Jump to content
Fiestaclub.nl
PWberg

Uitlezen MK5 gelukt, foutcode P0301 -> Bougies/kabels/bobine?

Recommended Posts

Duidelijke vraag; is er iemand in de buurt van Bergen op Zoom iemand die mijn MK5 uit kan lezen?

Sinds vanochtend gaat het motorlampje afwisselend aan, knipperen en weer uit, zonder duidelijk patroon. Lijkt ook minder soepel te lopen, ga sowieso morgen complete ontsteking even nakijken. Maar om eventueel gerichter te kunnen zoeken zou uitlezen de ideale optie zijn.

Ook eventuele mogelijke oorzaken (buiten ontsteking) zijn welkom

Begin met de bougies te controleren dan heb je een richting welke cilinder er problemen geeft maar denk dat je op een bobine uitkomt is een kwaaltje 

Niet mee doorrijden want dan help je je katalysator om zeep 

Zijn de bougie kabels al eens vervangen? Anders zou ik deze ook gelijk meepakken. Is er een kabel kapot en vervang je je bobine, kan je verwachten dat je de bobine een tijd later weer kan vervangen. Uitlezen kan natuurlijk ook bij de Ford in Roosendaal :wink:.

Bougies zien er allemaal netjes uit. Desondanks toch opgepoetst, maar het heeft niet mogen helpen.

Of de kabels al eens vervangen zijn, geen idee. Inderdaad wellicht verstandig om deze direct met een eventuele defecte bobine mee te vervangen.

Ford Roosendaal is mij bekend, maar had de hoop dat iemand mij wellicht vandaag verder kon helpen. Zeker omdat ik niet weet of ik het deze week ga redden om op tijd in Roosendaal te zijn. Mocht er hier geen reactie komen, dan zullen we bij gelegenheid toch die kant op gaan

Als de ontsteking het is?? Bij Winparts Groningen de mk5 kabels/bobine merk Febi/Beru ca. €100,- en zelf doen!? :)  

Precies. Maar eerst uitlezen voor we lukraak delen gaan bestellen en vervangen

Verstandig, eerst uitsluiten indien er geen concrete storing is.

30 minutes ago, Razer said:

Verstandig, eerst uitsluiten indien er geen concrete storing is.

Die is er feitelijk wel (lampje motormanagement, slecht lopen, zuipen als een tempelier), maar m.i. teveel mogelijkheden om zomaar lukraak onderdelen te gaan vervangen....

Dat wel, maar niet een onderdeel die stuk is zonder er dieper in te gaan.

Een lampje die brand is een indicatie dat er een probleem is..meer niet.

Slecht lopen incl een hoog verbruik kan duiden op een slechte lambdasensor.

Maar meten (uitlezen ) is weten

Vandaag contact gehad met Ford Roosendaal. Redelijk snel duidelijk dat men niet zo'n zin heeft in een oud hok..... Nadat ik aangaf dagelijks pas na 17.00 daar te kunnen zijn kreeg ik de reactie dat de auto daar voor 16.30 binnen moest zijn. De auto moest daar dan blijven voor vervolgonderzoek. Na mijn opmerking dat ik alleen wilde uitlezen en een lijstje foutcodes uitgeprint wilde hebben vloeide alle zin bij de garagist volgens mij via mijn gsm mijn oor in, want het gesprek was snel afgelopen. Oh ja, had ik al gezegd dat volgende week maandag het eerste gaatje was?

Derhalve nogmaals de dringende vraag of iemand hem voor mij uit kan lezen..... Hoeft niet gratis, betaal er graag voor als ik maar weet hoe nu verder.

Er is geen andere goede garage in de buurt behalve een dealer die er niet zo veel zin in heeft?

Maar Pascal, zou je overweg kunnen met een handlezertje zoals deze?   Een andere mogelijkheid is een smartphone in combinatie met een Bluetooth adapter. Een goede app zoals van FORScan is niet al te duur en info vind je op www.forscan.org Hier een geschikte adapter die werkt in combinatie met Torque Lite. Bij de laatste site hebben ze ook voordelige handscannertjes.

De garage rekent waarschijnlijk zo'n 45 knikkers voor een diagnose. De eigen investering lijkt voordeliger en beter mee dan om verlegen.

Zou wellicht ook een optie zijn, heb vroegah mijn Volvo 850 (waar de Fiesta in de kofferbak past, hahaha) altijd zelf uitgelezen, gereset ect ect. Echter met de "originele" software op de flaptop en een universeel kabeltje wat perfect werkte.

Heb hier echter gelezen dat in sommige gevallen een adapter gemodificeerd moest worden met een extra schakelaartje ofzo. Derhalve wat voorzichtig om te bepalen wat wel en niet mogelijk is.....

Volgens deze link zou de BT interface die je noemt (deze dus) gemodificeerd moeten worden, en aangezien ik net zo elektrotechnisch ben als een diepgevroren haring is dat dus duidelijk geen optie.........

EDIT: Voor mezelf even een linkje zodat ik deze niet elke keer op hoef te zoeken :wink:

Je hebt inderdaad gelijk. Voor een MK4 of 5 moet je een aangepaste ELM met kabel hebben die via de PWM-bus werkt. Deze is overigens wel compleet te koop.

Tunnelrat Electronics verkoopt ook een dergelijke ELM327: https://tunnelrat-electronics.fwscart.com/

Met een notebook hebt is FORScan gratis te installeren. Zie ook hier:

Uitlezen bij een kleine dorpsgarage? Die hebben meestal nog wel tijd voor ‘kleine’ klanten.

En vaak denken ze ook mee met klanten met een krappe beurs, zoals 2e hands of imitatie onderdelen gebruiken ipv nieuw.

Heb het inmiddels voor elkaar gekregen om hem uit te lezen. Universeel kabeltje via MP (heel toevallig 2 straten verderop voor een tientje.....) opgehaald en geprobeerd. FORScan geeft een fout aan, wat mijn vermoeden voor dat schakelaartje al bevestigde.

Foutmelding1.PNG

Vervolgens een universeel prog geprobeerd en de boel zowaar aan de gang gekregen. Foutcode P0301, Cilinder 1 misfire.

Uitlezen1.PNG

Naar mijn mening zou het vervangen van bougie en kabel (en wellicht bobine) het op moeten kunnen losse. Voor het zekerheidje denk ik te gaan voor het vervangen van alle bougies, kabels en dan natuurlijk de bobine.

Iemand andere ideeën voor ik spullen ga bestellen?

Oh ja, mensen die mijn standaard kabeltje kunnen modificeren met de beruchte schakelaar mogen zich ook melden

Ben op voorhand al wat aan het rondkijken voor eerdergenoemde onderdelen (bougies, kabels en een bobine).

Nu lees ik wat over bepaalde merken bougies die voor problemen kunnen zorgen. Iemand gebruikerservaringen hierin?

Persoonlijk zou ik voor orgineel gaan. Tegenwoordig niet eens zo gekke duur meer.

Anders ngk nemen

On 6-12-2017 at 23:17, Razer said:

Persoonlijk zou ik voor orgineel gaan. Tegenwoordig niet eens zo gekke duur meer.

Anders ngk nemen

Bosch werkt ook uitstekend in mijn mk5 totaal geen problems, een set +- €16,- Bosch HR 7 DCX+ 46 yttrium+ made by R. B. also for Ford, in the cheap Poetins RUSSIA. :) 

Zelf heb ik ook NGK vonkenproppen gemonteerd en werken prima.

Waarschijnlijk is de bobine aan de onderzijde gescheurd wat een bekende is las ik eens. Welk motortype heb je trouwens?

Als je een motor hebt waar de bobine aan de achterzijde gemonteerd is, dus tussen de motor en het schutboard, zul je even een brug moeten huren anders wordt het lastig.

Let op dat je de goede kabels en bobine bestelt: https://www.atp-autoteile.de/de/search/v-5192/n-416-zündspule-modul

17 hours ago, PWberg said:

Heb het inmiddels voor elkaar gekregen om hem uit te lezen. Universeel kabeltje via MP (heel toevallig 2 straten verderop voor een tientje.....) opgehaald en geprobeerd. FORScan geeft een fout aan, wat mijn vermoeden voor dat schakelaartje al bevestigde.

Foutmelding1.PNG

Vervolgens een universeel prog geprobeerd en de boel zowaar aan de gang gekregen. Foutcode P0301, Cilinder 1 misfire.

Uitlezen1.PNG

Naar mijn mening zou het vervangen van bougie en kabel (en wellicht bobine) het op moeten kunnen losse. Voor het zekerheidje denk ik te gaan voor het vervangen van alle bougies, kabels en dan natuurlijk de bobine.

Iemand andere ideeën voor ik spullen ga bestellen?

Oh ja, mensen die mijn standaard kabeltje kunnen modificeren met de beruchte schakelaar mogen zich ook melden

Niet zo heftig om het kabeltje, de ELM eigenlijk, aan te passen. Ik heb er wel een beschrijving van en het is ook bij FORScan te vinden. Ik woon in het Westland maar de post is geduldig. Stuur anders even een PM.

Het is een 1.3i Endura motor met 60 pk. Inderdaad zit de bobine volgens mij aan de achterkant, dus dat wordt prutsen. Ofwel proberen het ding eraf te vloeken (mijn specialiteit........) ofwel ergens op zoek naar een brug / doe het zelf garage. 

Nu effe geen tijd, maar zal vanavond (of morgen) effe kijken voor de delen die ik al ergens in een winkelwagentje had staan. 

@Dick, dan volgt ook de PB

Het is een 1.3i Endura motor met 60 pk. Inderdaad zit de bobine volgens mij aan de achterkant, dus dat wordt prutsen. De mijne ook bjr.2002 / 125.000km!😊

Zo, istie weer na een avondje gepastte dronkenschap met de collega's.

Ik heb de volgende onderdelen klaarstaan; BobineBougiekabels en Bougies. Dit zou volgens mij allemaal compatible moeten zijn met mijn auto, echter ben ik niet 100% zeker over de bobine omdat er op kenteken nog een ander type in het lijstje staat (deze dus). 

Iemand die me kan verhelderen of ik wel dan niet goed zit met mijn bestellijstje? Thx

@Dick, PB is onderweg

1 hour ago, PWberg said:

Zo, istie weer na een avondje gepastte dronkenschap met de collega's.

Ik heb de volgende onderdelen klaarstaan; BobineBougiekabels en Bougies. Dit zou volgens mij allemaal compatible moeten zijn met mijn auto, echter ben ik niet 100% zeker over de bobine omdat er op kenteken nog een ander type in het lijstje staat (deze dus). 

Iemand die me kan verhelderen of ik wel dan niet goed zit met mijn bestellijstje? Thx

@Dick, PB is onderweg

Ik denk dat die bedrijven het wel zullen weten! Of is verkooppraatjes het belangrijkst? Erbij uithouden, werkt het niet goed, (niet compatibel) terug met het spul! Ik neem aan dat zij het weten! Anders gewoon bij een ander bedrijf! Zoals ik al zei, de genoemde Bosch bougie's, uitstekend.

En denk eraan, de oude bougie's kunnen moervast zitten, (bougie rot heet dat) zoals bij mij het geval was, waar zij beslist niet bij iedere beurt los zijn geweest of vervangen volgens het boekje, (gewoon oplichting, voor de vorige eigenaresse, zij weet het toch niet en geloven alles)??!!

Eerst bougie's desnoods inspuiten mt WD40, paar uur inlaten trekken en prob. los te draaien! 😇 😨 Nieuwe monteren met een beetje koper of ceramischvet aan de bougie schroefdraad. :)