Jump to content
Fiestaclub.nl
Nick75

Cruise control mk8 standaard aan?

Recommended Posts

Om cruise control te activeren moet ik nu steeds 2 knoppen op het stuur indrukken. Eerst het knopje om CC überhaupt aan te zetten en vervolgens + of - om snelheid in te stellen. Is er niet een (verborgen?) instellingen ergens om die eerste stap over te slaan? Gaat om Titanium uitvoering met adaptive cruise control overigens.

Volgens mij werkt elke CC altijd op deze manier in elke auto bij elk merk.  Aan zetten is altijd nodig, uit zetten niet.......

Nee. In mijn Renault Clio uit 2006 stond het altijd aan. Alleen + of - op stuur was voldoende. Gisteren nog in een audi a6 gereden uit 2012 en met één klik stond snelheid vast. In m'n nieuwe fiesta moet ik eerst CC activeren voordat +/- werken.

12 minutes ago, Nick75 said:

Nee. In mijn Renault Clio uit 2006 stond het altijd aan. Alleen + of - op stuur was voldoende. Gisteren nog in een audi a6 gereden uit 2012 en met één klik stond snelheid vast. In m'n nieuwe fiesta moet ik eerst CC activeren voordat +/- werken.

Misschien met Forscan te activeren?? Weet Bart dat niet misschien? ? of staat misschien op de website van Forscan org al aangegegeven dat dat kan? ? 

Dit is niet mogelijk. Bij de Clio zit er ook een knop die eerst aangezet moet worden net als bij vag. Voordeel bij die auto's is dat dit een knop is niet mechanisch aan blijft staan. 

On 27-5-2018 at 11:43, Nick75 said:

In je clio heb je een vaste knop die ingedrukt blijft staan ja, maar eigenlijk moet die handeling ook terug naar neutraal. Er is een reden dat die systemen niet zomaar opspringen. 

On 27-5-2018 at 11:13, NeverDespair said:

Volgens mij werkt elke CC altijd op deze manier in elke auto bij elk merk.  Aan zetten is altijd nodig, uit zetten niet.......

Dit is niet nodig, bij mijn vorige auto, VW Golf 7 was dit niet nodig.

On 17-6-2018 at 11:11, Sambaiwan said:

Dit is niet mogelijk. Bij de Clio zit er ook een knop die eerst aangezet moet worden net als bij vag. Voordeel bij die auto's is dat dit een knop is niet mechanisch aan blijft staan. 

De meeste van deze auto's (inclusief de Fiesta) hebben een electronische gasklep dus er is weinig mechanisch aan.

Meestal is de reden dat het een losse modules is en deze via een simpele activatie aangezet moet worden (in wat oudere auto's) of simpelweg omdat het in oude modellen zo was en ze de werking hetzelfde wilde houden.

Er zijn vast manieren om dit automatisch te activeren maar dan zal je een signaal via een van de CAN bussen moeten sturen of de knop automatisch activeren bij starten.

1 hour ago, Ritchie72 said:

Dit is niet nodig, bij mijn vorige auto, VW Golf 7 was dit niet nodig.

Zal een VAG-dingetje zijn dan denk ik, in mijn Ibiza was het inderdaad ook niet nodig. Wat mogelijk mee kan spelen: in het kader van veiligheid kan ik me voorstellen dat je niet te makkelijk de CC wil activeren. De Fiësta heeft al die knoppen op het stuur dus bij insturen kan je zomaar onbedoeld het e.e.a. in werking zetten. Bij de Ibiza zit dat op de stengel achter het stuur en moet je 'm activeren met een knop die je bij normaal gebruik niet onbedoeld ingedrukt wordt (ik gok er even op dat de Golf dat ook zo heeft). Als je het mij vraagt werkte het systeem van VAG beter, die kon ik blind bedienen. Bij de Fiësta moet ik niet alleen een extra knop indrukken, maar het is ook altijd even zoeken op het stuur waar die zitten. Zal ook een stukje gewenning zijn waarschijnlijk, maar een mens moet toch iets te zeuren hebben he :grin:

In mijn Golf 7 moest je ook gewoon cruise control aanzetten hoor, je had echter de optie om hem aan te laten staan, geloof ik.

Ik druk persoonlijk liever toch eventjes 2 keer op een knopje dan dat ik steeds zo’n onnodig icoontje zie staan. Dat is vele male irritanter dan 2 keer klikken.