn##ken met die trekgewichten dan kan ik dat ook :biglaugh:

Het laat me nog niet echt los dit. Even gezocht, andere variant van Thule: https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rack/trunk-bike-racks/thule-freeway-3-_-968001

Het lijkt dat de fietsen hier heel iets hoger zitten, maar volgens mij valt het mee. En wat denk ik wel prettig is voor je spoiler: het frame draagt af op de bumper, de bevestigingspunten bovenaan de klep hoeven de drager dus niet op te tillen (verticaal/diagonaal) maar trekken 'm tegen de achterklep aan (horizontaal). Dat komt ook mede door het frame van de drager die hoger/langer doorloopt. Bovendien heb je aan de zijkanten ook nog twee bandjes dus die pakken ook nog wat kilootjes mee. Lijkt me aanzienlijk beter voor je spoiler. Is wel een versie voor drie fietsen (variant voor twee stuks bestaat blijkbaar niet) maar dat zal het probleem niet zijn lijkt me. Zeker niet als je naar de prijs kijkt. Draagvermogen is 45 kg, dat lijkt me voor twee E-bikes nog te doen als je de accu's er af haalt. Wel even zo'n kenteken- en lichtbalkje bij bestellen natuurlijk, en een adapter om de fiets van mevrouw S. op te kunnen hangen (dat is dus een nadeel van dit soort dragers waar je de fiets in ophangt).

8 hours ago, Leon Fiesta said:

Het laat me nog niet echt los dit. Even gezocht, andere variant van Thule: https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rack/trunk-bike-racks/thule-freeway-3-_-968001

Het lijkt dat de fietsen hier heel iets hoger zitten, maar volgens mij valt het mee. En wat denk ik wel prettig is voor je spoiler: het frame draagt af op de bumper, de bevestigingspunten bovenaan de klep hoeven de drager dus niet op te tillen (verticaal/diagonaal) maar trekken 'm tegen de achterklep aan (horizontaal). Dat komt ook mede door het frame van de drager die hoger/langer doorloopt. Bovendien heb je aan de zijkanten ook nog twee bandjes dus die pakken ook nog wat kilootjes mee. Lijkt me aanzienlijk beter voor je spoiler. Is wel een versie voor drie fietsen (variant voor twee stuks bestaat blijkbaar niet) maar dat zal het probleem niet zijn lijkt me. Zeker niet als je naar de prijs kijkt. Draagvermogen is 45 kg, dat lijkt me voor twee E-bikes nog te doen als je de accu's er af haalt. Wel even zo'n kenteken- en lichtbalkje bij bestellen natuurlijk, en een adapter om de fiets van mevrouw S. op te kunnen hangen (dat is dus een nadeel van dit soort dragers waar je de fiets in ophangt).

Moet je wel net twee e-fietsen met losse accu hebben, die zou je maar (net) gekocht hebben met (dat zijn de voorgespiegelde de besten???ja, ja?) vaste ingebouwde accu van gemiddeld 27-30kg per stuk die  ebikes 😒 55-60kg de twee 😒 ! Einde verhaal weer! Nee, een afneembare trekhaak met kogel aankoppelbegrenzing! Zelf dan maar monteren die fietsdraaginrichting, (det ken Jan oet Mesjtreech aug zulf) waar die trekhaak ineens EU toegestaan van naam veranderd is! Zou ik doen 🤔. Inleren lukt dan ook wel ergens !😃 kom kopop, elk nadeel heeft ook zijn voordeel

😜Leon, Thule zegt: is niet geschikt voor Ford, kun je nl. niet aanklikken in de koopwijzer van Thule 😒. Omdat ie (Fiesta) een kunstof draag afsteunvlak heeft! Is er niet geschikt voor! Zie je wel Leon, te zwak allemaal! De mijne Titanium is ook kunstof daar beneden! En glas op de achterklep waar de boven steun zich bevind, glas mag ook niet op die plek aanwezig zijn vanwege de druk erop 😯. Een trekhaak verworden naar een fietsdraaginrichting zou kunnen, EU toegestaan 🤓 

Alstublieft, 

Als u een aanbevolen Thule-product wilt, moet u de gegevens over uw auto aanleveren, zoals type, jaar en model.

In de lijst staan alleen auto's die met succes zijn getest met een Thule-drager. Als u uw auto niet in de lijst kunt terugvinden, komt dat waarschijnlijk door een van de volgende redenen:

uw auto heeft een kunststof/zwakke/grote spoiler

uw auto heeft een kunststof/glazen achterklep of een dubbele achterdeur

de autofabrikant staat niet toe dat er dragers op de achterklep van deze auto worden gebruikt

uw auto is net nieuw op de markt (minder dan zes maanden)

Lees de montagetips zorgvuldig na op beperkingen voor spoilers etc.

1 hour ago, Pieterke said:

Moet je wel net twee e-fietsen met losse accu hebben, die zou je maar (net) gekocht hebben met (dat zijn de voorgespiegelde de besten???ja, ja?) vaste ingebouwde accu van gemiddeld 27-30kg per stuk die  ebikes 😒 55-60kg de twee 😒 ! Einde verhaal weer!

Dan heb je met elke fietsendrager zo ongeveer een probleem. Als ik even de klassieker der fietsendrager - de TwinnyLoad - uit de kast trek, dan zie ik een maximaal draagvermogen van 50 kg. Kun je natuurlijk negeren, maar dan komt het eigen gewicht van de drager er nog bij. Ook weer 13 kg. Sta je dan met je kogeldruk. En dat terwijl die TwinnyLoad gemaakt is voor o.a. elektrische fietsen (aldus TwinnyLoad zelf).

Ze maken het je niet makkelijk Jan :(

5 hours ago, Leon Fiesta said:

Dan heb je met elke fietsendrager zo ongeveer een probleem. Als ik even de klassieker der fietsendrager - de TwinnyLoad - uit de kast trek, dan zie ik een maximaal draagvermogen van 50 kg. Kun je natuurlijk negeren, maar dan komt het eigen gewicht van de drager er nog bij. Ook weer 13 kg. Sta je dan met je kogeldruk. En dat terwijl die TwinnyLoad gemaakt is voor o.a. elektrische fietsen (aldus TwinnyLoad zelf).

Ze maken het je niet makkelijk Jan :(

De economie goed(gelovig) steunen Leon 😄!  Nieuwe E-bikes (2* =ca. 46kg) met losse accu , nw. Bosal (€265,- 👍) of andere E-fietsdrager (kantelbaar en opklapbaar voor ruimte besparend opbergen (in ook de kattenbak 😺) bij geen gebruik ervan (mogen 2 E-bikes tot ca. 60kg dragen)) van ca. 17kg! Dat is samen minder dan de max. 65kg toegestane Fiesta vertikale kogeldruk! Opgelost, en de economie draaid lekker nu 😋! Ik doe dit uit mijn hoofd hoor, ik heb daar geen slimme phone of rekenmachientje voor nodig om dat te weten! Effe wijlen Johan te citeren: Ieder voordeel heeft ook zijn nadeel! 🤔 Eh, ik bedoel het andersom natuurlijk !

1 hour ago, Pieterke said:

De economie goed(gelovig) steunen Leon 😄 !

Als dat het advies is dan zijn we snel klaar toch? ‘Oude’ Fiësta er uit, nieuwe ST-line bestellen en lekker een trekhaak er bij bestellen inclusief goedkeuring van alles en iedereen ☺️ Weet niet of Jan dat zo’n goed idee vindt.

56 minutes ago, Leon Fiesta said:

Als dat het advies is dan zijn we snel klaar toch? ‘Oude’ Fiësta er uit, nieuwe ST-line bestellen en lekker een trekhaak er bij bestellen inclusief goedkeuring van alles en iedereen ☺️ Weet niet of Jan dat zo’n goed idee vindt.

Ja Leòn, zou kunnen. Maar een Titanium heeft standaard meer on board, had ik begrepen? Met ook nog goedkoper zijnde 😲, goed voor je beurs! Leòn, sportiviteit gaat altijd ten koste van connectiviteit 😏, want Ford denkt, it's for dummy's, they don't need a towbar? Sorry voor mijn slechte Engels languase! Maar zoals gezegd door wijlen Johan: "elk nadeel heeft ook zijn voordeel" 😊

En zo geloof ik het ook Leon en Jan, maar dat is dan ook mijn visie! 😊. Piet de recht door zee zijnde auwhoer hier met een 😀 zonder al te blinkerig en dromerig zijnde. Gelukkig heeft mijn aankomende standaard Titan nergens last van, hoop ik!