Pimmetj3

Koelsysteem spoelen met water? (MK6 1.3 8v uit 2005)

9 posts in this topic

Goedemorgen, een vraag vanuit de trein. Mijn Fiesta 1.3 8v uit 2005 staat helaas thuis met een lekke radiator. Dit weekend ga ik hem vervangen voor een nieuwe. Nu zat ik gisteravond het Haynes handboek (aanrader!) door te nemen en het vervangen van de radiator lijkt pretty straight forward. Ook stond erin dat bij het vervangen van de antivries je het koelsysteem van het blok kunt schoonmaken door het te spoelen met water. 

Op de fles antivries (Eurol koelvloeistof XL -36 Geel) staat namelijk dat je het niet mag aanvullen met water, dus vandaar mijn verwarring.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Is spoelen met water mogelijk? Moet ik het daarna laten opdrogen oid? Of zijn er ook andere manieren om het schoon te krijgen?

Andere tips en tricks hiervoor zijn natuurlijk ook welkom!

De koelvloeistof die je bedoelt is kant en klaar wat betreft juiste mengselverhouding aangemaakt lees ik bij winparts.nl Voeg je verder water bij dan zal de mengverhouding, eigenschappen, veranderen.

Als ik spoel dan spoel ik met koelvloeistof

Je hebt wel eens als er water in of bij heeft gezeten dat je van dat bruine roestkoelvloeistof krijgt

1 hour ago, peter1981 said:

Als ik spoel dan spoel ik met koelvloeistof

Je hebt wel eens als er water in of bij heeft gezeten dat je van dat bruine roestkoelvloeistof krijgt

Mag ik vragen hoe je dan de stroming door het blok krijgt? Gebruik je dan een pompje ofzo?

Gooi het boven erin en de onderste leiding meestal eruit.

Als het erg vervuild is eventueel even keer vullen even 5 minuten laten lopen en dan nog een keer.

Om laatste restje eruit te krijgen even starten met de leiding los dan komt de laatste koelvloeistof wel eruit en wat achter blijft is schoon want helemaal eruit krijgen zal je het niet maar daarom spoel ik dus niet met water ofzo maar gewoon met koelvloeistof

22 hours ago, allesklusser said:

De koelvloeistof die je bedoelt is kant en klaar wat betreft juiste mengselverhouding aangemaakt lees ik bij winparts.nl Voeg je verder water bij dan zal de mengverhouding, eigenschappen, veranderen.

Dat is ook waardoor ik het zo vreemd vond dat je met water moest gaan spoelen...

17 hours ago, peter1981 said:

Gooi het boven erin en de onderste leiding meestal eruit.

Als het erg vervuild is eventueel even keer vullen even 5 minuten laten lopen en dan nog een keer.

Om laatste restje eruit te krijgen even starten met de leiding los dan komt de laatste koelvloeistof wel eruit en wat achter blijft is schoon want helemaal eruit krijgen zal je het niet maar daarom spoel ik dus niet met water ofzo maar gewoon met koelvloeistof

Bedankt, ik ga dit eens proberen!

3 hours ago, Pimmetj3 said:

Bedankt, ik ga dit eens proberen!

Goedkoop merk 😀 om te spoelen, en dan goede (merk!😇) longlife erin! 

En niet vergeten je kachel open te zetten, dan wordt de kachelradiator ook meegenomen in het proces.

Hans.