FordDriver

FORScan achterlichten inschakelen

9 posts in this topic

Hi allemaal!

Heel in het begin toen ik nieuw was op het forum had ik iets gelezen over het activeren van de achterlichten met FORScan. Dit werd toen een 'Scandinavische' manier genoemd geloof ik. Situatie is als volgt.

Ik heb de schakelaar van mijn lampen op automatisch staan, overdag branden dan alleen de LED stripjes aan de voorkant. De lampen aan de achterkant blijven uit.

Als het regent en ik zet mijn ruitenwissers aan, dan gaan de achterlampen + koplampen + LED stripjes aan. Er verschijnt dan ook een symbool op het dashboard dat de lampen zijn geactiveerd. Hetzelfde als het donker is buiten. Dan pas gaan de achterlampen ook branden.

Nu wil ik dus hebben dat overdag mijn LED stripjes aan de voorzijde branden + de achterlampen. De koplampen voor 's avonds blijven dan dus uit. Had ooit eens gelezen dat het mogelijk was met een simpele wijziging in het systeem door middel van FORScan. Heb met dit programma voor een paar maanden terug ook mijn achteruitrijcamera geactiveerd, dus ik ben al een beetje bekend met de werking van het programma.

Zelf wil ik niet al te veel lopen te klooien met het programma, vandaar mijn vraag. Welke instelling moet ik veranderen om de verlichting overdag precies zo te krijgen zoals ik wil. Er waren toen geloof ik een aantal forumleden die het voor elkaar hadden gekregen, maar geen tutorial erbij hadden gemaakt.

Alvast bedankt! :) 

Ik heb net die optie uitgeschakeld,  omdat mijn Feestje een "buitenslaper" is, en ik 's winters graag start met gedoofde lichten.

Zeker als hij tijdens mijn nachtdienst 12 uurtjes in de vrieskou heeft gestaan.

(de parking op mijn werk zit in een windtrechter, waardoor de gevoelswaarde flink onder nul gaat)

Als je jouw Fiesta op Scandinavische modus zet, gaan ook de koplampen aan, zo was het in ieder geval bij mij.

@schuifelhoofd De lampen moeten uiteraard gewoon uitgaan als de auto ook uit is. Deze moeten natuurlijk niet aan blijven staan (op de automatische modus), als de auto uit is. Is er geen manier om de achterlampen te laten branden tegelijk met de LED stripjes aan de voorzijde overdag? Dat de koplampen pas aangaan zodra het donker wordt/ruitenwissers worden geactiveerd.

Dat zal inderdaad een oplossing kunnen zijn. Ik vind het wel een stuk veiliger als de achterlichten branden, vooral als het buiten weer iets donkerder begint te worden en de koplampen springen niet automatisch aan. Heb de lampen eigenlijk altijd op de automatische stand staan, maar handmatig instellen lijkt mij een makkelijkere oplossing in plaats van aanpassen met FORScan. Dank voor de tip! :) 

21 hours ago, FordDriver said:

@schuifelhoofd De lampen moeten uiteraard gewoon uitgaan als de auto ook uit is. Deze moeten natuurlijk niet aan blijven staan (op de automatische modus), als de auto uit is. Is er geen manier om de achterlampen te laten branden tegelijk met de LED stripjes aan de voorzijde overdag? Dat de koplampen pas aangaan zodra het donker wordt/ruitenwissers worden geactiveerd.

Bij de Scandinavische setting op mijn Fiesta gingen ze natuurlijk mee uit met de wagen,

ik bedoel daarmee dat ze gaan branden als je het contact inschakeld, dus ook vóór het starten.

Als er een laagje ijs op de auto ligt, word de batterij extra belast als de koplampen en achterlichten reeds stroom 'opslurpen'.

Aha op die fiets, nu snap ik hem! Daar zeg je mij wat, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Ik rij zelf ook vrij weinig kilometers met de Fiesta, dus dan moet ik inderdaad wel uitkijken met de accu en de belasting van de accu. Dank voor de tip! Dan laat ik het gewoon zoals het is nu. :)