Jesco

Waterpomp MK7.5 draait na.

28 posts in this topic

Ik merk dat als de motor op bedrijfstemperatuur is gekomen de waterpomp na uitschakelen contact soms een minuut of 5 blijft nadraaien. De vloeistof in het koelvloeistof reservoir borrelt dan wat en als ik aan de dikke slang voel vanuit koelvloeistof reservoir richting turbo voel ik dat er vloeistof rondgepompt wordt. Na enkele minuten hoor ik de pomp stoppen en komt de vloeistof in het reservoir direct tot rust. Het niveau van de vloeistof is gewoon goed op peil.

Hoort dit zo of moet het rondpompen direct stoppen nadat contact uit is?

Dat zal wel zo horen, om de turbo te koelen. Maak je er maar niet druk om. Er zijn ook auto's, waar de ventilator na ijlt.

De koelvloeistof borrelt ook na bij de mijne, valt me alleen op als ik sportief heb gereden. 
Heb zelf niet gecheckt of de waterpomp na loopt.

Zou dit dan betekenen dat de motor een elektrisch aangestuurde waterpomp heeft? Als ik het goed heb gebruikt Mercedes dergelijke pompen.

Als je goed luistert hoor je de pomp dan ook zachtjes zoemen. Het valt niet erg op totdat de pomp afslaat, dan merk je dat je de zachte zoem mist. Dan staat het water ook gelijk stil en trilt de dikkere slang vanaf het reservoir niet meer. Lijkt dus inderdaad een elektrische pomp die nog enkele minuten blijft nadraaien.

Welk type motor heb je in het vooronder dan?

1.0 125pk. Auto is geïmporteerd uit Duitsland.

Extra waterpomp wordt vaker gemonteerd bij de 1.0  ecoboost ...,dit gebeurd vaak als je een van Ford af gemonteerde trekhaak heb.

Niets om je zorgen om te maken..,juist wel goed dat hij na blijft koelen.

Mijn vorge Ford Focus (2015) 1.0 100 pk had het ook.

Screenshot_20170913_084907-vi.png

Rechts onderin te zien met posnummer 8C419

Lijkt standaard gemonteerd / aanwezig te zijn.

Bedankt voor de antwoorden!

19 hours ago, henk68 said:

Extra waterpomp wordt vaker gemonteerd bij de 1.0  ecoboost ...,dit gebeurd vaak als je een van Ford af gemonteerde trekhaak heb.

Niets om je zorgen om te maken..,juist wel goed dat hij na blijft koelen.

Mijn vorge Ford Focus (2015) 1.0 100 pk had het ook.

Henk, heeft dat te maken dan dat de waterpomp te licht is bij de 1.0 (100-140pk ecoboost) vanwege zwaardere aanhangertrek belastingen! Niet bij een fietsendrager op de trekhaak natuurlijk! Slim van Ford? als dat zo zou zijn? eco gedachte, en het bij behorende prijskaartje? Dus die waterpomp prijs extra (of zwaarder!) komt boven op die trekhaak van max. 900kg trekgewicht geremd! In Polen kost die trekhaak voor de mk7/7,5/mk8 rechtstreeks besteld nog geen E150,- incl. wagenspecifieke 7polig kabelset zonder canbus natuurlijk! Ik hoef geen 13polige kabelset! Of kom ik dan in de problemen?? met ford?  And it's DIY. 

www.trekhaakwereld.nl s'Hertogenbosch. Artikelnr. AH0567-C 52 en ECS0645-FR059BB . Ziet er prachtig uit, heb hem al! Doet niet onder voor een Bosal/GDW/Westfalia en zog. Ford made in Polen! :o 

Dus als je bij deze een trekhaak zelf monteerd, dan is bij trek aanhangwagen belastingen de orginele waterpomp te licht?? motor wordt te heet?? Ongeremd max. 550kg, dat moet toch meevallen :)! (Ik bedoel, 4 te zware mensen van >90kg (omdat veel Ned. te dik worden??) van Maastricht naar Groningen is toch OOK een aardige wagenbelasting? Alleen jazeker, niet in de trekrichting!)). Geremd 900kg, das inderdaad iets meer! En de stand van je voetpedaal bepaald ook? :shock:  Een heel l*lverhaal! 

Dit heeft alles met de turbo te maken. De eerste 1.6 ecoboosts (Focus) met 150 pk hadden deze pomp niet, later zijn die wel toegevoegd... 

Koelwater moet nog nagekoeld worden om het koken van de koelvloeistof (t.h.v. de turbo) tegen te gaan. 

34 minutes ago, Jur said:

Dit heeft alles met de turbo te maken. De eerste 1.6 ecoboosts (Focus) met 150 pk hadden deze pomp niet, later zijn die wel toegevoegd... 

Koelwater moet nog nagekoeld worden om het koken van de koelvloeistof (t.h.v. de turbo) tegen te gaan. 

Dus als je bij deze een trekhaak zelf monteerd, dan is bij trek aanhangwagen belastingen de orginele waterpomp te licht?? motor wordt te heet?? Wordt dan trekhaak + nw. (extra) waterpomp? Of de wagen zo min mogelijk belasten, bv. niet meer als die genoemde ongeremde max. 550kg trekbelasting, + gecontroleerde gas voetpedaalbewegingen! 

Een wagen vol te zware mensen is ook een te zware belasting maar dan meer vertikaal! Komt net zoveel voor bij (mij) dan als ik aanhangwagen moet/mag trekken! :? 

Jur weer wat geleerd! Maar waarom dan niet al standaard gemonteerd, of als optie, als je van plan bent er een/zelf te (laten) monteren! Klopt, niet ieder behoefd een trekhaak! En een fietsendrager geeft/heeft bijna geen trekbelasting, meeste vertikaal ! :( 

Het heeft niets met een te lichte mechanische koelwaterpomp te maken, maar alles met het nakoelen als de motor uit is .

Ik vermoed dat het eerder een kostenbesparing is om deze standaard niet te plaatsen en het een voorzorg is bij het plaatsen van een trekhaak om indien zowel de auto vol zit als de aanganger belast is problemen te voorkomen. 

Zoals gezegd de eerste standaard ecoboost focus 150pk 1.6 had deze pomp niet, de 182pk versie wel. Later hadden beide modellen deze pomp wel. 

Dit moet wel een extra nakoelfunctie zijn nadat de motor uitgezet is. VW is daar ook erg goed in met de koelventilator. Bij een diesel Skoda waarmee ik eens meereed zoemde er ook iets onder de motorkap nadat de motor uitgezet was en het was niet de koelventilator. Dit moet ook wel de extra elektrische waterpomp zijn die nakoelt.

Volgens mij zit die extra waterpomp er standaard op, die van mij stond in de showroom en daar zat het er al op, zonder trekhaak. Ook de vorige Fiesta had die pomp al, ook zonder trekhaak. Op beide Fords heb ik toen een trekhaak bijbesteld. Naar mijn idee, zit die pomp enkel alleen om de turbo te (na)koelen. 

Jur zegt : Zoals gezegd de eerste standaard ecoboost focus 150pk 1.6 had deze pomp niet, de 182pk versie wel. Later hadden beide modellen deze pomp wel. 

Ford plaatste bij de Focus ze later dus standaard wel! Ook is het dan een duurdere wagen in die prijsklassse! Ik denk dat peter dat bedoeld! Nl. het prijskaartje wat je dan extra krijgt bij latere montage van een trekhaak! De turbo moet evengoed gekoeld worden, met of zonder, haak!

Ik heb Ford Nederland daar al eens veel eerder over zo'n dingen aangesproken, maar antwoord ho maar! Alleen, het zou veel beter zijn om zoiets later te laten monteren, als het nodig zou zijn, was het antwoord! Fabriek af lijkt mij goedkoper dan latere montage! Maar waar ligt de grens, tja! En, maar er rijden bij mijn zienswijze heel wat trekhaakwagens rond in Hollandia.  

Electrische waterpomp hebben de ecoboost motoren tegenwoordig allemaal standaard.

Bij montage van trekhaak kan het wel voorkomen dat er een ander paneel met meer openingen achter de radiateur moet worden geplaatst. Die moet dan zorgen voor meer koeling.

On 14-9-2017 at 13:03, ReneKunst said:

Electrische waterpomp hebben de ecoboost motoren tegenwoordig allemaal standaard.

Bij montage van trekhaak kan het wel voorkomen dat er een ander paneel met meer openingen achter de radiateur moet worden geplaatst. Die moet dan zorgen voor meer koeling.

Rene, de meeste tijd rij je zonder trekhaak belasting met geen aanhangwagen! Betekend dat je in de tijd zonder die extra belasting van de wagen, de koeling enigzinds te groot is, bij een extra elec. waterpomp als deze standaard zouden zijn (lopen de meningen nog wat van uiteen?) of groter openings radiateurpaneel?? Daarom vraag ik mij dan af, waarom (vanwege het kosten plaatje Ford natuurlijk, of de klant!) niet standaard? De klant betaald wel! zoals altijd? En waar ligt de grens natuurlijk, wat wel en niet! :)   Daarom ga ik ook vaak in zee met CN en Polen als het kan natuurlijk! 

De koeling is bij een ecoboost niet snel te groot aangezien dit blok heel erg gevoelig is voor overhitting.

Daarnaast gaat de thermostaat natuurlijk automatisch dicht wanneer er teveel koeling zou zijn.

Kosten afwegen is altijd belangrijk denk ik. Er zijn idd ook erg goede producten uit cn of pl te halen.

De afgelopen dagen viel het mij ook op dat de koelvloeistof behoorlijk aan het naborrelen was, zelfs na een aantal korte autoritten.

Ook is de kleur van de koelvloeistof bovenin een stuk donkerder, alsof er olie op drijft.

maar deze topic stelt me enigzinds gerust dat er mogelijk in mijn MK 7.5 met ecoboost motor er een extra elektrische waterpomp heeft voor de nakoeling.

zal morgen toch even bij de dealer na laten kijken ivm afwijkende vloeistof.

zou na zo’n 6000km in 5maand niet zo moeten zijn.

11 hours ago, ThomThom said:

De afgelopen dagen viel het mij ook op dat de koelvloeistof behoorlijk aan het naborrelen was, zelfs na een aantal korte autoritten.

Ook is de kleur van de koelvloeistof bovenin een stuk donkerder, alsof er olie op drijft.

maar deze topic stelt me enigzinds gerust dat er mogelijk in mijn MK 7.5 met ecoboost motor er een extra elektrische waterpomp heeft voor de nakoeling.

zal morgen toch even bij de dealer na laten kijken ivm afwijkende vloeistof.

zou na zo’n 6000km in 5maand niet zo moeten zijn.

Wat ik hierboven lees, ruikt naar een lekke koppakking. Het koelsysteem op druk zetten, als het dan gaat borrelen, weet je genoeg.

Bedankt voor je reactie, heb voor vanmiddag afspraak staan bij de Ford-garage.

Kan ik eindelijk de Winterbanden+velg omruilen voor een nieuwe set  met 4 banden van 2017 ipv 2015.

Vanmorgen de dop van koelvloeistof eraf gedraaid en zit inderdaad vettige olie substantie bovenop de koelvloeistof.

dmv een spuitje heb ik de vloeistof opgezogen en in waterflesje gedaan het betreft inderdaad motorolie :( ;( 

Vertrouw het inderdaad niet helemaal, komend weekend heb ik een aantal lange afstanden gepland, waaronder de Schippersstop meeting in Veldhoven.

Afwachten met wat voor een voorstel de dealer komt.

succes @ThomThom hopen op het beste... gewoon een dikke leen auto claimen? :) 

Hier de vingers 🤞cross.