Jump to content
Fiestaclub.nl
Matti

Nieuw (iig jonger) kloppend hart in mk4

Recommended Posts

Een project verhaal was logischer geweest, maar door complete digitale onkunde kan ik nog steeds geen foto's uploaden. Dit echter wilde ik jullie niet onthouden: mijn Fiestaatje heeft sinds vandaag een nieuw (en hopelijk gezonder) hart! En andere motorbekabeling, computer, uitlaat over de hele lengte, vering, brandstofpomp, nieuwe draagarmen, radiateur, distributieriem en waterpomp etc etc. Ben de afgelopen maanden in mijn  schaarse vrije tijd druk bezig geweest met t strippen van een Puma en vandaag voor t eerst t nieuwe blok gestart, sleutel om en....niets. Heb de startmotor van de Fiesta over moeten bouwen en was vergeten de massakabel goed vast te zetten😁. Dat eenmaal gedaan, kwam t blok meteen tot leven. Nu nog wat kleine dingetjes oplossen (koelvloeistof lek bij aansluiting nieuwe radiateur, wielkast afdekking past niet icm nieuwe luchtinlaat, mijn stuur staat niet meer recht😕) en dan kan ik weer de weg op. Tenminste, nadat bumper en koplampen teruggezet zijn. 

Ik weet niet wie in godsnaam blok, motorbekabeling, brandstofpomp en vering in een weekend over kan zetten, ik heb er veul langer over gedaan (ondanks  2 linkerhanden, bouten die vastgerot zaten in fusee en flexibel stuk uitlaat, gebrek aan technisch inzicht etc). Maar t is me gelukt, dus ik ben best trots (vandaar dit hele verhaal ook). Fiestaatje heeft best lang op assteunen gestaan, maar komende week maak ik de wegen weer onveilig (natuurlijk wel éérst een remmen- en vering upgrade uitgevoerd). Daarna (als t wat warmer is) verder met de buitenkant: nieuw achterscherm er op laten lassen, bekabeling mistlampen aanleggen etc.

Vrolijke groetjes, Matti.

Knap dat je dat doet :duim:

Nou vooruit dan maar, poging nr 1 (bij 10 stop ik met proberen:)

https://imgur.com/a/hyi57

@Bnz: ik verbaas mezelf de laatste jaren. Heb eerst 20 jaar motor gereden (noooit zelf aan gesleuteld) en door 2 operaties gedwongen een verroeste auto (Twingo, want goedkoop) te kopen 4 jr geleden. Daarna moest ik wel elke maand aan de bak met sleutelen (auto was zo slecht). Na 2 jr was ik de auto beu, maar besmet met het sleutelvirus. De Fiesta had goed moeten zijn toen ik m kocht, maar bleek motorisch slecht. Dus dit plan had ik al twee jaar en nu de stoute schoenen aangetrokken, vooralsnog met positief resultaat😊.

Hahaha, nice.

Sleutelen is leuk maar kan ook erg frustrerend zijn als iets niet lukt. 😋

Nou, de complimenten man voor je doorzettingsvermogen.

y7HiYah.jpg

En zo klik je de foto in een topic: Klik met de rechtermuisknop op de foto vanuit imgur. Kies voor "Koppelingslocatie kopiëren" . Plak met CTRL-V de link in het topic.

UnMLd46.jpg

Matthieu, mooi wat een sleutelwerk! Succes. 

Thanks Dick, nu weet ik weer hoe het imgur foto plakken in het topic weer moet! Ga het weer eens een keer uitproberen vanuit het 😱🙌 vastelouvends reagenaegtig zuuje. 

Inderdaad bedankt, Dick,  voor de uitleg over t plaatsen van foto's! Blok loopt inmiddels goed, maar merk dat radiateur niet aanslaat en ook t dashboard de temperatuur van t blok niet registreert: vanavond "even" thermostaat en temperatuur sensor vervangen. Ook onhandig, ik heb geen 5e versnelling meer en nog onhandiger, geen achteruit. Kan iemand wijs uit de procedure van Haynes mbt het afstellen van de schakelstang (denk dat t probleem daar zit)? Ik snap dat ik iets zijn "4" moet zetten (die versnelling heb ik gelukkig) en er wordt gerept over een "selector shaft", is dat t stuk op de bak waar de stang in valt? Heeft er iemand ervaring met afstellen van de schakelstang toevallig?

ik zeg: Lekker bezig. 

m.b.t. je vragen: 

- selector shaft is inderdaad de as die uit de  vbak komt, waar je de 'selector' (vpook stang) op vast maakt. 
Het afstellen volgens haynes is leuk.. (bij de mk3 moest ik de pook 'blokkeren' en in de stand van de 4e versnelling houden ongeveer.. middels een pen door de onderkant van het pookhuis heen) .. maar met een beetje gevoel (en soms is dat met 2 personen makkelijker) goed te doen. Kortgezegd, Bak in 4e versnelling. Pook in 'ongeveer' de plek waar de 4e versnelling zit, en dan vastzetten.. even door de versnellingen heenlopen .. en that's it. 

Lijn je wel de auto uit straks ? want als je stuur niet recht staat, zal er wel wat niet helemaal meer uitgelijnd staan. 

Hoi Jur,

Dankjewel voor de uitleg, ga vanmiddag een poging doen op de brug, toch iets makkelijker dan voor aan de straat:). Uitlijnen staat inderdaad op de planning. Mijn stuur stond scheef na de aanrijding. Ik heb gewacht met uitlijnen tot na de motorwissel, ivm opnieuw bevestigen van subframe, montage nieuwe draagarmen en andere veren.

Hoera, gelukt! Schakelstang letterlijk maar 3 mm verschoven (nu alles netjes op de markeringen die ik voor de wissel had gemaakt, ik had t dus de 1e keer al goed kunnen doen, zucht) en presto: in 5 minuten tijd de 5e en achteruit versnelling werkend gemaakt. Hoefde dus niet de hele blokkeer-in-4e-versnelling procedure te doorlopen. Fiestaatje rijdt goed, jippie! Nu verder met accessoires: cold feed air box à Ford Racing Puma (modificatie van huidige reserve luchtfilterhuis waar ik al aan begonnen ben) en veerpootbrug, lekker sleutelen en genieten😁.