Jump to content
Fiestaclub.nl
Pieterke

Fietsdraaginrichting mk8 2018

Recommended Posts

En hier mijn project, fietsdraaginrichting voor mijn mk8 Titanium 1.0 100ps 2018. DIY , in heel de EU toegestaan. Maar geen aanhanger er aan koppelen ?. Kosten ca. 40,- euries + 88,- euries voor de merkspecifieke ESD kabelset. Aanmelden (50,-) hoeft niet in het systeem! We hebben geen PDC, Traiwler stabilisatie, naar voorzijde gerichte Keeping Lane Assist.  Nog lakken en dan zoeken voor een brug! ? 

Mk8 fietsdraaginrichting 

Klaar en gelakt! ? 

https://imgur.com/a/f8QbBlr 

20 hours ago, Pieterke said:

En hier mijn project, fietsdraaginrichting voor mijn mk8 Titanium 1.0 100ps 2018. DIY , in heel de EU toegestaan. Maar geen aanhanger er aan koppelen ?. Kosten ca. 40,- euries + 88,- euries voor de merkspecifieke ESD kabelset. Aanmelden (50,-) hoeft niet in het systeem! We hebben geen PDC, Traiwler stabilisatie, naar voorzijde gericht  Keep Lane Assist.  Nog lakken en dan zoeken voor een brug! ? 

Mk8 fietsdraaginrichting 

Klaar en gelakt! ? 

https://imgur.com/a/f8QbBlr 

Mooi Piet, hoe heb je dat geflikt! Met meten is weten, zelfs in het handleidingsboek van mijn mk7 staan trekhaak afmetingen aangegegeven, een enkele zie ik hoef je maar zelf op te meten! Knap dat wel! ? 

22 hours ago, bickel said:

Mooi Piet, hoe heb je dat geflikt! Met meten is weten, zelfs in het handleidingsboek van mijn mk7 staan trekhaak afmetingen aangegegeven, een enkele zie ik hoef je maar zelf op te meten! Knap dat wel! ? 

Ja Peter, zo is het gegaan, ook altijd met eerdere zelfbouw fietsdraaginrichtingen (? Cuore/Ka/mk7 en nu de mk8 voor <vijf tientjes/stuk excl. merkspec. bekabeling, no traiwler support)! Meten is ook weten, technisch inzicht en geen linker handen hebben, is in heel de EU toegestaan, mits ? het DEUGDELIJK geconstrueerd is! :o  

Geen dank Peter. Wij zitten geloof ik op een lijn! ?  en jij geeft tenminste een reactie. ☺️

On 30-4-2018 at 15:32, Pieterke said:

En hier mijn project, fietsdraaginrichting voor mijn mk8 Titanium 1.0 100ps 2018. DIY , in heel de EU toegestaan. Maar geen aanhanger er aan koppelen 

Mooi werk  :)

Waarom zeg je "geen aanhanger er aan koppelen" ? Is dat niet de bedoeling als je een trekhaak hebt?

44 minutes ago, schuifelhoofd said:

Mooi werk  :)

Waarom zeg je "geen aanhanger er aan koppelen" ? Is dat niet de bedoeling als je een trekhaak hebt?

Beste Schuifelhoofd, dank je! Maar wettelijk mag dat niet in Nederland en de EU! Aanhanger koppelen/trekken dan moet de fietsdraaginrichting RDW gekeurd zijn, en dan wordt het pas een trekhaak!! En dat wil ik ook niet meer dat iedere keer voor het andermans karretje gespannen te worden! Ze trekken de kar zelf maar! ? Een fietsdraaginrichting hoeft niet gekeurd te zijn, alleen DEUGdelijk geconstrueerd zijn, geld voor de/in heel de EU! ?

44 minutes ago, Pieterke said:

Beste Schuifelhoofd, dank je! Maar wettelijk mag dat niet in Nederland en de EU! Aanhanger koppelen/trekken dan moet de fietsdraaginrichting RDW gekeurd zijn, en dan wordt het pas een trekhaak!! En dat wil ik ook niet meer dat iedere keer voor het andermans karretje gespannen te worden! Ze trekken de kar zelf maar! ? Een fietsdraaginrichting hoeft niet gekeurd te zijn, alleen DEUGdelijk geconstrueerd zijn, geld voor de/in heel de EU! ?

Bedankt voor de uitleg Pieterke.  

Ik heb verscheidene wagens met "volwaardige" trekhaak gehad. Maar bvb een Fiesta met Econetic motor mag hier geen trekhaak hebben.

Weet niet of je in België  een aparte status hebt voor fietsdragers, of het zo toegelaten is voor fietsdragers zonder keuring.

Ik heb het hier in de NL en in de DE nagevraagd, en hadden ze beide als antwoord, dat het in de EU toegestaan is, mits degelijk geconstrueerd! 

Het minste wat je zelf kunt doen is bij de BE RDW zelf navraag te doen als je twijfelt!? 

Zolang je geen aanhangwagen/caravan koppelt is er niets aan de hand, geen politieagent die jouw lastig zal vallen! ? Dus dat ligt veel aan je zelf, en vragende anderen, bij mij als antwoord, trek je kar maar zelf ?!

Trouwens de bestaande trekhaak kogelstang vervangen door een zelf geconstrueerde stang zonder kogel! Waar je fietsendrager ook op kan vast klemmen! Dat moet je zelf bekijken! ? hum, lassen ?? 

Hee hobbyist je hebt je best gedaan. Netjes. Die allesklusser ben jij volgens mij. Maar heb je hem nu al gemonteerd of moet je de brug nog op?

12 hours ago, allesklusser said:

Hee hobbyist je hebt je best gedaan. Netjes. Die allesklusser ben jij volgens mij. Maar heb je hem nu al gemonteerd of moet je de brug nog op?

Dick, dat valt wel mee dat allesklusser! ?. De brug daar moet ik nog op wachten tot er een vrij is voor een paar uurtjes ongestoord te kunnen klussen! Voor de achterbumper demontage moet je met twee man/vrouw zijn! Vier handige handen! ? 

Mooi Project maar ik zou die andere bouten toch ook van rvs gaan doen dan weet je in ieder geval zeker dat je voorlopig van roest af bent.

en altijd tussen rvs bout en moer neversease op doen dit voorkomt vreten van de rvs moer, rvs heeft wel eens de eigenschap om te vreten in de bout.

37 minutes ago, richard b said:

Mooi Project maar ik zou die andere bouten toch ook van rvs gaan doen dan weet je in ieder geval zeker dat je voorlopig van roest af bent.

en altijd tussen rvs bout en moer neversease op doen dit voorkomt vreten van de rvs moer, rvs heeft wel eens de eigenschap om te vreten in de bout.

?Richard, bedankt voor de tip. Maar het staal onder de verf gaat op gegeven moment toch roesten, en  los hoeft hij dan toch waarschijnlijk niet meer :)! Beetje molycote of kopervet aan de bouten is ook goed, dat is het gangbare montage effect. Na 1000km de bouten effe natrekken met momentsleutel voor m10  en 8.8 met 46nw :o. Ik heb nog nooit een trekhaak gezien op leeftijd die niet aangetast was door ro...! ? 

Eerstdaags komt de brug (niet naar mij toe ?), effe geduld nog !

Daarbij is een RVS bout niet zo sterk als gewoon staal.

On 10-5-2018 at 16:11, FiKa said:

Daarbij is een RVS bout niet zo sterk als gewoon staal.

Volkomen gelijk. Stalen bouten min. 8.8 :)

Hoi Pieterke

Mooie op lossing zullen er veel blij mee zijn

Ik heb bij het trekhaakcentrum gechat vandaag, met de vraag of zij weten of er aangepaste kogelstangen bestaan om toch fietsen te kunnen vervoeren op een ST (line) of hybride auto's! De vriendelijke gechatte Ali antwoord, ze gaan het uitzoeken, of dat mogelijk is zodat (als de bout montage gaten aanwezig zijn) er toch een standaard trekhaak gemonteerd kan worden? Dus ik krijg nog antwoord :jaknikker:! Ben hoopvol :sad: :)

En zit je drager er al onder , als ik je verhaal leest nog niet of toch wel, @Pieterke ??

12 hours ago, Bnz said:

En zit je drager er al onder , als ik je verhaal leest nog niet of toch wel, @Pieterke ??

Willem willem willem, al lang, dan heb je niet goed gelezen! :) 

55 minutes ago, Pieterke said:

Willem willem willem, al lang, dan heb je niet goed gelezen! :) 

Kan zijn,jij schrijft  af en toe van zulke lange verhalen,dat ik door de bomen het bos niet ?meer zie.?

On 2-9-2018 at 13:56, Pieterke said:

Ik heb bij het trekhaakcentrum gechat vandaag, met de vraag of zij weten of er aangepaste kogelstangen bestaan om toch fietsen te kunnen vervoeren op een ST (line) of hybride auto's! De vriendelijke gechatte Ali antwoord, ze gaan het uitzoeken, of dat mogelijk is zodat (als de bout montage gaten aanwezig zijn) er toch een standaard trekhaak gemonteerd kan worden? Dus ik krijg nog antwoord :jaknikker:! Ben hoopvol :sad: :)

Goedemiddag Dhr. Pieter du Pantal

Waarom kan er onder een Fiesta ST (panoramadak) geen trekhaak gemonteerd worden! en dan met een kogelstang die geblokkeerd is voor het koppelen van een aanhanger! Dus u begrijpt ik heb het alleen voor het vervoeren van fietsen op een fietsendrager met alleen een vertikale kogeldruk van 65kg! Als men zelf een draagconstructie bouwd die degelijk geconstrueerd is dan is dat in HEEL de EU toegestaan, heb ik hier en in Duitsland allemaal nagevraagd, is toegestaan.

Antwoord Andre, van Trekhaakcentrum.

Onze leveranciers hebben geen Trekhaak voor deze auto ontwikkeld, ook niet om  een fietsenrek evt. te monteren.

Dit heeft te maken met het sportpakket ( ST Line ) en panorama dak.

Denk dan aan de constructie van de bumper en de krachten die evt. op het panorama dak vrijkomen.

Met vriendelijke groet,

Andre van der Poel                 Trekhaakcentrum.nl

Brieltjenspolder 30

T 0162-490910                       4921 PJ Made 

Zo zie je maar weer dat sportieviteit {st} altijd (bijna) altijd tenkoste gaat van :jaknikker: Titans connectivieteit! :oneens: . Maar is ieder zijn keuze! :byebye:

On 2-9-2018 at 21:56, Bnz said:

Willem, om een verhaal kort te houden! Hup daar is Pieterke met de waterpomptang, hamer en nijptang, want Pieterke (niet Willem) is niet bang! ?.  Willem er kan geen aanhanger gekoppeld worden vanwege de nok onder de achterzijde kogelknop ?. gr. Pieterke 

Helaas Fotolink googlefoto's werkt niet ?? 

https://imgur.com/a/BBxN5K2 

https://imgur.com/a/ozDu2mh 

Edited by Pieterke