XFire

Autolampen moeilijker zelf te vervangen

41 posts in this topic

Bij de Puma moeten de koplampen eruit om lampjes te verwisselen.

Bij de Focus is het wel weer makkelijk, gaat op de 'normale' manier.

mijn lampen van mijn MK3 zijn niet hard genoeg, als ik 's avonds ergens rijd waar geen straatverlichting is, dan moet ik altijd met mijn grote lampen rijden want anders zie ik niks, weet iemand welke lampen ik moet steken zodat ik niet altijd mijn groot licht moet aanleggen? en kan je me ondertss ook snel even vertellen hoe ik die lampen moet vervangen? :P

Heb je ze wel al goed afgesteld staan? Normaal zou je toch met dimlicht goed moeten kunnen rijden.

Heb je ze wel al goed afgesteld staan? Normaal zou je toch met dimlicht goed moeten kunnen rijden.

Op mijn keuringsbewijs staat er dat ze goed zijn mijn lichten

Maar toch, ze zijn echt zwak, iedereen zegt het ook dat het zwakke dimlichten zijn, je kan er echt geen bal mee zien :s :P

Op mijn keuringsbewijs staat er dat ze goed zijn mijn lichten

Maar toch, ze zijn echt zwak, iedereen zegt het ook dat het zwakke dimlichten zijn, je kan er echt geen bal mee zien :s :P

Hmm ik heb van mijn garage meegekregen dat het niet meer verplicht is om de afstelling van de lichten te controleren. Zorg in ieder geval dat je lichten in orde komen, misschien zijn je koplampen gewoon erg vuil ofzo.

Ik kom uit België, daar zal de keuring wss anders zijn, toen ik de wagen kocht werd deze gekeurd voor verkoop en ik kreeg dan ook een lijst met alles wat gecontroleerd werd, en bij koplampen stond een OK :)

Philips lampen geven vaak meer licht en klein voorbeeld:

Premium + 30%

vision Plus + 50 %

Nightguide (ook longlife) + 50% 9is op basis van de vision plus gemaakt)

GTO weet percentage niet precies, maar ze vallen erg tegen)

Extreme (geloof ik) + 80% zeer fijne verlichting!

Bluevision 4000K geen extra lichtopbrengst maar door de hogere licht tempratuur wel meer zichtomdat wit en reflekterend materiaal veel beter naar voren komt.

Moet zeggen dat het vervngen van de verlichting op de ST wel klote is! Je zou de lamp er zo uit moeten kunnen schuiven, maar door de smallere gril zitten er extra zijstukken op de voorbumper waardoor je hem er niet uit kan schuiven. het terug zetten gaat ook niet echt makkelijk!

Ach, over een tijdje gaat er toch xenon in :veryhappy: scheeld me weer in vervangen!

Groeten Dennis

Thx DenniST, ik zal morgen eens gaan zien om zo'n lampen te kopen.

Philips Bluevision gebruik ik al jaren en het bevalt me prima. Enige nadeel is dat de levensduur bij sommige niet zo lang is. Ik heb een setje gehad wat het 1,5 jaar uithield, en daarna een setje die na een paar maanden al stuk was. Ze zijn vrij prijzig, ongeveer 30 euro per setje dus dan is het best vervelend als ze steeds stuk gaan. Paar maanden terug had ik er 1 kapot, nieuwe erin, weer kapot. 2 nieuwe gewone lampen erin en na een paar dagen weer 1 kapot. Vervangen en daarna weer kapot. Alles nagekeken, doorgemeten, contacten schoongemaakt, alles was goed. De laatste lamp die kapot ging even uit elkaar gesloopt, bleken die contacten helemaal niet goed gesoldeerd te zitten. Ander merk erin gedaan en die doen het nu nog steeds. Heeft me iets van 4 lampen gekost, binnen 1 maand. Nu een ander merk erin en die doen het nog steeds. Nu dus even tijdelijk geen Bluevision maar ik ga ze binnenkort weer vervangen.

Owja, koop dus geen lampen van Osram bij de Total, is echt crap. Misschien toeval, maar 4x achter elkaar {confused}

:? is een 1.7 blok kleiner, vaag!!?? ik heb 1.6 en ik kan er echt niet bij. ik moet grill en unit er ook uit halen.. maar ja dat is ook 3 boutjes!

1.7 is een Yamaha-motor en geen Ford-exemplaar. Zat in dePuma ST160.

bij de mk4 hoef je na het vervangen van een lampje niet de koplamp op nieuw af te stellen! kheb 2 keer een kapot lampje gehad 1x links en 1x maal rechts. savonds laat en in de winter natuurlijk! een kennis van mij heeft een autoschade bedrijf, en een hele hoop gereendschap ook een lampstel dingens en na het vervangen heb ik ze gecontroleerd en er was niets mis mee. bij de mk4 hoef je ze alleen opnieuw afte stellen als er een nieuw koplampunit in gaat. tenminste dat was zijn ervaring en de ervaring vaan een andere kennis van mij die jarenlang fordmonteur is geweest.

groeten

Paar weken geleden een lamp mogen vervangen van onze MK6. Was al laat en ik las in het boekje dat een torx-nodig was, dus hup direct maar naar de Gamma om zo'n schroevendraaier te halen. Het was 's avonds dus meteen maar daar aan de slag. Op dat parkeerterrein is tenminste een beetje licht. Hmm, verkeerde scrhoevendraaier gekocht, meteen omruilen dan maar.

Even een grote platte schroevendraaier gekocht, de unit er uitgehaald en sta stomverbaasd naar de lamp en het door de dealer meegeleverde lampensetje te kijken... huh.. die lijken totaal niet op elkaar. Dan maar naar binnen bij de Gamma om daar ook even een lampje te halen. Ingeschroefd, testen.. constateer ik dat een van de lampen het ook niet doet. Handig, ook weer niet in het lampensetje, weer naar binnen bij de Gamma om het juiste lampje te halen en weer de boel er in zetten.

We waren naderhand wel blij dat we bij de Gamma zijn gaan sleutelen, dan heb je tenminste alles bij de hand.

Ach een collega van me moest ooit een lamp in een Ford Ka vervangen. Hem ging het iets moeilijker af: de auto is daarvoor op de brug terecht gekomen (!). Ik geloof dat de hele bumper eraf is gegaan om bij de koplamp te komen :( ... lijkt me dat in het onderhoudsboekje een makkelijkere methode staat ;)

Nouja, bij de Mk6 is het toch niet echt moeilijk hoor. Er staat inderdaad dat je Torx moet hebben, maar met een gewone platte schroevendraaier lukt het ook. Verder alleen de grille eruit en klaar. Ik vind het vergeleken bij sommige andere automerken juist makkelijk. En ja, dat de dealer het verkeerde setje meegeeft is natuurlijk gewoon slecht

Het staat ook best duidelijk in de handleiding beschreven hoe je het moet doen.

1.7 is een Yamaha-motor en geen Ford-exemplaar. Zat in dePuma ST160

Euhm, ff een kleine opmerking hierbij: het onderblok van een 1.7 is wel degelijk Ford.

Dit is in feite een 1400 met grotere boring.

Enkel de kop is door Yamaha ontworpen en gemaakt (omwille van de variabele nokkenasregeling)