Jump to content
Fiestaclub.nl
Sebastiaan89

MK7 start niet en geeft airbag en stuurbekrachtiging melding

Recommended Posts

Goedendag allen,

Vorige week mijn ford fiesta mk7 voor de deur gezet. Dit zonder problemen en storingen. Toen ik na een week wintersport mijn normaal zo trouwe auto probeerde te starten, wilde deze plots niet starten.

=Het rode lampje tussen je teller(soort beveiligingslampje) blijft knipperen 
=waar normaal je km stand staat verschijnen alleen maar streepjes
= op het informatie scherm verschijnt een airbag en een stuurbekrachtiging melding
= De Climate Control Unit start soms heel even op maar valt direct uit
= Wanneer ik de sleutel in de `start` positie draait start de auto totaal niet, dus de startmotor doet helemaal niets.

In eerste instantie de accu gecontroleerd en de zekeringen nagekeken. Hier lijkt niets mis te zijn. De volgende ochtend de ANWB gebeld. Deze hebben ook de accu gecontroleerd. Die was wel slechter aan het worden maar niet de oorzaak. De stekkers van(volgens mij) de ecu(onder zwarte kap) naast de accu nagekeken. ook dit zonder resultaat. 

Ook is de auto uitgelezen:

belangrijkste code lijkt me: u0100 communicatie met ECM/PCM A verbroken

Overige codes:

P1536 handremschakelaar
P1607.87-EF circuit uitgangssignaal mil
B1 A55 uitvoercircuit van botsingsrapport

Volgens mij zit de PCM in het middenconsole naast de handrem. Deze heb ik losgekoppeld en toen de auto gestart. Het enige verschil is dat ik geen airbag melding kreeg. Is er iemand die kan verklaren waarom mijn auto dit doet als ik de auto probeer te starten. Een week geleden is de auto nog zonder problemen weg gezet. En nu start deze dus totaal niet meer

Bij voorbaat dank,

Sebastiaan

Ik zou het probleem toch zoeken bij je accu.
Vreemd gedrag, rare en willekeurige foutcodes komt in 90% van de gevallen door een slechte accu.

De module onder je middenconsole is je airbag module, niet je PCM.
Je PCM zit naast je accu in de motorruimte.

Zijn er verder geen breuken/beschadigingen te zien bij de kabelbomen in de motorruimte?

hallo,

De ANWB heeft de accu opgeladen en met de startkabels erop proberen te starten. Vandaar dat ik dacht dat de accu het probleem niet kan zijn. of heb ik het dan mis?

Goed om te weten dat het ding naast de accu de PCM is. Hiervan hebben we de kabels en aansluitingen(voor zover mogelijk) gecontroleerd. Enig idee waar de ECM zit of is dat het zelfde als PCM? Misschien kan ik dan kijken of er daar mogelijk wat aan mankeert.

in ieder geval bedankt voor het reageren en meedenken:D

Vandaag nogmaals de kabels etc gecontroleerd. Voornamelijk in de buurt van de pcm. Helaas niets kunnen vinden wat lijkt op slechte verbindingen of kabelbreuk. Ook heb ik de pcm losgekoppeld en vervolgens het contact aangezet. 

Waar ik eigenlijk of een heleboel meldingen meer verwachte of verwachte dat er helemaal niets zou gebeuren kreeg ik exact de zelfde meldingen als wanneer de pcm nog gekoppeld was.

Betekend dit dat de pcm het niet doet? Of dat de pcm voorheen dus ook al geen signaal kreeg?

mvg 

Helaas heeft er niemand van het forum bekend met dit probleem. Daarom besloten de auto toch maar naar Ford te brengen. Om iemand in de toekomst mogelijk van hulp te kunnen voorzien wilde ik de oplossing plaatsen.

Na diagnose bleek de PCM een wisselend signaal te krijgen veroorzaakt door een kabelbreuk. 

Oplossing:
Of de hele kabelboom vervangen(ongeveer 1000 euro)
Of een bypass creëren. Hierdoor wordt niet de hele kabelboom vervangen maar slecht een deel over nieuwe bekabeling omgeleid. Deze reparatie is bij mij uitgevoerd. Kosten: 403 euro.

De auto vanmorgen weer opgehaald en rijd weer als een zonnetje:)

Hoewel de oplossing helaas niet goedkoop bleek ben ik wel erg prettig en behulpzaam geholpen bij Ford van bunningen te Gouda. Wat mij betreft een aanrader.

Draadbreuken zijn zeldzaam, ook een klacht die heel erg specifiek is.

Mooi dat het is opgelost

Mooi dat het billijk opgelost is. Tja kost soms wat bij een zeldzaam probleem, was het buiten garantie?? :( 

"Lekker" foutje wat inderdaad zeldzaam is. Maar inderdaad de complimenten voor deze garage, goed speurwerk.