Thomas-k

1.6 MK5 loopt niet meer (opgelost)

18 posts in this topic

Hallo,

Ik heb pech met mijn zetec uit 2000, gisteren viel hij uit tijdens het rijden. Er was een poef, alle lampen begonnen te branden op het dashboard en het was afgelopen. Er kwam een beetje een schurend geluid onder de kap vandaan tijdens het uitrollen. Vandaag de fiesta naar huis gesleept en is rustig gekeken.

De ene keer komt de motor prima rond maar pakt niet aan, de andere keer alleen klik klik klik etc. Beetje gemeten en gekeken conclusie ik heb wel stroom op de stekker van de bobine maar ik krijg geen vonk op de bougie. Gedachte is dus bobine kapot maar waarom heb ik dan kerstmis op het dashboard en zo'n schurend geluid.

Wordt vervolgd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt wel of je ergens een gekke sluiting hebt gehad.

Type ervoor en ook de escort laatste generatie hadden dat ook wel eens en dan was de zekeringskast overleden.

Zou die bobine uiteraard als eerst vervangen maar als het dan nog niet goed is daar wel eens naar gaan kijken.

Allerbeste is natuurlijk ook even uitlezen

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, peter1981 said:

Lijkt wel of je ergens een gekke sluiting hebt gehad.

Type ervoor en ook de escort laatste generatie hadden dat ook wel eens en dan was de zekeringskast overleden.

Zou die bobine uiteraard als eerst vervangen maar als het dan nog niet goed is daar wel eens naar gaan kijken.

Allerbeste is natuurlijk ook even uitlezen

In de tussentijd een vriend geraadpleegd en die vermoed een massa probleem. Morgen gaan we het nameten, kijken of we er wijzer van kunnen worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is er misschien iemand op het forum die weet waar ik de waardes van de bobine kan vinden.

Wat ik wel heb gevonden over het doormeten van de:

Primaire spoel buitenste 2 pinnen van de connector.

Secundaire spoel meten tussen 1/4 en 2/3

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minutes ago, ReneKunst said:

bij deze de waardes

9.6432-KW.jpg

Bedankt :duim:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag 2 weken verder, paar keer even met de Fiesta bezig geweest. En gisteren dacht ik het probleem te hebben gevonden de bdpsensor/ krukassensor is kapot. (Ik krijg geen vonk en geen benzine) Vandaag de sensor vervangen maar helaas was dit niet het probleem. Aangezien ik nu door mijn ideeën heen raak denk ik dat het bezoekje aan de garage word.

 

Voor mensen die van puzzelen houden:

Bobine goed, massa goed, krukassensor goed, lampje startblokkering gaat uit, benzine pomp loopt wel op contact,

Nokkenassensor zou het naar mijn mening nog kunnen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerst proberen uit te laten lezen, daar wordt je waarschijnlijk wel wat wijzer door... moeilijk te zeggen wat het zo kan zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iets tegenstrijdig lijkt het. Je zegt dat er geen benzine komt terwijl de pomp wel functioneert. Als de inertieschakelaar onderbroken is en of het pomprelais niet inkomt zou je de pomp ook niet moeten horen werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan toch best? Als de ecu de injectoren niet aanstuurt,dan blijven ze dichtstaan.

Pomp draaid en alle overige druk gaat retour

Share this post


Link to post
Share on other sites

is de massa van de ecu goed?

massa aansluitingen van de accu naar carrosserie en naar het motorblok nakijken en of overbrugggen met nieuwe massakabels

injectoren hebben standaard een 12 volt voeding, de ecu schakelt de massa van de injectoren.

inmiddels al uitgelezen op foutcodes?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, ReneKunst said:

is de massa van de ecu goed?

massa aansluitingen van de accu naar carrosserie en naar het motorblok nakijken en of overbrugggen met nieuwe massakabels

injectoren hebben standaard een 12 volt voeding, de ecu schakelt de massa van de injectoren.

inmiddels al uitgelezen op foutcodes?

Nee nog niet uitgelezen, misschien hangt mijn zwager van de week de laptop erachter als die tijd heeft. Anders over 2 weken afslepen naar de garage en daar uitlaten lezen, moet eerst weg voor werk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het begrip geen benzine meer is dus het duidelijke feit dat de injectoren niet meer aangestuurd worden alsook de bobine want er komt geen vonk. Ofwel, de ECU doet niets meer. Zoals Rene al zegt kan het bijna niet anders dan dat de massa, pen 20 - E9,  van de ECU onderbroken is.

In dit geval is er volgens mij niets uit te lezen omdat de ECU niets meer doet. De signalen voor de OBD-diagnose komen linea recta uit de ECU en daar kunnen de circuits niet werken omdat de massa onderbroken is.

De pomp heeft een aparte massa aansluiting E3 en wordt onafhankelijk van de ECU aangeschakeld. Dat klopt dus helemaal.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, allesklusser said:

Het begrip geen benzine meer is dus het duidelijke feit dat de injectoren niet meer aangestuurd worden alsook de bobine want er komt geen vonk. Ofwel, de ECU doet niets meer. Zoals Rene al zegt kan het bijna niet anders dan dat de massa, pen 20 - E9,  van de ECU onderbroken is.

In dit geval is er volgens mij niets uit te lezen omdat de ECU niets meer doet. De signalen voor de OBD-diagnose komen linea recta uit de ECU en daar kunnen de circuits niet werken omdat de massa onderbroken is.

De pomp heeft een aparte massa aansluiting E3 en wordt onafhankelijk van de ECU aangeschakeld. Dat klopt dus helemaal.

 

Massa van de ecu pen 20 -E9 is een massa kabel van de ecu zelf, die moet ik ook in de buurt van de ecu zoeken? Of bedoel je er wat anders mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Hallo,

Vanaf pen 20 van de ECU moet een verbinding aanwezig zijn, massadraad, naar het massapunt E9. Dit massapunt is volgens Haynes te vinden op de "passenger's pillar" wat voor een links stuur zou betekenen aan de bestuurders kant. (Haynes gaat altijd uit van auto's met het stuur aan de rechterzijde) Aan de linker deurstijl, ik denk de scharnierzijde, moet dit massapunt te vinden zijn.

Als ik het goed heb is de ECU te vinden bij dezelfde deurstijl, dus links achter een luikje/bekleding. Kan er niet zo gauw een plaatje van vinden.

Toch gevonden met beeld en geluid!:https://www.youtube.com/watch?v=3gED-mKngT4

 

Edited by allesklusser
aanvulling

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, allesklusser said:

Hallo,

Vanaf pen 20 van de ECU moet een verbinding aanwezig zijn, massadraad, naar het massapunt E9. Dit massapunt is volgens Haynes te vinden op de "passenger's pillar" wat voor een links stuur zou betekenen aan de bestuurders kant. (Haynes gaat altijd uit van auto's met het stuur aan de rechterzijde) Aan de linker deurstijl, ik denk de scharnierzijde, moet dit massapunt te vinden zijn.

Als ik het goed heb is de ECU te vinden bij dezelfde deurstijl, dus links achter een luikje/bekleding. Kan er niet zo gauw een plaatje van vinden.

Okay nu begrijp ik het, ik zat het net op het schema dat ik van jou heb gekregen te bekijken. Maar nu weet ik wat en waar ik het moet zoeken :duim:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:party: Mijn fiesta doet het weer :grin: de oorzaak durf ik bijna niet temelden :oops: dat ik dat niet eerder heb gezien... de massa kabel die boven op de min pool zit geschroefd zat los. Met doormeten niet gezien, alles goed vast gedraaid en hij loopt weer prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oef Thomas, maar, je bent heel sportief man. Sowieso leuk dat je het even laat weten en laten we eerlijk zijn, met die donkere dagen zit het ook niet mee:(

Share this post


Link to post
Share on other sites