Jump to content
Fiestaclub.nl
Quinty

OPGELOST: Kachel wordt niet warm, motor wellicht ook niet

Recommended Posts

Bij mijn Ford Fiesta ST150 uit 2005 merk ik dat de verwarming niet echt lekker warm wordt. Er komt nu op de heetste stand van de kachel enkel lauwe lucht uit de kanalen. Daarbij vraag ik mij af of de motor wel warm genoeg wordt. Op onderstaande foto kun je de temperatuur zien. Dit staat er na 5 tot 10 minuten rijden er. Zelfs na 20 of 40 minuten rijden met veel snelweg komt de temperatuur niet hoger.

VcMKUhX.jpg

Wat kan het probleem zijn en verhelpen?

Het aantal blokjes voor de motortemperatuur hoort dus ook meer te zijn?

Geen flauw idee ik rij een 7.5 en nooit een 6/6.5 gehad

Maar logisch gevolg als de verwarming niet warm wordt is een defecte thermostaat.

Dit is het meest voorkomende dus zou daar sowieso mee beginnen

De blokjes zijn perfect in het midden. Dus het koelwater is netjes 90 graden.

9 hours ago, BartM said:

De blokjes zijn perfect in het midden. Dus het koelwater is netjes 90 graden.

Dat weet je niet, want die meter geeft geen temperaturen aan maar alleen blokjes. Dus die zijn nooit nauwkeurig. Beste oplossing: als je een flink stuk hebt gereden, hang er even een uitleesapparaat aan en lees de koelvloeistoftemperatuur uit. Is deze keurig rond de 85-90 graden, dan lijkt mij niks aan de hand en gaat je thermostaat gewoon open. 

11 hours ago, Lakeman said:

Dat weet je niet, want die meter geeft geen temperaturen aan maar alleen blokjes. Dus die zijn nooit nauwkeurig. Beste oplossing: als je een flink stuk hebt gereden, hang er even een uitleesapparaat aan en lees de koelvloeistoftemperatuur uit. Is deze keurig rond de 85-90 graden, dan lijkt mij niks aan de hand en gaat je thermostaat gewoon open. 

Dus stap 1 is het uitlezen van de auto om erachter te komen of de koelvloeistoftemperatuur goed is. En als dat goed is dan kan het probleem aan het kachelkraantje liggen toch? Of zijn er meer opties.

Voel eens aan de slangen aanvoer/retour kachel radiateur.

Van het weekend de auto uitgelezen na een stuk rijden. De auto uitgezet en uitgelezen; 78 graden. Daarna motor toch weer aan; 84 graden. Pas na de het toerental op 2000 te houden liep de temperatuur verder op naar de 90 graden.

De openingstemperatuur is voor de ST150 thermostaat 88 °C: https://www.bogijn.nl/onderdelen/36/ford/4802/fiesta-v-jh_-jd_/18499/st150/koelsysteem/301/topran/302-800/thermostaat-koelvloeistof

Na een flinke rit en bij belasting van de motor moet de temperatuur flink opgelopen zijn. Bij uitlezen na stilstand is het flink lager, 78 °C, aangenomen dat je direct uitleest na uitzetten van de motor. Als de motor flink heet is dus na een stevige rit moet je zeker in de buurt van 88 °C uitkomen en niet 78°C. Bij stilstand en geen rijwind zal de motor wel warmer worden met een defecte thermostaat. Ergo, de thermostaat moet de boosdoener haast wel zijn.

On 13-3-2018 at 22:01, allesklusser said:

De openingstemperatuur is voor de ST150 thermostaat 88 °C: https://www.bogijn.nl/onderdelen/36/ford/4802/fiesta-v-jh_-jd_/18499/st150/koelsysteem/301/topran/302-800/thermostaat-koelvloeistof

Na een flinke rit en bij belasting van de motor moet de temperatuur flink opgelopen zijn. Bij uitlezen na stilstand is het flink lager, 78 °C, aangenomen dat je direct uitleest na uitzetten van de motor. Als de motor flink heet is dus na een stevige rit moet je zeker in de buurt van 88 °C uitkomen en niet 78°C. Bij stilstand en geen rijwind zal de motor wel warmer worden met een defecte thermostaat. Ergo, de thermostaat moet de boosdoener haast wel zijn.

Deze conclusie durfde ik inderdaad ook te trekken. Dus snel even een nieuwe thermostaat bestellen en dat proberen.

Het probleem is opgelost! De thermostaat is vervangen en de motor wordt weer goed warm en de kachel werkt weer super.

Nu had je de afgelopen de kachel niet echt nodig :) maar dit is beter voor het motortje. Leuk dat je het even laat weten.

Haha heb het ook enkel even getest, daarna ging de kachel weer snel uit!