Jump to content
Fiestaclub.nl
fiestaboy

Hulp gevraagd!!Trekgewicht mk8

Recommended Posts

Is er iemand die weet of de ST-line mk8 in België of Duitsland uitgegeven word met een trekgewicht voor een aanhanger?(buiten het reservewiel en panoramadak want dan is deze al 0kg)

Er worden door de dealers st-line uitvoeringen verkocht met trekhaken maar deze mogen geen aanhanger trekken.

Ik zit met ditzelfde probleem, de dealer zegt dat het kan en geen probleem is maar ik kan dus niet hetgeen doen waarvoor ik deze er uiteindelijk voor onder heb gekocht.

Iemand ideeën of advies aan wat ik kan eisen? Ben al weken bezig met dit drama maar of het kost me een duit geld of ik kan de trekhaak laten verwijderen en geld terug en de 1e beurt op hun kosten.

Wie kan mij hierin meer vertellen en eventueel in adviseren? Heb ook al contact gehad met de RDW en de bovag maar die kunnen niet veel doen en Ford Nederland zegt gewoon ja staat in de accessoirelijst dat het niet mag dus fout van de dealer.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er op jouwn kentekenbewijs geen massa staat aangegeven bij het trekgewicht dan mag dit niet..

Buitenland is hier nog veel strenger in ( als je wordt aangehouden )

Simpel gezegt, staat er niks of 0 dan is de auto niet goedgekeurd voor een trekhaak. Ford nederland, rdw etc zal hier niks aan veranderen, onbegonnen zaak.

Gevalletje slecht geinformeerd, want een st line is niks anders dan een standaard fiesta met een pretpakket. Dus een trekhaak past wel gewoon.

Maar mag niet ivm keuring

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Razer said:

Als er op jouwn kentekenbewijs geen massa staat aangegeven bij het trekgewicht dan mag dit niet..

Buitenland is hier nog veel strenger in ( als je wordt aangehouden )

Simpel gezegt, staat er niks of 0 dan is de auto niet goedgekeurd voor een trekhaak. Ford nederland, rdw etc zal hier niks aan veranderen, onbegonnen zaak.

Gevalletje slecht geinformeerd, want een st line is niks anders dan een standaard fiesta met een pretpakket. Dus een trekhaak past wel gewoon.

Maar mag niet ivm keuring

Je kunt hem gewoon laten zitten maar geen aanhanger trekken! Puur alleen eventueel als fietsdraaginrichting gebruiken, en dat is nu wel weer EU toegestaan ?! Of verwijder alleen de kogelstang die is tcoh met 2bouten of afneembaar? Stiekum alleen de aanhanger voor de twee km verder liggende stortplaats gebruiken hooguit twee keer /jaar, dat kan? Maar! Tja! Bij APK in 2022 de trekkogelstang thuis laten liggen, en/maar daar vraagt de APK keurder niet om ?, tenzij, misschien de RDW een steekproef komt doen ?!?

Een nieuwe eigen gemaakte beugelstang aangepast voor jouw fietsdrager als je een verder van huisaf fietsliefhebber bent ??? 

Trouwens heb je een gladde kogelkop of een geribelde kogelkop op je trekstang? Die geribbelde kogelkop zijn er ook zodat je geen aanhanger kunt koppelen vertelde men mij, puur voor alleen een fietsdrager te kunnen koppelen ? ! Mijn diy fietsdraaginrichting is al ver geweest de laatste mnd. En aanhangers trekken wij niet meer voor de verbouwprofiteurs ?

Colin, lang verhaal he! Er is veel mogelijk, alleen, doen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 13-6-2018 at 11:17, Pieterke said:

Je kunt hem gewoon laten zitten maar geen aanhanger trekken! Puur alleen eventueel als fietsdraaginrichting gebruiken, en dat is nu wel weer EU toegestaan ?! Of verwijder alleen de kogelstang die is tcoh met 2bouten of afneembaar? Stiekum alleen de aanhanger voor de twee km verder liggende stortplaats gebruiken hooguit twee keer /jaar, dat kan? Maar! Tja! Bij APK in 2022 de trekkogelstang thuis laten liggen, en/maar daar vraagt de APK keurder niet om ?, tenzij, misschien de RDW een steekproef komt doen ?!?

Een nieuwe eigen gemaakte beugelstang aangepast voor jouw fietsdrager als je een verder van huisaf fietsliefhebber bent ??? 

Trouwens heb je een gladde kogelkop of een geribelde kogelkop op je trekstang? Die geribbelde kogelkop zijn er ook zodat je geen aanhanger kunt koppelen vertelde men mij, puur voor alleen een fietsdrager te kunnen koppelen ? ! Mijn diy fietsdraaginrichting is al ver geweest de laatste mnd. En aanhangers trekken wij niet meer voor de verbouwprofiteurs ?

Colin, lang verhaal he! Er is veel mogelijk, alleen, doen ?

Pieterke, nu spreek je eigen wel tegen, want je schrijft dat een fietsdraaginrichting wel in de EU wel mag dus ook hier (geen problemen met RDW lijkt mij) en anderzijds schrijf je dat problemen kan hebben met de toekomstige APK.  Nu rijst mijn vraag: wat is de definitie van een fietsdraaginrichting? Nu weet ik wel dat bij een Prius een fietsdraaginrichting kan bestellen en die heeft een vierkante kogel (hoe raar het ook klinkt) maar laatst zag ik een Prius met een aanhanger(illegaal of niet?) Volgens mij kun je ten alle tijd een trekhaak monteren en ze kunnen alleen pakken als ze je zien rijden met een aanhanger. Of dit ook een APK eis is weet ik niet, misschien kan iemand van de forum duidelijkheid geven. Ben wel benieuwd 

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is de reden dat een ST-Line geen aanhanger mag trekken maar de Titanium wel ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, FiKa said:

Pieterke, nu spreek je eigen wel tegen, want je schrijft dat een fietsdraaginrichting wel in de EU wel mag dus ook hier (geen problemen met RDW lijkt mij) en anderzijds schrijf je dat problemen kan hebben met de toekomstige APK.  Nu rijst mijn vraag: wat is de definitie van een fietsdraaginrichting? Nu weet ik wel dat bij een Prius een fietsdraaginrichting kan bestellen en die heeft een vierkante kogel (hoe raar het ook klinkt) maar laatst zag ik een Prius met een aanhanger(illegaal of niet?) Volgens mij kun je ten alle tijd een trekhaak monteren en ze kunnen alleen pakken als ze je zien rijden met een aanhanger. Of dit ook een APK eis is weet ik niet, misschien kan iemand van de forum duidelijkheid geven. Ben wel benieuwd 

Problemen kan?? ??? krijgen met een gemonteerde officiele trekhaak onder een wagen die niet door Ford aangeboden is bij een keurings instantie die het goedkeuringstypenr. toe kennen aan de desbetreffende type wagens! Dus dat is niet het geval bij de STline/een zonnedak/resevewiel, dus reservewiel in de kattebak van auto's met fabrieks geplaatste plakpomp erin! Trekgewicht = 0 ? . Maar bij APK kijken ze daar niet naar, hooguit bij een steekproef van de RDW in bv. 2022 in dit geval bij de mk8?? ? De kogelstang vervangen door ja een stang met vierkante/geribbelde ko... ! en dan zeggen het is een fietsdraaginrichting, geen ronde kogel te zien, zie je daar koppelt geen aanhanger/caravan aan!

Nu is Renaldo's vraag ook meteen verklaard! 

Onder sportieve wagens hoort geen trekhaak zal Ford wel denken (is ook nog goedkoper!), en veel van onze sportieve minnende mensen onder ons! ? En dan komt na de aankoop, god ik moet ook nog naar de stort 4* /jaar, zoveel rommel heb ikke? Als eventuele? fietsenliefhebber, ? bv. naar in Mook of Appelscha of de Ardennen, hoe moet dat nu om daar te geraken, met de ?!!?? Zou kunnen!

Nee geef mij dan maar het sporti...! En wat is dat? ? maar, ieder zijn meug! ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

:byebye:Piet, voor mij helemaal duidelijk en hemels klaar. Dat word voor mij geen st/panoramadak/optie reservewiel. Mijn eigen reservewiel word het van de sloop natuurlijk :D . :neenee: No expensive Ford opties. Al moet ik het in Belgie mijn trekhaak laten plaatsen bij een trekhakenspecialist in Hasselt. Nog stukken goedkoper dan hier via trekhaken.nl en gekoppelt met veelal plaatselijke Bosch Car Service montage adressen. :jaknikker: 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 15-6-2018 at 11:09, Barbapapa said:

wat is de reden dat een ST-Line geen aanhanger mag trekken maar de Titanium wel ? 

Simpel gezegt, hij is niet getest/gekeurd met aanhanger.

De titanium wel, deze is niks anders behalve een optiepakket. De st line heeft andere bumpers, eventueel ander onderstel etc. Het is erg krom allemaal, vooral als je binnenkort een model wil aanschaffen. Wil je zeker zijn, kijk naar het te trekken massa bij testen of goed informeren. Je gaat snel voor de bijl

Er gaat heel veel veranderen mbt trekgewicht en opties die je aanklikt bij een nieuwe auto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedemorgen, 

Enige tijd verder en ondertussen wat misschien de meeste nu wel weten en dat is dat de ST-Line dus geen trekgewicht heeft en dus geen aanhanger mag trekken.(terwijl ze nog steeds wel zo verkocht worden en mensen dus enkel dat ze mogen trekken met een ST-Line )

Waarom dit is blijft een raadsel maar zowel de dealer als Ford Nederland zeggen weer andere dingen. Zoals dat ze het niet vinden kunnen onder een sportieve auto en dat dit is ivm dat deze 2cm verlaagd is. Nu vind ik beide onzin maar dit is wel 1 van de verhalen die ik tot me kreeg.

Een fietsendrager mag dan weer wel.

Na lang getouwtrek en hoop geouwehoer met dealer enz hebben ze de oude ingenomen(koste mij natuurlijk wel afschrijving) en heb ik sinds 2 weken een ST-Line met een panodak en verder de opties zoals ik deze op de vorige had, ik heb hem bij een andere dealer af laten leveren ivm geen vertrouwen meer in de 1e dealer.

had ik eerder geweten dat er geen aanhanger achter mocht dan was ik een jaar geleden voor de huidige gegaan met panodak of een ander merk. 

Ik hoop nu in ieder geval zorgeloos te kunnen rijden de komende tijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Fiestaboy: Heb je nu wel of geen trekhaak voor een fietsdrager op je St-Line met panodak? Ik heb ook zo'n Fiesta en ik mis mijn fietsdrager toch 2 a 3 x per jaar.

En als je een trekhaak hebt is dat met vaste of afneembare kogel? Naar de laatste gaat mijn voorkeur uit. Waar/wie hebben ze die dan geplaatst? Je kunt mij ook een PB sturen. Alvast bedankt voor je moeite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb sinds juni dit jaar een MK8 Titanium automaat. Gekocht met de optie reservewiel. ik zou een trekhaak willen om te gebruiken als fietsendrager. Maar,.....dan zegt elke Ford-dealer "trekhaak monteren is - door dat reservewiel - niet toegestaan en dat doen wij dus ook niet". Heeft te maken met type-goedkeuring.

Echter, op mijn kentekenbewijs staat massa : 1000 kg. Wie kan mij nou uitleggen waarom  ik dan geen trekhaak zou kunnen (laten) monteren door een niet Ford-dealer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7-12-2018 at 14:45, Jan S said:

@ Fiestaboy: Heb je nu wel of geen trekhaak voor een fietsdrager op je St-Line met panodak? Ik heb ook zo'n Fiesta en ik mis mijn fietsdrager toch 2 a 3 x per jaar.

En als je een trekhaak hebt is dat met vaste of afneembare kogel? Naar de laatste gaat mijn voorkeur uit. Waar/wie hebben ze die dan geplaatst? Je kunt mij ook een PB sturen. Alvast bedankt voor je moeite.

Hoi Jan,

Nee op deze is dat niet mogelijk door het dak want dan vervalt het trekgewicht en is ook een fietsendrager niet mogelijk.

Bij een ST-line zonder panoramisch dak kan je een trekhaak monteren maar enkelt en alleen voor een fietsendrager en je mag er dus geen aanhanger mee trekken.

De titanium mag dit weer wel(tot 1000kg)

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7-12-2018 at 15:15, NeverDespair said:

Ik heb sinds juni dit jaar een MK8 Titanium automaat. Gekocht met de optie reservewiel. ik zou een trekhaak willen om te gebruiken als fietsendrager. Maar,.....dan zegt elke Ford-dealer "trekhaak monteren is - door dat reservewiel - niet toegestaan en dat doen wij dus ook niet". Heeft te maken met type-goedkeuring.

Echter, op mijn kentekenbewijs staat massa : 1000 kg. Wie kan mij nou uitleggen waarom  ik dan geen trekhaak zou kunnen (laten) monteren door een niet Ford-dealer?

Die logica snap ik ook niet zo goed.

Moet voor een fietsendrager toch geen kwaad kunnen en gewoon mogelijk zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@fiestaboy: OK. Duidelijk maar toch jammer. @NeverDespairAls er op het kentekenbewijs staat :aanhangergewicht 1000kg mag je m.i. gewoon een trekhaak monteren en zeker voor een fietsdrager. Voor zover ik nu weet heeft de verlaging van het onderstel bij de ST-Line ook te maken met het niet mogen monteren van een trekhaak. Ik heb iin mijn ST-Line n de bak van het reservewiel de B&O subwoofer zitten.

Heeft iemand een idee of ik een demontabele fietsdrager aan de achterklep mag hangen die af steunt op de achterbumper? Suggesties zijn welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Jan S said:

@fiestaboy: OK. Duidelijk maar toch jammer. @NeverDespairAls er op het kentekenbewijs staat :aanhangergewicht 1000kg mag je m.i. gewoon een trekhaak monteren en zeker voor een fietsdrager. Voor zover ik nu weet heeft de verlaging van het onderstel bij de ST-Line ook te maken met het niet mogen monteren van een trekhaak. Ik heb iin mijn ST-Line n de bak van het reservewiel de B&O subwoofer zitten.

Heeft iemand een idee of ik een demontabele fietsdrager aan de achterklep mag hangen die af steunt op de achterbumper? Suggesties zijn welkom.

Jan, heb jij dan die 1000kg (voor mijn part 500kg) trekgew. op je {st} kenteken met panodak, staan! Nee dus! Heb je je nog steeds geen iemand die jou de montage verzorgd gevonden, zou je zelf kunnen, ook met een afneembare kogelstang! Inleren tja, laten doen! Er werd hier eerder beweerd dat er {st}ees rondrijden met een trekhaak :wacko:

De verlaging bij een {st} is toch maar enkele centimeters! De wettelijke hoogte van de kogelstang is een bepaalde maat (weet ik zo niet), en normaal bij bv. een Titanium is die hoger dan die wettelijke min. maat!!? Ook het hart kogel tot de bumper is wettelijk 65mm, is bij mijn Titanium meer dan 85mm :jaknikker::cheerlie:

Jan maak van een normale afneembare trekhaak een fietsdraaginrichting, (je zei me zelf, de bev. boutgaten waren hetzelfde dan bij de Titanium, EN waarom zitten die boutgaten dan in een {st}? dus ik zou bijna beweren, het zijn standaard chassisbalken :shock:??!!). Natuurlijk doen op own risk, en je bent van het gezeur af :). Smal nok(je) onder achterkant kogel lassen en je kunt geen aanhanger meer koppelen. Het is in een keer een EU toegestane fietsdraaginrichting geworden. Ik de domoor :oops: , was er zo klaar mee :) . Nu zie je wel :sportiviteit/wat glimt het toch gaat altijd tenkoste van connectiviteit, en dat mis jij/anderen weer :(? It's at your own risk! 

Een subwofer in de reserv.w.kattebak die net zoveel weegt als een 14" reservewiel, mag dat weer wel?! Ut is allemaal onnozele politiek, bij een lekke band volgespoten met dat vulschuim, verkopen ze je liever min. twee nw. te duur zijnde banden :grin::applaus:. De meeste OEM gerichte Pietje en Nelke geloven toch alles :sick:!? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Pieterke, Zie nu pas je bericht. Ik krijg geen melding van nieuwe berichten ondanks dat ik dat heb aangegeven. Maar blijkbaar doe ik iets verkeerd. Ik heb nog steeds geen fietsdraaginrichting. Ben nog wel steeds (niet echt actief) op zoek daar naar. Ga in het voorjaar eens in België snuffelen bij trekhaak montage bedrijven. Misschien dat er daar iemand is die dit wel monteert. Je suggesties zijn allemaal goed. Ik neem ze mee bij mijn overwegingen. Ja mijn sportieve inborst doet toch pijn dat de fietsen (nog) niet mee kunnen. Voor de rest is het een fijne auto met prima wegligging. Ben nu aan het zoeken naar (LM) velgen en winterbanden, want ik ga misschien in maart die kant uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanaf morgen ben ik in het bezit van een Fiesta MK8 ST-Line (WLTP-homologatie) met afneembare trekhaak én trekgewicht (1000 kg geremd en 595 kg ongeremd volgens website RDW). Auto heeft geen panoramadak en geen reservewiel, wel een B&O subwoofer.

Voor mij was het ontbreken van een trekgewicht een dealbreaker toen de MK8 net op de markt verscheen; anders had ik er al eerder eentje gekocht. Het model had toen nog een NEDC-homologatie en Ford Europa had er voor gekozen geen trekgewicht vrij te geven op de ST-Line. De reden was dat klanten het niet zouden willen (foute aanname) en dat het een extra investering in de ontwikkeling is. Sinds de Fiesta een WLTP goedkeuring heeft (medio 2018), heeft de ST-Line dus wel een trekgewicht, mits er geen panoramadak aanwezig is. Of het ontbreken van een reservewiel nog een harde eis is weet ik niet zeker.

Zoals geschreven ontvang ik dus morgen mijn nieuwe MK8 en zal ik hier een update en enkele foto's plaatsen van hoe de afneembare trekhaak gemonteerd is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie gaat die trekhaak dan monteren?

Mijn dealer weigert consequent om een trekhaak op mijn Titanium te monteren omdat ik de optie resevewiel gekocht heb.........

Als ik vraag "waarom dan?" zegt de dealer "mag niet van Ford Nederland" en daar moet ik het kennelijk mee doen.........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panoramadak en geen trekhaak mogen heb ik vaker gehoord en ooit eens meegekregen omdat het door krachten van de trekhaak (bij belasting) op de carrosserie het glas van het panoramadak zou kunnen springen. I kid you not.

Maar er zijn tig auto's waarbij deze combinatie wel gewoon geleverd kan worden. Misschien iets te maken met stijfheid carrosserie en grote van het dak of hoe de montage is?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij panodak kan ik mij nog iets bij voorstellen! Maar een reservewiel in de kattereservewielbak, tjonge, tjonge! Een net zo zware subwofer maken ze geen milieu oogpunt van! Vraag eens aan de dealer, ik ga er wel een zware subwoefer box in de kattereservewielbak leggen! Wil ik eens weten wat 👔Ford/dealer 👔dan zegt! Meneer die is uit milieu oogpunt veel te zwaar en OOK niet toegestaan?! Ik denk het niet, 😄 braaf zijn dus ! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals te zien is de trekhaak verticaal afneembaar en het "gat" onderin de bumper zo goed als niet te zien. Je moet daarvoor echt bijna op de grond gaan liggen.

Kan ik overigens meerdere foto's posten in één bericht. Nu krijg ik steeds de melding dat het maximum 245 kB is.

 

DSC_0054.png.4ca732a062d306e0031972657cdb3c8c.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 23-1-2019 at 17:10, Franciscus said:

Zoals te zien is de trekhaak verticaal afneembaar en het "gat" onderin de bumper zo goed als niet te zien. Je moet daarvoor echt bijna op de grond gaan liggen.

Kan ik overigens meerdere foto's posten in één bericht. Nu krijg ik steeds de melding dat het maximum 245 kB is.

 

DSC_0054.png.4ca732a062d306e0031972657cdb3c8c.png

Ergens anders foto's uploaden, zoals tinypic e.d.

De server accepteerd maar een paar foto's

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 23-1-2019 at 16:25, Pieterke said:

Bij panodak kan ik mij nog iets bij voorstellen! Maar een reservewiel in de kattereservewielbak, tjonge, tjonge! Een net zo zware subwofer maken ze geen milieu oogpunt van! Vraag eens aan de dealer, ik ga er wel een zware subwoefer box in de kattereservewielbak leggen! Wil ik eens weten wat 👔Ford/dealer 👔dan zegt! Meneer die is uit milieu oogpunt veel te zwaar en OOK niet toegestaan?! Ik denk het niet, 😄 braaf zijn dus ! 

Heeft niks met een subwoofer, gewicht etc te maken. Puur met de toelatingseisen van het voertuig.

Niet met die opties gecontroleerd = geen trekhaak.

Voorbeeld. Volkwagen up!, bij lancering geen trekhaak/lastdrager mogenlijk.

Na een jaar wel, indien van alles werd aangepast zoals een grotere radiateur etc. Maar alleen een lastdrager met een vierkante kop.

Wetgeving kan gewoon moeilijk doen. Daarbij kun je hoog en laag springen, indien niet toelaatbaar. Dan is dit gewoonweg niet mogenlijk.

 

Dat een dealer niet wil monteren snap ik, dealer word verwacht deskundig te zijn. Die is altijd verandwoordelijk, zelf met aankoop/verkoop auto die jaren later door een mankement van de weg wordt gehaald ( die bij de dealer ) is verkocht ( nieuw of 2e hands )

Indekken heet dat

Share this post


Link to post
Share on other sites

×