Jump to content
Fiestaclub.nl
fiestaboy

Hulp gevraagd!!Trekgewicht mk8

Recommended Posts

On 24-1-2019 at 14:30, NeverDespair said:

Wie heeft dat gemonteerd?

Ik heb de auto incl. trekhaak besteld bij Ford Van Mossel in 's-Hertogenbosch. Volgens mij heeft Van Mossel Veghel de aflevering voorbereid.

Hier bovenstaande foto nog in het groot en enkele andere foto's.

NZVpqVT.jpg

MhayIoH.jpg

Fzqkzrn.jpg

Beste Lezers, Zoals jullie in eerdere berichten van mij hebben kunnen lezen zou ik graag een trekhaak op mijn MK8 ST-Line met panodak willen monteren. Heb dat nog niet opgegeven. Mijn laatste zet was een mail aan het RDW over de 0kg max. aanhanggewicht op het kentekenbewijs en of ik wel een trekhaak mag monteren om er een fietsdrager met fietsen op te vervoeren.

Vorige week kreeg ik een mail van het RDW met een verhelderend antwoord. Hun antwoord is als volgt:

Uw vraag is of u op uw Ford RT-605-P een trekhaak mag monteren, ondanks het feit dat u er geen aanhangwagen mee mag trekken. Het antwoord is dat er wel een trekhaak mag worden gemonteerd, waarop een lastdrager kan worden gemonteerd. In de gebruiksaanwijzing van de trekhaak of instructieboekje van de auto staat de maximale last die mag worden vervoerd.

Ik was dus blij met dit antwoord. Maar nu heb nog een aanvullende vraag aan hun gesteld waarom dat Ford zo krampachtig doet over het feit dat het een ST-Line is en er een panoramadak op zit. En of dat iets te maken heeft met de sterkte van de kooi constructie. Bovendien is het genoegzaam bekend in de werktuigbouwkunde dat bij sterkte berekeningen voor constructies de sterktes vaak 3 to 5 hoger worden ingezet om een constructie uit zekerheid veilig te maken. Een antwoord heb ik nog niet. Zodra ik dat antwoord heb zal ik de officiële mails aan jullie laten zijn in een foto.

Hopelijk hebben we toch een doorbraak voor een fietsdrager. Ik houd jullie op de hoogte.

Top Jan, de volhouder wint (soms) 😀! Vertikaal 65kg en horizontaal 0kg voor jouw panoriede {st} dan, mk8 2018. Nu nog op antwoord van ...! en dan een trekhaakmontagebedrijf vinden die niet zo krampachtig luisterd! Ik ben benieuwd Jan! 👍🚍

Tja bij moderne autos werkt nu eenmaal de gehele carosserie mee om de sterkte en stijfheid te waarborgen. Vroeger had je een chassis met een willekeurige opbouw, zo werkt het niet meer. Dus er zal wel iets voor te zeggen zijn. En is het niet in het belang van je trekhaak, dan misschien wel in het belang van je glazen dakkie. De ketting is zo sterk aks de zwakste schakel... En daar komt nog eens bij: het is pas toegestaan als het gekeurd is. Of het nu te verklaren is of niet, geen test = geen trekgewicht helaas... Overigens geef ik je wel een goede kans dat een trekhaak t.b.v. een fietsendrager wel mogelijk is. Die zijn voorzien van een extra blokje op de kogel zodat je er geen aanhanger aan kan koppelen maar wel een drager op kan bevestigen.

Voor wat het waard is: in ieder geval bedankt voor je topic want het heeft mij wel (mede) geholpen in mijn zoektocht naar een ST-line met trekgewicht, ik zat daarmee aanvankelijk ook op het verkeerde spoor.

11 hours ago, Leon Fiesta said:

Tja bij moderne autos werkt nu eenmaal de gehele carosserie mee om de sterkte en stijfheid te waarborgen. Vroeger had je een chassis met een willekeurige opbouw, zo werkt het niet meer. Dus er zal wel iets voor te zeggen zijn. En is het niet in het belang van je trekhaak, dan misschien wel in het belang van je glazen dakkie. De ketting is zo sterk aks de zwakste schakel... En daar komt nog eens bij: het is pas toegestaan als het gekeurd is. Of het nu te verklaren is of niet, geen test = geen trekgewicht helaas... Overigens geef ik je wel een goede kans dat een trekhaak t.b.v. een fietsendrager wel mogelijk is. Die zijn voorzien van een extra blokje op de kogel zodat je er geen aanhanger aan kan koppelen maar wel een drager op kan bevestigen.

Voor wat het waard is: in ieder geval bedankt voor je topic want het heeft mij wel (mede) geholpen in mijn zoektocht naar een ST-line met trekgewicht, ik zat daarmee aanvankelijk ook op het verkeerde spoor.

Het is een (gedeeltelijk) waar verhaal........ gedeeltelijk, omdat ik nog steeds niet snap waarom ik - alleen door de optie reservewiel - geen trekhaak zou mogen plaatsen terwijl het kentekenbewijs aangeeft dat ik 1000 kg mag trekken........ Ik heb dus geen glazen dak hè........ Wie snapt dit wel?

1 hour ago, NeverDespair said:

Het is een (gedeeltelijk) waar verhaal........ gedeeltelijk, omdat ik nog steeds niet snap waarom ik - alleen door de optie reservewiel - geen trekhaak zou mogen plaatsen terwijl het kentekenbewijs aangeeft dat ik 1000 kg mag trekken........ Ik heb dus geen glazen dak hè........ Wie snapt dit wel?

Ron en wat zei RWD, die duizend kilo geldt wel alleen zonder reservewiel! Mijn Titanium heeft dat ook! Gewoon je rek. laten aanpassen en in het systeem, ik heb optie resrvewiel niet! Daarbij reservewiel inleverend, en later van op de sloop eentje erin leggen! Maar Robert zegt dat kan niet, rek. + systeem aanpassen?! ☹️ Wat een lulverhaaltje van mij, gewoon op je strepen staan?

2 hours ago, NeverDespair said:

Volgens mij klopt dat dan niet. Wie zegt er dan dat je geen trekhaak mag? De dealer? Kenteken is leidend in deze. Anders gezegd: als die combinatie niet zou mogen dan had men dus eigenlijk geen reservewiel mogen verkopen want daarmee schoffel je het trekgewicht onderuit. ;) Mijn dealer deed er in ieder geval niet zo moeilijk over (terwijl de verkoper wel degelijk op de hoogte was van de trekhaakproblematiek rondom de ST-line). Toen ik het het T-woord liet vallen ging hij direct even checken bij de RDW wat het trekgewicht was van de betreffende auto. Had ik vooraf ook al gedaan dus ik wist de uitkomst al, maar toch. Moet ik wel bij zeggen dat ik de optie reservewiel pas bij aflevering heb toegevoegd, dus nadat de trekhaak er al onder zat. Werd gewoon uit een andere Fiësta geplukt, no questions asked. 

Stel Ron Piet en Leon, wat zegt de verzekering bij een aanrijding en je hebt een reservewiel (optie 2017/18) in de resevewielkuip liggen? en een trekhaak met zonder kogel aankoppelbegrenzer! Zij of de :modje: zouden het controleren bij een ernstige aanrijding?? Eerst nevragen bij de verzekering voor de zekerheid :? lijkt mij! 

@bickel Als de politie moeilijk gaat doen dan heb ik wel de oplossing hoor. Dan gaat het vastgeschroefde reservewiel uit de kuip en dan gaat hij los in de bagageruimte. Al heb ik zomaar het idee dat men het in het kader van de veiligheid wel eens zal zijn met mijn oorspronkelijke opbergplaats. Al denk ik eerder dat ze op basis van de gegevens op mijn kentekencard gewoon concluderen dat ik de zaakjes voor elkaar heb. De verzekering kan daar ook niks van vinden. Ik heb trekgewicht op kenteken en ik heb mijn bagage (het reservewiel) gezekerd op een daarvoor bedoelde plek liggen. Enige punt is dat het reservewiel dan mee gaat tellen in de kilo's laadvermogen van de auto. Dat van de 'met zonder kogel aankoppelbegrenzer' kan ik niet helemaal volgen. Trekhaak is gewoon door de dealer gemonteerd, gemakshalve ga ik er maar even vanuit dat dit volgens de richtlijnen is gebeurd.

Edit: Gewetensvraag: heb jij trouwens ook bij elke wijziging aan je auto's de verzekering ingelicht? Grotere velgen bijvoorbeeld = meer gewicht en bovendien meer uitstoot. Is vast niet getest. Mag dat wel van de RDW?

Het vreemde in deze hele discussie is dat je van Ford (Nederland) geen enkele uitleg krijgt waarom de uitzonderingen zijn waarom je geen trekhaak zou mogen monteren. Het enige wat ik kan bedenken is dat als dit algemeen bekend is dat de verkoop van de Fiesta lager zal zijn dan beoogd. Of het zou moeten zijn dat ze dan moeten bekennen dat er concessies gedaan zijn aan de constructie sterkte. Als dat laatste zo zou zijn vindt ik het een kwalijke zaak voor een automerk.

Ik heb zelf 5 jaar een Renault Megane CC  gehad (dus cabrio) waarmee ik een aanhanggewicht tot 1200 kg mocht trekken. Tja qua gewicht is zo'n auto iets zwaarder als een hatchback. Ik trok er een caravan van max. 1300 kg mee. Geen centje pijn!!

Het is ook een raar verhaal Jan, maar het heeft allemaal met die testen te maken. Volgens mij is dat een heel theoretisch verhaal. Van Renault is inderdaad bekend dat ze in verhouding meer aanhangergewicht hebben dan de concurrent. Hoe ze het doen, geen idee. Wellicht ontwerpen ze er specifiek op maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Dan had men er wel wat meer ruchtbaarheid aan gegeven. De enige conclusie die ik kan trekken is dat Ford in deze een paar flinke steken heeft laten vallen. Dat gewoon toegeven is natuurlijk het meest eerlijk, maar ook pijnlijk. Er is m.i. geen enkele reden te bedenken waarom de ST-line in bepaalde configuraties geen trekgewicht heeft maar een Titanium wel. Niet voor niks heeft men ergens in 2018 de ST-line alsnog wel geschikt gemaakt voor die 1000 kg geremd (bij mijn weten zonder echte ingrepen, al lees ik her en der iets van een andere koelfan). Volgens mij is het vooral een kwestie van het aantal testopstellingen die ze er door willen krijgen. Elke test kost geld, dus ga je vooraf kijken wat je wel en wat je niet wilt testen.

Oh en wat er kan en wat er mag is natuurlijk ook wel een verschil. Ik heb zelf ook wel eens met een bedrijfsbus (trekgewicht 2000 kg) gecombineerd met een aanhanger (maximaal totaalgewicht 2500 kg). Op zich niet spannend, maar na wat enthousiast beladen zat die aanhanger zeker aan zo'n 3000 à 3500 kg totaalgewicht (achteraf even berekend). De aanhanger kon er wel tegen. De bus is ook niet door midden gescheurd. Maar je zult het met me eens zijn dat het niet heel handig is. Ik wil het ook zeker niet goedpraten of aanraden (integendeel), maar die maximale trekgewichten zijn er niet voor niks.

Beste trekhaak volgers: Ik ga nu wat teksten uit mails die ik van de RDW en van Ford Nederland heb mogen ontvangen op mijn vragen mbt. trekhaak en 0KG op Kentekenbewijs voor een Fiesta MK8 ST-Line met Panodak. Het RDW heeft mij een duidelijk antwoord gegeven. Lees:

Van: Klantenservice RDW <info@rdw.nl>
Verzonden: Wednesday, March 13, 2019 7:46:14 PM
Aan: janmaaslenij@hotmail.com
Onderwerp: RE: gaat over een voertuig [#1175220]

Geachte heer Stevens,  

Hartelijk dank voor uw e-mail. Uw vraag is of u op uw Ford met  kenteken RT-605-P een trekhaak mag monteren, ondanks het feit dat u er geen aanhangwagen mee mag trekken. Het antwoord is dat er wel een trekhaak mag worden gemonteerd, waarop een lastdrager kan worden gemonteerd. In de gebruiksaanwijzing van de trekhaak of instructieboekje van de auto staat een maximale last die mag worden vervoerd. 

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Vervolgens heb ik nog een vraag aan hun gesteld: Lees:

Van: janmaaslenij@hotmail.com
Datum: 14.03.2019 02:14 PM
Aan: info@rdw.nl
Onderwerp: RE: gaat over een voertuig [#1175220]

Geachte heer Bangma,

Hartelijk dank voor uw antwoord.

Voor mij persoonlijk is uw antwoord een opsteker.

Ik heb toch nog 1 aanvullende vraag.

Mijn Ford dealer wil geen trekhaak monteren vanwege de 0 kg max aanhang gewicht. Daarnaast zegt hij dat het niet kan vanwege het panorama dak dat ik in mijn Fiesta ST-Line heb.

Denkt u dat hij een punt heeft?

Ik heb enkele jaren geleden een Renault Megane CC gehad waarvan het dak helemaal open kon. Daar zat ook een trekhaak onder en ik mocht er zelfs een aanhanger van max. 1200 kg trekken.

Ik ben voor mijn pensioen werktuigbouwkundige geweest en ik weet dat sterktes in constructie vaak 3 tot 5 maal hoger/berekend worden uitgevoerd als de toegestane max belasting. Vandaar mijn verwondering.

Daarom bevreemd mij de afwijzing om een trekhaak montage uit te voeren.

Wat is uw mening daar over.

Het antwoord van de RDW daarop was: Lees:

Geachte heer Stevens,  

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over het monteren van een trekhaak.

De fabrikant kan een beweegreden hebben om het monteren van een trekhaak ten behoeve van een lastdrager af te raden. Er kunnen verschillende redenen zijn voor de fabrikant. Denk hierbij aan de voorspelling van de levensverwachting van het voertuig, milieugegevens, veiligheid bij een ongeval, etc. De RDW heeft geen productspecifieke informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden. Ik wil u adviseren om deze vraag bij de importeur van Ford neer te leggen. die moeten u een goede onderbouwing kunnen geven waarom een lastdrager wordt afgeraden voor uw voertuig.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Daarop heb ik Ford Nederland vragen gestuurd, als volgt:

Mijne Heren,

Ik ben in het bezit van een Ford Fiesta MK8 ST-Line met panoramadak Kenteken RT-605-P VIN .....................................

Op het afgegeven kentekenbewijs staat Max. massa AHW (geremd/ongeremd staan geen KG ingevuld.

Op de Ford brochure aanhangergewicht bij af-fabriek reservewiel en panoramadak staat 0 KG.

Ik heb daarop een vraag gesteld aan de RDW. Hun antwoord staat in de mail bijlage.

Dus voor het RDW is het geen probleem een trekhaak als lastdrager te monteren om daarop een fietsdrager te bevestigen.

Mijn vraag aan u is:

Ik neem aan dat de trekhaak tbv. Een fietsdrager akkoord is? Gezien de reactie van het RDW. Indien dit niet mag van Ford kunt u mij dan op een duidelijk omschrijven waarom niet?

Een tweede vraag van een andere Fiesta bezitter:

Een Fiesta MK8, geleverd af fabriek zonder reservewiel mag 1000 KG max AHW hebben, volgens het kentekenbewijs. Wat als nu achteraf een reservewiel is aangekocht en in de daarvoor bestemde plaats is aangebracht? Dan blijft het max. AHW op het kentekenbewijs toch leidend?

Hierop kreeg ik het zeer betreurenswaardig Ford antwoord, lees

From: klanten@ford.com <klanten@ford.com>
Sent: Tuesday, April 2, 2019 6:35:45 PM
To: janmaaslenij@hotmail.com
Subject: 2-CA2T9S|2-742521482

Geachte heer Stevens,

Wij danken u hartelijk voor uw e-mail aan Ford Nederland B.V., afdeling Klantenrelaties.

Helaas dienen wij u te informeren dat de Klantenrelaties van Ford Nederland is geen technische afdeling, daarom kunnen wij u niet informeren over de onderhoudsprijzen. Alleen de officiële Ford dealers kunnen de eindprijs aanbieden. 😂😖

Wij raden u aan om in dit geval contact op te nemen met uw plaatselijke officiële dealer Dealer Locator

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u verdere vragen hebben, dan vernemen wij dit graag.

Met vriendelijke groet,
Laura
Customer Service Advisor

Hierop heb ik weer een mail gezonden naar Ford Nederland, lees:

Verzonden: 2-4-2019 20:45:24
Onderwerp: 2-CA2T9S|2-742521482

Geachte Mijnheer,

Ik wil liever van Ford Nederland een antwoord ontvangen vanwege de zeer relevante technische vragen. Ik vraag u dringend mijn vragen door te sturen naar uw technische afdeling. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn.

Mocht u dat niet kunnen of willen dan dwingt u mij om op een andere wijze mijn rechtmatige vragen naar voren te brengen.

Uiteindelijk bent u de vertegenwoordiger van de fabrikant die aan het gebruik van haar (verkochte) voertuigen eisen stelt.

Om u een voorbeeld te geven: ik heb 4 jaar een Coupé/Cabriolet (geheel open dus) gehad en daar mocht 1200Kg Max.Aanhanggewicht op een trekhaak hebben en nu is dat bij uw Fiesta 0KG!! Ik begrijp dat niet!! Ik wil alleen maar 2 fietsen vervoeren,niet meer, niet minder.

Verkopen ja, maar een goed antwoord geven, nee.

Met vriendelijke groet,

Jan Stevens

Hierop heb ik van Ford Nederland weer een reactie gekregen, lees:

Ontvangen: 8-04-2019 De mailkop kreeg ik niet gekopieerd om hier als bewijs te plaatsen.

Geachte heer  Stevens,

Wij betreuren het feit dat ons antwoord niet passend is bij uw vraag, wij  danken u voor uw e-mail aan de afdeling Klantenrelaties van Ford Nederland B.V., waarin u ons heeft gevraagd of het maximale trekgewicht van uw auto is.

Iedere autofabrikant is verplicht om bij de productie van een auto te voldoen aan strenge Europese richtlijnen, welke zijn vastgelegd in de Europese typegoedkeuring van uw auto. In de typegoedkeuring van uw Ford Fiesta staan specifieke technische gegevens van uw auto waar Ford als fabrikant aansprakelijk voor is. In uw technisch gegevens blad staat aangegeven de maximum massa die uw auto kan dragen. De waarden die in de typegoedkeuring van uw auto vermeld staan, zijn de door Ford afgegeven maximale waarden
Hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
Met vriendelijke groet,
Rosario Garcia
Customer Service Advisor

Hierop heb ik weer een mail gezonden voor een betere uitleg, lees:

Verzonden op 8 april 2019

Geachte heer Carcia,

Bedankt voor uw reactie,.

Ik ben zéér teleurgesteld in uw antwoord.

Het is een standaard nietszeggend antwoord, voor mij althans.

Ik zou graag willen weten waarom mijn auto RT-605-P 0KG max. aanhanggewicht heeft en andere Fiesta's 1000kg.

Vergeet niet, ik ga niets trekken!!! Alleen maar 2 fietsen vervoeren.

Ik ben zeer teleurgesteld dat Ford Nederland niet, in begrijpend Nederlands,  kan uitleggen waarom die 0 KG! Als leek zou ik zeggen: een fietsdrager op een trekhaak moet dan toch gemonteerd kunnen worden!

Kunt u mij in begrijpend Nederlands zeggen waarom niet. Niet verwijzen naar allerlei regels die ergens staan en die ik niet begrijp of ken. Het zou Ford sieren om dergelijke kleine regeltjes voor iedereen begrijpend uit te leggen.

Hopend dat u dit begrijp en mij nu kunt uitleggen wat precies de reden is of dat ik toch een fietsdrager kan monteren.

Met vriendelijke groet,

Jan Stevens Maastricht

DAT IS WAT IK TOT NU TOE HEB GESCHREVEN EN ONTVANGEN. Taaie leesstof, toch?  Het is zeer treurig dat men niet helder kan uitleggen wat de reden voor de 0KG AHW is. Ik hoop dat de heer Carcia nu wel duidelijk zal, kan of mag zijn. Het verwijzen naar de lokale dealer die ook niets zegt dan alleen maar wijzen naar het kentekenbewijs!! Ook op de vraag als je achteraf een reservewiel koopt en in de bestemde plek plaatst, is geen antwoord gekomen. Persoonlijk zou ik dan wel die trekhaak durven monteren. Een reservewiel tast de sterkte van de kooiconstructie toch niet aan? Of hangt de auto dan te veel achterover omdat de vering op die 15kg extra niet is berekend? Lijkt mij vreemd.

Zodra ik meer weet/hoor informeer ik jullie.

Christus te paard, bij het zien van je lange post was ik in de veronderstelling dat er op zijn minst een sluitend antwoord zou volgen, al dan niet met een voor jou positief antwoord. Antwoord van de RDW is helder en m.i. ook logisch. De reactie van Ford vind ik beneden alle peil, ze lijken je vraag niet eens fatsoenlijk gelezen te hebben. Het minste wat zo’n typmiep kan doen is even forwarden naar de juiste collega, maar zelfs dat is blijkbaar teveel gevraagd 😖👎 Wat je in mijn optiek zou kunnen doen is contact zoeken met Ford Fischer in Enschede. Daar deed men in mijn geval niet moeilijk over een trekhaak, de verkoper aldaar leek ook redelijk op de hoogte van de trekhakensoap. Of ze jouw vraag ook kunnen beantwoorden kan ik niet zeggen, maar je kan het proberen. En even een tweede tip: probeer het eerst eens telefonisch. Niet alleen geeft dat wat meer mogelijkheid voor hoor en wederhoor, maar vaak merk je toch dat bedrijven huiverig zijn om uitspraken of beloftes op schrift te zetten, met het risico dat ze uit voorzorg maar aan de veilige kant gaan zitten. Better safe than sorry...

Aanvulling: mocht je via de dealer geen sluitend antwoord krijgen, zou het dan een optie zijn om het via een andere instantie te proberen bij Ford? De ANWB, Tros Radar, AutoWeek, ik noem maar wat. Ik denk dat ze daar meer hun best voor doen dan voor ene Jan uit Maastricht. Met een beetje geluk wil een van die partijen zich daar in vastbijten. Want laten we wel wezen, het is toch een serieuze kwestie waar veel mensen last van hebben. Van een gedegen volumemerk als Ford mag je dan toch op z’n minst een serieuze reactie verwachten?

Edited by Leon Fiesta
Aanvulling

@LeonFiesta: Zeg dat wel, zéér frustrerend hoe Ford met haar klanten omgaat. Ga je tip zeker proberen. Hou je op de hoogte.

1 hour ago, Jan S said:

@LeonFiesta: Zeg dat wel, zéér frustrerend hoe Ford met haar klanten omgaat. Ga je tip zeker proberen. Hou je op de hoogte.

Jan, alles kost geld. Onder een sportieve auto hoort geen trekhaak denkt smiling Fordje? En de sportieve massa (op enkele na??)  merkt het pas nadat de handtekening is gezet 😳! Dus Ford heeft ook geen type goedkeurkosten voor 😀🤔

Jan volhouden, Radar/Kassa zou kunnen helpen! Of zelf eentje monteren, en zodat bv. Bosch Car Service hem inleerd! Met jouw gebruik voor alleen een fietsendrager, doe je ook 👍🙄.

@Pieterke Zelf monteren zou ik mee uitkijken. Het is misschien wat ver gezocht, maar stel je voor dat er onverhoopt toch iets mis is/gaat met dat panoramadak. Dan acht ik de kans zeer reëel dat je in geval van een garantieclaim die trekhaak als een boemerang terugkrijgt. En dan moet je met een sterk verhaal komen waaruit blijkt dat die trekhaak (die Ford notabene afraad/verbiedt bij zo'n dak) géén negatieve invloed heeft gehad. Volgens mij beland je dan in een juridisch getouwtrek waar je als consument niet uit gaat komen.

@Jan S Hopen dat het ergens toe leidt, ik kan me de frustratie goed voorstellen. Je voelt je op deze manier als een kleuter behandeld terwijl je een terechte, serieuze vraag stelt. En weet dat je dit niet alleen voor jezelf doet, andere ST-line-rijders gaan hier ook van profiteren. Ik heb voor aanschaf van mijn Fiësta diverse fora/sites bekeken op dit onderwerp en ik durf wel met zekere zekerheid te stellen dat dit topic mij op het juiste spoor heeft gezet (en wellicht zelfs voor een miskoop heeft behoed).

Tja Leon daar heb je een . ! Maar nokje onder achterzijde kogelknop lassen, en de max. belasting is vertikaal 65kg. Is absoluut geen klappen van max. 1000kg horizontaal op het chassis/carroserie. Een grotere koelfan is dan ook niet nodig, die heb ik op mijn Titanium mk8 ook niet. Ga geen 1000kg trekken met dat wagentje, dus mensen jullie hoeven MIJ niet te vragen van effe dit en effe dat, trek zelf maar!. Dus, tja nu Ford nog overtuigen, boe boe ! Ford is 🤔, or it's (maby) only for dummy's? Sportiviteit gaat altijd tenkoste van connectiviteit 😳! Hopelijk krijgt dit nog een staartje! 

Ik heb nog 1 mail uitstaan naar Ford waarin ik duidelijk heb gezegd dat ik een beter antwoord van Ford verwacht. Dus even afwachten of dat er ook komt.

@Jan S Weer een typerend slecht antwoord van de importeur. Volgens mij weet die het ook niet, maar zou het op z'n minst moeten kunnen achterhalen bij de ontwikkelingsafdeling in Keulen (Merkenich). Als je er zo niet uitkomt, kun je nog proberen via een trekhaakboer (dus niet de Ford-dealer) een trekhaak te laten installeren, omdat je uitsluitend een fietsendrager erop zet.

Daar heb ik voor aanschaf ook al naar gekeken Bob, maar als je op autotype zoekt dan wordt de ST-line vaak al uitgesloten (als je online kijkt althans). Dealer is er ook niet goedkoop mee, maar heb het uit voorzorg toch maar direct bij aankoop meegenomen. En de meningen hier zijn er over verdeeld of dat achteraf wel kan of mag vanwege mijn later toegevoegde reservewiel maar daar geloof ik niet zo in. Heb de kentekenkaart aan mijn zijde dus wat dat betreft 🙂

Beste Trekhaak gewicht volgers: Nu een iets duidelijker antwoord van Ford Nederland. Alhoewel blijf ik toch nog met vragen zitten. Zoals: nergens wordt in het kentekenbewijs gesproken over kogeldruk, vreemd dat dit er nu bijgehaald wordt.  En dan verschuilen ze zich achter eventuele aansprakelijkheid. Misschien dat een van jullie er meer chocola van kan maken?

Ref. 2-744369526 datum: 15-04-2019

Geachte heer Jan S.,

Hierbij danken wij u voor uw e-mail aan de afdeling Klantenrelaties van Ford Nederland B.V.

In het nationale voertuigreglement wordt een fietsendrager gezien als een lastdrager, waardoor er wettelijk
gezien mogelijkheden zijn. Onderaan deze mail vindt u de specifieke passages uit dit reglement.

Let wel, in de Europese typegoedkeuring van dit voertuig wordt gesproken over een kogeldruk van 0kg en een trekgewicht van 0kg. Dit betekent dat vanuit Ford een fietsendrager op een trekhaak niet wordt ondersteund en Ford Nederland B.V., dan wel Ford Europa, nimmer aansprakelijk kan worden gehouden voor schade of
enige andere gevolgen.

Artikel 5.18.7

Bij het vervoer van goederen aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, driewielig motorrijtuig, of aan de achter- of voorzijde van een aanhangwagen met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg moet worden voldaan aan de volgende eisen:

1. de goederen moeten deugdelijk zijn bevestigd op, in of aan een deugdelijke lastdrager;

a. de lastdrager moet deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd;

b. de lastdrager mag met inbegrip van de goederen niet meer dan 0,20 m buiten de zijkanten van het voertuig uitsteken; artikel 5.18.14, derde lid, is niet van toepassing op op een lastdrager vervoerde fietsen;

d. indien de lastdrager is geconstrueerd voor het vervoer van specifieke goederen, mogen geen andere én niet meer van deze goederen worden vervoerd dan waarvoor de constructie is bestemd;

e. indien de verlichting en retroreflectoren van het voertuig door de lastdrager of de goederen worden afgeschermd, moet de lastdrager aan de achterzijde zijn voorzien van twee rode achterlichten, twee rode remlichten, twee rode retroreflectoren en twee ambergele richtingaanwijzers, die moeten zijn aangebracht op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig met inbegrip van de lastdrager; indien het de verlichting van een aanhangwagen betreft, moet de lastdrager zijn voorzien van twee rode retroreflectoren;

f. indien de op het voertuig aangebrachte kentekenplaat door de lastdrager of de goederen wordt afgeschermd, moet de lastdrager zijn voorzien van een kentekenplaat met het kenteken van het voertuig waarop de lastdrager is aangebracht, alsmede van achterkentekenplaatverlichting; het kenteken moet goed leesbaar zijn en de kentekenplaat moet zijn voorzien van het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk en mag niet zijn afgeschermd;

g. indien de lastdrager is bevestigd op een trekhaak aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, driewielig motorrijtuig:

1. mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden; indien de trekhaak hieromtrent geen gegevens vermeldt, mag de verticale last niet meer dan 75 kg bedragen;

2. mag de lastdrager met inbegrip van de bevestigingsdelen onder normale gebruiksomstandigheden het wegdek niet kunnen raken;

3. mogen bevestigingsdelen, die na het gedeeltelijk verwijderen van de lastdrager op de trekhaak achterblijven, de bewegingsvrijheid van een aangekoppelde aanhangwagen niet beperken;

h. indien de lastdrager is bevestigd op de voorzijde van de aanhangwagen:

1. mag de door de fabrikant van de aanhangwagen vastgestelde maximumlast onder de koppeling niet worden overschreden; indien dit gegeven niet bekend is, mag de    maximumlast onder de koppeling niet meer dan 75 kg bedragen;

2. mag de lastdrager met inbegrip van de lading op de trekdriehoek of trekboom de bewegingsvrijheid van de aanhangwagen niet beperken.

Met vriendelijke groet,

Alice
Customer Relationship Centre, Nederland 

Volgens mij is het heel simpel. Het is gewoon een juridisch steekspel, Ford zegt 'geen trekhaak'. Een aanhanger mag dus sowieso niet, want geen trekgewicht (en dan komt de RDW ook om de hoek kijken). Dat zijn we volgens mij wel eens met elkaar. Vervolgstap is: mag je die trekhaak dan wel gebruiken voor een fietsendrager o.i.d.? Ford zegt dan wederom: 'geen trekhaak'. Het is gewoon niet getest/goedgekeurd, dan kunnen ze niet anders dan '0' invullen. En een gevolg is dan ook dan Ford de handen er van aftrekt, immers 'geen trekhaak' = 'geen trekhaak'. En een trekhaak t.b.v. een fietsendrager is nog steeds een trekhaak. Ford neemt hier gewoon een breed/veilig/algemeen standpunt in. Of dat technisch gezien terecht is, geen idee. Ik neig er naar dat het geen probleem zou moeten zijn mits je geen gekke dingen doet, maar dat kan ik niet onderbouwen met feiten. Is gewoon een gevoelskwestie.

Vervolgstap voor jou zoals ik het zie: overwegen of je wel of geen trekhaak 'aandurft' en indien dat een 'ja' is gewoon de markt op bij de verschillende trekhakenboeren en kijken wat er te koop is. Ik sluit niet uit dat er velen zijn die het niet willen monteren omdat ze zich achter de uitspraken van Ford scharen. In het kader van verantwoordelijkheden kun je ze dat overigens ook niet kwalijk nemen denk ik, maar dat terzijde. En anders toch zelf monteren als dat een optie is. Elke vorm van garantie vanuit Ford kun je toch naar fluiten zoveel is wel duidelijk (helaas). Kies dan wel voor een afneembaar exemplaar als dat mogelijk is, een dikke ST-line met trekhaak is toch geen gezicht ;)

Even een hele andere zijweg: een fietsendrager die je op de achterklep monteert is geen optie? Heb er geen ervaring mee maar wellicht is dat in dit geval toch de beste weg gezien alle obstakels...

Mijn advies zou ook zijn om via een trekhaakboer een trekhaak te laten monteren die je alleen gebruikt voor een fietsendrager. De trekhaak onder mijn Fiesta heeft 65 kg kogeldruk, dus dan heb je een richtwaarde.

Ja wat een verhaal 🤔. EU toegestaan een fiets lastdraaginrichting! 😀Jan kan zelf lassen, dus een stripje op de kogel of een nokje onder de achterzijde kogel lassen,  en geen treklast beweging kan/kun je nog maken. De MK8 (Titanium) heeft max. 65kg verticaal kogeldruk, voldoende voor een fietsdrager van +-17kg en 2 e-bikes van 24kg, desnoods de accu(s) (a.h.kan)  verwijderen. De garantie waar Ford zich achter verschuilt, tja zelf maar over beslissen! Nu nog een monteur vinden of Jan doet het zelf. En wat belangrijk is ja, geen gekke dingen doen met de fiets lastdrager (is in feite een gewone trekhaak met een aankoppelen beperking 😉) met bv. 60km over snelheids beperkende drempels jakkeren 🙄. zelf schuld eigen bult. 

Heb nog even gekeken naar die achterklepdragers. Nogmaals, heb er zelf geen enkele ervaring mee maar op het internet zie je toch ook positieve genoeg reacties. En als je ziet wat de bedragen zijn dan kan een instapmodel of iets daar boven wel eens een interessante optie zijn, is aanzienlijk goedkoper dan een trekhaak. Aanschaf van een fietsendrager laat ik dan nog even buiten beschouwing (want die heb je al gok ik zo, anders is het helemaal een no-brainer). Weet niet hoe makkelijk je die dingen monteert, zal ook per model verschillen, maar weet ook niet wat je er zelf van verwacht. Lijkt mij in ieder geval een goed alternatief in dit geval, ook even met het oog op eventuele claims in de toekomst.